[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:37

Dank voor het meedenken. We gaan in ieder geval onze hagen van een laag hooi voorzien. Verder klinkt de Ruth Stout Methode heel fijn, die ga ik dit jaar uitproberen. We hebben zoveel werk hier dat ik een moestuin van wat serieuzer formaat niet zag zitten maar op deze manier wil ik t wel proberen. En we kunnen het ook goed gebruiken in de 'anti insectenrand' langs de lounge bubbel op de track bedenk ik me nu.

En verder gaan we een deel gebruiken om de nieuwe mesthoop op te leggen als de oude geleegd is. Dan eens kijken hoe ver de voorraad geslonken is. Evt dan nog het restant op marktplaats (of zelf houden omdat het zo lekker werkt in de tuin. :D ).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:38

Interessant topic blijft dit toch!
Handige links over bodem, en een Ruth stout methode, ideaal!

neile schreef:
Caily schreef:
Neile, Ik denk dat dat voornamelijk is van hoe hoog je de lat legt, zowel qua bodem om te rijden als qua aanleg. Dit bijvoorbeeld, is 24/7 de plek voor deze paarden.

[ [url=m/D85SkG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zon bodem zou ik prima vinden om te rijden. En ik was min of meer in de veronderstelling dat mensen die zoiets als dit niet goed genoeg vinden hun paarden ook niet samen los of in PP opstelling zouden houden. Wellicht beetje te snel gedacht :o . Wat bedoel je met putten maken? En natuurlijk onderhoud. Vrienden hebben in het voorjaar een huis gekocht met rijbak waar jaren niks aan gedaan was. Leek meer een weiland. Flink diep frezen en daarna slepen, dat wekelijks doen en het is nu een fantastische bak. De paarden lopen er ivm pensionstlling alleen snachts in. Maar denk dat om dat te behouden 1 a 2 keer per jaar (minder diep) frezen wel nodig is.

Ik was helemaal vergeten te antwoorden op de vriendelijke mensen die reageerden op mijn vraag.
Bovenstaande paddock lijkt me helemaal prima, zo hoog leg ik de lat nu ook weer niet qua bak. Vergunningstechnisch mag hier toch niets, dus moet het sowieso al stellen met iets basic om te kunnen rijden thuis. Maar als dat hun 24/7 toegangsplek is, maken ze dan geen putten? Ik merk hier in de paddock goed dat paarden bepaalde paadjes uitlopen, putten graven of gewoon door vaak op 1 plek te staan er een kuil komt. Voor een rijpiste is dat niet zo handig. Ofwel moet je dan op voorhand eerst terug alle mest er uit doen, ofwel die putten toegooien,... Of sleep jij je bak heel regelmatig terug?
Ik mest hier dagelijks alles uit, maar in de piste staan ze vooralsnog maar heel beperkt 'los' omdat ik geen zin heb om ook dat stuk dagelijks bij te houden.

Nee in half jaar 1 keer gesleept want zelf geen materiaal. Denk wel dat scheelt dat de eigenaresse hooibak in de schuilstal heeft staan, scheelt enorm voor je bodem. Verder geen last van eigenlijk, omdat de bodem dus altijd zo goed is. Kwestie van aanleggen... kan wel vragen hoe ze dat precies hebben gedaan? Ligt sowieso wel drainage.

Denk dat een betreffende persoon even moet stoppen met zich negatief uitlaten over een stal die amper een half jaar bestaat en begon als kaal weiland. Niet alles kan in een half jaar perfect wezen. En ja, de mode poppetjes met porseleinen paardjes zijn idd weg, maar de mensen die paarden houden op basis van 24/7 staan er naar tevreden tijd. Die modderbende is een laagje nat heel zand van hooguit kogel diep. De boel wordt nog opgehoogd, inmiddels zijn voerplekken verhard, net als de poetsplaats. Bak was dus overgroot met gras. Vorig voorjaar met spoed klaar gemaakt ivm plek voor eigen paarden. Daarna geblesseerd paard op klein stukje gestaan, minimaal 6 keer per dag met zware voertuigen door de bak. Nee, dan heb je de bodem niet optimaal. Nu er alleen nog paarden en mensen in lopen zie je hem met de week verbeteren, terwijl plannen voor bestaande bodem doormengen etc nog niet eens uitgevoerd zijn. Zowel qua tijd als qua investering kan niet alles tegelijk. Op een beginnende stal gaan staan en verwachten dat alles perfect is, is idioot. Weg gaan en dan online commentaar leveren is gewoon laf. Ik heb jaren lang op een stalling gestaan die net begon. Ben met stal eigenaren in gesprek gegaan en prioriteiten gesteld, meegeholpen met het realiseren. Ondanks dat het eigenlijk volpension was. De prijs gelaten hoe het was, des te sneller konden plannen uitgevoerd worden. Heb nu al 7 jaar paarden in eigen beheer, maar nog steeds contact en wauw wat een mooie plek hebben hun gemaakt inmiddels. En net als iedereen hier zal herkennen, af is het nooit...

