Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:11

Antheman sterkte met het herstel! Fijn zulke zelfredzame verzorgers.

Wat een geklus, helaas bekend. Het schiet hier ook voor geen meter op. Wij denken aan geisoleerde damwandplaten op het dak vd stal. Nu is het dak betonplex + een lek zeiltje..

Welke maat slangen hebben jullie aan je pomp? 3/4 of 1 inch bijv?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:15

Wauw wat hebben jullie en grote projecten allemaal.
Ons huis is gelukkig al een keer gerenoveerd en heeft nu het en der achterstallig onderhoud en boven allemaal schrootjes dus dat wordt tzt een keer aangepakt.

Wat fijn zulke verzorgers antheman.

MizzMontana

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:26

Wij hebben 1 inch. Kwam ik van de week achter tien de slang kapot was geknapt :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:27

Slangmaat is 22mm hier. van die dikke gele.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:33

Mooie keuken Claudia
Wat fijn zulke verzorgers Anteman, vrij zeldzaam denk ik

Pomp aanzuigslag is 2 inch denk ik, uitvoer is een dikke tuinslang, dikker dan normaal , moet eens nameten wat het nu exact is

Net tegels eruit gehaald en wonderlijk genoeg ligt de onderste laag niet in de cement maar ging het vrij vlug eruit. Geboord en 10 cm gaat makkelijk maar erna lijkt het beton te zijn en geen loze ruimte/ Oude buurman zei dat er alleen in de woonkamer hout met kruipruimte zou zijn maar er een grote kans is dat dat bij ons al dichtgemaakt is en na het gat geboord te hebben denk ik dat dat ook zo is. Na 10 cm kom ik niet verder en lijkt het dik beton te zijn en geen loze ruimte
Nadeel dat de deklaag heel poreus is en ik denk dat die er helemaal uit moet.
Hier zie je de 2 lagen tegels, ja ze zijn beide beige en beide 30 x 30 Vraag mij echt af waarom die bewoners zulke nieuwe tegels gelegd hebben terwijl ze bijna hetzelfde zijn

Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:37

Ons project zal vast wel bekend zijn :+
Ben inmiddels 5jaar bezig en heb tot nu toe alles zelf gedaan. Inmiddels hebben we opdracht gegeven voor een deel van een dak omdat er stukken nokbalk zijn gebroken en het begint steeds meer te lekken daar (voorlopig is het nog een lege schuur).

Het is ook nooit een tijdgebonden project geweest maar nu er misschien een andere boerderij gekocht gaat worden is dat verandert in "zo snel mogelijk af zodat het verkocht/verhuurd kan worden".

Heb je geen kruipruimte meer Lynn? Anders kun je natuurlijk gewoon zien wat er onder zit :+
Anders zou ik toch een groter gat maken om te kunnen Zien wat eronder zit.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:44

Wij hebben ook geen tijd aan het huis gebonden.
Sws een 5 jaren plan.
Misschien dat als het klaar is dat we het dan verkopen mits we iets kunnen vinden hier in de buurt wat meer grond heeft maar een wat kleiner huis qua oppervlak.

Tegels achter onze oude keuken zaten ook in het beton geplakt. Na een halve dag bikken op 2m2 waren we er zo zat van dat we de hele muur maar hebben weg gehaald :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-18 12:29

Knap hoor mensen die dingen zelf doen. Wij doen niks zelf. Vriend wordt helemaal gek bij woorden als een meerjarenplan. ClaudiaHS wij hebben 350m2 en ik ben er nu al klaar mee. Leuk groot maar alles is :$ Een simpel vloertje wordt snel kostbaar als je er 175m2 van nodig hebt :+

Wij wonen nu tijdelijk op zo'n 120m2 en toen ik zei dat ik dit groot zat vond ben ik nog net niet uit bed geschopt hahaha. Gister liepen we een rondje om te kijken welke vensterbanken we moeten vervangen en toen kwam het besef dat ik het ook allemaal moet gaan schoonmaken. -O- -O-

Leuke foto Anke. Vooral schattig nog net die baby bips op de foto.

Ligt alles binnen Karin?

