Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:46

Tja, ik kan er niets aan doen maar ik blijf erbij dat je je paard een basisbehoefte ontneemt als hij (te)veel op stal staat en dat je dan dus imo idd minder goed voor je paard zorgt als iemand die hetzelfde zou bieden aan jouw (niet op iemand specifiek gericht) paard maar dan met meer goede buitengang.

Ik weet nooit zo goed hoe ik moet reageren op opmerkingen als; ja maar het kán hier niet anders...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:47

Nikass schreef:
Ik denk dat elk paard het als opgesloten staan ervaart. Misschien niet heel bewust, maar instinctmatig wel.

Onzin. Als een paard op stal geboren wordt, is dat zijn veilige plek. Ik ken zelfs paarden die gewoon niet aan rust toe komen als ze buiten blijven en de eigenaar van wanhoop maar weer ´snachts op stal deed.
Niet goed slapen is uiteindelijk levensgevaarlijk.

Nogmaals, er zijn paarden die het wel zo ervaren, en die moet je niet op stal zetten.
Maar als een paard er geen probleem mee heeft, waarom zal je er dan zelf een probleem van maken?
Is het doel niet om gewoon een paard gezond en tevreden te zien? En dat KAN op stal.
Waar het om gaat is dat er aan bepaalde voorwaarden moet worden voldaan, precies zo als in de wei. Want op zich is alleen maar zorgen dat hij buiten is ook geen garantie voor optimale gezondheid en tevredenheid....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:50

Als een paard op stal geboren wordt, wil nog niet zeggen dat hij dat fijn/leuker/beter vindt dan buiten met soortgenoten. Dat een paard zich overgeeft aan alles waar wij hem aan onderwerpen wordt vaak verward met 'fijn' vinden ;). En nee, daarmee zeg ik absoluut niet dat alle paarden 24/7 buiten zouden moeten staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:57

Een paard verlangt niet naar een concept dat hem vreemd is.
Ik zeg niet dat hij het fijn of leuker vindt, ik zeg dat het zijn veilige plek is. En dat zorgt voor tevredenheid en rust.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:58

xJess schreef:
Citaat:
Die van mij komt in de winter gemiddeld 4 uur per dag buiten (sta ook in de randstad) en ik heb niet het idee dat hij daaronder lijd. Hij staat elke dag minimaal een uur in de paddock met 1 of 2 andere paarden. En als ik ze kom halen na een uur staan ze met z’n alle voor het hek te wachten (en er ligt echt niet altijd eten in de stal) in de paddock staat hij alleen maar stil. Mocht er eten liggen loopt hij 5 passen van hoop naar hoop. In stal ligt er altijd enorm veel stro waar hij altijd een zit te knabbelen en zo ook nog enigszins beweegt op stal. Gemiddeld waarschijnlijk net zo veel als in de paddock. ;)
Frisse lucht heeft hij voldoende in stal, die van de voorkant helemaal open is, en aan de bovenkant zit een lichtplaat, waardoor hij nooit een donkere stal heeft.

Dit snap ik dus echt gewoon niet. Ik ken het rampzalige aanbod in de randstad en zal niemand veroordelen die de mogelijkheid niet heeft om zijn paard meer naar buiten te doen. Maar hoe kun je jezelf aanpraten dat hij daar niet onder lijdt? Dat de situatie zo is en op dit moment niet anders mogelijk, DAT kan ik wel begrijpen. Maar dat je denkt dat het een prima situatie is voor je paard, DAT begrijp ik dus niet.
Mijn paard staat tegenwoordig nog zelden voor het hek te wachten, en op stal ligt toch echt wel voer. Maar dat interesseert haar helemaal niet. Paarden die zo ontzettend gefocussed zijn op hun krachtvoer zijn dit vaak omdat dit een van de weinige leuke verzetjes is op hun dag. Op de manege waar ik vroeger stond braken de paarden de tent af als het voertijd was. Maar dit is niet normaal ofzo hoor.
Fijn dat het een frisse, open stal is, maar het blijft een stal: weinig beweging, weinig afleiding.

