Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Prisca schreef:ps laten we in deze discussie niet ingereden paarden of veulens uitsluiten ik als stalpersoon ga er vanuit dat deze dieren 24/7 buiten lopen in een groep en voorkeur buitengebied vrij ver weg van drukte dit met goede controle en toezicht. Zodra een paard onder de man is wordt het verhaal iets anders.
Kendra schreef:@Dani62: zie mijn reactie hierboven. Als je vindt dat een niet-ingereden paard hetzelfde is als een wel-ingereden paard, sta je echt niet met beide benen in de werkelijkheid.
Kendra schreef:@Dani62: zie mijn reactie hierboven. Als je vindt dat een niet-ingereden paard hetzelfde is als een wel-ingereden paard, sta je echt niet met beide benen in de werkelijkheid.
Dani62 schreef:Kendra schreef:@Dani62: zie mijn reactie hierboven. Als je vindt dat een niet-ingereden paard hetzelfde is als een wel-ingereden paard, sta je echt niet met beide benen in de werkelijkheid.
![]()
Sorry, ik snap het niet, leg me het verschil nog eens goed uit tussen een bereden en niet-bereden paard? Misschien dat ik dan weer met beide benen in de werkelijkheid kom te staan.
Kendra schreef:@Nadya, dan heb je niet goed gelezen wat ik heb geschreven. Ik óók niet, weidegang is voor mij een must. Onze jonge paarden lopen tot hun 3e of 4e jaar zoveel mogelijk dag en nacht buiten. In de zomer brengen we ze naar de opfokwei, 's winters staan ze hier bij huis, meestal gaan ze van januari tot april dan 's nachts op stal ivm de kwaliteit van de wei.
Maar als een paard eenmaal onder het zadel is verandert er wel iets. Ze gaan dan mee in het ritme van de rijpaarden: overdag in de wei en 's nachts op stal (zomer wat korter, winter wat langer). Ik (en de mensen die hier hun paard hebben staan ook) rijd vaak 's avonds en dan is het makkelijker zo (ben ik heel eerlijk in), maar ik houd er ook graag wat meer oog op, het is makkelijker als ze zich in het zweet hebben gewerkt, wil geen grasbuiken aan de sportpaarden, ze worden wat mens-gerichter, enz. enz.
Ik vind dat ik hiermee een goed evenwicht heb gevonden, en mijn paarden zijn er (denk ik) tevreden mee.
. Ook niet voor de avonden/nachten, dat is juist HUN tijd in dat mooie gebied. Bij mij op stal vragen ze vaak zat 'word je nou niet gek van die lange wandelingen elke dag', maar ik denk hierbij juist aan het geluk van mijn paard. En dat is hij DAAR, dus waarom zou ik hem op stal zetten?? Omdat dat makkelijker voor mij zal zijn? Ik wil hem dat gewoon niet aandoen en heb er die lange wandeling voor over..... Prisca schreef:nadya die van jou staat 24/7 buiten?. Dan nog vind ik regelmaat in wanneer je gaat rijden erg belangrijk. Bij weiland kan je iets minder regelmatig werken. maar laten staan omdat die toch buiten loopt vind ik not done.
.
Nadya schreef:Die van mij staat wel 24/7 buiten en ik moet een aardig eind lopen om hem te halen naar het erf en de bak. Maar hij geniet van dat leven daarbuiten en is op stal echt niet gelukkig
Quellian schreef:Is ook puur gewenning. Als hij 24/7 op stal zou gaan staan, dan past ie zich na een tijdje ook aan. Als hij aan een ander was verkocht en niet aan jou, dan had hij zich aangepast aan dat baasje.
Dus ook hier geldt dat het dier leeft naar de eisen van de eigenaar.
.
Nadya schreef:Quellian schreef:Is ook puur gewenning. Als hij 24/7 op stal zou gaan staan, dan past ie zich na een tijdje ook aan. Als hij aan een ander was verkocht en niet aan jou, dan had hij zich aangepast aan dat baasje.
Dus ook hier geldt dat het dier leeft naar de eisen van de eigenaar.
Gewenning? Nou, Quellian, ik heb helaas wat ervaringen met het op stal houden van mijn paard (door ziekte). Ja, dan zal het lichtje zeker uitgegaan zijn in zijn ogen.![]()
Zonde van zo'n puur en vrolijk paard, vind ik...... Nee hoor, ik zal het hem nooit aan doen.![]()
Maar goed, klets lekker een eind weg over mijn arme paard die buiten moet staan en daar zo ongelukkig mee is.
Ik zou zeggen, kom eens bij hem kijken, dan weet je genoeg. Mits je echt een bord voor je kop hebt.
Prisca schreef:nadya die van jou staat 24/7 buiten?. Dan nog vind ik regelmaat in wanneer je gaat rijden erg belangrijk. Bij weiland kan je iets minder regelmatig werken. maar laten staan omdat die toch buiten loopt vind ik not done.
. Maar ik vind dit zo'n eindeloze discussie en ik vind het wel jammer dat iemand met een paard op stal gaat doen, alsof ik mijn paard maar 'laat staan', omdat hij buiten staat. Het is duidelijk dat diegene er geen bal van snapt.
Nadya schreef:Prisca schreef:nadya die van jou staat 24/7 buiten?. Dan nog vind ik regelmaat in wanneer je gaat rijden erg belangrijk. Bij weiland kan je iets minder regelmatig werken. maar laten staan omdat die toch buiten loopt vind ik not done.
Lees nou eens goed, Prisca!! Is dat nou zo moeilijk???![]()
Ik laat mijn paard helemaal niet 'staan', omdat hij buiten loopt. Ik ga er 1 a 2x per dag heen, want ik wil mijn paard dagelijks zien.
Ik kan niet elke dag standaard om 16.00 uur naar mijn paard, omdat ik thuis een kindje heb en ik werk op onregelmatige tijden erbij. Ik ga dus de ene keer in de ochtend, de andere keer in de middag en de andere keer aan het begin van de avond. Maar wel elke dag en soms dus 2x. Beweging krijgt hij genoeg, daar let ik wel op.![]()
Tjongejonge, wat mishandel ik mijn paard toch....
Quellian schreef:@ Nadya; Stanley is eraan gewend dat ie lekker op stal slaapt.
Dani62 schreef:Quellian schreef:@ Nadya; Stanley is eraan gewend dat ie lekker op stal slaapt.
Hoe lang achtereen staat jou paard op stal? Denk je nou echt dat ie de hele nacht slaapt?