Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:47

Woudzand is hier volop verkrijgbaar, daardoor ook niet zo duur.
We hebben hier 2 zandgaten, eentje op 2 km en op 10 km van ons huis.
Uit de eerste komt prima drainagezand uit de tweede super woudzand.
Dan vallen de transport kosten inderdaad mee, maar wanneer 150 km moet rijden wordt het een ander verhaal ;)
Informeer dus bij zandgaten in de buurt wat voor een soorten zand ze hebben en probeer via een loonwerker het transport te regelen (mits dichtbij goed zand verkrijgbaar is) dat scheelt een hoop centjes :j

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:53

Dat van ons komt bij Hoogeveen vandaan, vervoer was dus duidelijk het duurste. :+ Maar wel helemaal leemvrij gelukkig!

rockhoeve

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 07:33

Gelukkig hebben we zelf een transportbedrijf...dat scheelt.

Dan nog blijft het een hele klus hoor......maandag gaan we graven,dus ik hoop eind volgende week de bak af te hebben.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 09:35

Kijk, da's nog eens handig........................ :+

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:37

Morgen komt de kokos!

Ik ben heel benieuwd en zal zeker wat voor/tijdens/na foto's maken.

rockhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:12

Delphie: ben heel benieuwd naar de kokos :)

Heb je het al in de bak liggen?en welk zand heb jij er onder liggen?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:56

Het ligt nog bij de ingang van het weiland, waarschijnlijk wordt het morgen met de shovel naar de bak gereden, onze bak ligt midden in het weiland op een heuvel. Dan moeten we het verspreiden en hopelijk wordt het woensdag doorgfreesd.

Onze bak is ingegraven in een heuvel, deze heuvel bestaan uit "kies" dit grof zand, super drainerend maar ook erg instabiel.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:14

Helpt kokos nou wel of niet om de bak droog(of in ieder geval droger) te houden bij (heftige) regenval? En helpt het dan ook nog op lange termijn?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:17

Memories schreef:
Helpt kokos nou wel of niet om de bak droog(of in ieder geval droger) te houden bij (heftige) regenval? En helpt het dan ook nog op lange termijn?

denk niet dat je veel aan kokos heb om je bak droog te houden

kokos word meestal gebruikt om een zware bak rijbaar te maken

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:19

onze bak is heel erg mul. Paarden zakken tot hun kogel weg. De bak is gedraineerd, dus er liggen nooit plassen (ook niet bij hevige regenval) zou kokos helpen om de bak weer berijdsbaar te maken? EN moeten we gewoon wat kokos erbij storen, of ook een laag zand weghalen?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:21

wij gaan ook thuis een bak aanleggen als we een paard hebben.
maar we weten niet welk soort zand of kokos of weetikveel :o
Dus misshien is kokos een idee?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 18:27

arans schreef:
onze bak is heel erg mul. Paarden zakken tot hun kogel weg. De bak is gedraineerd, dus er liggen nooit plassen (ook niet bij hevige regenval) zou kokos helpen om de bak weer berijdsbaar te maken? EN moeten we gewoon wat kokos erbij storen, of ook een laag zand weghalen?

mijn rijbak was ook super zwaar en eigenlijk niet te rijden ,maar nu met kokos erdoor heen is die super te rijden
wij hebben geen zand eruit gehaald maar wel een sproei installatie aangelegd zodat we zomers het kokos nat kunnen sproeien
In de winter is dit niet nodig

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:35

maresie schreef:
arans schreef:

mijn rijbak was ook super zwaar en eigenlijk niet te rijden ,maar nu met kokos erdoor heen is die super te rijden
wij hebben geen zand eruit gehaald maar wel een sproei installatie aangelegd zodat we zomers het kokos nat kunnen sproeien
In de winter is dit niet nodig

hier ongeveerd hetzelfde verhaal, alleen geen sproei installatie aangelegd.. maar dat zou me wel ideaal lijken!
heb deze zomer niet gesproeid, dus het werd wel stoffig, maar bleef goed te rijden.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 13:48

