Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:21

superwoman schreef:
Ninx schreef:
Ik heb al een kleine 100x gezegd dat het in deze omgeving wellicht heel moeilijk is, maar zeker niet onmogelijk....

En waarom heb je dan je paard verkocht?
De reden was toch dat je geen weiland kon vinden? Verward

De manier waarop ik mijn paard daar kon houden, al jaren, was niet te vergelijken met de manier waarop ik dat hier kon (heel groot buitengebied, met een vaste kudde (minikudde van 4 knollen) en ruime inloopstallen). Ik wilde perse dat zij, zoals voorheen, 24 uur p.d. buiten kon staan. Dat kon ik hier niet garanderen.
Ik startte in die tijd net een eigen zaak en was veel op pad voor mijn werk, en haar op een grote reisafstand plaatsen was dus niet optioneel vanwege tijdsdruk.
Natuurlijk was er misschien met wat passen en meten een optie denkbaar geweest waarin ze iets moest inleveren op wat ze eerst had, en was het niet puur de weiland kwestie die me dwars zat. Maar ook de verandering van omgeving, de plek waar ze zich echt goed voelde (dat had voorheen ook nogal wat tijd en stress gekost).
Dat alles wilde ik haar niet ontnemen doordat ik een beslissing maakte te verhuizen naar landsdeel waar ik haar niet exact hetzelfde kon geven.
Dat alles is mijn keuze geweest, en geeft voornamelijk aan dat het belang van haar geluk altijd voorop heeft gestaan en nog steeds. Ook al is dat voor mij minder fijn. Het is absoluut geen argument om anderen ertoe te bewegen hun eigen paard maar van de hand te doen natuurlijk. Het gaat voornamelijk om het feit dat je een keuze hebt, dat je voordat je tot koop overgaat altijd nog kunt kiezen.
Evengoed heb ik hier in de afgelopen jaren veel mensen leren kennen die er precies zo over denken, en wiens paarden hier een heerlijke plek hebben.... zoals de plek van Gulpje of Nadya. Het is 1 van de mooiste delen van het land vind ik, alleen heel druk en heel duur.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 07-05-08 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:23

sandra1986 schreef:
als de mensen die hun paard 24/7 op stal hebben
nu eens zelf de hele dag op de wc gaan zitten?
uurtje per dag eruit. om te werken.
eten word onder de deur doorgegeven.

kijken of die na een maand nog gelukkig zijn?
wat zijn paarden toch lieve en vergevingsgezinde en een tikkie naiefe beesten...

Inderdaad heel logisch ja! Verdrietig

Zag pas ook een filmpje over de rollkur (offtopic) die zei... stel je voor dat je als mens zo zou moeten lopen!

Dat kan je toch niet vergelijken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:33

Ninx schreef:
Met grote regelmaat lees ik opmerkingen/ argumenten als: "Ja, maar in de Randstad hebben we nu eenmaal niet de mogelijkheid de paarden buiten te laten lopen. Dat willen we wel, maar er is geen ruimte voor. Moeten wij dan maar geen paard nemen?"
Mijn antwoord daarop is eigenlijk dodelijk eenvoudig: 'nee, dan moet je inderdaad geen paard nemen".

Ik kom uit Friesland van oorsprong. Ik woon nu in 't Gooi, op een steenworp afstand van de Randstad. Het contrast is erg groot.
Ik ontdek tot mijn verbazing dat mensen wel degelijk een paard aanschaffen in dit landsdeel terwijl ze het weinig tot geen weidegang kunnen bieden. Al vanaf dat ik een klein meisje was wist ik dat je een aantal zaken op je 'afvinklijstje' moeste hebben staan om een een paard te kunnen kopen:
- voldoende geld
- goede stalling
- mogelijkheid tot onbeperkte weidegang of vrije uitloop
- kennis en ervaring
En zo vast nog een stapel andere punten. Maar het belangrijkste m.b.t. tot dit onderwerp; in ieder geval RUIMTE hebben om het paard de benen te kunnen laten strekken in een weiland met soortgenoten.
Noem me naief, maar ik had niet verwacht dat mensen een paard/ pony zouden willen kopen, terwijl deze niet tot nauwelijks naar buiten kan. Voor een auto heb je snelwegen nodig, voor een vis heb je water nodig, voor een paard heb je land nodig.
Nu ik in dit landsdeel woon ben ik wel eens in pensionstallen geweest waar paarden het hele jaar, of het grootste gedeelte van het jaar binnen staan. Luchtzuigers, kribbebijters, wevers, doffe ogen, verveelde of humeurige uitstraling... er blijft soms weinig van het edele dier 'paard' over in een dergelijke gevangenis.
Ik kan daar wel om janken.

