Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl83

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:57

Gelukkige verjaardag Tinky en Fokfanaat!
Maak er een fijne dag van!
Vannacht bij ons ook weer redelijk wat regen gevallen. Nu is het zonnig, hopelijk blijft het zo!
Gisterenavond een gigantische dreadlock uit mijn paard zn manen gehaald, geen idee hoe hij die nu weer gecreƫerd had :+

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 10:23

Stal mesten en dan 10x naar binnen moeten rennen naar de wc is niet grappig.

Oh dreadlocks dat doet mijn shet ook steeds. En zelfs als het mee zit 2 die dan onder nog eens lekker door elkaar draaien. Zat net al te twijfelen of ik toch de manen wat korter zou maken. Net mooi uitgeborsteld en dan begint het de dag erna al weer.

Hier vannacht ook weer regen. Nu droog met een zonnetje. Ik hoorde net dat dat vandaag wel eens zo kon blijven en ook morgen waarschijnlijk droog.

Het zal mij vernieuwen hoe lang het duurt voor dat Rosie een poging doet voor het leiderschap. Je kunt zien dat ze steeds sterker op de hoefjes staat. Ze zet Marinka zo van haar emmer voer als ze dat nodig vind. Of is dat nog een beetje zorgen voor de jleintjes. De shet is nog wel mopperig. Maar dat was ze ook al wel een beetje. Rosie gaat dan nog wel aan de kant, maar al veel rustiger al eerst. En ze heeft ook al wel een kondje terug gegeven haha. En Rosie is heel slim. Al ik de stal schoonmaak dan trek ik de deur achter me dicht. Hij klemt een beetje. Nog nooit hebben ze die open gemaakt. Ik doe dan hooi in het net en ga weer naar buiten voor meer hooi. Ze geven Rosie dan even de ruimte en ja hoor madam maakt die deur wel even open en dan snel met z'n allen naar binnen. En daar moet ik dan ook nog bij om de rest van het hooi er bij te doen. Muiters.
Donderdag komt de hoefsmid. Ben erg benieuwd hoe dat met Rosie gaat.

[***] hoe is het met het paard en het weglaten vriezen gegaan? Dat was jij toch?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:03

dank jullie wel!

wat een prachtig cadeau Dynamiek, zon knappe witkop!

ben dit weer zo zat, moet ook nodig de paddock ophogen, maar het is ook niet normaal hoeveel water

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 11:11

Dank jongens :)

Hier de jongens vanmorgen gedaan,vriendlief heeft vanaf vanmiddag "staldienst tot morgenmiddag.Ik ben even weg...het weer zag er goed uit maar wel frips :brr:

Kvulden...fijn he als ze jouw boek met regels en gebruiksaanwijzingen niet gelezen hebben :P
(Oei...sterkte met toiletbezoeken :(:) ook wel weer voordeeltje als je ze aan huis hebt,wc binnen handbereik :D )

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 12:25

Dank jullie wel voor de leuke reacties.

Anteheman waar ga je dit x heen op trektocht? Leuk hoor zulke ritten zouden ook wat voor mij zijn.

Nog meer bekende Dubbeldun :D zit nu weer verder van je af andere kant van het dorp. De jachtstal in Otterlo was dichterbij bij jou thuis heb er altijd fijn gereden in de omgeving park de Hoge Veluwe, de Ginkelse heide, planken Wambuis. Al mijn paarden vrienden/rijmaatjes zitten in Otterlo. Nu dan remie in Harskamp.

Schrik eigenlijk wel van het tijdsbestek van met de paarden bezig zijn, voeren, mesten net gereden kwam langs vuur, schriek en hol (puinbedrijf) en nergens van schrikken. Ze net op de weide gezet. Gewoon de hele ochtend paard heerlijk dan toch weer.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:11

Tinky12 en fokfanaat nog gefeliciteerd met jullie verjaardag.

Ik heb een aantal vragen :o
1- wij gaan over 1,5 tot 2 jaar verhuizen naar een huis met grote schuur (weet zo de afmeting niet) maar ik wil dan in de schuur een grote inloopstal maken. En zou dan zelf de stal willen/laten metselen, wat kan ik dan het beste gebruiken? En moet er dan nog een speciale verf op de blokken? Iets wat ook makkelijk schoon te maken is met de hogedrukspuit. En wil er dan ook eventueel (als het kan) een draaibare tussenwand in willen hebben. http://www.cavalo.nl/stallen/paardenbox ... ibaar.html en ook nog aan de voorkant een draaibare voerbak. http://www.cavalo.nl/stallen/paardenbox ... steem.html.

Wie hebben hier ervaringen mee?

