Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:10

bruintje123 schreef:
Ik heb voorheen wel fanatiek wedstrijden gereden, nu recreatie. maar zelfs nu wil ik een goede bak.
Dat vind ik ook zeker geen rare eis.
En ik vind het ook wel raar als een pensionstal die er toch geld mee verdient dat niet in orde heeft.

Tja... Tis hier helaas echt het één of het ander :(
Niet allemaal natuurlijk, en ik heb ook echt zo’n uitzondering hier gevonden! Maar ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen “mijn” stal niet kunnen betalen, en dan worden de opties die voor paard en ruiter fijn zijn helaas heel klein...

bruintje123

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:13

Het is een uitzondering omdat iedereen toch wel op die stallen blijft staan en het volle pond betaald.
Ze moeten maar eens wat meer samen spannen en gaan klagen. Wedden dat het wel anders kan.
En ja dat het wat kost hoort er bij.
Paardrijden is natuurlijk een andere sport waar je alleen je loopschoenen bij nodig hebt. Dat mogen mensen zich ook wel eens gaan beseffen. Het gaat wel om een dier dat afhankelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:20

Oh ik vindt het niet erg zoveel te betalen, deze stal is het qua accommodatie en service ook echt waard.
Maar is dan ook op basis van volpension 7 dagen per week, 3 rijbakken, bos op stapafstand, bus stopt voor de deur en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar wel bijna €500, en ik snap dat mensen dat veel vinden. Snap ook dat niet iedereen al deze service nodig heeft/wilt, net zoals een zo grote accommodatie als dit.
Dat bedoelde ik meer met de prijs, niet iedereen hoeft deze “extreme” luxe/service :) Het kan ook ietsje meer doe-het-zelf en ietsje minder luxe maar toch fijn voor paard en ruiter. En die stallen mis ik hier in de omgeving.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:22

Ik denk dat veel pensionstallen te weinig verdienen. Een goede all-weatherbak is duur. En het is een om de zoveel naar terugkomende groot-onderhoud kostenpost. Ik had een offerte voor nieuwe drainage, vlokken er door, nieuwe maag zand, sproeiinstallatie/pomp inclusief aanleg voor zo ongeveer 28.000 euro voor mijn 20-60 bak.

Dat bedrag hebben niet veel stalhouders zo even liggen. Denk dat ze daar liever hun loon uit halen en pensioen opbouwen als ze het wel bij elkaar krijgen...

Stalgeld zal dan omhoog moeten om met minder paarden ook uit te kunnen. Al moet dat vast ondersteund met regels voor oppervlakte per paard aan buitenruimte.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 31-01-18 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:24

Ik begreep je wel. :j
Ik zou dat soort accommodatie ook niet hoeven.
Maar wel dagelijks fatsoenlijk buiten en een droge bak.
Maar als een nu stal met wel genoeg buiten geen bak heeft en dat moet realiseren die droog is begrijp ik dat de kosten hoger worden. En daarmee bedoelde ik dat dat er bij hoort en is dat dan teveel mensen maar beter een andere hobby kunnen kiezen.

Joyce nee dat zullen ze niet allemaal hebben.
Maar moet een paard dan maar opgehokt worden?
Misschien is een stal dan gewoon niet rendabel om te draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:29

Ah dan begreep ik jou ook niet helemaal :) Voor een goede droge bak en een stal waar mijn paard veel buiten komt betaal ik graag wat meer inderdaad :) Zullen inderdaad een hoop mensen zijn die dat er niet voor over hebben/het dan niet meer kunnen betalen een paard te houden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:32

Mijn bak is soms verzopen maar wel gedraineerd dus na een dag droog ook weer grotendeels droog. ziet er niet leuk uit als hij nat is en bevriest ook met vorst. Het is behelpen. Maar als ik een echt goede bak zou willen en dat soort bedragen moest investeren kon het niet uit (nu al niet, het is voor ons hobbymatig met Max 6/7 paarden op 3ha)). Wij hebben wel geinvesteerd in de huisvesting en uitloop voor de paarden. Verharde uitloop met gedraineerde zanduitloop, zandpadwn etc. En ze kunnen schuilen. Al met al ook duur en ook geregeld nat maar voldoende ruimte/uitloop per paard.