Lusitana: ik bedoel niet een paar uur op stal, dan kan een paard het prima vinden. Maar 20 uur of langer... dat is opgesloten staan hoor, dat is voor een paard echt geen "tot rust komen" waar moet hij van uitrusten dan??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:04

Niet elk paard is hetzelfde. Ik heb een paard gehad dat met regen binnen kwam of niet eens naar buiten ging en ik heb nu zo´n pony die zo is. Die gaat alleen naar buiten omdat er nu een merrie is en die gaat. Maar geef je hem de keus dan zorgt hij dat de andere "mannen" ook binnen blijven (hij is nl wel de baas over het grut).

Waarom is het zo moeilijk te begrijpen dat sommige paarden hun leven best wel prima vinden zonder dat ze 24/7 buiten staan?

Het lijden is meer tussen de oren van de "paardenbevrijders" dan bij de paarden.
Er is geen standaard verzorging/houden van paarden die alle paarden tevreden stelt. Het is een individuele aangelegenheid. Waar het ene paard blij van wordt, wil het ander niets van hebben.

Ik ken het paard waar het over gaat niet en jij neem ik aan ook niet, dus hoe kun je in hemelsnaam van achte de computer oordelen dat het paard per defintie zou moeten lijden onder de omstandigheden alleen omdat jij een andere standaard van uren buiten hebt dan anderen??????

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:09

@ Nikass jij doet toch hetzelfd wie zegt dat jouw paard het naar zijn zin heeft op de weide in de stromenden regen... en afleiding wat voor afleiding.
Kom op zeg paddock is een paddock en als je daar 10 uur in staat heb je net zoveel afleiding als op stal en is ook zelfde met weide

@ Sees de grond is hier niet leuk meer tis echt drassige kleigrond, water blijft liggen op de weide zakt niet, we basten hier ook van de rivierwater dus hoge peil
We hebben super drainage maar toch van afgelopen dagen kan de paddocks niet weg werken dus staan blank.

Het heeft geen zin om de stalpaard-houders te gaan afzeiken, we (ik) zullen echt niet gaan stoppen met paard houden omdat jullie vinden dat we het niet goed doen.
Je kunt gewoon ook de goede punten benadrukken.

Ik stond jaren op een stal donkere stal maar op bepaalde punten wel de beste in de omgeving. 3 Jaar geleden werd er nieuwe stal gebouwd met de zelfde faciliteiten wel 70 euro duurder voor mijn pony maar dan kwam ie elke dag even in de paddock.
Daar heb ik dan voor gekozen ik probeer zo goed mogelijke stal te vinden waar we beiden blij van worden, want het draait echt niet alleen om het paard.
En mijn pony is nu echt aan het veranderen in de zomer een echte weide-pony maar in de winter wordt ie echt een stalpony zal wel te maken hebben met zijn leeftijd (31) maar hele dagen in de paddock vind ie niks.
Op stal komt ie tot rust.
Jullie moeten gewoon niet elke je gelijk willen halen maar gewoon ook de goede punten eruit halen, de situatie veranderd niet en ik ken gevallen...die vele malen erger zijn.
En het wordt ook alleen maar erger. 48 uur op stal staan is in de randstad gewoon normaal maar ook bij die goedkope boertjes waar van die halve tokkies staan, zie je de gehele winter niet... paard in de paddock maar 3 weken niet komen is normaal en paard leeft s'nachts op stront

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:29

Zelf ben ik van mening dat een paard genoeg beweging buiten moet krijgen. In de natuur zijn ze 70% van de tijd bezig met het zoeken naar eten in combinatie met beweging/lopen. Ze leggen hierdoor veel km af per dag. Natuurlijk zijn de paarden gedomesticeerd, en zijn ze dus ook zeker niet meer zo natuurlijk als dat ze ooit geweest zijn. Toch vind ik dat we moeten proberen dit zo goed mogelijk na te streven met onze paardjes. Let op, ik zeg niet meteen 24/7 op de wei!