EDIT: ik bedoel hier niet mee dat hetgeen ik zie alleen en uitsluitend in dit landsdeel voorkomt. Het is me hier pas voor het eerst opgevallen, en gezien de beperktere ruimte en het grotere aantal paarden per m2 is de kans groot dat er hier idd meer stallen zijn waar paarden hele dagen binnen staan. Evengoed zijn er hier voldoende mensen wiens paard meer dan genoeg ruimte heeft. Kwestie van hard zoeken en prioriteiten stellen. Deze edit om misverstanden te voorkomen.

Meningen?

Ik heb even e.e.a. aangepast/ aangevuld om misverstanden te voorkomen... Ik heb idd niet alles vanaf het begin even duidelijk geformuleerd en hopelijk nu iets helderder gemaakt. Ik had dit liever in de beginpost gewijzigd, maar weet niet hoe dit moet.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:47

Fides schreef:
Wat ik grappig vind in deze discussie is dat op vrijwel alle grote sportstallen die ik ken men weidegang onontbeerlijk vind, en als het dan echt niet mogelijk is ivm blessures word het opgevangen doordat paarden uitgebreid aan de hand naar buiten gaan om ontspannen te stappen en te grazen.

Alle wannabe's echter houden hun paarden 23 uur op het hok omdat ze bang zijn voor blessures bij hun M2-"sportpaard". Clown Ik weet niet welk paard ik zieliger vind eigenlijk

Als paarden kapot gaan van weidegang kunnen ze het werk ook niet aan.

Ik kan niet anders dan het volledig met je eens zijn.... Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 18:00

silfie35 schreef:
sandra1986 schreef:
als de mensen die hun paard 24/7 op stal hebben
nu eens zelf de hele dag op de wc gaan zitten?
uurtje per dag eruit. om te werken.
eten word onder de deur doorgegeven.

kijken of die na een maand nog gelukkig zijn?
wat zijn paarden toch lieve en vergevingsgezinde en een tikkie naiefe beesten...

Inderdaad heel logisch ja! Verdrietig

Zag pas ook een filmpje over de rollkur (offtopic) die zei... stel je voor dat je als mens zo zou moeten lopen!

Dat kan je toch niet vergelijken!

Paarden en mensen zijn idd twee totaal verschillende wezens.
Daarom kun je als mens bijv. ook niet zeggen "het paard lekker in z'n warme stalletje" of "ik heb het koud in de winter dus mijn paard ook dus krijgt hij een winterdeken op" en dat soort dingen.

Als mens kunnen wij ons in het wezen paard verdiepen; wat zijn z'n instincten, z'n driften, z'n eerste levensbehoeftes, hoe zit een paard in elkaar, zowel qua gedrag als lichamelijk als emotioneel, hoe is hij gebouwd en wat heeft hij nodig.
Wanneer je dat allemaal weet, dan haal je het bijv. niet meer in je hoofd om je paard op te sluiten en te isoleren in een hokje.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 19:22

Citaat:
De behoeften van een paard hangen niet af van de (on)mogelijkheden van de eigenaar. De eventuele bevrediging daarvan wel...

Dit vind ik zo ongeveer de beste en waarste uitspraak van dit hele topic Ja

En ja, paarden kunnen aan heel veel dingen wennen, ook aan op stal staan, maar goed voor ze zal het nooit worden (medische toestanden waardoor ze niet op de wei kunnen etc. uitgezonderd), ze zijn er niet op gebouwd. Overigens zijn ze ook niet gebouwd op 24/7 op een postzegel in de blub staan Knipoog En dat is wat oa RK ook al zegt, in dat grote grijze gebied daar tussenin is nog zoveel voordeel te halen..

