Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:09

Doen ze hier over het algemeen ook hoor, maar er moet wel stroom op staan :+ anders "kruipt" ons trekpaard er onderdoor :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:14

Hier doen ze dat ook gewoon, heb er dan ook een hele flinke klap stroom op staan :j

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 09:16

Jahoor, zelfs zonder stroom :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:23

PaulineH schreef:
Jahoor, zelfs zonder stroom :)

Chill is dat en makkelijk

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:25

Goed bezig met trailer laden :)
Geen gras maar wel een hele mooie bak!
Druk bezig Libera :), verbaas mij er altijd over dat goed hooi zo duur moet zijn in de VS. Als al die boeren die balen nou eens op tijd binnen zouden halen dan zou dat zoveel schelen ;)

Bij mij zijn de weides een maand geleden bemest. Nu al heerlijk aan het groeien. Het onkruid helaas ook.. weer een dagtaak erbij.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:26

Heerlijke foto's weer. Hier blijven ze ook prima achter het schrikdraad. Rosie vertrouw ik er nog niet helemaal mee maar de anderen wel ook zonder stroom.

Ik doe met een grote baal 450kilo 1,5 week. Ik heb nu een hooi bak. Er moet nog een dak boven. Maar er word nu niet meer geknoeid. Ik denk dat dat 2 extra dagen hooi oplevert.

De zon schijnt hier al mooi. Straks weer ik denk 3 voer momentjes op de trailer. Ik had ook gedacht aan de voorstang eruit. Maar dan moet die er ook weer in als ze er al opstaat. En nu lijkt ze er niet echt moeilijk over te doen. De voeremmer zit aan de wand bij helemaal voor in. Nu heb ik wel aardig wat ruimte. Het gaat er alleen om of ze gaat accepteren dat ik de stamg er rustig achter mag doen. Als die eenmaal zit dan is het goed. Soms duwd ze even. Nu heb ik het nog niet weer geprobeerd. Maar bij de training van vorig jaar, zeg maar. Liep ze direct achteruit als ze wist dat ik hem dicht ging doen. Dus ven benieuwd. Ik vind haar nu veel relaxter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:39

Mijn pony probeert nog wel eens onder het draad door te racen. Heb 3 draden staan, flink stroom erop......

Mijn kunstmest wordt donderdag gebracht, dan komend weekend maar even strooien.

Fijn kvulden dat het nu allemaal wat relaxter gaat. Lekker zo doorgaan!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:59

Ja het gaat zeker relaxter, maar ik weet niet goed wat ik kan doen om haar langer te laten staan. Ze staat nu niet zo heel lang en ik zou als ik mijn best doe de stang er wel voor kunnen krijgen, maar vind dat niet zo'n goed idee. Ik wil eerst dat ze gewoon blijft staan. Ik zeg niet dat ze helemaal niet blijft staan. Maar wel te kort. Nu staat er eten. Ik zou het fijn vinden als ik haar het eten kan geven als bv de stang dicht zit. Maar als er geen voer staat dan heeft ze het helemaal snel bekeken en loopt ze er weer uit. Haar tot blijven staan commanderen werkt dan niet. Buiten de trailer uiteraard wel. Dus iemand nog tips. Gek genoeg is daar niks over te lezen. Bij alle beschrijvingen van trailer laden hebben ze het eigenlijk alleen over het erin lopen. Ook video's houden dan op. Niks over blijven staan en de trailer dicht doen. Alsof dat een logisch gevolg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:12

Eerlijk gezegd zou ik het zo ook niet weten. Mijn jonkie blijft wel gewoon staan. In het begin liep ze ook steeds naar achter, dan liep ik rustig mee en stuurde haar daarna meteen weer de trailer in. Net zolang tot ze bleef staan. Toen achter haar langs gaan lopen op de klep, als ze naar achter kwam gewoon rustig laten gaan en er weer op sturen, dan erachter langs lopen met de stang in je hand of iets wat op een stang of stok lijkt (bezemsteel, zweep) en die zo vasthouden zoals je de stang vast houdt als je hem dicht doet.
Dan een keer even blijven staan met de stang in je handen, als ze naar achter komt gewoon steeds toestaan en haar er direct weer op sturen. Dan de stang een keer heel voorzichtig wat dichterbij haar billen brengen en nog steeds als ze naar achter komt gewoon heel rustig laten gebeuren en uiteraard haar er weer opzetten. Dan stang een keer tegen haar billen aan (zachtjes) en zoals je nu al doet wat rommelen, geluid maken. En uiteindelijk zou ik hem er gewoon een keer indoen en haar heel even laten staan, snoepje of knuffel geven en dan weer open maken.