2-Ik wil dan ook graag stal matten erin hebben, welke hebben jullie?
Hebben jullie hier ook nog stalbedekking in en welke.
En hoe zit het met de urine. Ik laat dan een putje ofzo maken waar de urine inloopt, maar waar laat je deze op uitlopen, gewoon naar buiten?
Dit lijkt mij ook ideaal :o
De molpomp. http://www.klaas-zijlstra.nl en dan bij uitmesten systemen de molpomp.

3-Degene met die hooibakken zijn jullie niet bang dat de paarden erin komen met de benen?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:27

Tinky en dynamiek gefeliciteerd!
Jullie hebben iig een mooie dag.

Caily nog 1 nachtje slapen! (Is lang geleden dat ik 5 dec zo spannend heb gevonden)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 13:44

haffiefreak schreef:
De molpomp. http://www.klaas-zijlstra.nl en dan bij uitmesten systemen de molpomp.
Helaas zijn paardendrollen iets steviger dan koeienflatsen ;)
Systeem op zich is wel leuk gevonden :D

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:08

Op de manege in Oenkerk hebben (hadden?) ze een systeem dat onder de boxen doorloopt. In elke box een vloerluik waar je tijdens het uitmesten, alle mest, stro e.d. ingooit. eronderdoor loopt een lopende band (transportband), die het naar de mesthoop transporteert.

wbt heksenvlechten. Sinds ik spul gebruik dat je bij de welkoop/boerenbond kunt kopen, geen heksenvlechten meer.. Kan alleen even niet op de naam komen, zal zo ff in de stal kijken hoe het heet :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:02

Gefeliciteerd Fokfanaat en Tinky! Y)(^) Jullie hebben mooi weer uitgekozen :)

Donja schreef:
Op de manege in Oenkerk hebben (hadden?) ze een systeem dat onder de boxen doorloopt. In elke box een vloerluik waar je tijdens het uitmesten, alle mest, stro e.d. ingooit. eronderdoor loopt een lopende band (transportband), die het naar de mesthoop transporteert.

Op de Universiteitskliniek hebben ze dat ook :j

haffiefreak schreef:
3-Degene met die hooibakken zijn jullie niet bang dat de paarden erin komen met de benen?

Nee, eigenlijk niet. Onze bakken zijn zoals die groene van een paar pagina's geleden, dus ze zijn relatief hoog. Ze moeten dus echt op hun achterbenen gaan staan en dan draaien om hun benen erin te krijgen. Heb ik ze nog niet zien doen :D

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:26

Dat spul voor de manen (en staart) heet Magic Gel

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:16

Voert er hier nog iemand de C4L van Pavo? Of heeft er iemand ervaring om hier een kuur van te geven?

Mijn shetlander staat hier nu op. Hij vindt het niet echt lekker maar eet het wel. Hij krijgt dit omdat het in mijn ogen weinig kwaad kan en hij er niet dik van wordt. 2x per dag een handje.

De kruiden spreken mij echter wel aan om nu in de winterperiode nu ze niet op de weide komen een tijdje bij te geven aan Andor.
Hij heeft normaal gezien geen tekorten dus er is niets dat ik specifiek moet aanvullen maar ook hij heeft helaas sarcoiden waarvan ze mij aanraden om nog niet te behandelen maar ik wil wel graag zijn weerstand serieus op pijl houden omdat het veroorzaakt wordt door een virus.
Ze zijn bij hem ook opgekomen tijdens een periode van een wormbesmetting en de nodige ellende daarmee.

Ik zat eventueel ook te denken aan de Pavo Healthboost. Dit zou dan een kuur zijn van 40 dagen maar lijkt mij best wel heftig als je paard geen tekorten etc heeft.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:20

dynamiek schreef:

Anteheman waar ga je dit x heen op trektocht? Leuk hoor zulke ritten zouden ook .

De sterrit van de Nvvr staat il t programma. Ik geloof dat Dopheetsdel de eindbestemming is. Ik zou bijv vua de Afsluitdijk daar naar toe kunnen gaan.Of simpel rechtstreeks. Hihi.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:23

Donja schreef:
Dat spul voor de manen (en staart) heet Magic Gel

Ik zal er eens naar kijken.

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:40

Dopheetsdel is vlakbij mij. Mooie rit lijkt mij. Kom maar een bakkie doen!Volgens mij zijn er hier nog wel een paar van de Veluwe?
Cowboy magic gel is trouwens fantastisch spul!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:51

schumiegirl schreef:
Dopheetsdel is vlakbij mij. Mooie rit lijkt mij. Kom maar een bakkie doen!Volgens mij zijn er hier nog wel een paar van de Veluwe?

Onthou ik :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:37

Dop heets Del zit hier maar een paar km vandaan

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:25

Yontheke schreef:
Voert er hier nog iemand de C4L van Pavo? Of heeft er iemand ervaring om hier een kuur van te geven?

