Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 23:16

greendragon schreef:
... Het kan niet zo zijn dat we juist dit jaar, wél een elfstedentocht zouden kunnen rijden.. Dan ga ik echt huilen.... (jeugdsentiment)

Ik moet die van 1963 hebben meegemaakt, ik woonde toen in Harlingen, maar ik kan me er werkelijk niets meer van herinneren...

@Happinez: die kleine had er wel zin in :) Hij vertrok meteen in galop.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 00:16

Truedreams schreef:
Wat een mooie plaatjes allemaal. Ik kies toch liever voor 30+. Ipv water zeulen en hooi sjouwen.

Oh jee.. de kleine duvel heeft zijn deken kapot. Iemand hier nog een waterdicht deken over maat 1.75? 100 grams

Moet ook net nu weer gebeuren

Ik wel maar kan mij werkelijk waar niet herinneren of ik hem gewassen heb na het seizoen...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 01:35

Vanwege drukte ben ik weer terug in de meelees stand, oeps. Maar ik wilde toch even met jullie delen hoe ik de waterbakken bij mijn paarden werkbaar hou. Ik heb bij mijn hengst 3 65L kuipen in elkaar gestapeld en bij mijn merries (2 2020 veulens en 1 volwassen) 3 90L kuipen in elkaar. Mijn paarden leven 24/7 buiten, geen schuilstal, wel voldoende beschutting van grote heuvel/bomen/stukje bos. Helaas niet de plek waar de waterbakken kunnen staan, dus die staan vol in het veld/wind. Ik vul de kuipen eens per dag (smiddags) en maak ze 's ochtends en 's avonds ijsvrij. Ondanks de wind en dat er maar weinig paarden drinken, hebben ze tot nu toe nog geen enkele keer helemaal dicht gezeten, ze blijven dus 8 uur zeker open momenteel. Als ik ze ijsvrij maak doe ik dat wel echt altijd helemaal ijsvrij maken. Ik gebruik hiervoor het harkje van de mestboy (met een dicht stukje bij de steel, zo een: https://cdn.webshopapp.com/shops/237650 ... /image.jpg). Eerst de grote ijsbrokken eruit breken/hengelen en daarna schraap ik binnenlangs boven water helemaal schoon. Tot nu toe is dit voor mij echt te beste tip, en ik woon in het oosten van Groningen, dus een van de koudste stukjes nederland meestal. Mijn merries komen trouwens heel braaf achter me aan om te drinken (en omdat ik lekkers op zak heb :o ), fijn om te zien dat ze allemaal genoeg krijgen in deze kou. Maar tussendoor gaan ze dus ook zelf erheen. Mijn hengst is wat koppiger en dronk vanavond voor het eerst omdat ik het vroeg. Waar de merries de 90L kuip precies leeg hebben na een dag, drinkt mijn hengst misschien 20L per dag momenteel. Dat vind ik wel spannend, maar kan hem moeilijk dwingen helaas.

Afbeelding

sylschenk

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 07:42

Je kunt ook flesje vullen met 1/4 zout, 1/2 afgekoeld gekookt water en 1/4 lucht.
Dat in de ton met water leggen, doordat het beweegt in het water bevriest het niet.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:19

Leuke foto's en filmpjes komen er voorbij.
Hier helaas niet gelukt om foto's in de sneeuw te maken. De harde wind staat precies op de paddock en heeft de sneeuw eruit geblazen.

Respect Malenka, geluk dat je vrij bent maar je hebt er een dagtaak aan. Back to basic...
Hoe doe je dat 's nachts?

Hier blij met het rondpompsysteem, verbruikt veel stroom maar heel nuttig.
Voorheen deed ik wel een jollybal of paar voetballen in grote speciekuip. Dan bleef het daaronder goed en dat verschoven ze dan met de neus en rolde terug.

Heb hier nog een IBC vat staan dat verwarmd kan worden, maar niet meer nodig. Had m eigenlijk voor de winter moeten verkopen maar daar denk je dan weer te laat aan.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 08:37

Moet je nu ook nog goed vanaf kunnen toch rover? Juist nu, nu mensen ontdekken wat ze missen.

