superwoman schreef:Ninx schreef:Ik heb al een kleine 100x gezegd dat het in deze omgeving wellicht heel moeilijk is, maar zeker niet onmogelijk....
En waarom heb je dan je paard verkocht?
De reden was toch dat je geen weiland kon vinden?
De manier waarop ik mijn paard daar kon houden, al jaren, was niet te vergelijken met de manier waarop ik dat hier kon (heel groot buitengebied, met een vaste kudde (minikudde van 4 knollen) en ruime inloopstallen). Ik wilde perse dat zij, zoals voorheen, 24 uur p.d. buiten kon staan. Dat kon ik hier niet garanderen.
Ik startte in die tijd net een eigen zaak en was veel op pad voor mijn werk, en haar op een grote reisafstand plaatsen was dus niet optioneel vanwege tijdsdruk.
Natuurlijk was er misschien met wat passen en meten een optie denkbaar geweest waarin ze iets moest inleveren op wat ze eerst had, en was het niet puur de weiland kwestie die me dwars zat. Maar ook de verandering van omgeving, de plek waar ze zich echt goed voelde (dat had voorheen ook nogal wat tijd en stress gekost).
Dat alles wilde ik haar niet ontnemen doordat ik een beslissing maakte te verhuizen naar landsdeel waar ik haar niet exact hetzelfde kon geven.
Dat alles is mijn keuze geweest, en geeft voornamelijk aan dat het belang van haar geluk altijd voorop heeft gestaan en nog steeds. Ook al is dat voor mij minder fijn. Het is absoluut geen argument om anderen ertoe te bewegen hun eigen paard maar van de hand te doen natuurlijk. Het gaat voornamelijk om het feit dat je een keuze hebt, dat je voordat je tot koop overgaat altijd nog kunt kiezen.
Evengoed heb ik hier in de afgelopen jaren veel mensen leren kennen die er precies zo over denken, en wiens paarden hier een heerlijke plek hebben.... zoals de plek van Gulpje of Nadya. Het is 1 van de mooiste delen van het land vind ik, alleen heel druk en heel duur.

Ik weet niet welk paard ik zieliger vind eigenlijk
En dat is wat oa RK ook al zegt, in dat grote grijze gebied daar tussenin is nog zoveel voordeel te halen..
) voel ik me rot als ze meer zou binnenstaan.
Ik snap best dat het soms niet anders kan, maar vind dat veel mensen wel heel erg makkelijk over de behoeftes van het wezen paard heenstappen... en dat daar best wat beter over nagedacht mag worden. 

. Vaak zie je dat de donkere paarden eerder last hebben van vliegjes en die van jou is wel donker, maar zeker niet de enige donkere in de omgeving.