Geplaatst: 13-01-15 22:43
Yontheke schreef:
Het zou zomaar eens kunnen dat ik volgende maand een paard rijker ben..
Vertel
joyce B
Geplaatst: 13-01-15 22:45
mooie zadelkamer, die van mij is van bruin betonplex
Ik wil wel een stapmolen, of een afdak boven de bak, en solarium is ook leuk, maar een tractor met materieel, zacht liggende stalmatrassen en tijdgestuurd automatisch ruwvoer voeren staan hoger op mijn lijstje...
Hier heb ik de pomp van de buurman moeten lenen om mijn eigen pomp te helpen. Er is zoveel water gevallen dat ondanks nacht en dag doorpompen (600liter per uur) mijn waterbuffer en weilandgeultjes en daardoor helaas ook mijn paddock, die de drainage af moet laten wateren op de waterbuffer, steeds verder onder water kwam te staan in de loop van de dag...
Gelukkig heb ik de stenen rond de stal nog, ook al stonden ook daar plassen op. Die weggeschoven met een rubber-trekker (hoe heet zo'n ding?) Paarden hebben vooral bij en onder afdak en in de inloopstal gestaan. Hoefde niet veel mest uit de verzopen zandpaddock te halen. Meeste lag op de stenen rondom en in de stal.
Ik heb een pony staan die eigenlijk regelmatig gelongeerd moet worden met een bijzetje. Als ik die gewoon met die bijzet om in een stap/draf molen kon zetten zou ik het helemaal prima vinden eerlijk gezegd.
Solarium zie ik mezelf echt niet gebruiken. Ik heb twee schimmels, maar als je zorgt dat ze niet in hun eigen stront gaan liggen hoef je ze eigenlijk niet te wassen. Modder of zand borstel je er zo af. Alleen de staart doe ik elke week eventjes. Scheren etc. heb ik geen behoefte aan. En mijn ponniebeesten ook niet.
Maar ja zo'n trainingsmolen lijkt mijn luie ik wel wat.
Oh leuk Yontheke... Wacht even hier heb ik wat leuks bij..
Horses are just like potato chips, you can't just have one!
Dat automatisch ruwvoer bezig staat hier ook op het lijstje ja. Ik wil een PP met op 2 uithoeken zo'n ding, dat ze lekker de hele dag heen en weer moeten lopen. Handig een pomp! En handig zo'n buurman.
Maar ik heb er al anderhalf waarvan de halve een hengstje is en de "nieuwe" een merrie.. Moet nog even uitvogelen hoe we dat gaan fixen als het allemaal doorgaat..
lizy29
Hier is de paddock nog voor een groot deel goed. Vanavond het nieuwe deel erbij gedaan (nu is ie dubbel zo groot) en vooral mijn jongste telg (6mnd) had toch een plezier in het bokken en rennen! Mijn andere merrie opgehaald en de andere 2 in de nieuwe stallen gezet. Floor vindt het helemaal fantastisch, zo'n buitenluik!
Yotheke, ik kan je helaas geen advies geven.. Heb zelf 5 paarden en nog eentje om te rijden, maar ik heb het kiezen maar opgegeven. De oudste kan niet meer weg, de 3 merries en fokmerrie heb ik heel veel plezier van, dus ik durf niet te kiezen. Bang dat ik daar spijt van krijg.
Er komt hier wel een solarium, maar dat is meer omdat ik bang ben om ze direct buiten te gooien als ze gezweten hebben.
Hoe groot is je paddock dan Mosh? Het klinkt echt superfijn!
Moeilijk Yontheke... Ik heb net het topic, althans de laatste pagina en de op, doorgelezen. Je weet in elk geval wat je gaat krijgen. Ik zou gewoon op je onderbuikgevoel afgaan.
