Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:24

ja maar ze moeten wel een even grote vrachtwagen laten rijden voor alleen die drie baaltjes, en ook de verdere handeling zal gelijk zijn bij een kleine of grote partij, en winst moet troch ergens vandaan komen. Het stond toch ook in zijn offerte dat kleine partijen in verhouding duurder zijn dan grote.

Op de website staat dat ze de prijzen per november iets gewijzigd hebben, de kokos is iets omlaag gegaan en de prijs voor het vrevoer wordt nu anders berekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:05

Voor 3 baaltjes zal wel niet, beetje bedrijf maakt een route, en die 2 baaltjes extra voor jouw kan niet zo veel schelen dat ik evenredig meer zou moeten betalen...en wie weet kunnen ze voor mij wel een kleinere vrachtwagen gebruiken als ze alleen voor mij rijden..

Weet niet wat ze wegen, maar het is geen 20 kuub zand wat ze moeten komen brengen...

Volgens de route planner moeten ze voor mij maar 6 km verder rijden als ze niet binnendoor gaan..

Van iedereen in dit topic lees ik dat 5 balen te veel is, dat is wel wat ze blijven adviseren en kennelijk blijkt het toch steeds te veel te zijn...3 zou beter in de richting komen.

Ik zou het kunnen gebruiken in deel van de bak, want ik heb een stuk wat zacht, instabiel en mul blijft, ook als het heeeel erg regent.
Is dat een optie voor de al tijdje hebbende kokosbakken-hebbers? Of sleep ik met de weidesleep alles weg wat ik daar heb ondergewerkt?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 15:00

Ik kon de bak alweer heel snel slepen russel. Net van de week weer eens gedaan, omdat het al een hele poos geleden was en zelfs nu het nat is, kunnen we de bak slepen. Kon voorheen niet met dit weer, omdat de trekker dan diepe sporen achterliet. Banden gaan nu over de grond ipv erin. Ik heb er 4 pak ingedaan en dat is inderdaad ruim voldoende voor een 20/40 bak...De kokos (lange vezel) komt niet in de sleep te zitten. Wel wat omhoog getrokken, maar blijft op dezelfde plek liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 20:14

1/3 van mijn bak is nu zelfs nog rul, althans gewoon gaten er in he? Gisteren avond stond er een plas water op alles behalve de rulle stukken...mijn drainage is goed, want zo is mijn bak na een paar uur of de volgende dag meer dan super, behalve dan dat instabiele stuk en ik denk nl dat ik daar eventueel kokos in wil zodat die stabieler wordt en verder mijn bak goed nathouden want ik heb een goede sproeiinstallatie...

Dus als jij zegt dat je gewoon met weidesleep kan slepen dat is het een mogelijkheid...gisteren heeft hij wat rond gegallopeerd, niet gek gewoon rondjes gelopen, maar flinke gaten omdat het natuurlijk zacht is door al dat water...echt bizar gewoon, dat het zand daar niet inklinkt en de rest wel...ik snap daar niets van...er ligt nieuw zand op sinds vorig jaar...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:21

ik heb ook al met de weidesleep gesleept en dat ging best hoor, alleen de echt losse plukken nam ik mee met de sleep maar daar lag dan gewoon te veel of was het niet goed gemengd. Mijn trekkertje zakte ook niet meer weg in tegenstelling tot voorheen. Ook zijn de natte drijfzandstukken niet niet meer instabiel na al deze regen, maar gewoon stevig. Russel bedrijf heeft maar 1 vrachtwagen waar ze de losse kokos mee kunnen brengen. Losse kokos is ook een flink volume en ik denk niet dat xe meerdere partijen kunnen meenemennwant hoe wil je een halve bak leegkiepen? Als je het te duur vind dan kan ga je het toch zelf halen. Het weegt niks, je hebt alleen wel flinke aanhanger nodig voor het volume.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:21

Ja ik denk dat we dan ook zelf gaan pluizen, want misschien komen we al met 2 rollen toe..en het is hier nu zo ontzettend nat en sompig, daar komt geen vrachtmagen meer doorheen en ook niet als ze platen gaan leggen, overigens is dat weer behoorlijk duur..dus wordt gewoon zelf service.

heeft iemand een idee of we die rollen op een gewone aanhanger kunnen vervoeren? Of zijn ze daar te zwaar en te groot voor?