24/7 buiten is voor mij ook geen optie (eczeempaard en ik wil haar 's nachts binnen ivm controle), maar een uurtje of 7,8 vind ik minimaal en dan voel ik me nog schuldig als ze er een dag niet of korter uitkomt vanwege beestachtig weer. En niet omdat zij dat erg vind (ze vind het wel best op stal met een bult hooi), maar omdat ik vind dat een paard gewoon paard moet kunnen zijn. Werk en aandacht van mensen kan nooit, maar dan ook nooit het contact met soortgenoten en vrije beweging vervangen En omdat ik me verantwoordelijk voel voor haar welzijn (en dat gaat boven dat van mezelf, alleen het beste is goed genoeg voor mijn prinsesje Tong uitsteken) voel ik me rot als ze meer zou binnenstaan.

En dan kunnen mensen allerlei excuses voor zichzelf verzinnen om hun paard binnen te houden (en ik maak me er zelf ook schuldig aan, want ook de stal waar ik sta is niet perfect- ze zouden wat mij betreft 's ochtends best nog wat eerder naar buiten kunnen-maar wel zo perfect mogelijk voor mijn paard en ja, daar doe ik zelf concessies aan door alleen een buitenbak te hebben en een paar weken per jaar dan niet voor MIJN plezier te kunnen rijden omdat de bak slecht is... en tuurlijk baal ik ook als het rotweer is, en ik weer door de stromende regen naar stal fiets, maar ik zou er nog meer van balen als ik mijn paard geen 'Artgerechte Haltung' zoals de Duitsers het zo mooi zeggen, zou geven) en wijzen naar zieligere paarden, maar two wrongs don't make it right en het welzijn van mijn paard is belangrijker dan mijn plezier.Sterker nog, mijn plezier is totaal afhankelijk van het welzijn van mijn paard Haha! Ik snap best dat het soms niet anders kan, maar vind dat veel mensen wel heel erg makkelijk over de behoeftes van het wezen paard heenstappen... en dat daar best wat beter over nagedacht mag worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 20:35

marleen_usar schreef:
Hij knapte zichtbaar op en ondanks HKO bleef hij de eerste uren op de wei alleen maar rennen.

Even voor mijn beeldvorming: is het echt zo dat je denkt dat je paard dat deed uit blijdschap?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:13

Lovely schreef:
Het blijft natuurlijk wel altijd okidook om je paard op een landje te trappen en er verder niet al te veel naar om te kijken, hij staat immers buiten.

Helemaal mee eens, maar wat nog erger is je paard ergens in een hok zetten en er niet meer naar omkijken, paard wordt immers goed verzorgd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:25

hihi zoals vandaag heeft mijn zusje 's morgens mijn pony's uit hun wei gelaten, ze hebben daar nl overdag geen schaduw dus krijgen ze er dan een stuk bij waar ze wel in de schaduw kunnen... verder is er niet naar omgekeken, ik heb vanavond om negen uur ze teruggezet en water gecheckt... echt verwaarlozing!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:30

Met deze hitte ga ik alleen maar even bij hem kijken en verder doen we helemaal niets. Ojee, wat een zware verwaarlozing. Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:34

Mijn stalpaard liet ik uit zn stal, longeren en vervolgens paddock.

Al tijdens het longeren maakte meneer me fijntjes duidelijk dat er naar zijn zin teveel vliegjes zaten (we staan zo ongeveer op het strand dus wat er is aan vliegjes is te verwaarlozen, daarnaast wat ik zag aan vliegjes waren zeker geen steekbeesten).

Ook in de paddock heb ik hem nog proberen uit te leggen dat dit nu eenmaal het seizoen was en dat vliegjes daarbij hoorden (ook die denkbeeldige waarvan hij vond dat ze op zn flank zaten).