De meerprijs voor een betere buitenbak (of liever nog binnenbak) is met kleinere aantallen paarden moeilijk terug te verdienen. Dan moet je de bak al goed verhuren aan ruiters van elders of er les gaan geven aan mensen van buiten.

Ik kan me goed voorstellen dat wanneer stallen voor paddock kiezen er minder over blijft voor een dure buitenbak. Liever ook dat dan andersom. Je kunt het geld maar 1x uitgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:41

joyce B schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat wanneer stallen voor paddock kiezen er minder over blijft voor een dure buitenbak. Liever ook dat dan andersom. Je kunt het geld maar 1x uitgeven.

Ben ik het niet volledig mee eens. Een goede buitenbak is echt eis nummer 1 voor mij, samen met m’n paard genoeg buiten. Voor minder doe ik het niet.
Het is een stukje inverstering, met een goede bak kan je meer stalgeld vragen en het uiteindelijk ook terug verdienen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:48

Tja, ons land ligt ligt onder de zeespiegel.... daarbij is de prijs van land ook nog eens heel hoog omdat de waarde van alle grond kunstmatig hoog gehouden wordt.
Geschikte huisvesting creëren op natte grond valt niet mee. Het is echter wel mogelijk, maar de vraag is niet heel 'dwingend' en dus blijft een 'matig' aanbod in stand.

M.a.w.: wanneer klanten matige huisvesting accepteren (wellicht met een beetje mopperen) en niet bereid zijn iets meer te betalen, dan zullen staleigenaren besparen waar dat kan/ lukt.
Eigenaren zouden ook kunnen uitwijken naar andere plekken waar drogere grond is, dan zitten ze misschien wel 20/30 min in de auto... maar dan heeft het paard het fijn :-)

Veel van onze grond wordt gebruikt voor vee. En niet zozeer voor het vee zelf. Dat wordt namelijk ook veel opgehokt. Men gebruikt het voor ruwvoer voor het vee, en om zoveel ton mest te mogen produceren. Alle producten daarvan verdwijnen dan weer naar het buitenland.
Dus wanneer we minder dierlijke producten eten, hebben we minder vee nodig, hebben we meer grond beschikbaar voor landbouw, natuur en hobby's zoals paarden :-)

Dat is mijn droom-scenario... maar ja, daarvoor zal ik wel moeten emigreren ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 15:49

Ninx schreef:
M.a.w.: wanneer klanten matige huisvesting accepteren (wellicht met een beetje mopperen) en niet bereid zijn iets meer te betalen, dan zullen staleigenaren besparen waar dat kan/ lukt.

En dat kan ik volledig begrijpen. Het moet wel van 2 kanten komen :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 16:24

Klanten zijn niet bereid veel meer te betalen voor een "buitenbak" wel voor een binnenbak. Als ik zou willen stijgen in prijs moet ik een dan over mijn buitenbak plaatsen. Dan kan de stalprijs bruto 40 euro per paard per maand omhoog.

Je kunt begrijpen dat je met maar Max 5 pensionpaarden zo iets ook niet uit kan. Dat doe je dan voor jezelf. Of je doet er iets anders naast. dat wordt leuk als je 30, 40 of 50 pensionklanten hebt... Dan kan zo'n investering uit.

Je kunt trouwens best nog verschil in inzicht hebben over wat iemand een goede bak vind...

Is dat een bak waar nooit een plas in staat? (Maar wel 9 maanden per jaar te zwaar en mul wordt na elk paard dat er 1x doorheen rijd ...