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 21:54

Beste Caily. Ik vind het niet netjes dat je mij hier als leugenaar weg zet. En dat is al voor de tweede keer :(

Niet doen :n

Prairy

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 22:14

Misschien moeten jullie dit lekker even privé afhandelen :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:00

Lijkt me verstandig, excuus Prairy.

Ik heb een andere vraag. Op mijn nieuwe stuk wil ik graag wat wilgen planten. Nu is er een hele grote stapel takken van het knotten van wilgen in de buurt die ik mag meenemen. Maar die liggen daar denk ik al wel 2 maanden kan je dat nog in de grond zetten? Hoe diep moet dat dan? En waar moet ik verder aan denken?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:03

Beste is om ze een tijdje in het water te leggen, een sloot of poel is prima. Dan maken ze alvast wortels aan. 2 maanden is wat lang maar kan wel.

Je kunt ze ook in een bak met water zetten, dat water kun je later dan ook nog gebruiken als een soort stek water (in wilg zit groei spul voor andere planten).

Handigste vond ik om met een grondboor gaten te maken van zo'n 40-50cm diep, stok erin en goed dicht stoppen weer met aarde, daarna goed water erin laten stromen. En als je hebt iets van mulch rondom, houdt het water beter vast in de zomer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 01:14

Oh super, dankjewel ! Ik heb een sloot midden in mn perceel, ideaal! Aarde, maakt dat verschil of het kleigrond of potgrond of nog iets anders is?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:57

Potgrond of liever nog compost is altijd goed, maar belangrijkste is dat ze toegang tot water hebben, als jij op klei zit en ze bijv langs de sloot rand zet zal het wel goedkomen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:51

Oké dankje, compost genoeg ook. Ben benieuwd of het lukt. Zelfs aardbeien kweken is uitdaging hier :o

Zie dat ik hier helemaal nooit het filmpje van mijn oude/huidige plek heb laten zien. Maar eens doen dan. Inmiddels is het 1 grote kale bende dus

Net een partij rubberen tegels en matten op de kop getikt voor mijn nieuwe plekje, blij mee :D

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 14:56

Je hebt voor je het filmpje maakte het onbeperkte hooi maar even uit je slowfeeders gehaald na de hele discussie eerder in dit topic? —> :D sorry maar kan deze opmerking echt niet achterwege laten gezien de voorgeschiedenis. Vond het echt te grappig :D

Heb niet veel vaker zulke strakke draadjes gezien met prikpaaltjes, dat heb je knap gedaan. En ja het is wel nat zo te zien. Hopelijk op je nieuwe plek beter.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 15:13

Wat is nat Olympia? Wat de een nat vindt, vindt de ander dat je overdrijft <<) :x

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 15:53

Olympia96 schreef:
Je hebt voor je het filmpje maakte het onbeperkte hooi maar even uit je slowfeeders gehaald na de hele discussie eerder in dit topic? —> :D sorry maar kan deze opmerking echt niet achterwege laten gezien de voorgeschiedenis. Vond het echt te grappig :D

Heb niet veel vaker zulke strakke draadjes gezien met prikpaaltjes, dat heb je knap gedaan. En ja het is wel nat zo te zien. Hopelijk op je nieuwe plek beter.

Hier is het ook nat :)) (hier staan de paarden nu niet!)