Binnen keerde de rust weer terug Haha! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:37

bij mijn tweejarige keerde de rust terug toen ik hem een dekentje opdeed... hij zat werkelijk finaal onder de kleine vliegjes, vooral op schoft en kont. zijn weidemaatjes hebben er helemaal geen, dus ik vraag me af hoe het komt...

maar goed, hij kreeg een dekentje aan. als ik hem op stal gaat vreet ie de stal volledig op (ook de muren), bovendien kan hij niet tegen het stof uit hooi en stro.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:38

JoviBan schreef:
Als mens kunnen wij ons in het wezen paard verdiepen; wat zijn z'n instincten, z'n driften, z'n eerste levensbehoeftes, hoe zit een paard in elkaar, zowel qua gedrag als lichamelijk als emotioneel, hoe is hij gebouwd en wat heeft hij nodig.
Wanneer je dat allemaal weet, dan haal je het bijv. niet meer in je hoofd om je paard op te sluiten en te isoleren in een hokje.

Hier ben ik het echt helemaal mee eens. Lachen

Mijn paard (9mnd) staat nu 24/7 buiten. Niet in de opfok maar gewoon in een kudde. Ze blijft ook altijd 24/7 buiten staan, dat weet ik zeker.
Ik begrijp ook niet hoe anderen dit kunnen doen? Om een paard opeens 's nachts op stal te houden wanneer het de leeftijd van 3 jaar is gepasseerd. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen haar die vrijheid af te nemen...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:40

Merrieveulen, welke kleur heeft jouw 2-jarige en welke kleur hebben zijn weidegenootjes?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:48

Mijn paard had het eerste zomerseizoen dat ik hem had ook last van vliegen. Vorig jaar had hij alleen last in een bepaalde periode en toen heb ik hem een vliegenmasker omgedaan (voor ca. 3 wkn). Dit jaar heeft hij tot nu toe nergens last van..... Zijn ogen waren vorig jaar echt geirriteerd, maar dit jaar gaat het tot nu toe echt goed. Bij ons vliegt heel wat rond, door al het water in de buurt. Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:49

mijn veulen is grijs, donkergrijs (schimmel in tweede fase zeg maar). zijn weidemaatje die een halve meter verderop stond is een vosje, en de twee anderen zijn zwart. de paarden in de weides ernaast zijn voskleurig, bruin en zwart (al dan niet met aftekeningen).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:51

Dat is typisch Scheve mond. Vaak zie je dat de donkere paarden eerder last hebben van vliegjes en die van jou is wel donker, maar zeker niet de enige donkere in de omgeving.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 22:53

nou hij is laat met verharen, heeft nog flink wat vacht vergeleken met de rijpaarden... hoewel Flicka (weidemaatje) en de twee shetties ook nog flink in het haar zitten... wel heeft hij ook veel huidschilfers op het moment, nu het winterhaar er in rap tempo af komt...

overdag zijn ze er trouwens niet, het was echt met de schemering maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem zo te laten staan... heel apart.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:35

Apple schreef:
Dat is typisch Scheve mond. Vaak zie je dat de donkere paarden eerder last hebben van vliegjes en die van jou is wel donker, maar zeker niet de enige donkere in de omgeving.

klopt. Lan zit altijd onder en Texas van Jip heeft veel minder last. Dat is een palomino.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 00:01

Prisca schreef:
Hij VERLIEST ze niet hij SLAAT ze er onderuit.[quote=''Prisca'']

Gelukkig heeft dit paard een goede smid en geven de ijzers mee op zulk geweld, anders trekt hij zijn eigen benen nog aan gort. Ook prettig hoor om je paard te verliezen aan een potje buiten spelen .

nadya schreef:
Misschien doet het paard wel zo gek, omdat hij zo weinig buiten komt...... Knipoog

prisca schreef:
]Ivm verhuizingen heeft hij 4 verschillende smids gehad en bij allemaal lag ze naar weidegang of los eraf. Dus echt lompigheid van hem. Het is ook altijd het voorijzer dus hij slaat hem er met achter af. Soms slaat hij ook een stuk hoefwand af dus blij werd ik er niet van. Zonder ijzer geen optie doorhoge slijtage.

hahaha zoals ik al eerder beschreef maakte dat niet uit. Hij kwam eerst iedere dag buiten en toen gebeurde het ook. En toen hij nog land had was het ook erg vaak raak. Hij wil gewoon graag gek bokken en dat maakt niet uit of hij er 24 uur opstaat of maar even.