Wij hebben vannacht het water eraf gehad in de schuur, en een petroleum kacheltje op 6 graden (kouder kon ie niet) bij de leidingen gezet.

Eten doen ze hier ook niet heel veel, maar ze staan uit de wind, zijn zelf goed geïsoleerd. Dus ik vermoed dat ze daarom niet veel nodig hebben.

Speciekuip staat ook uit de wind. Die vriest maar lichtjes dicht

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:35

Het was net op stal 0,3 graden en de waterbakken dus nog niet niet bevroren.
Hopelijk schijnt straks de zon even door de deur naar binnen en warmt het ietsjes op.
Anders is het komende nacht wel voorbij met vorstvrij binnen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:38

In de paddock is de badkuip volledig bevroren...het is ook een ijzeren dus blijft ook koud. Nu maar 2 bakken water in de paddock neer gezet en maar paar x kijken vandaag of ik ze moet bijvullen.

Wij wonen hier net 3 mnd paarden staan nu 2mnd aan huis. Ik zei al slechter dan dit kan het niet worden....word alleen maar beter :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:39

Ja dat is zeker waar in jullie geval.
En malenka in de caravan.... BRRRRR..

Onze vlotter is pas sinds vannacht bevroren dus verwarming wat omhoog, warm water erbij en dan maar zien.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:41

Wat een sneeuw, wat een sneeuw!
Er komen mooie beelden voorbij, maar het is ook wel een beetje afzien soms. Paarden houden is leuk, paarden houden is leuk :))

Laat het voorjaar maar snel komen, zeker omdat wij dan de sleutel van onze boerderij ontvangen.

Druk bezig met het uitzoeken van de omheining.
Kent iemand hier nog een adresje in Nederland waar we goede kwaliteit/prijsverhouding kastanjepalen kunnen bestellen?

Er zijn zoveel aanbieders van kastanjepalen, maar ik zie de prijzen nogal verschillen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:02

wij hebben ze in hierden gekocht, was een hele grote zaak. van biezen hout import

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:09

Hier was het vanochtend -8/9 buiten en de stal is gemiddeld genomen 4 graden warmer dan buiten. Het vriest hier al sinds gisterenmiddag of zo in de stallen. Gister voordat ik naar het werk ging was het nog net boven 0.

Water is gelukkig verwarmd dus dat gaat vooralsnog goed. De stallen zijn wel geïsoleerd maar de wind staat precies verkeerd om effectief goed geïsoleerd te zijn. Normaal staat er nog een heel stuk gebouw voor en dan koelt het veel minder snel af.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:10

kan jullie niet bijhouden als ik moet werken hoor :')

Maar.... de zon schijnt hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:11

Hier ook, genieten!

Misschien toch mijn dames pakken voor een ritje straks.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:21

_Lorette_ schreef:
Wie heeft z'n paard op ijzers buiten? 's Ochtends maak ik netjes een sok van een vet wrap om de ijzers heen, al dan niet met ducttape erover. Ik ben een ervaren 'hoefinpakker' met de hoefzweren van Frum, maar bij Ploos blijft het echt niet zitten. Met ducttape lijkt alles los te gaan door de sneeuw en zonder ducttape loopt ze al vrij snel de vet wrap stuk. Hoe voorkom ik nu ijsklompen? De hoeven vetten of insmeren met vaseline o.i.d. bleek

Mijn paarden met ijzers krijgen deze aan

Afbeelding

Had ze ooit gekocht bij epplejeck voor een paard met gevoelige voeten toen ze van de ijzers af ging ivm veulen.
En 1 die in verband moest en wel buiten mocht.
Vind ze echt ideaal!
Zijn niet schrikbarend duur en is van stevig neopreen ,stevige rits en een goede dikker rubber zool met profiel.
En ze gaan heel makkelijk aan! Ook niet geheel onbelangrijk
:P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:23

Ik heb net de grote hooibak maar sneeuwvrij gemaakt dus daar staan ze nu te eten en meteen de waterbak in de tent ververst (nieuwe bak met schoon water en de oude half bevroren bak in de schuur om te ontdooien). Veel meer doe ik momenteel niet. Met deze kou laat het lichaam het even afweten.