Maar in ieder geval een dagdeel, in combinatie met voer, dat ze een aantal uren kunnen bewegen/spelen en knabbelen. Doordat de paarden door ons gedomesticeerd zijn, kan ik me heel goed voorstellen dat sommige paardeneigenaren zeggen dat hun paarden het helemaal niet prettig vinden op een paddock of in de wei terwijl het regent. Dit komt waarschijnlijk omdat deze paarden een lekker warm stalletje gewend zijn. Daarom denk ik ook niet dat deze paarden er onder zullen leiden als ze geen 24/7 buiten komen. Toch is het wel beter voor de doorstroming van bloed, voor de spieren en de gewrichten om ze een aantal uur per dag in beweging te houden.

Een leuk voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld in mijn kudde. Mijn eigen paarden heb ik al vanaf veulen, dit zijn er 2. Een shetlander en een tinker. Zelf heb ik ze altijd 24/7 buiten, omdat ze in deze setting het gelukkigste zijn en omdat ze dit gewend zijn. Zelfs bij stortregen staan ze buiten, terwijl ze een hele grote stal hebben! Bij mijn twee paardjes staat een oudere pony, van 24. Is voor een groot deel van zijn leven een manege pony geweest, en daarna pas een privé pony. Nu staat hij lekker bij mij op rust. Wat mij dus wel opvalt aan hem, is dat hij regelmatig in de stal gaat staan, en dan met name als het hard waait of regent. Doordat hij als manege pony gewend was veel binnen te staan, voelt hij zich nu ook echt prettiger in de stal als het koud en nat is.

Om mijn paardjes aan te moedigen in het verplaatsen door de wei, heb ik een pad om de wei heen gemaakt, met verschillende voerpunten en maar één plaats om te drinken. Verder kunnen ze maar via één ingang in en uit de wei. Dit zorgt ervoor dat ze genoeg beweging krijgen, en dan heb ik het met name over de zomer.

Wat ik zelf heel belangrijk vind aan 24/7 buiten, is dat ik mijn paarden zowel een schuilmogelijkheid bied als genoeg ruimte om te bewegen en te spelen. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat ze niet met hun knieën in de modder staan, bij mij gelukkig niet het geval.

Om een heel lang verhaal kort te maken, ik durf met zekerheid te zeggen dat mijn eigen paarden het meest happy zijn bij 24/7 buiten. Maar ik weet zeker dat bijvoorbeeld die welshpony van 24 jaar ook even happy kan zijn bij een settin van 8-10 uur per dag buiten, en s'nachts binnen. Los daarvan, ben ik wel van mening dat 24/7 het meest natuurlijk is.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:59

Nikass schreef:
Dit snap ik dus echt gewoon niet. Ik ken het rampzalige aanbod in de randstad en zal niemand veroordelen die de mogelijkheid niet heeft om zijn paard meer naar buiten te doen. Maar hoe kun je jezelf aanpraten dat hij daar niet onder lijdt? Dat de situatie zo is en op dit moment niet anders mogelijk, DAT kan ik wel begrijpen. Maar dat je denkt dat het een prima situatie is voor je paard, DAT begrijp ik dus niet.
Mijn paard staat tegenwoordig nog zelden voor het hek te wachten, en op stal ligt toch echt wel voer. Maar dat interesseert haar helemaal niet. Paarden die zo ontzettend gefocussed zijn op hun krachtvoer zijn dit vaak omdat dit een van de weinige leuke verzetjes is op hun dag. Op de manege waar ik vroeger stond braken de paarden de tent af als het voertijd was. Maar dit is niet normaal ofzo hoor.
Fijn dat het een frisse, open stal is, maar het blijft een stal: weinig beweging, weinig afleiding.

Lusitana: ik bedoel niet een paar uur op stal, dan kan een paard het prima vinden. Maar 20 uur of langer... dat is opgesloten staan hoor, dat is voor een paard echt geen "tot rust komen" waar moet hij van uitrusten dan??