Inderdaad erg onlogisch om die kosten te maken Lynn_Nikita. Vind de oudere laag zelfs mooier dan de nieuwe. Bij ons kwam er een super gaaf oud blauw/wit patroon onder de bruine tegels van de vorige bewoners vandaan. Helaas te erg beschadigd anders had ik het willen behouden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:31

Lynn_Nikita schreef:
Mooie keuken Claudia
Wat fijn zulke verzorgers Anteman, vrij zeldzaam denk ik

]

Penny, zo heet ze niet echt hoor, is er al sinds ik Andor ging inrijden. Ik zocht iemand die voorop op mijn Haf reed en ik erachteraan kon. Andor is inmiddels 19 jaar. Tel maar uit. We hebben vele, echt vele trektochten gereden samen. Ze heeft ook haar eigen pony bij mij gehad. Paardrijden doet ze niet meer, maar nu ment ze.

En de nieuwe Penny is er 2 weken, die kwam toevallig op mijn pad.

Gaat heel goed samen, ook als ze bijv samen met mijn man een klus doen als de bomen water geven.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:44

Antheman, mazzel met goede verzorgers die zijn zeer zeldzaam tegenwoordig. Sterkte met je voet/been

Zapje, ik heb geisoleerde damwandpanelen op de paardenstl en deze bevallen goed.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:54

libera wat een uren dan als dat standaard is. Gek is dat, het is bewezen ongezond en toch doen ze deze diensten dan vooral in de gezondheidszorg. Ik werkte bij de politie en daar hadden we wel 12-uurs diensten maar dat was zeker niet standaard, alleen bij grote evenementen of zo. Ik was altijd zo dus als een konijn...

Lynnnikita, sterkte met de tegels. Wij hebben hier ook de houten vloer eruit gesloopt en een betonnen er in gelegd met vloerverwarming. Helaas hebben we om kosten te besparen destijds geen vloerverwarming in de keuken gelegd, daar heb ik nu wel spijt van. In de winter is het echt fris in de keuken wznt de thermostaat hangt in de kamer waar het veel warmer us.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:01

Claudia, mooie keuken en vloer.

Wij hebben nu een niet-verbouw jaar. Dat wil zeggen dat we de verwarmingen voorzien hebben van een 'slim' verwarmings systeem waarbij iedere individuele verwarming warmte kan vragen, zonnepanelen gelegd hebben, internet ingraven hebben, een nieuwe put hebben laten maken en een nieuwe deur in de woonkamer gaan maken :+
Al met al zijn we best veel aan het graven, zagen, slijpen en schroeven voor een niet-klus jaar

Zapje: Ik heb ook gedacht over isolatie van de stallen maar daar zijn ze te klein voor. Een rijtje stallen met een overstek. Daar zal het niet zo veel nut hebben denk ik. + ze staan niet 'vast' op stal.
Wil wel voor meer ventilatie gaan zorgen voor heet weer. Dat er onder de dakrand een stuk open kan zodat het in de zomer meer door waait.

Lynnnikita: dat verwarming systeem kan ook nog een oplossing bieden voor jouw keuken probleem. Dan heeft iedere kamer een eigen thermostaat.
Hebben wij omdat we veel met de houtkachel stoken.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:03

Wat een geploeter in huizen, en dat met dit weer... Wel leuk om de vorderingsfoto's langs te zien komen.

@zoefie: ik twijfel om mijn nieuwe stallen straks te isoleren of niet. Het bevalt jou goed dus? Heb je ook ervaring met ongeisoleerd en merk je verschil?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:51

Weslyjune, het bevalt mij goed. Wij hebben geisoleerde damwandprofielen met anticondensfolie. Deze liggen op de garage en de paardenstallen (dat is één gebouw). Maar het is nu niet heel koel of zo in de stallen (maar waar wel nog met dit weer) . Voor de stallen heb ik plastic flappen.

Polo13 dat verwarmingssysteem klinkt goed. Hoe heet dat , kan ik er eens op googelen en kijken of dit uberhaupt een optie is want wij stoken nog op olie.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:05

Zoefie: https://www.consumentenbond.nl/cv-ketel ... ll-evohome

Wij hebben de houtkachel in de woonkamer Als de kachel dan flink bezig was konden we alleen met creatieve actie de verwarming laten draaien op de andere kamers.
Of als ik aan dag thuis werk en op kantoor zit vind ik het suf om de woonkamer en keuken ook de hele dag mee te verwarmen -->
Een mogelijkheid tot besparen is er wel als je nu via een wandthermostaat in de woonkamer regelmatig alleen een of meerdere andere kamers wilt verwarmen (en de woonkamer dus niet). Met het Evohome-systeem zet je makkelijk de woonkamer uit. De ketel brandt alleen zo hard als nodig om de andere kamer(s) te verwarmen. Met een wandthermostaat is dat niet mogelijk.

