Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:55

toch maar wel?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:56

Ik zou ook echt geen risico nemen en ze naar binnen halen Caira :j raar dat je DA niet onder de indruk is, maar hij zit straks niet met een ziek maatje! Jij wel!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:59

vriendje belde net, pony staat, eet en emmer water was leeg. kreeg van iemand anders te horen dat bij AM de slijmvliezen echt verkeerd kleuren. Was dus ws gewoon buikpijn ofzo

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:00

Caira schreef:
toch maar wel?

ze waren al van het gras af, tot ze zich deze week een weilandje hadden toegeëigend. }:0

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:01

gek joh met die geweldige prikpalen van jullie :P Die van mij waren daar op dag 1 al onderdoorgegaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:08

Caira schreef:
gek joh met die geweldige prikpalen van jullie :P Die van mij waren daar op dag 1 al onderdoorgegaan.

nee één van de houten palen was afgebroken. Ze zijn allemaal rot -O- maar ja wat doe je eraan...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:10

Arabesk schreef:
Ze zijn allemaal rot -O- maar ja wat doe je eraan...

Vervangen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:11

nou ja morgen hebben je paarden 1 druktemaker in de buurt minder. Geen enge hengst meer in de buurt.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:17

manishdra schreef:
1. wat vinden jullie van mijn ontwerp?
2. het is voor 2 paarden en ca 6000 m2 grond. is het haalbaar en is het voldoende? Lopen de paarden niet alles kapot? (ze zullen in de winter geen 24/7 toegang tot de heuvel hebben bijv. maar ik denk ook niet dat ze daar veel zullen zijn.

En 3.
Help eens mee, met welke argumenten krijg ik mijn vriend mee. Enkel de beweging werkt niet, want hij vind de weidegrond die je opoffert ook erg belangrijk.

1. Mooi ontwerp!
2. Het looppad zullen ze idd kapot lopen. Heuvel lijkt me juist top/gaaf in de winter a 24/7! Water vloeit naar beneden, bovenop is het waarschijnlijk altijd droog/droger
Ik wil ook een heuvel ;-)
3. Weidegrond dient voor de paarden, weidegrond dient nergens anders voor: geen hooiwinning, geen koeien. Kortom doel en middelen wel in proportie weten te zetten.
En ja, beweging is essentieel voor een paard... essentieler dan een mooi groen stukje weiland.
Maar ook een stuk verharding maken waarop je hooi voert.... staan ze veel en scheelt enorm in hoeven-in-de-blub (kunnen ze altijd ergens droog staan).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:18

Caira schreef:
nou ja morgen hebben je paarden 1 druktemaker in de buurt minder. Geen enge hengst meer in de buurt.

Jansie en daylight zullen teleurgesteld zijn, die dames lonken nogal eens richting het meertje :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:43

@manishdra: leuk ontwerp, maar idd de looppaden zul je moeten verharden/verhogen om het blubvrij te houden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:10

als je ontwerp teveel oppervlakte van je weiland afsnoept in de ogen van je vriend, dan kun je ook overwegen iets minder uitgebreid te werk te gaan en bijvoorbeeld niet rondom een pad aan te leggen, maar juist alleen 1 enkel, all-weather pad, met aan het eind (bijvoorbeeld die heuvel) een ruimte met iets daarin wat het voor de paarden de moeite waard maakt daarheen te lopen. Bijvoorbeeld ook daar een bak/net(ten) hooi, of juist een watervoorziening.

Hier heb ik zo'n lang pad dat ik het zonde vind om het helemaal kaal en stuk te laten lopen omdat het bij elkaar wel een half ha aan gras is. Dus kunnen we er in de natte periodes geen gebruik van maken.
Mijn alternatief is straks het bestraatte pad tussen de kapschuren en de paddock met schuilstal erbij te trekken, en op termijn ook het bospaadje. De kapschuren worden vervangen door nieuwe stal met ruime inloopstal, het pleintje ervoor wordt verhard met bestrating en omheind, en dan heb ik 2 paddocks die met elkaar verbonden zijn en 2 inloopstallen op verschillende plekken. Als ik dan op 1 plek water geef en op de andere plek voer, of op beide plekken voer, dan gaan ze uit zichzelf veel heen en weer lopen. Ook is het minder saai omdat ze niet alles in 1x kunnen overzien. Maar dit kost veel minder "ruimte" (in jouw geval eetbare ruimte) dan een heel pad rondom een stuk weiland.
Afhankelijk van jouw grondsoort en ligging, heb je inderdaad meer of minder kans dat het pad in de natte tijd een modderbende wordt.
Mijn ervaring is dat de paarden dan minder gebruik zullen maken van het pad, en dat je het beter kunt sparen voor droge tijden, en een alternatief hebben voor de natte tijd.

