Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 00:43

Wat heftig Lys, heel veel sterkte gewenst.

Lorette, wat een klojo's, zo lopen slopen :(

Gisteren hadden wij ook de kerstborrel van het werk. Twijfelde vooraf heel erg wat te doen met de paarden, de zon scheen eindelijk 10 minuten en toen moest ik ze net op stal zetten, maar toch gedaan. Eenmaal op mijn werk weer windkracht 6 en hagel en regenbuien. Toch blij dat ze allemaal binnen stonden :-).

Vandaag hebben ze weer lekker 16 uur buiten gestaan en merendeel zon gezien dus ik ben blij voor ze :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 10:44

Ja, het zijn echt de donkere dagen voor kerst...
Hier kwam de regen pas later toen ze al binnen stonden, vanochtend ook gelukkig geen plassen.

Ik kreeg gisteren nog wat spullen binnen van de Agrishop en heb nu een betere verbinding gemaakt tussen de binnenafrastering/wei en de buitenkant middels een simpel 'hartje' en een krokodillenbekje .
Dit werkt super simpel en is een stuk goedkoper als zo'n verdeel/schakelklok van €20 :)*

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:14

Ik ken het niet, maar klinkt als een goede oplossing.

Donderdag had ik afscheid van een directielid in een kasteel.
Alles liep fout vooraf.
Ik had eerst thuis gewerkt. Natuurlijk toch weer haasten op het laatste moment. Werk liep uit, paarden, omkleden, etc.
En moest ook nog een soort van kerstpakket ophalen op een andere locatie.

Cadeau mee, tassen mee. Haasten haasten. En toen stond ik buiten gesloten zonder sleutel en mobieltje. -:(-
Op zoek naar de reserve sleutel, maar daarvoor moest ik eerst op m’n hakken door paddock en stal.
Tuurlijk kon ik ze niet vinden. :=

Dus op hakken door de regen over plassen springend naar de buren gerend voor de reservesleutel. Gelukkig waren ze thuis.
Toen snel in de auto gestapt. Pakket opgehaald en door richting het kasteel.

Stopt de navigatie van m’n telefoon er ineens ermee. Helemaal geen internet meer. Auto langs de kant van de weg gezet, telefoon 10x herstart, navigatie van de auto geprobeerd, maar die herkende het adres niet.

Uiteindelijk mijn vriend gebeld van “help, ik sta op een landweggetje , loods me richting kasteel.”

Gelukt! Was nog een pokke-eind lopen naar t kasteel. Daar aangekomen bleek dat ik naar de kelder moest en daar het kenteken van de auto moest laten registreren.

Eh ja, had m’n eigen auto niet mee. Geen idee en al helemaal geen zin om helemaal terug te lopen. Ook geen telefoon ontvangst in de kelder. Uiteindelijk buiten bovenaan de trap staan bellen met mijn vriend en de deur open gelaten, zodat ik het Kenteken kon schreeuwen en een collega voor me kon registreren.

Pfff was al doodop voor het hele feest begonnen was _O-

Nú lekker 2 weken kerstvakantie.
Gisteren begonnen met een les met Mir. En mijn vriend reed Diekke op het zelfde moment. Daar vind Mir altijd heel veel van en dat leek me een goed moment om te oefenen in de les. :D

Ging gelukkig goed! Eerste keer rijden met m’n andere zadel. Heb beetje ruzie met aansingelen, want m’n singel is aan de lange kant. Dus moest toch weer een keer opnieuw zadelen. Maar uiteindelijk echt fijn gereden. Mooi constant tempo met weinig been en ook al fijn nageeflijk. Hopelijk kan het echte rijden nú gaan beginnen :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 11:40

ik krijg een beetje een Bridget Jones film voor me Boemel. :D

En wat lekker dat je fijn hebt gereden met het nieuwe zadel.

@Df
fijn dat wat je bedacht hebt ook goed werkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:13

Afbeelding
Afbeelding
Voor degenen voor wie ik 'geheimtaal' sprak :)
Het hartje hangt dus aan de onderste draad van de buitenomheining (het wolfwerende deel) en de draad gaat via het gaas naar beneden waar de aansluiting zit op de weide-omheining (gaat met een dubbele draad onder de track door).
Het draadje van het hartje is verbonden met de krokodillenbek en deze 'bijt' in het draadje wat naar de weideomheining loopt.
Nu kan ik -als ik de track afsluit- heel simpel het bekje los klikken van de draad en is de wei stroomloos... waardoor ik ook niet konstant hoef te kontroleren of ik daar stroomverlies van heb.

