Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esmespitfire

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:24

Leen_ Je hebt weer een mooi idee gemaakt. Dank zij jou programmatje heb ik mooi me kast her ingericht. Is echt een super programmatje.

Nu nog ten uitvoer brengen LOLLYYwood :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 09:28

Oooh welk programma is dat Leen_ ? Ziet er gemakkelijk uit :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 10:11

Wauw Leen, wat een goed programma. Ik ben ook aan het kijken om een zadelkast ineen te knutselen en heb hier al heel wat leuke ideeën voorbij zien komen, maar zo een schematische tekening is toch wel heel leuk om verschillende mogelijkheden te visualiseren.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:21

ben ook wel benieuwd welk programma dat is.
Ik ga thuis een van de muurkasten om bouwen tot zadelkast, zodat al mijn spullen op 1 plek komen te liggen.
de muurkast is nu voorzien van 4 planken.
Heb besloten om de onderste eruit te halen en deze in de andere muurkast te instaleren.
Verder moet er ook een nieuwe vloer in (aansluitend op het laminaat in de rest van de kamer).

verder weet ik nog niet wat en hoe ik het wil.
heb hier al wel leuke ideeen op gedaan, misschien ook eens zo'n tekening maken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:26

Dat is sketch-up, gratis te downloaden is een programma van google. Google zelf heeft er een hele boel fimpjes bij staan om het te leren en ook via youtube kan je het leren. Je kan ook eens bij mijn berichten in het topic kijken. Heb ooit eens een redelijke basis uitgetypt zodat je snel een kast kan tekenen.
http://www.sketchup.com/

Edit: hier is de uitleg die ik getypt had toen:

Citaat:
Als eerste raad ik je dan aan om deze filmpjes te kijken. Heel nuttig en daar leer je het snelste mee.

Sketch up kenmerkt zich door de push-pull tool (duwen/trekken, ook gewoon P op je toetsenbord). Dit is het tekentje van een bruin blokje met een pijltje naar omhoog.
Hoe ik ben begonnen is een vlakje op de grond tekenen van hoe groot de bodem is. Dat heb ik met 'P' omhoog gehaald. Als je er op klikt een stukje omhoog haalt en dan gewoon de hoogte intypt dan springt het automatisch naar die hoogte. Het volgende wat ik gedaan heb is dmv het symbool 2 onder 'P' die 2 bogen met een pijl (verschuiving of F op je toetsenbord) een rand gemaakt. Gewoon in het vlak klikken, slepen zodat het juist zit en dan een maat ingeven en op enter duwen. Ik heb 2 cm gekozen omdat 2,2 een standaard maat is voor plaatdiktes (had geen zin om overal 2,2 in te typen dus vandaar 2). Dan ben ik gewoon daarin mijn verdeling van de kast gaan maken (ook met randjes van 2 dik) en dan heb ik de vlakjes die dan eigenlijk weg zijn met 'P' tot 2 cm voor het einde naar achteren getrokken. Dus als je bv 75 cm diep hebt dan schuif je wat naar achter om de richting aan te geven en je typt 73 in.
Om aan de deur hoodstellen te hangen heb ik de leggers in dat stuk wat laten inspringen dus dan moet je even kijken dat dat niet verbonden is met de buitenkant (gewoon een lijntje trekken waar het wel is) en dat een 10 a 15 cm induwen. Voor de hoofstelhaken heb ik gewoon een rondje getekend en die 3cm uitgetrokken.

Nu mijn uitleg klinkt nu misschien wat ingewikkeld maar ik denk dat als je die filmpjes kijkt je al heel snel weet hoe alles werkt. Je hoeft niet de hele filmpjes te kijken maar gewoon waar ze uitleggen hoe iets werkt.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 11:52

Leen_ heeft voor mij ook een prachtige schets van de stal/ box en zadelkast gemaakt!

ontzettend blij mee!!! Inmiddels staat de box en is de zadelkast klaar. ( alles moet alleen nog in de verf! )

Nogmaals bedankt voor je schetsen!

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:32

Ik denk dat ik er begin uit te komen hoe en wat van kastindeling! :)
Dit is wat ik nu heb:

Afbeelding

1 > dekjes
2 > zweetdeken
3 > uitrijdeken
4 > zadel op zadelsteun (als dit gaat zo veel mogenlijk naar links - naast mijn zadelsteun een inklapbare waar ik het dekje kan overhangen voor het drogen) onder mijn zadel mijn laarzen in laarzentas
5 > plankje voor hoevenolie, ontsmettingsmiddel, ...
6 > aan de linkerkant een 'ding' waar ik mijn longeersingel en toebehoren aan kan hangen, aan de andere kant zo'n houder voor plastiek zakken van in de ikea waarin ik mijn peesjes kan steken voor het drogen *
7 > curverbox met peesjes
8 > plek voor poetsbak

bij 7 en 8 kan het nog zijn dat die 'plank' in het midden weggaat :+

* Afbeelding

Zo, deze kast lijkt mij wel handig, wat vinden jullie?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:18

Kast is trouwens 170cm hoog, 120 breed en 80cm diep

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:27

leuke indeling.
Ik mis alleen plek voor je hoofdstel, halsters en cap?

hoewel je die cap vast nog wel ergens tussen geduwd krijgt

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:32

hoofdstel en halsters komen aan de deur :) cap hang ik altijd aan mijn zadelsteun :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 11:45