Tuurlijk kan ik niet in zijn hoofd kijken, maar je kan goed aan hem merken of hij het naar zijn zin heeft of niet. Op de vorige stal bijvoorbeeld, hadden we dan wel veel fijnere weidegang, maar een minder fijne (donkerdere, kleinere) stal. Daar merkte je aan hem dat hij niet lekker in z’n vel zat en het niet naar z’n zin had. Sinds ik op deze stal sta, is hij vrolijk, z’n ogen glimmen, z’n vacht glimt als een spiegel, en ik merk aan hem dat hij het naar z’n zin heeft. Als ik aankom is het ook niet dat hij op me staat te wachten, hij hoort me vaak niet eens aankomen. Staat altijd lekker van z’n stro te knabbelen. Hierop baseer ik dat hij er niet onder lijd, dat is wat ik denk te zien. Ik denk oprecht niet dat ik hem er blij mee maak hem uren in de paddock te zetten. Het weiland is natuurlijk een ander verhaal ( :D ) maar dat is helaas niet mogelijk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:59

Lusitana schreef:
Ik zeg niet dat hij het fijn of leuker vindt, ik zeg dat het zijn veilige plek is. En dat zorgt voor tevredenheid en rust.

Tevredenheid = fijn Lusitana en daarin verschillen we dus van mening ;). Berusten in zijn lot is imo niet hetzelfde als tevreden ;).

En nogmaals, ik ben absoluut niet voor 24/7u zéker niet als de buitengang niet goed is. Maar je 'verschuilen' achter het argument dat het niet anders kán vind ik wel kwalijk.

Paarden zijn gewoontedieren dat vooropgesteld. Die van mij (doorgewinterde 24/7 paarden) zet ik nu ook 's nachts binnen (komt neer op niet meer dan 12u achtereen op stal) vanwege de vele regen. En ook zij vonden dat fijn toen de weides kaal begonnen te worden, dan komen ze ook hinnikend naar me toe vanuit de wei. Nu ze weer omgeweid zijn en er dus weer volop gras staat, zal het ze worst wezen dat het een beetje regent en komen ze dus ook niet meer naar me toe. Ik heb ook voor mijn eigen gemoedsrust een regendeken omgedaan maar ik realiseer me wel dat dat meer voor mij is dan voor mijn paard ;).

Het mooiste zou zijn als een paard helemaal zelf kon kiezen. Tot die tijd zullen wij dat moeten doen en imo doen veel paardeneigenaren dat niet goed (ik ook niet altijd hoor :o ).

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:16

Sees schreef:
Lusitana schreef:

Tevredenheid = fijn Lusitana en daarin verschillen we dus van mening ;). Berusten in zijn lot is imo niet hetzelfde als tevreden ;).

En nogmaals, ik ben absoluut niet voor 24/7u zéker niet als de buitengang niet goed is. Maar je 'verschuilen' achter het argument dat het niet anders kán vind ik wel kwalijk.

Paarden zijn gewoontedieren dat vooropgesteld. Die van mij (doorgewinterde 24/7 paarden) zet ik nu ook 's nachts binnen (komt neer op niet meer dan 12u achtereen op stal) vanwege de vele regen. En ook zij vonden dat fijn toen de weides kaal begonnen te worden, dan komen ze ook hinnikend naar me toe vanuit de wei. Nu ze weer omgeweid zijn en er dus weer volop gras staat, zal het ze worst wezen dat het een beetje regent en komen ze dus ook niet meer naar me toe. Ik heb ook voor mijn eigen gemoedsrust een regendeken omgedaan maar ik realiseer me wel dat dat meer voor mij is dan voor mijn paard ;).