Overigens heeft het bij ons minder gekost geloof ik.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:23

Pol013 o wauw, dat ziet er handig uit, bedankt voor de link. En werkt het ook echt?

Iemand nog een tip voor goede drinkwaterbakken. Door de droogte is mijn watervat leeg dus nu toch de drinkbakken maar weer aangesloten. Alleen bij eentje blijft de klepel hangen en schoonmaken is ook niet echt handig.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:00

Ik lees hier al een poosje mee, maar wat leuk om te lezen dat veel van jullie toch ook wel 'moeten' klussen om een mooi plekje voor de paarden erbij te kunnen kopen. Wij zijn net als Claudia ruim 2,5 jaar aan het verbouwen, veel zelf aan het werk. Wonen beide nog thuis, hopelijk oktober verhuizen!

Zoefie, ik heb net waterbakken met een staafventiel besteld, op de pensionstal waar de pony nu nog staat hebben ze die ook en ik vind het ideaal, ook om schoon te maken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:49

Het mooie van klussen is dat je het kunt maken zoals je zelf wilt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:51

Trots op mijn knappe appaloosa baby's.

Degene die zo eentje koopt, heeft er een prachtig mooi en lief paardje aan. We gaan ze wel missen

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:53

Heerlijk als je jouw verzorgsters gewoon zo zelfstandig durft te laten gaan mennen.

Ik heb geen isolatie. Werkt ook prima. Heb geen gesloten stallen. Scheelt wellicht ook.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 06:16

Wij hadden het plan om naast de stal een grote boom te kappen en op dat dak zonnepanelen te leggen. Maar na deze hete zomer weet ik niet meer of dat een slim idee is. Het geeft echt goede verkoeling in de stal.
Dak is niet geïsoleerd, alleen houten platen met pannen er op.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-18 06:54

Kun je ze echt nergens anders kwijt? Bij ons liggen ze op de bijkeuken maar zou er nog wel bij willen.

Bomen die goed schaduw geven zou ik zuinig op zijn. Het duurt zo lang voordat ze groot genoeg zijn.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 07:26

Zou nog op de andere kant kunnen, gebouw is een T-model. Maar dan kijk je er meteen tegenaan iedere keer dat je het pleintje op komt. Vind ik ook jammer zolang ze niet iets mooiere zonnepanelen maken.

Afbeelding

Dak links zou ik het liefst willen, maar rechts komt evt ook in aanmerking. Paarden staan in t linker stuk.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:42

Leuke veulens Anke! Staan ze te koop of zijn ze al verkocht?

Mooie schuur Mizzmontana, zou het zonde vinden om in het zicht de zonnepanelen te plaatsen...

Ldj, al 2,5 jaar aan het klussen en nog niet kunnen genieten van het huis zou mij echt wel opbreken. Moest er zoveel aan gebeuren dat jullie er niet in konden wonen??

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:54

Dat is ook wat LDJ, maar wel als voordeel denk ik dat je niet elke keer alles moet verplaatsen.
Wij wonen hier gewoon en dan kamer voor kamer.
Nu de achterkamer klaar is kan de woonkamer leeg en kunnen we daar beginnen met slopen.

Zonnepanelen zou hier alleen op de paardenschuur kunnen.
Woonhuis en grote schuur staan verkeerd en veel bomen.
We wilden samen met de pelletkachel panelen laten instaleren in de tuin.
Deze komen dan op de grond onder een bepaalde hoek maar uiteindelijk was de afstand te groot voor voldoenden rendement.
Zijn dus andere panelen dan die je op het dak normaal installeert.

Als wij asbest van de schuur gaan verwijderen moet ik ook nog bedenken wat ik er dan op wil hebben.
En buiten langs de wanden ook.
Liefts wil een een meter opgemetseld en dan daarboven potdeksel planken van douglas

Dit idee maar dan het metselwerk een stuk lager.

Afbeelding