[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 20:28

Is er hier iemand met ervaringen van half verhardingen? Stol, gralux etc? Voor de paddock of track? Lijkt me wel interessant. Wij hebben buiten de track ergens een klein beetje (volgens mij) stol liggen. En dat blijft heel mooi.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 20:29

Prairy schreef:
Ik heb vandaag de eerste planten levering gekregen, denk iets van 500-600 plantjes die grotendeels in het bos komen als struweel.

Hopelijk gaat de levering volgende week ook door, dan komen de plantjes voor de haag rondom het voedselbos (en de rest komt in het bos).

Heb jij tijd teveel :oo

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:34

Maartje1990 schreef:
Is er hier iemand met ervaringen van half verhardingen? Stol, gralux etc? Voor de paddock of track? Lijkt me wel interessant. Wij hebben buiten de track ergens een klein beetje (volgens mij) stol liggen. En dat blijft heel mooi.

Verzameling keitjes liggen, stevig, maar niet schoon te houden. Ik wil dus of zand, of gewoon stuk gelopen gras of 40x60/50x50 tegels. Alle andere oplossingen zijn of te duur of niet netjes te houden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:53

Zidore schreef:
Ik kon het zo 123 hier niet terug vinden, maar was er een bokker die een pad met houtsnippers had? Ik weet dat ze met de tijd verteren, maar ik kan plots ieder jaar aan een grote hoeveelheid komen en we zitten op klei... misschien dat een pp toch kan dan...

Dat was ik denk ik.
Wat is een grote hoeveelheid? Ik liet elk jaar 4 kuub komen en daar kon ik dit mee doen:

Afbeelding

Een half jaar later was het zo:

Afbeelding

En na een jaar zo:

Afbeelding

manolito10

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:09

Heeft iemand nog tips waar je rekening mee moet houden met hekwerk plaatsen? Met name waar de toegangspoorten moeten komen, breedte van de paden etc

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:23

Let er op of een trekker de draai het terrein op kan maken (en er weer af). Wil je een loonwerker voor je laten maaien, etc. maak dan 1 groot rechthoekig/vierkant perceel, want elke bocht kost diesel en particulieren met kleine stukjes zijn al niet zo aantrekkelijk om opdrachten van aan te nemen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:34

Maartje1990 schreef:
Prairy schreef:
Ik heb vandaag de eerste planten levering gekregen, denk iets van 500-600 plantjes die grotendeels in het bos komen als struweel.

Hopelijk gaat de levering volgende week ook door, dan komen de plantjes voor de haag rondom het voedselbos (en de rest komt in het bos).

Heb jij tijd teveel :oo

Nee, standaard te kort net als de meesten :+ Maar ik heb nog geen paarden, dat scheelt wel een hele hoop :D O.a. daarom zijn we nu alles al aan het aanplanten, tegen de tijd dat we dan wel tijd voor paarden hebben, is alles al wat groter.

We organiseren dit jaar inderdaad een plant weekend, 6&7 februari :D Wat vrienden /kennissen die komen helpen en waarschijnlijk ook wat mensen uit het dorp / AZC. Daar hoor ik later nog wat van.

Vorig jaar hadden we zo'n 1.000 planten, dat hebben we met zijn 2en gedaan. Daar had ik met deze aantallen echt geen zin in, plus dat het misschien voor mensen nu ook wel een relatief veilig uitje is. En de planten die we nu gaan zetten, vooral in het bos, komen niet zó nauw qua plaats, vorig jaar was het allemaal zicht werk en dat wilde ik wel graag op de juiste plaats hebben staan.

In 2-3 jaar tijd hebben we dan in totaal zo'n 4.000 bomen en struiken geplant *\o/*

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:55

JudithO schreef:
Zidore schreef:
Ik kon het zo 123 hier niet terug vinden, maar was er een bokker die een pad met houtsnippers had? Ik weet dat ze met de tijd verteren, maar ik kan plots ieder jaar aan een grote hoeveelheid komen en we zitten op klei... misschien dat een pp toch kan dan...

Dat was ik denk ik.
Wat is een grote hoeveelheid? Ik liet elk jaar 4 kuub komen en daar kon ik dit mee doen:

[ [url=m/dLDr97.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/flRCZ7.jpg]Afbeelding[/url] ]

En na een jaar zo:

[ [url=m/1D08dN.jpg]Afbeelding[/url] ]
dankjewel, heel verhelderend, vriend van m’n vader is hovenier en die kan dus aan echt heel veel komen zodat we jaarlijks voorzien zijn, ik hoef alleen te zeggen hoeveel kuub ik wil (en waar) en hij stort het er op.
Hoe lang is het pad op je foto’s? Zit je ook op klei? Lopen alleen de pony’s en jullie er over of nog meer? (als in voertuigen) en hoeveel pony’s?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 22:08

Maartje1990 schreef:
Is er hier iemand die houtsnippers gebruikt? Als ik dit lees klinkt het super, heb zelf ooit wel eens wat snippers gehad en dat werkte wel goed maar het is vooral een kwestie van bijhouden geloof ik maar dan wel een mooie oplossing tegen de modder én ik denk eem fantastische ligplek voor paarden

https://www.barbarahoekstra.com/leesvoe ... der-focker

Meningen of ervaringen?

Zidore wellicht dir ook interessant. Ik denk dat als je dus echt aan veel kunt komen het best een leuke optie is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:45

Zidore, waar woon jij? Ik wil ook veel houtsnippers :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:50

Ik durf niet aan houtsnippers te beginnen. Zie paarden aan huis topic.

Hier gaan we dus zelf de boel keren in het voorjaar. Ik kijk er zo naar uit.