Het mooiste zou zijn als een paard helemaal zelf kon kiezen. Tot die tijd zullen wij dat moeten doen en imo doen veel paardeneigenaren dat niet goed (ik ook niet altijd hoor :o ).

mee eens, maar ik laat mijn paarden al kiezen, tenminste zo zie ik het. Ik heb een (in mijn ogen knusse) stal voor ze, met hooi en bodembedekking, plus flink stuk land opgedeeld in stukken, met nu nog lekker vers en voldoende gras. Mijn paarden hebben dus de keuze om of lekker te gaan grazen in de stromende regen, of om op stal te gaan staan met hun hooi. Ze gaan altijd eerst voor het gras, ook al stort regent het, en daarna gaan ze het hooi op knabbelen in de stal. Zodra dat hooi op is, gaan ze meteen uit de stal en weer terug de wei op, of dat nou is om te spelen, of om te slapen, of om te eten. Dus mijn paarden hebben een duidelijke voorkeur. :) Gelukkig kan ik hen die ook bieden!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:20

Mijn groep is nu te groot en het is lastig met hengsten, maar als ik hier de hekken openlaat zijn er ook meer dan zat die gewoon op stal gaan staan. Hoogdrachtige merrie's geven we in de laatste weken vaak wel keuze, dan zet ik het hoekland af en sluit de hengst in op zijn 2e weiland zodat het pad vrij blijft. Dan kunnen ze binnen of buiten, wat ze zelf willen. Meestal staan ze niet op het lange gras maar op de mesthoop het oude hooi ertussenuit te vreten of in de stal.

Overigens staan ze dan hier wel zomer (gem. 14 uur) en winter (min. 8 uur) buiten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:39

Sees schreef:
Lusitana schreef:

Als voor jou fijn hetzelfde is als tevredenheid, dan kan een paard het ook op stal fijn hebben. De ene niet, de ander wel.

Berusten in een lot is voor jou misschien niet hetzelfde als tevreden, maar dat kan wel samen gaan.
Waar het om gaat is de uitwerking van een en ander.
Als een paard gezond, tevreden en blijmoedig oud wordt, wat zou je er dan nog aan moeten sleutelen om het op een andere manier gezond en tevreden en blijmoedig oud te laten worden, alleen omdat iemand vindt dat je iets verkeerds doet of de verkeerde argumenten gebruikt?

Is in de wei staan ook niet gewoon in een lot berusten? Wij kiezen de maatjes voor ze uit, wij kiezen het stukje grond uit en daar kunnen ze ook niet af. Ze hebben te doen met het voedsel wat voor handen ligt.

Is een veulen dat afgespeend wordt ook niet gewoon gedwongen om in het lot te berusten?

Is het in de natuur ook niet gewoon berusten in het lot? Er zijn paarden die altijd pispaaltje zullen zijn, merries moeten gewoon alle jaren een veulen krijgen, hengsten worden de kudde uit gemieterd, paarden verhongeren, etc...

We geven ze feitelijk vaak veel meer kwaliteit van leven dan in de natuur...ongeacht op welke manier ze gehouden worden. Uitgaande van het feit dat ze naar behoren worden onderhouden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:08

Wat mij ook wel opvalt is dat een paard een dagdeel op de wei zetten nog best geaccepteerd wordt door de meerderheid. Paarden maar 4 uur per dag buiten zetten is echter not done.
Dit is echt een woordenschatkwestie, want hoe lang denk je dat een dagdeel duurt? Het heeft dus niet zozeer met de feiten te maken, maar wel met de manier waarop je het verwoordt of iets goed of slecht bevonden wordt.
Ik heb maandag mijn paard eens geobserveerd en ik had haar vrije keuze gegeven. Ze heeft twee uur aan een stuk in de stal gestaan, daarna ben ik anderhalf uur weggeweest. Toen ik terugkwam stond ze weer op stal, ze kwam toen naar buiten om een aai te halen en is naar de drinkbak gelopen, daarna is ze even gaan kijken bij haar twee vriendjes en is ze weer de stal ingelopen.

Dit is geen pleidooi om een paard maar hele dagen op stal te laten. Maar het lijkt wel of het heel moeilijk te snappen is voor sommigen dat er echt wel paarden zijn die de stal echt niet als iets negatiefs zien en die bij bepaalde weersomstandigheden die stal zelfs verkiezen boven de weide.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:54

Nog steeds kan ik niet begrijpen dat mensen die niet de mogelijkheid tot beter (lijken te) hebben, er dan niet voor kiezen om geen paard aan te schaffen. Door aan te geven dat er in jouw omgeving geen stal is waar je paard het beter voor elkaar zou hebben, geef je dus aan dat daar eigenlijk je voorkeur naar uitgaat en je je dus wel degelijk realiseert dat je paard flink wordt beperkt. En toch houd je vast aan je eigen plezier, omdat je graag een paard wilt. Ik vind dat echt een staaltje egoïsme op zijn allerbest, kan het niet anders zeggen.