Een toltbaan, zoals Arabesk tot haar beschikking heeft, is al een stuk beter aangelegd met een zandbaan, soms nog voorzien van onderbouw ook. Dat blijft veel beter dan gewone zwarte grond. Al zal ook een zandbaan, net als een zandpaddock, flink nat kunnen worden. Vaak is die bodem echter wel een stuk stabieler en zakken ze er niet tot hun voorknieen in weg. Wat hier wel gebeurd op den duur als we ons pad blijven gebruiken in de winter...

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:08

joyce B schreef:
als je ontwerp teveel oppervlakte van je weiland afsnoept in de ogen van je vriend, dan kun je ook overwegen iets minder uitgebreid te werk te gaan en bijvoorbeeld niet rondom een pad aan te leggen, maar juist alleen 1 enkel, all-weather pad, met aan het eind (bijvoorbeeld die heuvel) een ruimte met iets daarin wat het voor de paarden de moeite waard maakt daarheen te lopen. Bijvoorbeeld ook daar een bak/net(ten) hooi, of juist een watervoorziening.

hier ga ik volledig in mee.
zoals je de track getekend hebt, helemaal rond het terrein, is wel mooi, maar de paarden worden niet uitgedaagd om de track ook echt te gaan gebruiken.
ik zou een pad maken vanaf de huidige paddock naar die hoek helemaal bovenaan (waar dan een kleine paddock zou moeten komen), en zorgen dat ze vaak tussen die 2 plekken heen en weer moeten lopen.
dus wat joyce B zegt, in de ene paddock het hooi, in de andere het water :j

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:54

mag ik vragen wat je met am bedoelt ciara?
Hier staan de paarden nog wel 24/7 buiten nl..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:07

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:15

Wellicht dat helpt als je zegt dat je minder werk aan de paarden hebt als ze meer buiten lopen? Maar ik zou het pad wel goed verharden / goede bodem aanbrengen. Weet niet wat voor ondergrond je nu hebt, maar bij ons lopen nu zelfs de pony's met wat sprintjes de wei aan grut |(
Ze zijn vandaag dus ook niet op de wei geweest, alleen op de paddock. Waar ze door de hoeveelheid water dus niet in willen (stel je voor dat je als mini van 86 cm of 100 cm in een kuil stapt van 10/15 cm diep, terwijl je ook nog een wit staartje hebt en van die mooie kleine schone voetjes :o ) , ze stonden een beetje tuttig op het stuk wat ik nu bestraat heb....dus heb ik ze maar eruit gegooid en een lijntje gespannen op het doodlopende weggetje dat langs de wei is. Kunnen ze de kantjes mooi bijwerken. Hebben ze nu dus vanochtend drie uurtjes lopen banjeren. Daarna heb ik ze weer in de paddock gehaald...tot hun grote verontwaardiging ;) ze staan nu weer een beetje sip over de paddock uit te staren...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 14:29

Zoals je beschrijft is jullie oppervlakte niet groot genoeg om daarvoor de winter jullie hooi van te winnen. Hoe minder gras hoe minder je hoeft in te zaaien. Robuste paarden krijgen toch bijna altijd problemen met teveel gras. Het weer is zoveel dagen veel slechter dan de goede zomerse dagen zodat je het rendement wel zeker haalt met een pad om je wei. Ik heb mijn pad nu uitgebreid in de winter naar het buurland. Dat is in de winter een maisakker en de paarden kunnen er alleen via een omweg komen. Voer ze daar hun hooi en water en stal moeten ze weer terug. ;-)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:38

Hooi winnen kunnen we niet van ons land, het is nog niet eens voldoende om onze paardjes 24/7 van te kunnen laten grazen. Dus daar maken wij ons geen illusies over. Alleen scheelt het natuurlijk wel in de kosten als je minder hoeft bij te voeren (in de zomer)

De water plekken kunnen we niet echt verplaatsen aangezien het regenwateropvangbakken zijn.

