[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 17:07

Ja dat denk ik ook :j
Zeker omdat we er hopelijk meer in kwijt kunnen. Het gewone weidehooi, stro en nog een 2e soort hooi. Wat rijker, of luzernehooi. Ik meng graag. Merk dat ze meer lopen als ze een lekkerder hooi hebben op verschillende plekken. Ze gaan meer zoeken :D

Helaas is 2 weken geleden mijn auto afgekeurd. Teveel roest, reparatie werd echt te duur. Dus via wijkopenautos.nl nog kunnen verkopen en langzaam op zoek naar een andere. Balen, want ik me wat versleept met die ‘vrachtwagen’ :+
Afbeelding

We hebben nu een grote (nieuwe) auto in de lease, dus hoefde geen trekauto meer te zijn. Maar een laadbak is wel super handig met zakken en baaltjes voer enzo :D
Dus werd het een bestelwagentje. Hopelijk kunnen we ‘m volgende week halen met grote beurt en nieuwe apk erop.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 15:24

Vanochtend toen het net licht was hebben we de paarden weggebracht naar een pensionstal in de buurt, bij kennissen van ons. Zij zijn zo lief om ze een nachtje op te vangen. Na een paar jaar met stress langs de zijlijn hebben we besloten het dit jaar zo te doen. Ze hebben 3 boxen naast elkaar. Jim in het midden en Noura en Ximo ernaast. Het is in het buitengebied. Deuren dicht, licht en radio aan. Noura was meteen dikke vriendinnen met haar buurvrouw. Wat Jim dan weer niet zo leuk vond :+ .
Ze waren in het begin wel onrustig, maar toen we een uurtje later gingen kijken, stonden ze rustig hooi te eten. Het is niet ideaal. Maar deze stress ten opzichte van de stress van buiten blijven is veel minder heftig. We staan in het dorp, er wordt steeds dichterbij geknald. Het is een beetje tussen 2 kwaden, maar deze geeft mij wel meer rust. Ze kunnen zich niet kapot lopen, ze kunnen niet door draden heen, ze gaan geen doodsangsten uitstaan. En vooral ook: Jim kan zijn been niet kapot maken in blinde paniek.
Morgen halen we ze weer op. Kunnen we gelijk de stress er een beetje uit lopen op de terugweg.
Fijne jaarwisseling allemaal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 16:06

Wijze keuze en fijn dat ze zo kalm staan! Ik troost me maar met de gedachte dat over 12u de meeste vuurwerkshit voorbij is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 19:18

Ja ik kreeg net al een foto doorgestuurd dat ze er rustig bij staan. Fijn :j

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 10:09

Gelukkig nieuwjaar! Wat een mooie oplossing zo, fijn dat dat kan.

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:20

Gelukkig nieuwjaar! Fijn dat ze voor de nacht op stal konden gaan dan. Alles verder goed gegaan bij ze vannacht?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 15:10

Ja alles is goed gegaan. Jim vindt stallen sowieso niet leuk. Maar ze stonden in een schuur met 15 paarden totaal. En alles was rustig, dus dan blijven die van mij ook wel rustig. Ze zijn wel blij dat se thuis zijn. Na een emmer eten (ze hebben daar ook eten gehad, maar gewoon even een slobbertje omdat het kan :)) ) en een bak hooi, staan ze nu te soezen. Ze zullen wel weinig geslapen hebben :(:)
Blij dat het zo kon en gegaan is, maar ook blij dat de weer veilig thuis zijn :j
Afbeelding

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 15:40

Gelukkig Nieuwjaar! Fijn dat alles goed is gegaan :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-25 17:30

Jullie ook allemaal een gelukkig nieuwjaar.

Net nog naar de paarden gereden omdat een stel kinderen het leuk vond om de paarden op te jagen en te laten rennen. Heb je oud & nieuw overleefd, rennen ze alsnog in paniek over de track. De overburen hebben er al wat van gezegd en toen we aankwamen heeft mijn man ze ook wel even duidelijk gemaakt dat ze dat niet nog eens moesten doen.
Paarden over de rooie en bezweet. Gelukkig met wortels weer snel kalm. Laat het nu maar donker worden en gaan regenen.

We hebben ook nog wat leuks. We hebben sinds een paar dagen gezinsuitbreiding.
Meet Morris <3
Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:42

Wat een schatje! Gelukkig Nieuwjaar

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 23:10

Daihyo schreef:
Net nog naar de paarden gereden omdat een stel kinderen het leuk vond om de paarden op te jagen en te laten rennen. Heb je oud & nieuw overleefd, rennen ze alsnog in paniek over de track. De overburen hebben er al wat van gezegd en toen we aankwamen heeft mijn man ze ook wel even duidelijk gemaakt dat ze dat niet nog eens moesten doen.
Paarden over de rooie en bezweet. Gelukkig met wortels weer snel kalm. Laat het nu maar donker worden en gaan regenen.