En is een slechte bak een bak waar regelmatig plassen op staan en die bevriest bij vorst , maar die verspreid over het jaar af en toe een dag blank staat, regelmatig plassen heeft en twee of drie keer per jaar een week, of 2 weken bevroren is maar de rest van het jaar een vlakke stabiele bodem heeft? En waar je paard prettig op kan lopen?

Zoveel echt perfecte altijd droge, stabiele en veerkrachtige buitenbodems zijn er helaas niet. Dat is echt meer bij het luxere segment stallen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 18:39

vandaag is bewezen dat ik een pony van suiker heb :') :') :')

Ik kwam om 9.00h op stal om een buitenrit te maken..
6 van de paarden stonden op het achterste land
3 stonden in het eerste land, bijna aan de bakrand geplakt om zo 'zicht te houden op het hek' (zo lijkt t althans lol). Die van mij stond erbij..

Nu dacht ik nog even hij is in een luie bui.. De afgelopen drie maanden kwam hij geen pas naar mij toe op het land en kon ik hem echt halen (al loopt hij ook niet weg).. maar nu kwam hij mij al tegemoet gewandeld. Ik maar denken dat het om mij ging, omdat ik zo leuk ben.

uurtje gereden, maar het was toch net even te guur met de wind en onprettige iets meer dan miezerregen.. dus weer opgesplitst en op huis aan. Pony afgezadels, hoeven gedaan, nog even nagelopen, en hop weer in de wei gezet (11.15h).

Normale gang van zaken : doorlopen tot de scheidingsdraad tussen de twee weides om te peilen waar de rest staat.. Even ronddraaien wat krabben, snel rollen, nog een keer rollen, zandafschudden en in een vliegende galop naar de rest toe..

nu miezerde het flink en die wind.. Meneer krabt aan de grond, ruikt eens even.. Ik zweer dat hij z'n neus optrok.. Kijkt naar de 2 paarden die nog steeds aan de andere kant van de draad rondhingen (rest nog steeds op het achterste land). Draait ze de kont toe, loopt een paar passen naar het hek terug en laat z'n kop op half stok hangen met een half oog op mij gericht..

Dus ik ruim mijn spullen rustig op binnen, veeg de poetsplek aan.. leg t halster weer bij zijn box en ga nog even kijken voor ik aanrijd.. Staat ie nog steeds in z'n eentje op het paddock deel met z'n kont in de wind (en naar de rest toe) gedraaid wat te mokken.. Leg mijn hand op het hek om nog even gedag te roepen en hoopvol komt hij op het hek af.. Sorry vrindje...

ik denk dat hij toen ik vertrok de hoop wel snel zal hebben opgegeven en zich bij de andere twee wind en regen mopperaars heeft gevoegd. :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:38

Hier hebben ze zo ongeveer de hele dag onder het afdak gestaan... ofwel met neus in het hooinet ofwel met de kont tegen het hooinet en hoofd richting tuin...

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:55

Anoniem schreef:
Hier heb je gemiddeld 2 opties:
1: Supermooie en luxe stal/accommodatie, maar meer gericht op de ruiter om zo maar te zeggen (binnenbak, perfecte bodem, stapmolen enz).
2: Basis stal, welzijn van de paarden voorop (veel buiten) maar een buitenbak waar je bij de minste regendruppel al niet meer in kan rijden.

Het welzijn van mijn paard staat zeker voorop. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb d’r niet om naar te kijken en wel (spring)wedstrijdambities. Een binnenbak hoeft voor mij echt niet, maar dan wil ik wel een buitenbak die tegen een regenbui kan.
Hier zijn het zulke enorme uiterste van elkaar, dat is hier (denk ik) de voornaamste reden dat zoveel (sport)paarden op stal staan. Omdat je op de stallen waar de paarden wel buiten komen, niet fatsoenlijk kan rijden.
En dat kunnen mensen dan egoïstisch noemen, maar ik betaal geen 300+ per maand om de helft van het jaar naar mn paard te kijken omdat ik niet kan trainen door een te slechte bodem, daar pas ik voor.

Daar zou men is naar moeten kijken. Ruimte voor de paarden buiten, maar wel even flink investeren in een goede (buiten)bak. Denk dat heel veel meer paarden hier in de omgeving dan gewoon naar buiten kunnen.

Hier precies hetzelfde. Helemaal mee eens!
Mijn paard staat sinds kort gestald op een pensionstal waarbij ze alleen in de zomer de weide op gaan. In de winter kan ik mijn paard op de paddock zetten wanneer ik wil maar dat moet ik dan wel zelf doen en niet van het terrein af gaan. Paard word in de ochtend nog in de molen gedaan en in de avond ga ik dan longeren/rijden. Verspreid over de dag krijgt ze dan toch nog genoeg beweging. Deze stal is ook zeker wat duurder dan andere stallen maar de eigenaar heeft dan ook wel echt het welzijn van alle paarden heel hoog staan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 08:52

bruintje123 schreef:
Maar dan vraag ik me af, hebben die mensen geen internet of zo.
Kijk 30 jaar terug dat mensen niet beter wisten, vooruit dan maar.
Maar tegenwoordig? Dan ben je toch behoorlijk wereldvreemd :+

Ik ken meer dan genoeg paardenhouders die niet op fora zitten. Niet actief iets volgen in de paarden op sociale media en niet naar wedstrijden/ grote evenementen gaan. Die rijden hun paard en zijn er daar buiten niet mee bezig.
Niet perse iets op tegen maar dan dan kom je dus ook weinig 'nieuwe inzichten' tegen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 08:57

Anoniem schreef:
1: Supermooie en luxe stal/accommodatie, maar meer gericht op de ruiter om zo maar te zeggen (binnenbak, perfecte bodem, stapmolen enz).
2: Basis stal, welzijn van de paarden voorop (veel buiten) maar een buitenbak waar je bij de minste regendruppel al niet meer in kan rijden.

Het welzijn van mijn paard staat zeker voorop. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb d’r niet om naar te kijken en wel (spring)wedstrijdambities. Een binnenbak hoeft voor mij echt niet, maar dan wil ik wel een buitenbak die tegen een regenbui kan.
Hier zijn het zulke enorme uiterste van elkaar, dat is hier (denk ik) de voornaamste reden dat zoveel (sport)paarden op stal staan. Omdat je op de stallen waar de paarden wel buiten komen, niet fatsoenlijk kan rijden.
En dat kunnen mensen dan egoïstisch noemen, maar ik betaal geen 300+ per maand om de helft van het jaar naar mn paard te kijken omdat ik niet kan trainen door een te slechte bodem, daar pas ik voor.

Daar zou men is naar moeten kijken. Ruimte voor de paarden buiten, maar wel even flink investeren in een goede (buiten)bak. Denk dat heel veel meer paarden hier in de omgeving dan gewoon naar buiten kunnen.

Ik stond op zo'n stal. Voor de paarden alles super (al kwamen ze 'maar' 8 uur buiten) maar een waardeloze rijbak deel van het jaar. En toch kreeg ik het klaar om fatsoenlijk te trainen. Veel buiten rijden en daar trainen. Naar een binnenbak, op een openbaar grasveld je kunt het zo gek niet bedenken.
Reed toch echt gewoon Z1 en L SGW. Niet om te zeggen dat je het zo dan maar moet doen maar wel om aan te geven: waar een wil is, is een weg.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:09

Hoi baas lekker weertje he :D

Afbeelding

Soms zou ik willen dat ie eens wat vaker de stal in zou duiken :') ipv in weer en wind zichzelf nog even extra in de blub paneren voordat ik kom :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 09:57

pol013 schreef:
bruintje123 schreef:
Maar dan vraag ik me af, hebben die mensen geen internet of zo.
Kijk 30 jaar terug dat mensen niet beter wisten, vooruit dan maar.
Maar tegenwoordig? Dan ben je toch behoorlijk wereldvreemd :+

Ik ken meer dan genoeg paardenhouders die niet op fora zitten. Niet actief iets volgen in de paarden op sociale media en niet naar wedstrijden/ grote evenementen gaan. Die rijden hun paard en zijn er daar buiten niet mee bezig.
Niet perse iets op tegen maar dan dan kom je dus ook weinig 'nieuwe inzichten' tegen.