Ik heb huisgenoot wel gewaarschuwd dat ie niet voor de lol die knijper op zijn vinger moet zetten want dan heeft ie krullen in zijn haar :+ (er staat nu de volle 9K op).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:13

@boemel: dat zal de nodige stress gegeven hebben...

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 12:16

Hahah pff boemel soms heb je van die dagen... maar fijn dat de les zo goed ging!

Ohh wow dat is handig DF!

Ik ga zometeen maar naar n binnenbak rijden, bak aan huis is nog zeiknat. De binnenbak waar ik normaal rij is helaas niet beschikbaar ivm wedstrijd dus dan uitwijken naar de locatie waar Picasso altijd 'aan' staat, voor onverklaarbare redenen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 16:42

Ja vies weer vandaag hè. Niks aan.

Er kwam een slipjacht voorbij. Normaal wordt t gemeld. Nu niet en we hadden de meute honden ook nog in onze wei lopen. Ik vond het best spannend.

De paarden gelukkig maar even. Eigenlijk waren ze best stoer :D
https://www.instagram.com/reel/DD1_eswg ... JtbGhubA==

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 17:12

Sta je toch raar te kijken als dat ineens door de wei komt. Het schijnt dat ze in Engeland ook gewoon door een wei mogen rijden. hopelijk toch niet als er ook dieren in staan??

Ik heb ze net maar binnen gezet, is geen lol aan voor ze.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:42

Mijn plannen om de ochtend beide paarden te rijden valt in het water, alleen maar regen en blijft ook de hele dag zo doorgaan, deprimerend zeg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 10:56

Hier zijn het buitjes, dus even opletten om net droog te kunnen uitmesten. Het meeste zal sowieso wel binnen liggen want ze hebben vanaf 4 uur op stal gestaan ;(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 11:54

Hier is het nu even droog, dadelijk weer regen, maar dan daarna ook weer droog.
Tenminste als buienradar er niet bij gaat tekenen. :+

Dat netjes melden bij een jacht dat lijkt ook niet meer nodig.
Hier zijn ze enkele jaren geleden door de draad gegaan omdat ze dus ook lang kwamen.
Toen ik dat commentaar onder een nieuws bericht had geplaats stond er wel een dodo verhaal te halen aan mijn poort of ik dat was geweest. Toen konden ze mij wel ineens vinden.... stumperds.

Vind jacht mooi, maar zo niet meer

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 11:58

Als ik de paarden in de wei gehad had, was t vrees ik mis gegaan.

De jachtvereniging hier meldt zich altijd netjes en geeft dan ook nog eens een mooie kalender cadeau.

Dit was een andere jachtvereniging. Niks aangemeld, honden in onze wei en dan ook nog eens een pluk honden ver achter de meute die bijna onder een auto kwamen.
Beetje slordig allemaal.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:18

Ja vond dat hier ook niet sjiek.
Gelukkig enkel het tussendraad en dus niet dat ze de weg op kwamen.
Maar ze hadden wel blessures kunnen hebben.

die man aan de poort zei dat er veel mensen tegen waren en ze het daarom niet meer melde.
Nou ik was niet tegen, integendeel zelfs, had denk ik vooraan gestaan met een camera in de aanslag.
Maar nu denk ik er anders over.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:19

DuoPenotti schreef:
Ja vond dat hier ook niet sjiek.
Gelukkig enkel het tussendraad en dus niet dat ze de weg op kwamen.
Maar ze hadden wel blessures kunnen hebben.

die man aan de poort zei dat er veel mensen tegen waren en ze het daarom niet meer melde.
Nou ik was niet tegen, integendeel zelfs, had denk ik vooraan gestaan met een camera in de aanslag.
Maar nu denk ik er anders over.

Rare rede om het niet te melden. Ook al ben je er tegen is het wel zo fraai om mensen op de hoogte te stellen en indien gewenst aanpassingen te doen om overlast voor zichzelf te beperken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:24

Denk dat ze dan bang zijn dat het helemaal niet door mag gaan?

Ik vond het echt raar dat ze mij daarna wel konden vinden, dus of ze zijn meerdere huizen langs gegaan of hebben goed gezien dat ze er door zijn gegaan.

Ook geen excuses op dat moment, nee echt verhaal halen.
En of ik dat bericht wilde verwijderen, nee.