Wij wonen op een heuvel dus je moet je voorstellen dat onderop het hoogste punt is de deze naar boven afloop. Echt water blijft er dan ook niet staan behalve in de huidige paddock en het geheel bestaat uit klei/leem grond

De plek bovenaan bij de merries is de meest geliefde plek van onze hengst (duh) dus een rechte loop naar achter zou al voor veel beweging zorgen. De waterbak links is een hele grote, de twee rechts zijn altijd vrij snel op, dus dan moeten ze als ze dorst hebben wel naar de linkse toe (daarom had ik hem ook zo getekend) Het is best wel frustrerend als je met emmers loopt te sjouwen om de twee kleine bakken te vullen als je weet dat er nog een grote volle is, maar dat ze niet in dat weiland mogen omdat ze die dan kapot lopen.

Nu mogen de paarden 5 uur ong in één van de weilanden, maar dan gaan ze eten ipv rennen. Maar de grond houdt het best goed, omdat het water gelijk wegloopt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:04

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:53

@manishdra, om je weide te 'sparen' kan je ze er best af houden als het nat weer is, dan vertrappelen ze namelijk het meeste gras.
ik heb maar 3600 m² voor mijn 3 paardjes, dus ook lang niet genoeg.
tot nu toe lopen ze er 24/7/365 op, dus gras moet je al zoeken met een vergrootglas, maar de paddock paradise is in aanbouw *D
ik maak me geen illusies, bijvoeren zal ik altijd moeten doen, maar zo zullen ze op droge dagen toch een paar uurtjes per dag vers gras kunnen eten.

manishdra schreef:
De water plekken kunnen we niet echt verplaatsen aangezien het regenwateropvangbakken zijn.

maar dan kan je nog altijd het hooi op het einde van het pad geven.
of als dit toch al een favoriet plekje is, én daar én in de paddock.
hapje hier, hapje daar en veel rondstappen, daar is een paard op gebouwd ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:28

Ik heb hier 4 voerplekken (en 2 paarden) en de ervaring is dat ze eerst 1 net leegeten en dan naar de volgende lopen. Pas als ze haast leeg zijn dan wordt de ene bij een net weggejaagd door de ander. Dus écht veel gelopen tussen de voerplekken wordt er ook niet.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:23

dat is niet mijn ervaring :)

ik heb voor 3 paarden 2 hooinetten aan 2 uitkanten van de weide, en ze lopen (zonder wegjagen) toch wel behoorlijk heen en weer tussen de netten :j
ze staan meestal alledrie aan eenzelfde net te eten.
rusten en spelen doen ze ook samen.
alleen drinken lijken ze wel apart te doen.

krijgen ze bij jou onbeperkt hooi, of is het na verloop van tijd echt op?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 15:46

Ik voer ze 4x per dag hooi, dus niet onbeperkt. Dus op een bepaald moment is het wel op. Dan lopen ze ook het meeste omdat ze allebei de laatste sprietjes willen hebben :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:12

ik vermoed dat die van mij meer rondslenteren omdat ze toch weten dat er altijd hooi is ;)
als ik bijna door mijn voorraad heen zit en wat moet rantsoeneren tot er weer nieuw is, gaan ze zich ook anders gedragen :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:07

ik heb een dominante merrie en die wil wel eens bij de anderen kijken of hun voordroog lekkerder is dan in de bak waar zij uit eet. ook loopt ze regelmatig de schuilstal in, waar beide pony's vaak staan te eten, en dan moeten die ook weer een rondje doen. Ze blijft daar nooit lang in staan (meer toiletgebruik) en gaat dan weer naar 1 van de bakken buiten waardoor de anderen weer op moeten schuiven.

Ben benieuwd of ze ook zo doorschuiven als er echt 2 verschillende "ruimtes" zijn waar gevoerd wordt, of dat ze dan eerst in de ene paddock alles leegeten, om vervolgens in de toekomstige 2e paddock/inloopstal te kijken of daar nog wat te eten valt... De tijd zal het leren.