Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 15:10

Wat een prachtige plekken zeg! Gaan er zeker een paar van op mijn vision board voor later als ik groot ben hihi ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 16:15

haffiefreak schreef:
Wat voor deur hebben jullie in de inloopstal?
Ik zou dan graag een schuifdeur ofzo willen hebben, zoietshttp://www.rutjespaardenboxen.nl/ ... ifdeur.jpg want ik zie ook wel eens zo'n gewone staldeur
http://www.rutjespaardenboxen.nl/wp-con ... d-glas.jpg zoiets dus. Maar als je dan 2 (of meer) paarden hebt raken ze dan niet in paniek als ze eruit "vluchten"

Ik dacht met een schuifdeur hebben ze qua breedte meer ruimte om in/uit te lopen.

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

Ik heb een gewone staldeur van rutjens. Degelijk spul
Ze leveren ook schuifdeuren idd

Afbeelding

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 17:53

Nice, die deuren! Ik zal straks - als het nog licht is, eens een foto maken van onze 70 jaar oude schuur met even oude en gammele dubbele schuifdeuren *D

We hebben vanmorgen hard gewerkt aan de achterste zandpaddock. Eerst met prikpalen een vloeiende lijn uitgezet en daarna is mijn man weer aan de gang gegaan met de palenboor. Begin van de werkzaamheden vanaf de berg bezien:

Afbeelding

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:07

Lelijk die dorrende boerenwormkruid he. Er stond zóveel onkruid op het perceel, we hebben zelfs een grote container onkruid afgevoerd. En nog staat er genoeg. Volgend jaar verder uitroeien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 18:49

Hier gisteren ook wat palen bijgezet. We kwamen zaterdag thuis van een avondje weg en toen stond ons trekpaard bij de buren in de wei. Het draad was nog heel maar er lag wel een paal op de grond. Ze at al een paar dagen vrij ver onder het draad door, maar schijnbaar is ze er toen helemaal onderdoor gelopen :+
Stond ook geen stroom op maar meestal is dat geen probleem.
Hadden de palen op 10 meter staan dus er zat wel een hoop speling in.
Nu staan ze dus op 5 meter en hoop ik dat ze er wel weer binnen blijft als de accu weer leeg is.

Maar ik heb ze er met de voorlader van de trekker in geslagen ;) ging een stuk sneller dan ik dacht. In 1,5 uur heb ik ongeveer 25 palen gezet. De vorige keer ben ik op dat stuk 2 dagen bezig geweest met idd een grondboor en een schop. Maar de grond is hier in de zomer zo hard en droog dat je er gewoon niet in komt.

Vandaag een rondje met isolatoren gedaan dus dat is ook weer af.

Schuilstal hebben wij nog niet hier dus ook nog geen deur :+

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:47

Ik lees al een tijdje mee maar kom nu mijn plekje ook maar eens showen nu alles zo goed als af is. Wij hebben het geluk met een hele aardige boerman. Waardoor ze deze winter op het maisveld naast ons huis mogen overwinteren.

Afbeelding
Doorgang vanaf het verharde gedeelte naar het maisveld.

Afbeelding
In de verte zie je mijn 3 pony's staan.

Afbeelding

Verharde paddock. In eerste instantie was het de bedoeling dat mijn 3 pony's samen gebruik konden maken van de schuilstal. Maar omdat mijn oudste pony (29) het laagst in rang staat en daardoor weinig rust krijgt hebben we er toch voor gekozen om voor haar nog een stal bij te bouwen die wel dicht kan. Hier gaat zij ''s nachts in en mijn 2 andere pony's kunnen in de schuilstal.

Afbeelding

Het was hard werken om alles winter proof te krijgen maar ik ben wel heel tevreden met het resultaat :). Er moeten nog een aantal aanpassingen gedaan worden. Zo wordt de schuilstal nog aan 1 kant dicht gemaakt en moet er nog een boven deur op de andere stal.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:24

Ik zie erg mooie plekjes voorbij komen. Goed om inspiratie op te doen. Nu vraag ik me alleen af. Hoe doen de mensen met bestrating het in de winter wanneer het glad is? Wordt het dan niet spekglad?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 19:38

Er wordt genoeg zand overheen gelopen. Ik heb met sneeuw nog nooit heel glad gehad. Water loopt eraf (als het goed gestraat is tenminste) dus vriest niet op. Met ijzel is alles glad. Maar met al het zand wat er op gelopen wordt, het hooi wat gemorst wordt en de mest en urine erin, wordt het nooit een ijsbaan. Heb ik tenminste nog nooit mee gemaakt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:00

Billy20 schreef:
Ik zie erg mooie plekjes voorbij komen. Goed om inspiratie op te doen. Nu vraag ik me alleen af. Hoe doen de mensen met bestrating het in de winter wanneer het glad is? Wordt het dan niet spekglad?

Hier word het nu echt spekglad van de klei, er blijft ook water liggen. Als het echt vriest sluit ik denk ik de verharding af of ga ik met zand strooien. Het word mijn eerste winter zo :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:03

Maar klei kun je er toch afschrapen met de sneeuwschuiver?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:15

Fabster schreef:
Maar klei kun je er toch afschrapen met de sneeuwschuiver?