Je hoeft toch net op fora te zitten om op internet informatie in te winnen?
Dus die mensen hobbelen maar wat en nooit willen die wat wijzer worden?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:30

Dat klinkt heel veroordelend. Het zijn echt mensen die het beste voor hebben met hun paard maar inderdaad niet al hun vrije tijd spenderen aan achtergrond info zoeken. Dat maakt ze overigens geen slechte baasjes of ruiters.
Ze zoeken misschien eens iets op als ze een probleem hebben maar zijn er verder niet overdreven mee bezig. En zo ken ik er echt meer dan genoeg.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:33

Er staat niet voor niets een vraagteken achter.
Ze zullen vast het beste voor hebben als het in hun straatje past, maar ze horen dan echt nergens, lezen echt in deze tijd dat een paard meer nodig heeft dan 23/7 opgehokt?
Weet je ik geloof dat niet. Ik denk dat gemakzucht veel harder speelt dan geen informatie hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:41

hoho het gaat hier om mensen die hun paard gewoon uren buiten hebben staan op een fijne stal. Die paarden komen niet perse iets te kort.
Maar diezelfde mensen zouden dus ook op een stal kunnen staan waar de paarden 24h binnen staan er dat daarom niet echt in twijfel trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:45

pol013 schreef:
Anoniem schreef:

Ik stond op zo'n stal. Voor de paarden alles super (al kwamen ze 'maar' 8 uur buiten) maar een waardeloze rijbak deel van het jaar. En toch kreeg ik het klaar om fatsoenlijk te trainen. Veel buiten rijden en daar trainen. Naar een binnenbak, op een openbaar grasveld je kunt het zo gek niet bedenken.
Reed toch echt gewoon Z1 en L SGW. Niet om te zeggen dat je het zo dan maar moet doen maar wel om aan te geven: waar een wil is, is een weg.

Dressuurmatig kom je wat makkelijker rond dan springen denk ik. Ik mocht echt niet springen in die verzopen bak namelijk, en das ook vragen om blessures. Ik rij sowieso heel veel buiten en doe daar heel veel dressuurmatig trainen, maar een parcours springen heb ik echt een bak voor nodig ;)

Longeren deed ik inderdaad ook op de wei er tegenover! Helaas was dat met rijden toen nog niet te doen, dat vond ze veel te spannend dus dat ga ik ook niet alleen doen (wei lag aan een 80 weg, stel ik val eraf...)

Wij gingen toen ook wel is naar de binnenbak, maar ik heb zelf helaas niet de luxe met een trailer te mogen rijden dus had daar altijd m’n pa voor nodig. Dat maakt het al wel iets lastiger.

Plus, dat ik toch echt wel graag thuis lekker wil kunnen trainen. Ipv elke keer ergens anders heen te moeten.

Ik heb het dus ook gedaan, maar was dat na een jaar wel echt spuugzat...

Dus het kan zeker, zo bedoelde ik het ook niet :) Maar een hele slechte bak is toch iets waar heel veel op af zullen knappen, daar doelde ik meer op :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 10:49

Springen niet nee inderdaad. Maar ik ga sowieso dan liever naar een plek waar een parcours staat dan steeds met balken en staanders te sjouwen. Voor een SGW training moet ik hoe dan ook mijn erf af dus dan stoort een slechte bak mij sowieso niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:10

Maar wanneer is voor jou een bak slecht? Als jij met stromende regen blank staat maar de volgende dag met een droge nacht weer voor 80% droog is?