Mijn zadelkamer:
Had het voor de verandering eens opgeruimd :-) Zadel ligt er niet in wand die heb ik nog niet :-) Paard is nog maar net 3, volgende maand bestel ik een zadel!
Afbeelding

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:08

Leuk! :) en waar komt je zadel dan? :+

--

Ik heb ondertussen een volledig nieuw ontwerp gemaakt, en deze gaat toch iets beter zijn in gebruik volgens mij :)
Alle maten zijn doorgegeven aan de persoon wie het hout, ed gaat halen en mij gaat helpen met de kast in elkaar te steken! :)

Afbeelding

in het bovenste breedste schap komen mijn zadeldekens, al twijfel ik wel of ga toekomen met 60cm :=
daarnaast heb ik 2 kleine schapjes (waarvan dat plankje die het in 2 deelt, eruit kan, zodat het 1 groot deel kan worden :) ) waar ik uitrij- en zweetdeken kan leggen, het kan ook zijn dat daar iets anders komt, dat weet ik nog niet :+
In het middelste vak komt mijn zadel. Zoveel mogelijk naar links, zodat ik rechts een inklapbare kan hangen voor het dekje over te hangen als mijn pony heeft gezweet :)
aan de zijkant (rechts) komt dan een 'ding' waaraan ik mijn longeergerief kwijt kan :)
onder mijn zadel komen mijn laarzen in laarzenspanners in een laarzentas :+
in het 'vak' onderaan komt mijn poetsbak en bak met peesjes :)
aan de deur mijn hoofdstel en halsters
misschien ook nog een zweephouder, of iets gelijkaardigs (iemand tips? :D ):)
Aan de buitenkant van 1 vd 2 deuren komt er een zelfgemaakt naambordje met 'Djarne' op :)

Wat vinden jullie ervan? :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:52

@LOLLYYwood, mijn zadel ga ik binnen bij de stalhouder opbergen, aangezien dit een open schuur is en hij bij zijn woonhuis nog een ruimte heeft die op slot kan. Vind het toch een beetje eng om hem zo in mijn kast te doen, deur van kast gaat wel op slot. Maar zijn eigen zadels hangen ook in die ruimte en weet waar de reserve sleutel ligt mocht hij niet thuis zijn! Weet ik zeker dat ie snachts veilig ligt, en als ie gejat word is het verzekerings technisch beter hem daar te hangen.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:03

Aha oke :) dat is dan wel handig :)

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:35

@ LOLLYYwood
Ik heb heel handig als zwepenstandaard een brede pvc buis afgezaagd en aan de zijkantvan mijn kast geboord. Zo krijg je een soort zwepen koker! Mijn longeerzweep en rijzweep ztaan hier in.. ik heb hoger in mijn kast een schroef geboord om mijn longeer zweep tegenaan te zetten zodat hij niet los zwiept in mijn kast

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:56

Dat is wel een goed idee!

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:06

misschien kan je hem ook wel zien in een eerdere foto van mij aan de linker kant van mijn kast naast mijn deur

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 20:37

Naast die witte schraag? :j

nenaavdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:26

yup!
Dan is het ook nooit.. waar is mijn zweeeeeeeep?? of dat hij weer tussen de deur zit of hij achter dekens is gevallen haha

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:30

Zoiets zal ik ook moeten hebben in mijn kast :j en idd, dan ben ik ook al van dat probleem af :')

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:23

Super leuke kasten komen er voorbij zeg! Gister heb ik mijn kast opgeruimd en dacht: laat ik ook eens een foto maken! Ik lees tenslotte al een tijdje mee hier :Y)

Afbeelding
Het is een standaard kast op een pensionstal, ijzeren deuren dus daar kan niets aan hangen. De kast heeft 3 planken en voor op de middelste plank heb ik zelf een extra verhoging gemaakt zodat ik wat beter kon stapelen met bakken. Zoals te zien op de bovenste plank dekjes, laarzen en een trappetje om bij de dekjes te kunnen ( :+ ). Middelste plank heb ik onder de verhoging een bak met voer staan en bovenop de verhoging staan twee bakken, 1 met medicijnen en ehbo spulletjes en 1 met spullen voor de hoeven. Aan de rechterkant staat een kratje met schone handdoeken en daarvoor een bakje met worteltjes en oude broodjes (voor medicijnen).
Onderin heb ik ruimte voor 2 zadels (vzh en dressuur) aan de linkerkant naast de zadel hangt mijn halster, rechts zijn nog 3 haken met mijn hoofdstel, kaptoom en touwhalster en achterin mijn leadrope en een bit wat ik niet gebruik. Mijn zweepjes heb ik met van die clipjes aan de planken gemaakt, zodat ik daar in de kast geen last van heb.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 17:22

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:46

Mooie kasten weer :D .
Ik heb de boel ook maar eens opgeruimd :') , kon mijn "dekjeskamer" niet meer in komen en aangezien ik weer aan het rijden ben vind ik het wel fijn dat ik overal weer makkelijk bij kan :j .
Afbeelding

Heb de zweetdekens, peesbeschermes, halsters, en hoofdstelonderdelen nu in dozen gedaan :) .
Afbeelding

Afbeelding

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 22:53

wow wat een dekjes, wil ik ook haha :j

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 09:25

Ziet er ged uit LOLLYwood. Er handig met die plankjes die je kunt verstellen.

Calice jij houd denk ik ook van verzamelen :) voornamenlijk eurostar zo te zien :) Ziet er wel opgeruimder uit.