Mijn god, stelletje k*tkoters. Die zou je toch wat aandoen! _-:( -:(-

Maar jullie gezinsuitbreiding is dan weer: <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-25 17:09

Pfffff, was het eindelijk droog, gaat het sneeuwen meteen daarna regenen. Dag droge bodem, hallo prut.
Nog steeds blij dat Noura en de deken goed gaan. Ik heb de tegels weer even schoon geschraapt. Tot de sneeuwschep brak. Net als de mestvork de dag ervoor :roll:

De paarden zijn wel blij met de schuilstal en droge tegels. Mits ik daar voer, want verder staan ze er liever niet :+
Dit was gister toen de sneeuw weer gesmolten was :\
Zelfs de nieuwe zandplek was prut
Afbeelding
Afbeelding

Dit was vanmorgen, zo snel trekt het dan ook wel weer weg.
Afbeelding

Maar nu staat het er weer zo bij :x
Afbeelding

Morris gaat overigens super goed. Dat is wel weer een lichtpuntje nu <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 17:31

Wat een schatje is Morris. Echt balen dat alles zo nat is :(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-25 12:26

Ja best wel. Gister weer sneeuw. Als dat gaat smelten komt er meteen een laag water te staan, maar de bodem is dan te bevroren om weg te zakken. Dus weer prut.
Maar gistermiddag brak het zonnetje door en ook nu schijnt de zon. Dus ik heb goede hoop dat het vandaag weer een stuk droger wordt :+
Aan de andere kant, als ik sommige foto's zie op Facebookgroepen, mag ik niet klagen. Dan heb ik het nog redelijk droog :=

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 12:53

Het is letterlijk prut, die nattigheid...
Gelukkig trekt het wel snel weg :j
Wat ziet Morris als een lieverd eruit <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-25 17:15

Van mij mag het de rest van de winter zo blijven <3
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 21:04

Vandaag hadden we weer les. Ik met Noura en Laura met Ximo. Ik heb wat gelongeerd. Noura vindt de volte niet per sé leuk en moeilijk, dus die draait als een razende om en als ik door wil komt ze overeind. En niet een hupsje, maar echt verticaal :+
Maar de truc is zelf rustig blijven, naar haar toe lopen en weer de volte op sturen. In het begin vond ik het spannend, maar zo snel als ze ontploft, zo snel vloeit ze ook weer af en gaan we gewoon verder.
Omdat ze de buiging in haar lijf wat lastig vindt, gaan we aan de hand aan de slag met schouder voor om haar wat van de schouder af te halen (ze valt op de binnenschouder) en zo meer op het binnenachterbeen te zetten en te buigen vanuit het midden van haar romp. Zaten al een paar mooie stukjes tussen, maar oei wat vindt ze het lastig. Komt goed :j

Ximo gaat als een speer aan de dubbele longe en lange lijnen. Vandaag hebben ze wat stuuroefeningen gedaan tussen balkjes en langs pionnen.
Hij doet het ook zo knap <3
Afbeelding

Met Jim lessen we niet, maar hij is wel lekker gepoetst en mocht aan de hand even het parcoursje rond van Ximo. Zodat hij er weer helemaal bij hoort :+:

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 22:00

Zo doen wij dat ook met de pensionadas op stal idd. En tof dat die het dan vinden. Echt zo staan van zie mij dit eens goed doen hè...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 15:31

jeetje77 schreef:
Zo doen wij dat ook met de pensionadas op stal idd. En tof dat die het dan vinden. Echt zo staan van zie mij dit eens goed doen hè...

Ja ik merk ook echt dat hij heel graag iets wil doen. Dus we wandelen sowieso regelmatig een blokje om. Maar met balkjes stappen of om een pionnetje of een slalom maak je hem ook echt heel blij mee.

Vandaag hebben ze geholpen met hooi geven :+
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:50

:D :') :)) die koppies ook

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:04

Geweldige foto <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-25 20:23

Wat een weertje vandaag <3
Terwijl we de boel uitgemest hebben, stonden de paarden lekker op de wei. Wel met hooi, want echt lekker gras staat er niet meer :+
Afbeelding

Daarna een heerlijk rondje gelopen met het gespuis <3
Afbeelding

En de lente zit in de lucht. De roze knuffelwilg krijgt al katjes!
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 13:11

Brrrr, wat was het koud vanmorgen. Maar zo mooi <3
Afbeelding

De vacht isoleert lekker
Afbeelding

Vandaag gaan we weer verder met de nieuwe opslag. Van 2 kleine schuurtjes naar 1 grote. En veel mooier. Precies goed voor een vrachtje hooi + alle spullen. Dan kan het stuk waar nu de schuurtjes en opslag staan er weer voor de paarden bijgetrokken worden. Toch weer 125m2 ofzo erbij. Op het hoogste stuk. Dus daar komt dan ook zand op voor een lekkere ligplek.
Svz van de schuur.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 15:42

:Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :+: <3
Afbeelding

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 16:23

Heerlijk rustgevend zo <3