Het is gewoon zo jammer dat we haar vorig jaar hebben laten vertrekken omdat ik mijn haflinger niet wilde verkopen en mijn man geen 3 paarden op de erf wilde. Om dan de haflinger 3 maanden later kwijt te zijn. Mijn ander paard bijna een half jaar niet gereden te hebben.. En ik zou ooit nog heel graag een veulen willen fokken en deze merrie heeft al 2 veulens gehad en een goed kwpn papier.
wat een nattigheid niet....triest gewoon. ben wel erg blij met mijn rubberen tegels in de stal nu. Normaal bij regen kwam het vocht door de betonvloer heen. Nu is het lekker droog.
vlas ben il nog niet zo kappt van. Denk ook omdat het een inloopstal is dat het een beetje een bende wordt. Vooral nu. Ze staan alleen binnen te vreten en komen dus zeikenat binnen staan eten..regen drupt in die vlas. En die stukjes poep die katev helemaal vertrapt man man wat een werk..
zijn er tussen ons ook vlasgebruikers die ook wel eens hempbed geprobeerd hebben? Voordeel/nadeel tov elkaar?
Ik heb ondertussen alles al gehad: Vlas : glad en wordt gegeten Hemparade/Aubiose : stoffig en wordt gegeten Stro : te groot volume op de mestbult en wordt gegeten Strokorrel : wordt gegeten Houtkorrel : gaat minder lang mee als men zegt en is dus duur in gebruik Houtkrullen : bevalt het beste qua prijs/kwaliteit en wordt NIET gegeten
_Lorette_
Geplaatst: 15-01-15 18:30
*steekt hand op*
Ik heb ze in 2014 op Hempbed gehad ipv vlas. Ben bijna door mijn voorraad heen en dan ga ik overwegen wat ik ga doen. Ik kan de Hempbed niet ophalen kom door de bezorgkosten hoger uit dan vlas. Pakken vlas zijn overigens ook nog eens groter.
Hier heb ik de Hempbed met eucalyptus, dus dat ruikt heerlijk. Het is minder glad, waardoor een nieuwe lading in de stal wat veiliger en conmfortabeler is met opstaan, zeker voor mijn atactische paard. Vochtopname is voor mijn gevoel niet aantoonbaar beter dan vlas.
Vlas kan ik bestellen bij mijn voerleverancier en dan bezorgt hij eht elke week gratis. Scheelt mij enorm veel opslag en het is net wat voordeliger. Daarom twijfel ik of ik weer terugga naar vlas. Ik ben overigens nooit ontevreden geweest over vlas.
Hier eten ze overigens alleen supermooi geel stro, iets anders nooit. Nog geen hapje. Maar ik voer erg veel hooi.
Martje80
Geplaatst: 15-01-15 18:32
Ik kan idd aan vlas komen a 5 euro per baal en hempbed met euca ook 5 euro per baal.
Vriendin van me zegt dat hemp makkelijker mesten is.
DD houtkrullen heb ik nog nooit gehad. Lijkt me zo'n papperige troep te worden?
Mischien interesse in een paar dagen foto's plaatsen van hoe je stal zich houdt?
_Lorette_
Geplaatst: 15-01-15 18:37
Het is misschien net heel iets gemakkelijker, omdat het meer een houtstructuur heeft. Maar ik vind het verschil te klein om het een voordeel te noemen ten opzichte van vlas.
Overigens heb ik ze het liefst op stro. Zo'n heerlijk dik, zacht bed. Fijn liggen en altijd wat te knabbelen. Maar ik heb geen opslag voor stro, geen ruimte voor de extra mestafvoer, ik vind dat je de stallen dan aanzienlijk beter ruikt en ik vind uitmesten met stro een ramp. Ooit overgestapt op Hemparade vanwege een stofallergie van mijn eerste pony en sindsdien alleen maar vlas of hennep gebruikt.
Ik heb een fotoproject gedaan. Stal hennep en stal vlas. Maar ik moest het afbreken. Paarden smeerden teveel met hun hooi en het nieuwe paard kreeg in het begin ook wat stro bij (ze eten hier nooit vlas of hennep, maar bij paarden van een ander ben ik extra voorzichtig). Het waren zulke hooistallen geworden dat mijn experiment waardeloos was geworden.