Dan gewoon weer opnieuw. Zodat ze steeds iets langer moet blijven staan omdat je de stang dicht hebt. Als ze naar achteren komt zodra je de stang weghaalt, haar gewoon rustig naar achteren laten komen, zodat ze het gevoel geeft dat ze gewoon naar achteren kan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:26

Wat voor een soort mest hebben jullie paarden?

Hard/nat
Licht/donker gekleurd
Vaste drollen of een "berg"

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:31

Een berg. Met donkere drollen.

Dierenarts komt zo.
Nick is niet vrolijk, heeft een opgetrokken buik en oogt gewoon niet lekker in orde. ;(

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:32

Anke schreef:
Wat voor een soort mest hebben jullie paarden?

Hard/nat
Licht/donker gekleurd
Vaste drollen of een "berg"

In de winter zijn het keutels, vrij licht van kleur.
Nu ik over aan het gaan ben naar gras worden het bergen, donkergroen en de buitenkant word zwart met opdrogen.

Ziet er niet vrolijk uit Chasey, hopelijk zit er gewoon een scheet dwars oid :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:33

Hier mooie vaste, bruine drollen.
Hij kijkt idd niet blij chasey

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:34

Nee ik zie het aan hem.
Normaal is hij altijd vrolijk. Onderstaande foto was gisteren. Racen door de weide.
Vandaag wil hij niet lopen... En kijkt zuur.
En ziet er uit alsof hij pijn heeft. Hij heeft sowieso ergens last van...
Afbeelding

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:35

Mijn voorkeur zou uitgaan naar je 3de optie Anke. Voor paarden is lang, stengelig hooi/kuil goed. Je geeft aan dat ze er op het oog beter vol van geraken en ze het graag eten.

Hopelijk valt het mee Chasey. Ziet er niet fit uit. Buikpijn lijkt mij.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:42

Ach arme Nick hopelijk valt het mee.

Mijn paarden hebven mooie ballen de kleur veranderd nog wel per baal. De shet heeft hele droge harde beetje platte ballen.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:44

Keurige droge mest met genoeg structuur en geen mestvocht. De kleine pony's hebben vaker losse drollen, de grotere hebben meer een 'berg'.

Kvulden, een mogelijke truc is om haar te leren wachten op een uitgestelde beloning. Je hebt haar nu geleerd dat ze in de trailer eten kan vinden. Dit kan je gaan omzetten naar 'als ze 30 seconden stilstaat in de trailer dan krijgt ze een beloning'. Die periode is eerst heel klein (2 à 3 seconden) en maak je steeds groter.

Dit oefen je eerst op de grond. Je geeft een commando (ik gebruik BLIJF). Zelf doe je een klein stapje van haar weg en tel je (in je hoofd) tot 4. Staat ze nog steeds netjes te wachten, dan beloon je haar met je stem en met een voedselbeloning. Dit bouw je uit totdat ze kan blijven wachten, jij rondjes om haar heen kan lopen, een meter of 10 van haar vandaan kan lopen ect. Het patroon van belonen blijft hetzelfde. Je beloont met stemcommando en loopt naar haar toe. Ze moet niet naar jou komen. Doet ze dat wel, dat zet je haar weer terug en geef je weer het commando BLIJF.

Oefen het ook maar eens op een stukje landbouwplastic. Als je het idee hebt dat ze het principe doorheeft dat laat je haar de klep van de trailer oplopen. Alleen de klep. Geef het commando weer en beloon haar daarna weer uitbundig. Dit bouw je uit (eerst alleen 2 voetjes op de klep, dan vier voetjes op de klep, dan 2 voetjes in de trailer ect). Jij kiest de positie waar ze staat en jij beloont haar voor het geduldige wachten. Na de beloning ben jij degene die haar weer laat bewegen (dus je neemt haar weer mee aan de hand, of vraagt haar van de trailer af).

Klinkt niet goed voor Nick. Ik hoop dat de dierenarts iets kan vinden. Is er toevallig iets gewijzigd in het voer?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:44

Ik wil eigenlijk ook graag mooie vaste drollen.
Heb alleen nog niet de combinatie van voedingrijk hooi en mooie vaste drollen ontdekt.