En ja, ik snap ook wel dat het massaal verkopen/slachten van alle paarden in Nederland en België die op dit moment maar weinig buiten komen nooit een oplossing zal zijn. Zou dan eng veel weg gaan krijgen van massamoord en dat is minstens net zo bruut als het ophokken van paarden. Of toch niet? Waarom wordt er in de winter wild geschoten? Omdat er anders teveel hazen, konijnen, reeën, etc. komen en er ziektes uit zullen breken, je overal kleine konijntjes vind met de kop vol tumoren door myxomatose en dát is me toch een partij zielig. Als alle mensen die geen mogelijkheden hebben om hun paard een behoorlijk paardwaardig leven te bieden zich drie keer achter de oren zouden krabben en geen paard aanschaffen, ja, dan zullen er veel paarden bij de slacht eindigen. In mijn ogen toch echt hetzelfde principe, alleen komt hier menselijk plezier om de hoek kijken en dan zijn we praktisch onhoudbaar. Dan moeten en zullen we potjandrie een paard aanschaffen. Nee, we moeten geen paard hebben. Het leven gaat echt wel door zonder paard. Voor mij persoonlijk zou de lol er snel vanaf gaan als mijn paard maar vier uur per dag buiten zijn stal komt.

Het argument dat een paard een stal niet als vervelend hoeft te ervaren, vind ik een vrij aparte manier van denken. Het is en blijft toch echt een klein stekkie, of het nou een 3 bij 3 of een 4 bij 4 stal is. Met de vergelijking van een hond 20 uur per dag in een bench stoppen van 2 bij 2 (nog nooit zo een grote bench gezien, maar goed) zitten we toch echt niet zo heel erg ver van de realiteit op dit moment met het gemiddelde paard in Nederland. We vinden het goed, omdat het zo gewoon is, want er zijn zoveel paarden die zo weinig buiten komen. Die manier van denken vind ik zo anno 2013 toch wel echt achterhaald. Nieuwe ideeën (het 'nieuwe buitenleven voor paarden') wordt door bar weinig mensen écht gezien als een niet-zweverige manier van paarden houden en wordt dus ook maar weinig nageleefd. "We hebben de mogelijkheden niet, ik zet mijn paard niet in de modder neer, zo verschrikkelijk vindt mijn paard het niet op stal, etc."

Waarom nemen wij, met de wetenschappelijke kennis die we tegenwoordig hebben, nog steeds niet aan dat een dergelijk stalleven nadelig is voor een paard en accepteren we vervolgens nog niet (als we de mogelijkheden niet hebben, hoewel er in mijn ogen vaak veel meer mogelijkheden zijn, alleen willen we die vaak niet zien) dat we geen paard zouden moeten aanschaffen? Omdat we dan ons eigen plezier aan de kant zetten. En dat doen we niet zo graag, dus proberen we op allerlei kromme manieren de argumenten voor een buitenleven te weerleggen en een stalleven als 'helemaal niet zo dramatisch' te bestempelen. Maar allesbehalve ideaal, dat dan weer wel.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:09

Tiepfoudt schreef:
Nog steeds kan ik niet begrijpen dat mensen die niet de mogelijkheid tot beter (lijken te) hebben, er dan niet voor kiezen om geen paard aan te schaffen. Door aan te geven dat er in jouw omgeving geen stal is waar je paard het beter voor elkaar zou hebben, geef je dus aan dat daar eigenlijk je voorkeur naar uitgaat en je je dus wel degelijk realiseert dat je paard flink wordt beperkt. En toch houd je vast aan je eigen plezier, omdat je graag een paard wilt. Ik vind dat echt een staaltje egoïsme op zijn allerbest, kan het niet anders zeggen.