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:16

Kan bijna niet anders met die plens regen van afgelopen nacht! Morgen ook nog zie ik. Zucht.

Edit: en het was zo mooi dit weekend

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:33

Olympia96 schreef:

Haha nee joh :') Ik voer sochtends een pakje verdeeld over 6-8 hooi plekken en savonds ook. Dat is dus sommige bakken 1 plakje en in andere bakken 2 plakjes. Anders verknoeien ze ook teveel, ik wil veulens in de groei liever niet slowfeeden. De bak op 2:10 is voor begrippen hier nog redelijk vol :+ Mijn hengst heeft wel netten, die maakt anders een wc van zn hooi. De galg bij de veulens gebruik ik niet meer omdat het dikke zooi wordt anders. Bij mijn hengst werkt hij wel!

Afbeelding

Vreselijk nat is het. Van mij mag het vriezen. Het stuk van 2:00 tot 3:30 ligt scherp zand onder, dat is langs de afgraving die vanaf 2 min links in beeld is. Dat is ooit uit gegraven voor de verkoop, in de vorige eeuw. Dat stuk blijft altijd goed. De rest is tja, kleigrond. Heb echt geluk dat het perceel schuin ligt en het stuk ernaast echt zo'n onderloop veld is. Daarom dus ook vorige maand al alles gesloopt en nu hele perceel als 1 geheel. Maar om de hooibakken heen valt het alsnog mee. De bakken die te nat zijn laat ik gewoon leeg. Zijn er 2 van de 8 nu. Dit is een halverwege het perceel, foto van afgelopen woensdag. Hier had ik dus net gevoerd, lijkt ook alsof er niks in de bak zit :P waren ook maar 3 plakjes. En los schudden doen ze zelf maar :o

Afbeelding

Maar goed, deze aapjes zijn nu nog niet zo zwaar, volgende winter wordt dat al heel anders.
Afbeelding

Afbeelding

Dus kan niet wachten op de nieuwe plek! 2 paddocks zonder drainage, volgens degene die daar op stalling heeft gestaan was 1 altijd droog omdat die goed afloopt. En een 18 x 25 gedraineerde paddock. 2 stallen van 3x4 en 2,5x4 (bleek groter dan ik dacht) waar paarden in gaan staan kunnen wanneer ze willen.

Mijn hengst heeft een hokje van 2 x 2. Die moet aan de zijkanten nog dicht, maar heb bedacht dat ik hem misschien we eruit haal en tuinhuis in de plaats zet, met voorkant eruit. Er ligt een stuk verharding van 10 x 3 in zijn paddock, maar het hokje nu is echt dom geplaatst, vol in de wind en niet bij de verharding. Ik wil tuinhuis dan aan de verharding en rug in de wind.

Zojuist 36 rubberen tegels en een paar matten op de kop getikt. Bye bye vieze sokken :D
Laatst bijgewerkt door Caily op 12-01-21 16:54, in het totaal 4 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 16:41

Olympia96 schreef:
Kan bijna niet anders met die plens regen van afgelopen nacht! Morgen ook nog zie ik. Zucht.

[ [url=m/oF9tNN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja doe mij maar vorst of sneeuw. Geen regen

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:08

Olympia96 schreef:

Mooi droog bij jou zeg.
Mijn paard staat ook nog droog gelukkig.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:18

Hier weer een flinke bestelling bij Paard en Plant gedaan om de groene buffer wat verder aan te leggen de komende weken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:21

Ik heb vandaag de eerste planten levering gekregen, denk iets van 500-600 plantjes die grotendeels in het bos komen als struweel.

Hopelijk gaat de levering volgende week ook door, dan komen de plantjes voor de haag rondom het voedselbos (en de rest komt in het bos).

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:42

Wat heb je allemaal besteld? Hier zowel struikjes als bomen. Ik wil de plek waar ik nu wilgen gezet heb en ook afgezet heb met draad, echt opvullen met planten tussen die wilgen.