Wij hebben ook niet gesproeid maar de bak was prima te rijden, en lang zo mul niet zonder de kokos!
Nu is hij helemaal geweldig!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 17:16

hoeveel hebben jullie erin gedaan? (kokos) En hoeveel kost dat dan ongeveer.
De bak is ongeveer 17 bij 35

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:26

Wij hebben 40 pak besteld (gebracht was het € 1600,=) en er 35 doorheen gemengd. Onze bak is 19 x 36 meter. De 5 pak liggen er nog steeds, het gaat prima zo.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:41

Mijn kokos zit er door hoor .

Helaas kon de kokos niet naast de bak worden gestort (die is met een vrachtwagen alleen te bereiken door ca. 150 meter door het weiland te rijden). Met onze minitrekker met aanhanger heb ik de losgestorte kokos naar de bak gereden, daar hebben we het kruiwagens en met de hand zo regelmatig mogelijk over de bak verspreid. De plukken losse kokos hebben we nog wel verder uitgeplozen, we hebben een gedeelte zo in de bak gestort maar dat deel is niet goed vermengd. Het meeste hebben we dus nog met de hand verder uitgeplozen, dit ging heel makkelijk.

We hebben nog even geprobeerd om met een handfrees het door te frezen maar na 2 meter kwamen we er al achter dat dat niet ging lukken. Gelukkig wilde een vriend van ons wel met een grote tractor en frees de kokos doorfrezen, dit had hij binnen een uurtje voor elkaar. Door de enorme zware traktor en het draaien en keren zitten er wel wat hobbels en bobbels in de bak, die heb ik gedeeltelijk met de mini-trekker en weidesleep al rechtgetrokken en her en der wat aangeharkt. Ook zijn er wat grote kiezels en keien naar boven gekomen (we zitten hier op een stuwwal van rivierzand en grind) De grote plukken (die we niet extra hadden uitgeplozen) die niet goed vermengd waren heb ik er weer uitgehaald en die liggen naast de bak om later nog op plekken te doen waar dat nodig is. Gisteren hebben we voor het eerst gereden, de paarden zakken niet meer weg maar lopen echt op de bodem. Ook rijden ze niet snel een hoefslag, in tegenstelling tot voordat de kokos er lag.

Al met al ben ik dus wel tevreden tot nu toe, de kokos doet wat ik er van verwachte onze veel te zwaren instabiele bak stabieler en vaster maken. Mijn ervaring is dus dat als je lange losse kokos besteld je voor een goed resultaat je het dus beter niet zo losgestort kan verwerken je moet het nog wat losser maken, maar dit gaat heel makkelijk en is allicht veel minder werk dan als je de pakken besteld. 5 pakken is meer dan genoeg voor een 20*40 bak, wij hebben nog het e.e.a. liggen naast de bak.

Jacqvaliant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 16:48

Foto`s Foto`s please..... :D en hoeveel was je nu kwijt en bij wie?

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:09

linky schreef:
Wij hebben 40 pak besteld (gebracht was het € 1600,=) en er 35 doorheen gemengd. Onze bak is 19 x 36 meter. De 5 pak liggen er nog steeds, het gaat prima zo.

Is dat dan korte vezel?
Ik was namelijk voor mijn 20x60 rond de 500 kwijt voor de lange vezel?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:27

Lange vezel, 5 pakken losgemaakt 725,-- inclusief transport. Bij AZ Techniek nistelrode

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 20:26

Ja, dat was de korte vezel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:58

Delphi2 schreef:
Lange vezel, 5 pakken losgemaakt 725,-- inclusief transport. Bij AZ Techniek nistelrode

Heb jij goedkoper dan de offerte die ze mij hebben gestuurd..

Jacqvaliant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:43

Misschien door waar je woont? Dat de Transport kosten anders zijn?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 23:38

jij had toch een kleinere partij gevraagd? 3 pakken toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:14

Dat zou niet zo een groot verschil mogen maken...voor mij hoeven ze niet zo ver te rijden.