En ja, ik snap ook wel dat het massaal verkopen/slachten van alle paarden in Nederland en België die op dit moment maar weinig buiten komen nooit een oplossing zal zijn. Zou dan eng veel weg gaan krijgen van massamoord en dat is minstens net zo bruut als het ophokken van paarden. Of toch niet? Waarom wordt er in de winter wild geschoten? Omdat er anders teveel hazen, konijnen, reeën, etc. komen en er ziektes uit zullen breken, je overal kleine konijntjes vind met de kop vol tumoren door myxomatose en dát is me toch een partij zielig. Als alle mensen die geen mogelijkheden hebben om hun paard een behoorlijk paardwaardig leven te bieden zich drie keer achter de oren zouden krabben en geen paard aanschaffen, ja, dan zullen er veel paarden bij de slacht eindigen. In mijn ogen toch echt hetzelfde principe, alleen komt hier menselijk plezier om de hoek kijken en dan zijn we praktisch onhoudbaar. Dan moeten en zullen we potjandrie een paard aanschaffen. Nee, we moeten geen paard hebben. Het leven gaat echt wel door zonder paard. Voor mij persoonlijk zou de lol er snel vanaf gaan als mijn paard maar vier uur per dag buiten zijn stal komt.

Het argument dat een paard een stal niet als vervelend hoeft te ervaren, vind ik een vrij aparte manier van denken. Het is en blijft toch echt een klein stekkie, of het nou een 3 bij 3 of een 4 bij 4 stal is. Met de vergelijking van een hond 20 uur per dag in een bench stoppen van 2 bij 2 (nog nooit zo een grote bench gezien, maar goed) zitten we toch echt niet zo heel erg ver van de realiteit op dit moment met het gemiddelde paard in Nederland. We vinden het goed, omdat het zo gewoon is, want er zijn zoveel paarden die zo weinig buiten komen. Die manier van denken vind ik zo anno 2013 toch wel echt achterhaald. Nieuwe ideeën (het 'nieuwe buitenleven voor paarden') wordt door bar weinig mensen écht gezien als een niet-zweverige manier van paarden houden en wordt dus ook maar weinig nageleefd. "We hebben de mogelijkheden niet, ik zet mijn paard niet in de modder neer, zo verschrikkelijk vindt mijn paard het niet op stal, etc."

Waarom nemen wij, met de wetenschappelijke kennis die we tegenwoordig hebben, nog steeds niet aan dat een dergelijk stalleven nadelig is voor een paard en accepteren we vervolgens nog niet (als we de mogelijkheden niet hebben, hoewel er in mijn ogen vaak veel meer mogelijkheden zijn, alleen willen we die vaak niet zien) dat we geen paard zouden moeten aanschaffen? Omdat we dan ons eigen plezier aan de kant zetten. En dat doen we niet zo graag, dus proberen we op allerlei kromme manieren de argumenten voor een buitenleven te weerleggen en een stalleven als 'helemaal niet zo dramatisch' te bestempelen. Maar allesbehalve ideaal, dat dan weer wel.

Ja ja, we zijn paardonwaardig, nu weten we het wel.. :\

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:19

@ kellaxy: En ik weet ook wel dat ik al voor de honderdste keer in de herhaling val. Ik stoor me nu eenmaal verschrikkelijk aan het feit dat iedereen het maar voor lief neemt ten koste van hun paard. Als je wat meer aan het plezier en welzijn van je paard zou denken, noem ik je niet paardonwaardig hoor. Het is maar net hoever je wil gaan voor je paard en het zou de gemiddelde paardeneigenaar in Nederland sieren verder te gaan dan ze nu doen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:30