Kwam dit toevallig tegen en wil hier nog even op reageren(ook al is het een beetje off-topic).

Urby heeft een klein jaar bij mij gestaan en ondanks een supersmid(zelden ijzers eraf in de 12 jaar dat hij mijn paarden doet) en hele dagen buiten had hij regelmatig de ijzers er onder vandaan. Zowel voor als achter Bloos
En springschoentje hielp wel iets, maar dan nog lag er regelmatig iets onderuit.

Bij mij bleef hij de dagen voor concours dus meestal maar binnen, mijn smid komt niet graag in het weekend namelijk Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 06:37

bij ons op stal is een paard dat dat ook had, de anderen hebben nergens last van en ze worden door dezelfde smid gedaan. een paar maand geleden is het paard in kwestie onderzocht en hij bleek behoorlijk serieuze hoefproblemen te hebben, moest op een speciaal ijzer en mocht zes weken niet op de wei.

niet om vervelend te doen, maar bij dit paard was het écht kantje boord, de hoefzool was zo dun geworden in de loop der tijd dat één steentje deze had kunnen doorboren. ik zeg niet dat dat bij jouw paard ook zo is maar ik denk ik meld het toch even...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:23

Ik wil nog even reageren op het 'in de wei zetten en er niets mee doen', ik denk dat mijn paard het heel erg vindt dat ze s ochtends het land op gaat met haar paardenvrienden en er pas 's avonds weer door mij uitgehaald word. Word ze heeeeeeeel ongelukkig van.

Een paard in een kudde in natuurgebied is volgens jullie ongelukkig? Naar mijn idee een hemel op aarde voor die beesten maarja dan missen ze natuurlijk wel het rijden en menselijk contact....dream on...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:30

Charaz schreef:
Ik wil nog even reageren op het 'in de wei zetten en er niets mee doen', ik denk dat mijn paard het heel erg vindt dat ze s ochtends het land op gaat met haar paardenvrienden en er pas 's avonds weer door mij uitgehaald word. Word ze heeeeeeeel ongelukkig van.

Een paard in een kudde in natuurgebied is volgens jullie ongelukkig? Naar mijn idee een hemel op aarde voor die beesten maarja dan missen ze natuurlijk wel het rijden en menselijk contact....dream on...

haha nee we bedoelde erop zetten zonder dat erna gekeken wordt per jaar worden toch weer heel wat gevallen gevonden van mishandeling op de wei. De paarden werden niet gecontroleerd op wonen, hoeven enz...
Als op onze stal een paard blijft staan wordt er in gegrepen of we regelen onder elkaar wat. Dus ja kan met vakantie gaan of ziek worden je paard wordt verzorgt.

Wat je nu dus ziet dat mensen een paard kopen regelen een weiland zetten hem erop en de rest komt schijnbaar vanzelf....zo werkt het dus niet.

ps laten we in deze discussie niet ingereden paarden of veulens uitsluiten ik als stalpersoon ga er vanuit dat deze dieren 24/7 buiten lopen in een groep en voorkeur buitengebied vrij ver weg van drukte dit met goede controle en toezicht. Zodra een paard onder de man is wordt het verhaal iets anders.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:43

En dat is nog steeds net zo erg als paarden die op stal staan waar niemand naar omkijkt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:47

Lovely schreef:
De mening van het paard over de bak doet er ook niet toe, het gaat om andere dingen. Namelijk dat door die bak blessures voorkomen worden en dat er lekker in gewerkt kan worden door het paard, dat maakt het rijden voor de baas ook weer prettiger zodat die weer met een prettig gevoel op het paard zit en dat dus ook weer uitstraalt naar het paard.

True, het is niet alleen egoisme, maar ook voor de welzijn van het paard.