En dan waarschijnlijk eens in de zoveel tijd wat bij laten storten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 22:54

Robijntjah schreef:
Ik durf niet aan houtsnippers te beginnen. Zie paarden aan huis topic.

Hier gaan we dus zelf de boel keren in het voorjaar. Ik kijk er zo naar uit.

En dan waarschijnlijk eens in de zoveel tijd wat bij laten storten.

Daar staat weinig info over houtsnippers hoor. Enkel 1 die zegt regelmatig dan aanvullen (wat dus bij zidore het geval zou zijn). (En wat in mijn link hierboven ook stond)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:13

Ik verwijs ook niet perse naar de info als naar meningen waar ik me bij aansluit. Het risico is mij te groot en ik pak het liever groter aan met meer slagingskans.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 00:03

Zidore schreef:
JudithO schreef:

Dat was ik denk ik.

[ [url=m/dLDr97.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/flRCZ7.jpg]Afbeelding[/url] ]

En na een jaar zo:

[ [url=m/1D08dN.jpg]Afbeelding[/url] ]
dankjewel, heel verhelderend, vriend van m’n vader is hovenier en die kan dus aan echt heel veel komen zodat we jaarlijks voorzien zijn, ik hoef alleen te zeggen hoeveel kuub ik wil (en waar) en hij stort het er op.
Hoe lang is het pad op je foto’s? Zit je ook op klei? Lopen alleen de pony’s en jullie er over of nog meer? (als in voertuigen) en hoeveel pony’s?

Er liepen 3 grote Shetlanders op, en ikzelf. Geen voertuigen.
Het was daar een mix van zand en veengrond.
Het pad was in totaal zo'n 3m van hek naar terras, en dan nog 11,5m van terras naar de stal.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 00:47

Vraag over het bouwen van een schuilstal. Wat is jullie ervaring met paarden en eiken balken? Wij zouden graag een eiken skelet maken en dan met ander hout de binnen- en buitenkant bekleden, maar de basis dus eiken balken. Knagen paarden aan eiken? Eén van mijn paardjes knaagt wel aan hout als hij stress heeft, vorige week nam ik hem mee naar het bos en het was even wat onrustig en hij zette zijn tanden in de eerste de beste balk die hij zag (houten paal om fietsen aan vast te zetten).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 00:50

Stroomdraad of gaas er over en geschikt knaaghout aanbieden (berk, wilg, etc.)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 03:30

Jrmig, duizenden planten, wow. Dat kan ik niet helemaal bevatten. Ik ben denk ik wat zuinig geweest met incalculeren op dat hoofdstuk. Een plantmiddag klinkt gezellig, handig, en corona proof.

Ik heb iemand in mijn vriendenlijst die houtsnippers heeft laten storten, op zandgrond. Dat vond ze niks, het was zo weg gelopen en inmiddels zou er een rottende lucht vanaf komen. Hoeveel ze heeft laten komen en wat ze precies doet qua voertuigen etc geen idee. Ze heeft 3 rijpaarden en een pony die overdag buiten stonden.

Geen verstand van soorten hout, die van mij knagen alleen aan levende bomen of wilgen takken tot nu toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:36

Die van ons knagen aan de kruignagel boom vooral en soms aan de hazelaar. Voor de rest blijven ze overal netjes vanaf.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:42

Kruidnagel is een boom? Cool!

*gaat op zoek naar kruidnagel boom *\o/*

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:04

tamary schreef:
Stroomdraad of gaas er over en geschikt knaaghout aanbieden (berk, wilg, etc.)

Dat zou een beetje zonde zijn van de mooie eikenhouten balken, dan heeft dat niet zoveel zin :D
Het idee komt vooral voort uit het feit dat het enorm goed zichtbaar is vanuit huis en dat het er dan een beetje bij past.

Ik ga zeker ander geschikt knaaghout aanbieden maar ben benieuwd of paarden eikenhouten balken (vierkant 15x15 bijv) interessant vinden. Zou eik lekker zijn? Ze vinden bij mij eikenblad en eikeltjes heel erg lekker.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:10

Prairy schreef:
Kruidnagel is een boom? Cool!

*gaat op zoek naar kruidnagel boom *\o/*

Ik google en lees: "Net als nootmuskaatbomen gedijen de kruidnagelbomen het beste in tropisch zeeklimaat" :D en "De kruidnagelboom groeit erg langzaam. Hij levert pas kruidnagelen vanaf zijn 6e jaar. Daarna kan de oogst wel 100 jaar doorgaan"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:26

Tropisch zeeklimaat? Hebben wij dat? :=

Ik wist ook niet dat dat het was hoor, vertelde mijn hoefsmid me. De paarden zijn er gek op. Ik weet niet of hij het helemaal gaat overleven maar dat zien we dan weer wel.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:39

Olympia96 schreef:
Heb niet veel vaker zulke strakke draadjes gezien met prikpaaltjes, dat heb je knap gedaan. En ja het is wel nat zo te zien. Hopelijk op je nieuwe plek beter.

Inderdaad Caily, hoe doe je dat? :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:43

Ja ik zag het, misschien toch maar wachten tot ik mijn tropische kas gebouwd heb -O-

Zat bij Palmaverde al een verlanglijstje te maken en bedacht me dat dat nog wel een paar jaar duurt :')

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:05

Maartje1990 schreef:
Maartje1990 schreef:
Is er hier iemand die houtsnippers gebruikt? Als ik dit lees klinkt het super, heb zelf ooit wel eens wat snippers gehad en dat werkte wel goed maar het is vooral een kwestie van bijhouden geloof ik maar dan wel een mooie oplossing tegen de modder én ik denk eem fantastische ligplek voor paarden

https://www.barbarahoekstra.com/leesvoe ... der-focker

Meningen of ervaringen?

Interessante theorie, ook benieuwd of er ervaringen mee zijn.