Wat ik nou mooi vind is dat mensen onder t mom mijn paard moet naar buiten kunnen ze in een zandpaddock zetten wat net groter is dan een stal. Staan de paardjes daar saai te staren voor zich uit. En dat moet dan humaner zijn dan een stal. Stal met luik en dan hebben ze hetzelfde frisse lucht. In de natuur lopen ze kilometers grazend op zoek naar voedsel. Dus een schaarse grote langwerpige wei is uiteindelijk het best, zodat ze heen en weer lopen. T gaat namelijk niet om ff een gek galopje doen en een rolmoment en een zandpaddock heeft wat mij betreft ook geen meerwaarde, maar de paarden nederland hebben het echt zo slecht nog niet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:32

Paardwaardig bestaan kun je heel breed definiëren.
Mijn oudje van 31 met dit weer 10 uur of langer buiten zetten is niet paardwaardig.

Goh en al die rusthuizen, manege's....... Afschieten die boel.

En als laatste wat oor lol heb jij er aan dat je paard langer dan 4 uur buiten komt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:42

Tiepfoudt schreef:
@ NatasjavE: Of omdat al deze redenen (er is écht wel ingegaan op tig redenen die opgesomd werden/worden) stuk voor stuk op te lossen zijn maar dat 'jullie' (zonder algemeen wijzend vingertje naar íedereen die voor binnen pleit) dat niet willen zien?

Jullie?
Mijn paarden staan nu nog steeds overdag buiten hoor :) en niet maar 4 uurtjes.

Ik pleit niet voor binnen of buiten. Ik pleit voor maatwerk op het paard afgestemt en afgestemt op wat mogelijk is ter plaatse.

En ik heb al een paar keer aangegeven waarom mijn twenter niet 24/7 de wei op kan....of zelf op dit moment 12 uur.
Nog steeds heb ik niemand zien reageren met...ohhh Natasja...vandaar.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:49

Oh Natasja vandaar!! :D Ik neem aan dat de meeste mensen wel tegemoet komen naar de behoeftes van paard. Dus ook Natasja en meerdere in dit topic. 24/7 buiten is ook niet aan elk paard bestemd dussss

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:04

Tiepfoudt schreef:

Ben het volledig met je eens. :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:09

Soraya10 schreef:
Oh Natasja vandaar!! :D Ik neem aan dat de meeste mensen wel tegemoet komen naar de behoeftes van paard. Dus ook Natasja en meerdere in dit topic. 24/7 buiten is ook niet aan elk paard bestemd dussss

:D

Dat denk ik ook.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:14

wat ik niet snap is dat er zoveel mensen zeggen dat hun paard zo geniet van het 24/7 of 20/7 whatever buiten staan.

hoe geniet hij dan als hij met dit nederlandse snertweer de hele dag in regen en wind staat.

En dan bedoel ik dus niet die paarden die nog op een flinke lap weiland lopen met een schuilstal.

maar echt die beesten die dus van 8 tot 20.00 in de paddock worden gezet of op een zompig weiland staan.
Ja maar er is wel een flinke bomen rij omheen. beschutting zat hoor. :j

iemand die een stal heeft waar ze in en uit kunnen lopen met droge uitloop snap ik volledig. super als je dat kan realiseren.

Ik zie hier echt ik weet niet hoeveel paarden gewoon in het land staan wat door de vele regenval is omgetoverd in een modderpoel.

Ik zie echt geen meerwaarde in het uren buiten staan in een zandpaddock met dit takke weer met de konten tegen de wind ten opzicht
van in een droge stal staan met een berg hooi.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:27

Niet elk paard heeft dat nodig als ze s nachts gewoon lekker naar binnen gaan. Schuilmogelijkheod mag nu eenmaal niet altijd gebouwd worden en ik snap dat dat soort mensen in paard dan niet maar gaan opsluiten. Als je een goed gedraineerde paddock hebt is er niks aan de hand. Denk je dat paarden vroeger allemaal schuilstallen hadden ofzo? Ligt eraan wat voor paard je hebt staan, kijk naar je paard. Maar als je een paard ent wat het aankan is er niks mis met een goed gedraineerde paddock overdag en 's avonds een droog stalletje. Nogmaals natuurlijk kijk je naar je paard, maar van een beetje regen smelt je paard niet hoor.