Over dat zand; doen jullie die psyllium eerst weken of gewoon 'droog' er in? Ik hoor daar ook gemixte meningen over. Tot nu toe deed ik het altijd in een mengsel met het krachtvoer en daar wat water door. Dan konden ze het papje zo opeten. Goed of fout?
Als je het door droog voer doet dan valt het op de bodem en heb je kans dat ze het niet allemaal op eten. Als je het hele voertje wat nat maakt plakt het er aan en gaat het eerder 'op'
Hier de ervaring dat het bij nat geven aan de tanden wil plakken Dan zit er een hele dikke laag psyllium op het tandvlees + tanden en kan ik dat er met m'n vingers afschrapen Aan de gezichten die ze er zelf bij trekken te zien, vinden ze dat ook niet al te prettig Bij droog geven heb ik zoiets nog niet gemerkt Dan wel iets vochtig voer (wafer met een beetje water uit elkaar gevallen), maar verder droog..
Nou Guus heeft een deel van de pitjes uit de stal gewerkt.... Ze hebben ze dus gekookt gekregen, ben maar eens met 200 gram begonnen. Monty vind het lekker maar mevrouw heeft staan slobberen boven de staldeur blijkbaar. Vandaag weer even samen in de wei gestaan en ook even samen op de bak. Helaas is Guusje nog hengstig en daar reageert Monty nog wat te erg op. Dus zodra ik haar weer zag staan plasje doen heb ik hem maar weer naar zijn eigen stukje gedaan. Maar verder gaat het heel goed, twee keer gereden, twee keer longe en gisteren is de osteopaat geweest. Morgen weer even longeren denk ik. Is alleen even wennen twee aan huis. Toch wat meer werk in de avond als we naar bed gaan. Guus is eentje wat tegen staldeur aan trapt dus wil ik zo snel mogelijk zijn maar 2 hooinetten en ander voer pakken lukt niet in 1x. Maar daar gaan we nog wel een routine in vinden.
Zo weer even tijd. Hier ook al 2 dagen liggende paarden.
Dais_
Geplaatst: 04-03-22 23:17
Hier ook al 1 liggende poownie. En de andere poownie mag zonder deken staan overdag. Volgens mij kunnen ze het wel waarderen. Ze staan ook weer lekker veel te kroelen. Helemaal fijn zo
Foto lukt niet, Bokt upload doet het helaas weer eens niet.
Wat voeren jullie veel zandweg hoeveelheden. Ik voer 1x per maand een kuurtje met brokjes omdat Quinta van de zaadjes en vezels enorm gaat briesen. Na 2 happen kan ze niet meer stoppen met briesen. Lijkt haast wel een allergische reactie. Ze eet het ook niet meer op dan (begrijpelijk). Nu zit het geperst in een brokje en die meng ik door de speedibeet en nu gaat het probleemloos. Ik volg de verpakking qua aanbevolen hoeveelheid (150 gram per dag) maar als ik deze aantallen hier lees is dit veel te weinig
Hier liggen ze alleen op stal. overdag is het idd vreten, liggen komt later wel
Solleke_Noah
Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-22 10:55
Heerlijk zicht al die slapende paarden
Hier liggen ze sowieso veel, en de ijslanders opvallend veel meer! Of het zijn heel luie beestjes, of het heeft misschien toch iets te maken met gebrek aan roofdieren op Ijsland
Eentje ligt 's nachts veel, overdag nooit. De ander ligt überhaupt zelden. Dat is niet zo goed voor dr, maar kan er niks aan veranderen. Ouderdomsding. Hou het goed in de gaten.
Durf het bijna niet te zeggen, maar ga m'n paddock dit weekend missch maar eens sproeien. Dat wordt wat van de zomer. Moet ook nog even verdiepen in een sproei installatie voor de wei.
MarloesHJ
Geplaatst: 05-03-22 11:09
Mijn IJslander ligt hier juist minder vaak, Solleke_Noah. Buiten dan, in stal ligt hij juist veel meer dan mijn warmbloed. Maar goed die warmbloed wilt ook de hele tijd alles in de gaten houden…
Anoniem
Geplaatst: 05-03-22 11:11
Mijn schimmel ligt ook amper, altijd al.
Zag vanochtend ook meerdere ligplekken in de paddock.
Net onze quad naar de garage gebracht, kunnen we er straks weer tegen aan.