En ik had alleen maar wat geschreven in de trant van bedankt voor het vooraf melden, mijn paarden door de draad.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:30

Dat denk ik ook DP. Al denk ik dat door niet melden en schade ze sneller niks meer mogen dan wanneer mensen het wel weten. En zelf schade kunnen beperken door zelf keuzes te maken.
Zeker omdat jacht niet in een heel goed daglicht staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:31

Ik heb ze hier járen geleden eens op de hei gezien. Ze waren nog best ver weg maar dankzij de galopperende meute inkl. die hoorns stond het paard waar ik op zat toch best wel hyper te doen.
Net mooi droog uit kunnen mesten en dankzij het lange op stal staan was het echt drollen zoeken onder de lagen naar de zijkant gewerkte houtkrullen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:37

Ja het is echt wat anders dan ze gewend zijn.
Komen zo vaak paarden onder de man of koets langs. Ook wel eens meerdere achter elkaar.
Meestal is het dan hoofd omhoog en kijken en heel soms naar de draad draven en daar kijken.
Maar geen gekkigheid.

En dat denk ik ook Belle, gewoon even melden aan de mensen naast de route.
Zover ik weet hebben ze van de landeigenaren toestemming. Dus als ze dan dag ervoor even briefje in de bus gooien weet ik niet wat je nog zou kunnen doen om het te stoppen.
Niet veel meer lijkt me.

En van die activisten hebben wel andere kanalen om te etteren.
Daarvoor hoeven ze omwonende niet te mijden lijkt mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:49

Koetsen wordt hier wisselend op gereageerd; ga ik net van huis zijn ze niet interessant, ben ik op de terugweg dan is het een reden om even gek te doen :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:51

Ja onder de man vind die van mij het ook wel spannend. In de wei niet

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:19

Gisteren kon er door de regen geen hooi gebracht worden.
De achterkant van de baal werd een beetje gegeten. Dat in combinatie met gerstestro, 4x daags Hartog grasmix, winterwortelen en een bak slobber heeft de buiken nog enigszins gevuld gehouden.

Vanmorgen tussen de buien door heeft hij snel een baal gewisseld.
Gelukkig! Ik heb weer etende paarden.
Afbeelding

Vanmorgen ook even naar Duitsland gereden voor kerstcadeautjes familie.
Kwam langs een stal aan het einde van de straat. Pfff kijk eens wat een water.

Afbeelding
In deze wei staan trouwens paarden. Die moeten door het natte deel waden om achterin de wei droger te staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:35

Daar wordt je ook niet vrolijk van ;( en alles wordt mega kapot gelopen.

Zou er niet eea test zijn om dat niet-smakelijke hooi te testen om er achter te komen wat het nu precies is ??

Ik heb hier de spinnenwebben eens uit de stal gehaald, ze gingen nu in mijn haar hangen >;)
Eigenlijk moet ik tussen de tralies en de ramen ook eens schoonmaken.....

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 14:06

Waar zou je op testen dan DF?
Ik weet al dat t met koeienmest bemest is en suiker 6% is.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 14:25

boemel schreef:
Ja vies weer vandaag hè. Niks aan.

Er kwam een slipjacht voorbij. Normaal wordt t gemeld. Nu niet en we hadden de meute honden ook nog in onze wei lopen. Ik vond het best spannend.

De paarden gelukkig maar even. Eigenlijk waren ze best stoer :D
https://www.instagram.com/reel/DD1_eswg ... JtbGhubA==

Vind het altijd een prachtig gezicht zo'n meute <3
Maar even melden had dan inderdaad wel fijn geweest.,
Het lijkt mij ook wel eens leuk mee te rijden met zoiets, maar ik denk dat mijn paard knetter word.
Dan mag ik eerst wel even naar de sportschool om zelf conditie op te bouwen :Y)

Wat een natte boel bij jullie in de straat zeg ! wauw gewoon een spontaan meer erbij.

DubbelFun schreef:
Koetsen wordt hier wisselend op gereageerd; ga ik net van huis zijn ze niet interessant, ben ik op de terugweg dan is het een reden om even gek te doen :)

Zo heb ik ooit een Fjord gehad , dat dier werd helemaal gek van een koets die mij tegemoed kwam in het bos. Laat ik het zo zeggen, ze ging zonder mij naar huis :+

Lekker de boel schoon en spinnenwebvrij , heerlijk toch.

Hier kwa de bijrijdster vanmorgen trainen , dus even gekeken en daarna direct lekker de stallen klaar gemaakt. Vind ik altijd wel fijn dan kunnen ze einde van de middag zo op stal.
Mijn kleinste vriendje ( 86 cm ) moet nog een dagje op stal blijven.. hij heeft geen ontzag voor mijn tussen draad en omdat de buiten omheining nog niet helemaal klaar is aan die zijde kan ik hem niet naar buiten laten.
Had gisteren al een draad extra bij gespannen maar als je er snel onderdoor schiet dan voelt hij er niets van... de draak :')