Als er vaak wat oppervlakkig water op ligt bij regenachtig weer maar verder hard?

Als het een gladde of mulle bodem is? Wat is acceptabel en met welke weersomstandigheden mag hij minder goed zijn?

Ik ken veel mensen en stallen met buitenbakken maar echt hele goede bodems zijn er niet zo veel. Vaak is de bak snel nat en als hij wel droog blijft is hij vaak te mul een groot deel van het jaar.

Die mensen rijden ook wedstrijd en. Trainen ook met hun paarden. En een springpaard hoeft echt niet elke dag te springen. Je paard moet ergens het hele jaar 24/7 staan. Ik zeg niet dat je ergens met hele slechte bak moet gaan staan maar wat is acceptabel?

Een stal met op loopafstand een binnenbak voor les of vrijrijden kan toch ook een oplossing zijn?
In het weekend een oefenparcoursje ergens rijden voor de springtraining? Of springles nemen 1x per week?

En als een bak eens 4 weken op een jaar verspreid over het jaar bevroren of echt te nat is dan valt dat toch ook wel mee? Vroeger waren alle wedstrijden op weiland/gras. Daar werd ook op gesprongen. En de eventing gebeurd ook gewoon over bouwland. Trainen kan dus niet alleen onder ideale omstandigheden want dan bereid je je paard ook niet goed voor op minder ideale bodems.

Ik hoorde laatst een dierenarts zeggen dat er tegenwoordig steeds meer peesblessures zijn door al die perfecte vlakke en vreemde bodems. De pezen en banden worden minder getraind en daardoor kwetsbaarder.

Of het wetenschappelijk gezien klopt weet ik niet.

Maar goed. Er is vast een goede middenweg mogelijk.

Ik ga voor prive les naar instructrice met binnenbak en daarnaast had ik vroeger clubles. Ook binnen in de winter. De rest reed ik buiten tenzij de bak te hard was. Maar dan ging ik of een buitenritje maken over de weg, of een extra keer naar de binnenbak. En de weken dat het vroor en ik echt niet in de buitenbak kon waren we meestal maar 1 tot 3 per jaar. En vaak verspreid over de winter. Met drie keer per week rijden kon ik prima conditie houden.

Nu ben ik beetje verwend en rijd graag op goede bodem en droog. Dus heb ik het gereis er voor over. Stal met binnenbak is ook erg aanlokkelijk. Maar dan wel een stal waar ze minimaal 4 uur per dag buiten kunnen lopen en ik daarnaast nog altijd de ruimte heb om goed te trainen. Dus geen manege met beperkte tijden in de bak voor pensionklanten of een stal waar je niet bij privelessen bij in mag rijden.

Bij mij thuis is het meestal goed te doen. Ik rijd ook met trainingspaardje wel naar ons als de bak bij mij thuis wel droog is. Maar perfect? Nee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:19

Een slecht bak is voor mij een bak waar bij de minste bui al plassen liggen. Eentje die inderdaad heel lang niet meer droog wordt. Of eentje die enorm zwaar is (dus gewoon zand erin gegooid)

Maar die binnenbak moet wel op loopafstand zijn dan, en die was er niet bij mij...

En nee ze hoeft niet elke dag te springen, maar wel 1x per week. En als het 3 dagen regent was mijn bak de komende week echt niet droog... Zulke bakken bedoel ik

En verder moet je voor alle opties die jij noemt een auto hebben voor een trailer, een trailer zelf en iemand die er mee mag rijden. Die heb/had ik ook niet, heel af en toe maar. De auto hebben we, maar geen eigen trailer. En elke week zo’n ding huren is nogal een duur grapje. Niet iedereen heeft de mogelijkheid ergens anders te gaan traine, dat vergat je in je verhaal denk ik ;) Dat zou alles al veel makkelijker maken