@ajesca123: die schoenen zien er fijn uit, ben benieuwd hoe lang ze mee gaan als ze daar 24/7 op lopen. En of ze niet glad zijn ??

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:24

Die schoenen heb ik ook naar zitten kijken. Maar voor een paard vierkant op de ijzers vind ik het dan toch best prijzig worden en ik vraag mij af hoe goed ze het houden als ze wel eens zelf er op gaan staan. Meneer treedt nogal ver onder.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:28

Die fles vriest hier gewoon vast in de waterbak. Een bal ook. Daarvoor heb ik te weinig paarden denk ik. Olie erdoor doen ook geen succes, zout (toen zette ik 2 bakken neer) ook geen verschil. Maar het is hier nu nog niet eens -4, zie in Brabant/ Limburg plekken van -11 :brr:

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:30

Die fles/bal werkt ook alleen als ie blijft bewegen en wel door de hele bak heen en dat gebeurt dus niet.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:38

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Aan het knutselen geweest, werkt goed de bak was nu vorstvrij en de bak zonder verwarming ernaast een blok ijs.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:45

Ziet er goed uit nimmy! Zoiets zaten wij gisteren ook over te filosoferen. Ik ben alleen bang dat mijn jonkie zich gedwongen zou voelen als een rat die kabel door te bijten..

Hier hebben ze allebei vannacht in de sneeuw liggen slapen. Stal blijft schoon, komen ze niet. Water is dicht daar, en in sneeuw plassen spettert blijkbaar ook niet.. Dus er is opeens geen reden meer om er te komen.. (ondanks dat ik er een pak weidehooi in heb liggen/hangen)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:47

Kabel aan de wand vast maken? Hier ging het gelukkig goed.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:56

DubbelFun schreef:
Ik heb net de grote hooibak maar sneeuwvrij gemaakt dus daar staan ze nu te eten en meteen de waterbak in de tent ververst (nieuwe bak met schoon water en de oude half bevroren bak in de schuur om te ontdooien). Veel meer doe ik momenteel niet. Met deze kou laat het lichaam het even afweten.

@ajesca123: die schoenen zien er fijn uit, ben benieuwd hoe lang ze mee gaan als ze daar 24/7 op lopen. En of ze niet glad zijn ??

Bij mijn paard met gevoelige voeten heb ik ze een tijd 24/7 omgehad maar ondanks dat ze ademend zijn wel iedere dag even afgehad om
Te luchten. Ze sluiten door het dikke neopreen mooi soepel maar stevig aan.
Alles kan natuurlijk kapot maar ik heb niet de allerhandigste grote hoogbenige dressuurpaarden dus denk dat iedereen zich dan wel een voorstelling kan maken van wat deze schoenen te verduren hebben :')
Heb er 1 waar een scheurtje in het neopreen gekomen is doordat ze er met de andere voet bovenop gesprongen is.
Ze galopperen er nu mee door de wei in de sneeuw en dat gaat prima. Heb ze nog niet zien glibberen. Is ook best een flinke dikke rubber zool met veel profiel

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:59

Nimmy schreef:
Kabel aan de wand vast maken? Hier ging het gelukkig goed.

Dat gaat in mijn vriend zijn hoofd zomaar niet :P

Heb nu de kuip buiten staan. Mocht de stoep te glad worden kan ik hem gewoon dicht zetten. In de stal moeten we gewoon warmtelint langs de leidingen leggen zodat de automatische bak blijft lopen.

Wel grappig want de boel vriest niet dicht in de schuur zelf. Maar ijsklompen smelten er ook niet.
De sneeuw op de emmer blijft sneeuw. Maar kraan open=meteen water

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:59

Wat een prachtige foto’s Dais <3

Het was hier vannacht -15 :brr: En het sneeuwt inmiddels ook weer... Het begint wel minder te plakken gelukkig, zo eens kijken of de paarden met ijzers ook even op de wei kunnen.