Zo jammer: plantje groot, plantertje dood. Gelukkig groeien wilgen wel snel maar toch..

d4rkhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:00

Hier helaas ook echt alleen maar water op de wei :( Wel goed voor aqua training :')

Is Zo'n galg makkelijk te maken lijkt me wel nog een leuk ideetje voor hier op de wei :)

Ik heb ook nog een vraagje, i.v.m. stalmatten... Ik heb zelf een zeecontainer met een houten bodem, zonder matten is de ondergrond heel glad ook met vlas of stro ik heb er vorig jaar van die rubberen tegels ingelegd maar die liggen dr allemaal weer uit omdat ze op 1 of andere manier de tegels los krijgen. (ze zijn verbonden met elkaar met van die pennen)

Nu dacht ik eventueel matten op rol zodat ik ze op maat kan laten snijden maar moet ik ze dan best een deel overlappen of gaan ze dan ook toch schuiven? ik ben een beetje radeloos. Iemand die met me mee wilt denken wat ik kan doen?

liefst niet al te duur (student hier die alles zelf moet betalen en een niet al te groot budget heeft) :+

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:28

Ik kon het zo 123 hier niet terug vinden, maar was er een bokker die een pad met houtsnippers had? Ik weet dat ze met de tijd verteren, maar ik kan plots ieder jaar aan een grote hoeveelheid komen en we zitten op klei... misschien dat een pp toch kan dan...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 19:47

neile schreef:
Wat heb je allemaal besteld? Hier zowel struikjes als bomen. Ik wil de plek waar ik nu wilgen gezet heb en ook afgezet heb met draad, echt opvullen met planten tussen die wilgen.

Zo jammer: plantje groot, plantertje dood. Gelukkig groeien wilgen wel snel maar toch..

Vandaag was de levering van Meerbomen.nu, dat zijn gratis bomen die ze oogsten in natuurgebieden en die dan weer verdeeld worden. Daarop dus minder invloed qua wat je krijgt.

Ik heb beuken, berk, wilgentenen, lijsterbes, peren (moet ik nog even gaan halen, zijn er 100 :')), rode kornoelje, kardinaalsmuts, vlier, aalbes, Spaanse aak, Noorse esdoorn (niet giftige variant is dat), meidoorn en ik vergeet nog wel iets. Bij elkaar zo'n 600-700 planten.

Ik heb gevraagd of en wat er nog aan plantgoed beschikbaar is voor mensen die geïnteresseerd zijn.

Volgende week krijg ik nog de levering van Heg en Landschap (is uitverkocht), dat zijn er 2100 ongeveer... Groot deel meidoorn, rest ook voor in de veekering en in het bos.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:10

Olympia96 schreef:

Prachtig plaatje inderdaad <3

Wat een water vannacht he... Echt bizar. Hier was vrijwel alles weer mooi droog, maar nu is zelfs een pad papperig die eigenlijk altijd droog is. Gelukkig wel nog genoeg droog over ook.

Wij hebben ook bericht gehad dat we als het goed is volgende week vrijdag ons plantgoed kunnen halen van Heg & Landschap. Had me aangemeld als verdeelpunt, maar ze hebben toch voor een andere plek gekozen, voor ons gelukkig wel goed te doen qua afstand. Hopelijk houdt het weer zich een beetje. En dan maar als een malle gaan uitplanten... (ook zo'n 800 stuks).

Die methode met hooi voor een moestuin is wel interessant! Toevallig net een hele baal hooi op de mestbult gegaan (had een verkeerde levering gekregen, die heeft Venhorst keurig omgeruild, maar 1 baaltje knapte open en kon dus niet echt mee terug). Dat soort baaltjes zijn dan allicht wel interessant om daar voor te gebruiken.

Bedankt voor de leuke reacties op mijn drone foto's :D :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-21 20:25

Zidore schreef:
Ik kon het zo 123 hier niet terug vinden, maar was er een bokker die een pad met houtsnippers had? Ik weet dat ze met de tijd verteren, maar ik kan plots ieder jaar aan een grote hoeveelheid komen en we zitten op klei... misschien dat een pp toch kan dan...

Ik had daar een vraag/link over geplaatst.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 20:25

Vanmorgen was het hier ook nat maar nu alles alweer droog.

Jezus Prairy wat een aantallen :wow:
Je zou ze allemaal maar moeten planten, maak je daar een boomplantdag voor het hele dorp van?