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:22

Heb al een tijdje dit topic gevolgd omdat mn bak te zwaar en te droog was en het wilde oplossen met een natuurlijk product dus aan het eind vd zomer met de trailer 3 balen gehaald en dat paste er makkelijk in. Ze hebben ze netjes met de heftruck in de trailer gelegd. Heb het zelf (met gelukkig af en toe hulp) binnen een week uitgepluist en direct met de kruiwagen in de bak gereden en over de hele bodem verdeeld. Heb er ruim 2 1/2 baal in gedaan. (het is een bak van ongeveer 16 x 28) Toen alles lag heeft een buurman het er ingefreest met de handfrees. Daarna alles aangereden met ons maaitrekkertje. Later die week nog een keer rondjes gereden met de maaitrekker want ik dacht het komt nooit meer goed... :n maar nu door de vele regen en het gebruiken van de bak wordt het steeds beter. Heb een nogal lompe fries die in het begin alleen maar struikelde over de plukken kokos die nog niet helemaal onder het zand zitten... Dus de eerste weken door alle hoeken van de bak gelongeerd om haar weer te leren dr voeten op te laten tillen. :D Je moet niet denken dat je nooit meer iets aan je bak hoeft te doen maar hij word echt een stuk beter. Als mn fries of shetlanders nu een sprintje trekken ;) dan moet ik nog wel een paar gaten dichtdoen met mn voeten maar dat was voorheen minstens een kwartier harken...
Ik wens iedereen die nog moet gaan pluizen heel veel succes je moet gewoon in gedachten houden dat je straks weer lekker kan genieten van je bak. (heb zelf ook nog 1/3 baal te pluizen voor evt aan te vullen, maar nog ff geen zin daar weer aan verder te gaan)
Nog een tip begin niet te vroeg met pluizen het moet echt heel nat worden (had ik geen geduld voor en wat ik de eerste dag losmaakte deed ik een paar dagen later in een uur!) en wij hebben uiteindelijk de balen met een hark voor in de tuin met 3 klauwen telkens de bovenkant los geklauwd en dat ging echt heel goed! alleen moet je wel de balen zo liggen dat de plakken omhoog liggen. ;)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 12:51

Ik ben ook blij met mijn Kokos hoor, paarden lopen er prima op en hebben geen last van de losse plukken gelukkig. Bak is helaas nog wel erg "heuvelachtig" dus ik hark elke dag een stukje, wat een rotwerk zeker met dat natte zand.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 00:50

lees hier erg goede ervaringen.
gebruiken jullie het ook in de paddock.?
en is het ook een oplossing voor een klei/leemachtige grond om de waterdoorlatendheid beter te krijgen en te zorgen dat het minder snel vastgetrapt wordt? en de paarden minder ver wegzakken?

ben heeel benieuwd aangezien wij op het moment met onze handen in het haar zitten w.b paddockbodem.

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:39

de meesten hier gebruiken het om een zandbodem minder mul te maken,

misschien heeft er iemand ook ervaring met modder,
lijkt mij trouwens wel iets verbeteren,
in stevigheid en gladheid,
maar waterdoorlaten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:16

Ik denk niet dat je het voor zo een bodem kan gebruiken, dan trap je het in die leemlaag. Leem laat slecht water door, die raakt verzadigd en als die laag wordt aangetrapt, dan laat hij helemaal niet door.

Daarvoor kan je maar 1 ding doen en dat is drainage met doek er over heen en als je dan toch bezig bent, gewoon goed zand, hoekig zand, kwartszand bv..dan hoef je er niets doorheen te mengen.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 10:29

Delphi2 schreef:
Ik ben ook blij met mijn Kokos hoor, paarden lopen er prima op en hebben geen last van de losse plukken gelukkig. Bak is helaas nog wel erg "heuvelachtig" dus ik hark elke dag een stukje, wat een rotwerk zeker met dat natte zand.

heb je niet iemand die een zware auto met brede banden heeft ?
als die over je bak laat rijden word die al een stuk vlakker

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:32

op de site van kokosvezel geloof ik staat namelijk dat het ook drainerende werking heeft voor de toplaag vandaar mn vraag drainage aanleggen word moeilijker doordat we geen sloot in de buurt hebben

