Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:22

Afbeelding

Iemand nog tips waar je een stevig net kan halen om aan zo'n frame te maken? Nu hebben we een aanhangwagen net gebruikt. Maar dat is niet hufter proof genoeg helaas.

Graag een enkel net en geen slowfeeder zak.

Hutcherson

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:25

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 01:02

Hoe doen jullie dat als de hoefsmid, tandarts of dierenarts langs moet komen bij je weide zonder echt huisnummer?
De inrit van mijn weide zit naast de inrit van huisnummer 2.
Maar dat is best wel veel uitleggen. Mag ik zelf een bordje maken met de naam van de stal en dan een pijl met bv nummer 2A.?
Ik weet dat dat officieel niet zo hoort maar om duidelijkheid te geven aan mensen die bij de weide moeten zijn. Hoe hebben jullie dat?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 02:29

Jaaaa de zomer snak ik naar, lekker chillen op stal en niet meer als een Eskimo naar stal. Maar dan wel een die minder droog is als afgelopen 2 jaar hopelijk :=
Langer licht is het nu al een beetje en daar wordt ik al zo blij van, de paarden zijn ook gelijk in de rui _O-

Hutcherson, bekend probleem :+ Ik stuur altijd gewoon locatie door via whatsapp bijvoorbeeld, dat kan op een paar meter precies. Of het adres v/d buren met een foto van googlemaps met waar onze oprit is.
Of je echt een bordje met een fictief nummer mag maken weet ik niet, gok eigenlijk dat je dan de gemeente op je dak krijgt? Kan je geen bordje maken met een paardje of je stalnaam o.i.d. er op?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:26

Annem84 schreef:
[ [url=m/DvAlnW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand nog tips waar je een stevig net kan halen om aan zo'n frame te maken? Nu hebben we een aanhangwagen net gebruikt. Maar dat is niet hufter proof genoeg helaas.

Graag een enkel net en geen slowfeeder zak.

Ik heb het ook zo,enkel de netten vol huisvlijt zelf geknoopt van die oranje stro touwtjes.Ben er wel een avond zoet mee geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:44

Ik geef gewoon het nr van de buren, vertel dat de inrit iets verderop zit en zorg de eerste keren dat ik aan de straat goed in het zicht sta voor de smid. De keren nadien weet die vanzelf waar hij moet zijn.
Al probeer ik meestal om gewoon af te spreken op het pension waar ze in de winter staan, dan kan hij het combineren met het paard van een vriendin die daar vlakbij woont. Is OK voor de stalbaas. Scheelt voor hem tijd en rondrijden en wij hebben zekerheid dat ze gedaan worden ongeacht het weer.
Ik heb miserie genoeg gehad om een smid te vinden namelijk die op een weide wil bekappen/beslaan. Zelfs als die proper ligt en vlot bereikbaar.

Ja dat uurtje extra is al goed te merken en er komt elke week een kwartiertje bij :D Heerlijk om niet altijd in dat donkere op stal aan te komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:52

Ik hoorde laatst van de smid ook al dat ie vast gestaan had in een weiland vóór hij naar mij kon komen :) Hij moest de naburige boer vragen om hem met de tractor los te trekken :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 13:12

O lord dat is wel heel extreem DubbelDun :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:33

DubbelDun schreef:
Ik hoorde laatst van de smid ook al dat ie vast gestaan had in een weiland vóór hij naar mij kon komen :) Hij moest de naburige boer vragen om hem met de tractor los te trekken :)

Dat is de reden dat ik mn paard nog even laat bekappen op pension en daarna zorg dat de oprit verhard wordt. Ik wil een goede toegankelijkheid.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:46

Bij mij door mijn vorig jaar aangelegde rijbak / paddock geen last van natte voeten, na heel heel heel slecht weer staan er wel plassen in, maar binnen een paar uur is ie weer droog. Maarrrrr ik heb geen PP gewoon alles recht toe recht aan.

Voor de mest heb ik een dubbelasser aanhangwagen tot 1500 kilo. Ik mag daar gewoon mee rijden. Ik heb het geluk dat ik veel volkstuinen in de buurt heb en dus genoeg plek om de mest kwijt te raken, 2 x per maand wordt de kar zelfs opgehaald. Heb ooit eens een add op MP gezet en daar heb ik ook adressen voor nood uit weten te halen, dus geen probleem om mijn 'oliebol' kwijt te raken :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:48

BarbaLala schreef:
Citaat:
ik ben benieuwd hoe jullie mestopslag aan huis is en hoe je het afvoert.

Ik denk dat je dit topic verwart met het paarden aan huis topic.

Uh nee, maar ik omschreef het dan verkeerd.
Neem toch aan dat iedereen die paarden in eigen beheer heeft, ook mest heeft van die paarden, of zie ik dat nu verkeerd?
Ik lees niets anders laatste pagina's dan mestcontainers en kruiwagens.
Dus de vraag is waar laten jullie de mest (behalve dan over het hek het bos in kieperen hahaha, zo deed ik het eerst in feite ook).

Ik heb pony's niet bij eigen huis staan, maar wel in eigen beheer bij een ander 'aan huis'.

Maar goed, sorry als mijn vraag niet hier thuis hoort.
Ga ik zoeken waar dat andere topic dan is.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 16:03

Citaat:
ik ben benieuwd hoe jullie mestopslag aan huis is en hoe je het afvoert.

Ik denk dat je dit topic verwart met het paarden aan huis topic.[/quote]
Uh nee, maar ik omschreef het dan verkeerd.
Neem toch aan dat iedereen die paarden in eigen beheer heeft, ook mest heeft van die paarden, of zie ik dat nu verkeerd?
Ik lees niets anders laatste pagina's dan mestcontainers en kruiwagens.
Dus de vraag is waar laten jullie de mest (behalve dan over het hek het bos in kieperen hahaha, zo deed ik het eerst in feite ook).