Mijn shetlander staat hier nu op. Hij vindt het niet echt lekker maar eet het wel. Hij krijgt dit omdat het in mijn ogen weinig kwaad kan en hij er niet dik van wordt. 2x per dag een handje.

De kruiden spreken mij echter wel aan om nu in de winterperiode nu ze niet op de weide komen een tijdje bij te geven aan Andor.
Hij heeft normaal gezien geen tekorten dus er is niets dat ik specifiek moet aanvullen maar ook hij heeft helaas sarcoiden waarvan ze mij aanraden om nog niet te behandelen maar ik wil wel graag zijn weerstand serieus op pijl houden omdat het veroorzaakt wordt door een virus.
Ze zijn bij hem ook opgekomen tijdens een periode van een wormbesmetting en de nodige ellende daarmee.

Ik zat eventueel ook te denken aan de Pavo Healthboost. Dit zou dan een kuur zijn van 40 dagen maar lijkt mij best wel heftig als je paard geen tekorten etc heeft.

Ik voer zo'n zelfde soort maar dan van Cavallor. Beetje vitaminen en mineralen, geen suikers, veel vezels...shet krijgt een handje poown iets meer. Ze kunnen gewoon op hooi maar vindt zo gezellig om te voeren. S'avonds krijgen ze bietenpulp met zemelen , warme prak.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:43

Ik heb het gevoerd, maar heb er toch niet de voorkeur voor ivm de soja en kruiden. Kruiden zijn niet echt bedoeld om dagelijks consequent gevoerd te worden imo (ivm medicinale werking). In de natuur zal je ook zien dat een paard enkel aan de kruiden komt die hij nodig heeft en dat dat verschilt per seizoen en gezondheidstoestand van het paard. Soja kan een boek over geschreven worden, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Mijn jongste haflinger werd er ook heel rillerig van en dat heb ik bij andere mensen ook al eens gelezen. Ik voer ondertussen agrobs alpengrun musli (2 handjes per dag) met naturmineral als aanvullende mineralen en vitaminen.

Over de bakken: mijn paarden zijn niet zo snel geneigd hun benen zo hoog op te tillen, ze zijn nl best hoog idd. :)

Gefeliciteerd nog aan de jarigen *\o/*

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 06:31

meggiemeg schreef:

Bijna buurvrouw ;-) als je zondagochtend een witkop voorbij ziet komen ben ik dat. Ga een rondje bos doen. Je kan aanhaken hoor.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 06:33

schumiegirl schreef:

Waar zit jij dan? KWB?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 06:35

Antheman schreef:
dynamiek schreef:

Anteheman waar ga je dit x heen op trektocht? Leuk hoor zulke ritten zouden ook .

De sterrit van de Nvvr staat il t programma. Ik geloof dat Dopheetsdel de eindbestemming is. Ik zou bijv vua de Afsluitdijk daar naar toe kunnen gaan.Of simpel rechtstreeks. Hihi.

Gezellig en mooi omgeving hier hoor. De sterrit zegt me niks, linkje?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 06:38

Yontheke schreef:

Mijn shetlander staat hier nu op. Hij vindt het niet echt lekker.

Is Metazoa niks voor je? Ideaal voor shets

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 07:48

dynamiek schreef:
Yontheke schreef:

Mijn shetlander staat hier nu op. Hij vindt het niet echt lekker.

Is Metazoa niks voor je? Ideaal voor shets

Ik zit in Belgiƫ. Is dat hier te krijgen?
De shet is wel heel kieskeurig hoor. Het vitaminesupplement van Pavo laat hij gewoon in de bak liggen.
Hij krijgt ook echt niet veel. Is meer voor de vorm omdat de andere paarden wel gewoon krachtvoer krijgen. Hij kreeg eerst altijd gewoon een paar korrels mee met de grote paarden maar de Arabier morst nogal veel eten dat de shet ook nog oppeuzelde en dat in combinatie maakte wel dat hij bijkwam.
Daarom de keuze voor de C4L.

Langdurig geef ik het dus niet. Als de Arabier weg is, gaat hij gewoon terug een paar korrels van Andor zijn eten krijgen. De C4L moet ik voor hem altijd bestellen in een zakje van 3kg want 15kg is veel te veel. Krijg ik niet opgevoerd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 08:14

dynamiek schreef:
meggiemeg schreef:

Bijna buurvrouw ;-) als je zondagochtend een witkop voorbij ziet komen ben ik dat. Ga een rondje bos doen. Je kan aanhaken hoor.

Zal naar je uitkijken en nieuwe aanwinst even bewonderen!
Als ik aanhaak is het met de ouwe dame en de marathon wagen.
Onze bonte vindt het bos maar niets, ziet zoveel kabouters dat het voor hem niet meer leuk is.
Hij loopt op de spanning dan helemaal leeg met een half uurtje...