Oei opgetrokkenbuik. Ziet er idd niet goed uit. Maag/darm klachten.
En dat zo ineens vd 1 op de andere dag.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:58

Sakvis. Dat ga ik proberen. Buiten de trailer kan ze dat volgens mij redelijk goed. Maar niet echt meer gedaan. Ik beloon normaal nooi met voer. Maar met deze training kan ik het proberen. Ik was net met Rosie begonnen met voer weigeren. Dan ga ik dat met Marinka oefenen. Ben benieuwd of dat de stap kan zijn. Op zeil staan vind ze geen probleem. Ik zal het laten weten hoe het gegaan is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:06

Hier de pony's mooie kleine donkere vaste drollen en de grote paarden een berg waar je dan bovenop nog een paar drollen ziet. Deze zijn iets lichter van kleur. Ik merk wel per type hooi/voordroog verschil. Heel erg groen hard voordroog zorgt voor donkere drollen en hooi zorgt voor lichtere drollen. Die van mij vinden het hooi dat grof stengelig is het lekkerst.

Succes bij de DA. Nick ziet er niet blij uit.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:19

Zo gek he. Hier de kleintjes ook gewoon harde ovaalvormige drolletjes. Eten hetzelfde.
Die vd kleintjes zijn ook donkerder van kleur.
De grotere hebben ze wat lichter. Ook een berg wel nog de vorm zichtbaar. Echter wat zachter en meer aan elkaar.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:21

Devita mijn Shetlander begint weer aan te komen. Pffff gelukkig. Nu kijken of we haar weer op een mooi gewicht kunnen krijgen voor de volgende winter. Deze winter heeft ze met een regendeken gestaan. Ik ga nubop zoek naar een wat warmere winter deken en hoop dat ze dan niet zo dik in de vacht komt. Hier iemand toevallig iets liggen wat niet meer word gebruikt?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 12:40

poep beschrijven, ehm, donker, droog maar niet te droog, glimmen iets, hoopje van ronde keutels.

beterschap met Nick

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:01

Nick had een iets minder opgetrokken buik toen de DA kwam.
Da heeft mest meegenomen voor onderzoek. Maar beide hebben wel gelijk een wormenkuur gehad. De da had al in de agenda staan dat het weet tijd was, dus sowieso gedaan.
Wat ze wel heel vreemd vond waren de dikke opgezette klieren in de keel, waar de nek begint. Hij had geen koorts. Voor de opgezette klieren moet ik hem ook wat geven. Nu ben ik alleen vergeten wat het nou precies was. Of dat nou antibiotica was of onstekingsremmers, of een combi. Dat durf ik niet te zeggen.

Over de poep trouwens. Nick heeft mooie keutels.
Maar Bliksem heeft met vlagen diarree. Sinds dat ik hem heb al. Soms is het mooi, vaak is het niet zo mooi. Bliksem heeft een verwaarloosd gebit. Mijn huidige paardentandarts heeft er veel tijd en werk voor nodig om dat een beetje recht te krijgen. Dus Bliksem kan niet heel goed kauwen. Doet er ook heel lang over.
Zijn gebit moet eerst weer wat groeien, voordat ze het weer rechter krijgt. Want als ze het in 1 keer rechts maakt, houd hij op sommige plekken niets over. Er is in het verleden (bijna) nooit wat mee gedaan. Want tja, het is een shetlander. Die hebben blijkbaar geen gebitsverzorging nodig volgens bepaalde mensen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:02

Hier ook ronde donkere vaste drollen.
Uiteraard kan je duidelijk zien wanneer ze op de wei hebben gelopen en wanneer ze alleen hooi hebben gehad.

Ik heb trouwens miljoenen torretjes in de mest.
Zodra er 1 gepoept heeft komen ze aanvliegen en maken ze de mest ballen tot 1 grote platte fluffy pannenkoek.
Echt heel apart.
Zeg dat een hoop drollen van Melle 1 kilo weegt. Na de torretjes weegt t nog een paar gram.

Nick beetje lucht in de darmen?
Zolang hij nog niet rolt en fleemt zal het meevallen denk ik.
Melle ook eens gehad. Had het eerst niet zo in een gaten tot ik hem ging longeren en hij niet vooruit te branden was.
Uiteindelijk ging ie ineens heel hard. Kwamen er enorme scheten en toen was het ook gelijk over haha.
Hopen dat het meevalt Chasey