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:15

ik heb idd ook met de 4 wd eindeloos rondjes gereden,
later heb ik een oude grondwals aangeschaft

nu kan ik met mijn oude sleep geoon slepen,

heb lange vezel een half jaar geleden erin,
maar wil voor de echte winter mijn toplaag korte vezel er nog op doen

moet ik dan nog wel effe ophalen bij @charlott

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:44

Ik was ook op zoek naar zo'n wals...moeilijk aan te komen!
Verder helpt aanrijden het beste en verder met de hark aan de gang!
Mijn baan is nu zo mooi, net hard genoeg met iets veer.
Ga nu de eerste winter in, ben benieuwd!
Vorig jaar heb ik het aardig kunnen redden...
Waarom doe jij er korte vezel bovenop India?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:58

Fortuna22 schreef:
Ik was ook op zoek naar zo'n wals...moeilijk aan te komen!
Verder helpt aanrijden het beste en verder met de hark aan de gang!
Mijn baan is nu zo mooi, net hard genoeg met iets veer.
Ga nu de eerste winter in, ben benieuwd!
Vorig jaar heb ik het aardig kunnen redden...
Waarom doe jij er korte vezel bovenop India?

voor de bovenlaag los te houden,
en tegen het vriezen,.en nog meer vering

mijn lange vezel zit nu ver onderin, en vind ik op sommige plaatsen niet echt meer terug,
had 3 balen van 125 kg erin met frees
en de bedoeling was om daar 200 kg los bovenop te doen als alles erin zat

is mijn eigen idee,
weet niet of het zo werkt,
maar ik wil blijvende vering,

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:02

Ik snap het.Hoe groot is jou bak ook al weer?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:24

maresie schreef:
Delphi2 schreef:

heb je niet iemand die een zware auto met brede banden heeft ?
als die over je bak laat rijden word die al een stuk vlakker

Die kuilen/glooiingen komen echt door het keren/remmen/draaien van de grote-trekker op die plekken die krijg je niet weggereden dus dat moet echt met de schep en de hark. verder is de bak echt goed aangereden, ik heb uren met de minitrekker rondjes gereden en dat ging prima.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:46

Ik heb 4.5 baal kokos gebruikt.
En dit heb ik ook echt wel nodig, mijn bak was erg zwaar.

russel schreef:
Voor 3 baaltjes zal wel niet, beetje bedrijf maakt een route, en die 2 baaltjes extra voor jouw kan niet zo veel schelen dat ik evenredig meer zou moeten betalen...en wie weet kunnen ze voor mij wel een kleinere vrachtwagen gebruiken als ze alleen voor mij rijden..

Weet niet wat ze wegen, maar het is geen 20 kuub zand wat ze moeten komen brengen...

Volgens de route planner moeten ze voor mij maar 6 km verder rijden als ze niet binnendoor gaan..

Van iedereen in dit topic lees ik dat 5 balen te veel is, dat is wel wat ze blijven adviseren en kennelijk blijkt het toch steeds te veel te zijn...3 zou beter in de richting komen.

Ik zou het kunnen gebruiken in deel van de bak, want ik heb een stuk wat zacht, instabiel en mul blijft, ook als het heeeel erg regent.
Is dat een optie voor de al tijdje hebbende kokosbakken-hebbers? Of sleep ik met de weidesleep alles weg wat ik daar heb ondergewerkt?

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:49

34x18 is mijn bak

ik heb idd ook met de schep de ergste kuilen van de grote trekker gedaan, nu ik er over nadenk,
en toen nog weer rondjes met de 4wd

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:55

Bij ons schiet het nu ook op, het straatwerk om de bak is al een eind op weg en dan wordt de volgende klus de bak.............

Vraagje; lopen jullie paarden ook gewoon los in de "kokos"bak? Onze paarden staan namelijk de hele dag in de bak als de wei te nat is.....

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:07

mijne lopen ook los,
maar geen probleem,
wel elke avond en voor het rijden mest rapen, anders loopt ie toch dicht,

grootste probleem zijn mijn honden,
die graven gaten :(

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:09

Is de site van de eerste pagina nog steeds de juiste?
Want ik krijg geen reactie op mijn mail.

Lees hier goede ervaringen :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:43

Wij ruimen iedere avond de mest op uit de bak, net zoals na het rijden, anders vind ik het echt smerig!

stoute honden heb jij ;-)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:28

Hier heeft mijn achterbuurman een bakje op kleigrond omgefreesd.
3 pakken kokos en 13 m3 zand er op. Door de natiigheid hebben we dit niet nog een x kunnen freezen maar je ziet nu al dat de stukken waar de paarden het weer vast gelopen hebben de structuur en doorwatering stukken beter is geworden.