Ik heb pony's niet bij eigen huis staan, maar wel in eigen beheer bij een ander 'aan huis'.

Maar goed, sorry als mijn vraag niet hier thuis hoort.
Ga ik zoeken waar dat andere topic dan is.[/quote]

Mijn mest doe ik in een 240liter kliko, daarvan heb ik er 2 in de week.
Mijn man brengt ze wekelijks naar de naastgelegen pension stal, waar ik ze tegen betaling mag legen.
Heel blij met de ze oplossing want hiervoor had ik rolcontainer die ik niet legen, maar dat was enorm duur

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:41

beatje schreef:
Maar ze kunnen bij jou toch ook de wei op Art?
Hier is het ook modderig voor de stal maar de rest vd weien zijn nog droog.Ik heb het erger mee gemaakt wat nat betreft. Maar ik verlang wel weer naar de lente hoor.Droge dagen en langer licht.

klopt ze kunnen de wei op. Maar deze keer is het wel zo extreem dat zelfs de normaal droogste wei plassen heeft en drassig/zompig is. De enige echt droge plaats momenteel is de stal. En gelukkig maken ze ook gebruik van de stal en eten ze ook weer meer van hun hooi. het net is elke dag zo goed als leeg als ik toekom.

Deze keer is het hooi ook fijner en veel droger, lijken ze lekkerder te vinden (normaal heb ik eerder voordroogbalen vermoed ik)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 19:46

Zitten deze niet in plastic dan ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:00

Ik heb gelukkig een mesthoop. Maar die begint aardig vol te raken. De boer wil dat ik het over de wei verspreid. Dat is natuurlijk ook een manier :+ . Iets zegt me dat ik dat liever niet wil. Maar waarom?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:06

Humpiedumpie schreef:
Ik heb gelukkig een mesthoop. Maar die begint aardig vol te raken. De boer wil dat ik het over de wei verspreid. Dat is natuurlijk ook een manier :+ . Iets zegt me dat ik dat liever niet wil. Maar waarom?

Ik wil mijn mest niet over de wei verspreiden IVM eventuele wormeitjes die je dan verspreid. En sommige paarden eten niet waar er mest ligt.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 22:11

Humpiedumpie schreef:

Dat kan wel maar je doet er verstandig aan om minimaal 1 jaar te wachten ivm wormbesmetting.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:17

Maak daar maar 2 van :) Wormen kunnen goed tegen kou en vriezen niet snel dood.
Verder heeft de mest al snel 6 maanden nodig om helemaal te verteren en idd paarden eten vaak de plekken niet als e mest gelegen heeft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:29

DubbelDun schreef:
Maak daar maar 2 van :) Wormen kunnen goed tegen kou en vriezen niet snel dood.
Verder heeft de mest al snel 6 maanden nodig om helemaal te verteren en idd paarden eten vaak de plekken niet als e mest gelegen heeft.

als je een mooie composthoop maakt heb je na 6 maand tot een jaar geen risico meer op wormbesmetting hoor. De eitjes gaan kapot van de warmte.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 10:38

Dat geldt dan alleen voor het oudste deel van de mesthoop en meestal al die vol is gaat ie in 1x over het land en niet alleen het oudste deel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:15

DubbelDun schreef:
Dat geldt dan alleen voor het oudste deel van de mesthoop en meestal al die vol is gaat ie in 1x over het land en niet alleen het oudste deel.

hangt ervanaf hoe je composteert.
Ikzelf heb 6 bakken staan, drie volle voor volgende winter, drie worden deze zomer gevuld voor de winter erop.
Als je gewone mesthopen maakt maak je inderdaad beter 2 hopen zodat het lang genoeg kan liggen tot compost.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:23

Mijn weides zijn aan het drogen.
Plassen op de paddock zijn ook al minder.
Helaas volgend weekend voorspellen ze weer regen.

Afbeelding

En op de grootste wei is er een geul...
Als paarden erin zouden staan staan ze er bijna tot aan hun voorste knieën onder water.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:52

@duhelo: verschillende bakken is leuk als je zo komposteert, maar als je -net als ik- één grote bak hebt gaat dat niet lukken. En daarbij gaat leeftijd ook een dingetje worden :) 1x de mest 'in handen' vind ik genoeg :D

@Art_Ificious: het ziet er triest uit zo ...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 11:56

DubbelDun schreef:
@duhelo: verschillende bakken is leuk als je zo komposteert, maar als je -net als ik- één grote bak hebt gaat dat niet lukken. En daarbij gaat leeftijd ook een dingetje worden :) 1x de mest 'in handen' vind ik genoeg :D

@Art_Ificious: het ziet er triest uit zo ...

oh, maar ik vind 1 keer ook voldoende hoor. Heb die 1 maal omgeschept, maar bak 2-6 laat ik voor wat het is.
Twijfel ook of ik het doordoe, ik hoopte om tenminste een maand met een bak te kunnen doen maar ik raak aan amper 2 weken. Ik laat de mest nu ophalen en als het uitscheppen en uitstrooien niet vlot genoeg gaat volgend jaar vliegen de compostbakken ook de deur uit :+.

Een zak kunstmest is een stuk simpeler dan al die moeite.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:44

Wij verspreiden de mest in het voorjaar, dat is dan mest van het hele afgelopen jaar. Eigenlijk alleen van het zomerseizoen(een half jaar), want in de winter mogen ze de natuurwei(ook een half jaar) in en daar mogen we niet eens uitmesten(wat natuurlijk reuze handig is in deze seizoenen. De mest is ook goed vergaan. Het barst ook van de regenwormen in de mest.