Wij zijn er ook nog steeds niet uit of het vlas of strokorrel wordt.. Data beginnen stilaan vast te liggen en het ziet er min of meer nar uit dat we begin maart met de paarden kunnen verhuizen zit stiekem ook af en toe naar paarden te kijken, wil er ooit wel nog een derde bij..maar moet mezelf nu nog even afremmen
ik heb strokorrel, vooral voor het gemak, weinig opslagruimte, weinig afvoer en het composteerd heel snel,
Martje80
Geplaatst: 15-01-15 18:51
Daar zit ik idd ook mee lorette..ik voer nog wel stro bij uit een net maat dat vind ik ook weer terug door de hele stal haha..wordt het ook niet makkelijker van. Ik denk/hoop dat ik met 2 groene afval containers een heel end heen kom. Die worden elke 2 wk geleegd en als ik daar niet genoeg aan heb kan ik een kar mest tegen 5 euro per x wegbrengen. Qua volume afval is vlas gelijk aan hemp gok ik.
fokfanaat
Geplaatst: 15-01-15 18:52
ik heb mijn hooi in hooinetten, idd om het smeren te voorkomen, en te zorgen dat ze 24/7 toegang tot ruwvoer hebben
Ik ook hoor in netten, maar stro in een net met iets grotere mazen anders krijgen ze het er niet uit. Maar ligt overal dus haha. Zal morgenochtend een foto maken
Dat klopt zeker. Hooi voer ik uit minimaal 3x3 netten. Anders is het nog geen slowfeeden haha.
Djeenie
Geplaatst: 15-01-15 18:59
Sjee Urielle ik rijd niet in dit weer hoor
Hier staan ze op stro, vroeger tarwestro, nu gerstestro. Ze eten het wel, maar zijn dat ook gewend, is dus aanvulling op mijn ruwvoer Ik gebruik het ook om wat op te potten gezien ik niet elke dag kan uitmesten... Elke dag 2 nieuwe plakjes erop zodat ze wel in een propere stal staan!
Mijn hooi hangt bij mijn merrie in een hooinet, anders sleurt ze het de hele stal door, bij de pony niet, die eet alles tot het laatste sliertje op!
Mijn paard heeft een wintervakantie, ik ben pas thuis in het donker en waag het me niet om over een onverlichte baan naar de buren te wandelen... Helaas, dan maar noodgedwongen vakantie Na mijn skiverlof begin februari ga ik er weer mee aan de slag, kijk er al naar uit!
Ik ga ze maar binnen zetten denk ik, ze staan zielig met hun hoofd naar beneden en hun kont in de wind, ze vinden er geen hol aan zo...
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 15-01-15 19:19
karev schreef:
De tips zijn op haha
Vast niet toch... over een paar maanden weer hele andere dilemma's, weilanden bemesten enzo.
Ik vind het echt een leuk, gezellig en informatief topic dit.
Ik heb de paarden op allspan houtkrullen. Ik heb 2 stallen van 3 op 3 die verbonden worden door het afdak. Mijn probleem was dat ik in beide stallen een fijnmazig hooinet hing en ze dus in beide stallen stonden te eten en dus ook te mesten etc. Nu hang ik in 1 stal het hooinet en de andere stal gebruik ik als "slaapstal" met houtkrullen. Zo gaat het al een pak beter qua verbruik en ze hangen elke ochtend van hoofd tot staart onder dus ze gebruiken hem ook effectief.
Ik ben niet zo te vinden voor vlas. Dit kroop in elk hoekje en kiertje in de stal. Bleef heel erg onder de hoeven plakken.. Dit heb ik met de houtkrullen helemaal niet.
Houtkrullen zijn wel duurder dan vlas. Als de merrie volgende maand naar ons zou komen moet ik ook overwegen om over te schakelen op vlas want zij heeft een stofallergie.