Ongelijke tegels -O-
Maar dat probeer ik wel inderdaad :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:21

Wij hebben vorig jaar, toen er zo'n enorme ijslaag overal lag dat mensen op de wegen schaatsten, mest/stro uit de stal op het pad en de verharding gelegd, dit werkte enorm goed!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:21

O bah, dat is inderdaad waardeloos. Ik heb de bestrating heel strak laten leggen. Dus daar gaat t prima. Maar de schuilstal is een voormalige carport en daar lagen al tegels. Die zijn inderdaad ook ongelijk.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:26

Je kunt er ook een laagje beton (laten) storten, dan heb je geen last van de voegen of ongelijke tegels.

Als je de dikte niet overdrijft dan is het ook weer vrij simpel weg te halen mocht het nodig zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:28

palousa_boy schreef:
Je kunt er ook een laagje beton (laten) storten, dan heb je geen last van de voegen of ongelijke tegels.

Als je de dikte niet overdrijft dan is het ook weer vrij simpel weg te halen mocht het nodig zijn.

Het ligt al helemaal vol puin etc hier onder de grond, ik wil het ooit nog allemaal mooi laten maken maar hopelijk functioneert het gewoon deze winter en dan zie ik het allemaal wel :P

Marleen_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:29

Ik lees even mee

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:33

willemlover schreef:
Ik lees al een tijdje mee maar kom nu mijn plekje ook maar eens showen nu alles zo goed als af is. Wij hebben het geluk met een hele aardige boerman. Waardoor ze deze winter op het maisveld naast ons huis mogen overwinteren.

[ [url=m/EfARaq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Doorgang vanaf het verharde gedeelte naar het maisveld.

[ [url=m/xk710Y.jpg]Afbeelding[/url] ]
In de verte zie je mijn 3 pony's staan.

[ [url=m/R6yKwg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verharde paddock. In eerste instantie was het de bedoeling dat mijn 3 pony's samen gebruik konden maken van de schuilstal. Maar omdat mijn oudste pony (29) het laagst in rang staat en daardoor weinig rust krijgt hebben we er toch voor gekozen om voor haar nog een stal bij te bouwen die wel dicht kan. Hier gaat zij ''s nachts in en mijn 2 andere pony's kunnen in de schuilstal.

[ [url=m/Gx8MTe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het was hard werken om alles winter proof te krijgen maar ik ben wel heel tevreden met het resultaat :). Er moeten nog een aantal aanpassingen gedaan worden. Zo wordt de schuilstal nog aan 1 kant dicht gemaakt en moet er nog een boven deur op de andere stal.

prachtig!
de paarden gaan vanzelf rustiger lopen als het glad is heb ik gemerkt, nooit gedoe mee gehad ieg

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 20:48

Gaat bij mij om het pad van loopstal naar paddock dus afsluiten bij gladheid is geen optie. Zit ook nog te denken aan een baal all weather tuft over de huidige grond dus zonder geel zand. Zou dat ook werken?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 21:14

Ik denk (hoop) het wel. Was het zelf van plan in de longeerring te leggen. Ook zonder geel zand :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 22:41

Billy20 schreef:
Gaat bij mij om het pad van loopstal naar paddock dus afsluiten bij gladheid is geen optie. Zit ook nog te denken aan een baal all weather tuft over de huidige grond dus zonder geel zand. Zou dat ook werken?

Mijn ervaring is dat de paarden dat pad vrij goed begaanbaar houden. Vorig jaar veel ijzel gehad en de stukken waar ze vaak liepen waren/bleven ijsvrij. Doordat ze 24/7 buiten staan passen ze zich naar mijn idee ook heel goed aan aan de weersomstandigheden. Er was hier ook een hoek waar ze niet gelopen hadden en dat was spekglad en daar bleven ze zelf van weg.
En anders helpt het om wat zand te strooien.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn paarden geen ijzers hebben, als er wel eentje op ijzers stond zou ik de ruimte op de verharding beperken en daar sowieso zand opstrooien bij ijzel.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:12

Strooi bij gladheid zand of as uit de houtkachel. Werkt super :)
Van tevoren hooi of stro neergooien werkt, maar als het eenmaal glad is en vriest niet meer erop gooien, gaat glijden.
Gebruikt zaagsel(met urine) werkt wel. Door de zouten smelt het aan het ijs vast zegmaar.

Trust me, I know my ice... ;)

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:16

Oef Jenn0dv, dat ziet er spectaculair uit.... :wow:

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:45

Hoe gaat het met alle plekjes?

Bij ons is de paddock droog, op 1 plas na. Echt fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 09:58

Hier ook heel mooi droog. :j
Het was wel een flinke investering, maar ik had nooit durven hopen dat hij zo droog zou blijven.

Natter dan dit wordt de paddock niet.
Afbeelding

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 10:26

Hier gelukkig ook nog steeds droog, hopelijk blijft het zo...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding