Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:04

Aah oké.. Duidelijk.. :)

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:17

En het mag allemaal wat kosten ... -O-

Discussieplatform Nowolves schreef:
We hebben iets van 2,2 miljoen honden in Nederland, als die al 8000 schapen grijpen, dan is dat iets van 0,004 schapen per hond per jaar.

Inmiddels is door DNA aangetoond dat ongeveer 20 wolven ruim 331 schapen hebben vermoord. Gemiddeld dus ruim 16 - 18 schapen per wolf.
Tesamen kostte dat nu al € 55.000 aan vergoeding voor schapen.
Dus tot nog toe zo'n € 2.750,00 kosten per rondtrekkende wolf .

En dit is dan zonder de salariskosten van wolvenonderzoekers (monitoring), schade taxateurs, beleidsmakers die "bezig" zijn met de wolf en de kosten voor DNA onderzoek.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:23

Al die clubs geven andermans geld uit. En dat geeft altijd gemakkelijker uit.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 14:38

Schade wordt enkel financieel bekeken. Als jij van je dieren houdt, en bijvoorbeeld je geliefde alpaca’s aan stukken gescheurd terug vindt, heb je verdriet en een trauma. En waarvoor ? Voor de fantasie van een klein groepje andersdenkenden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:31

Ik gooi het over een andere boeg. Wat zouden de meesten hier dan willen van een overheid? Bescherming willen jullie niet, miepen over wolf terug wel. Tegenhouden is niet te doen, wolf is er al

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:40

neerschieten dan maar, of afvoeren naar verweggistan

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:05

Gecontroleerde jacht werkte hier vrij goed, tot de regel schrijvertjes achter een bureau in Brussel bedachten dat wolven wel mooi en leuk zijn in Europa en de gecontroleerde jacht verboden gemaakt hebben.

Door (streng gecontroleerd) te jagen, maak je wolven schuw. Duurt nog wel enige tijd en enkele generaties, maar het is de enige manier om de wolf schuw en bang te krijgen voor mensen. Waardoor ze in hun eigen gebieden in de bossen blijven en niet de dorpen in komen. Wat nu dus wel gebeurd.

Daarvoor hoeft echt niet alles lukraak afgeschoten te worden. Echter krijg je nu ongecontroleerde klopjacht op wolven die in de buurt komen. Dus onder aan de streep zal er juist meer afgeschoten worden als "bescherming", nu de jacht verboden is.

Of dat in NL werkt, wellicht niet. NL heeft geen natuur, dus geen gebieden geschikt voor een wolf.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:18

karuna schreef:
Ik gooi het over een andere boeg. Wat zouden de meesten hier dan willen van een overheid? Bescherming willen jullie niet, miepen over wolf terug wel. Tegenhouden is niet te doen, wolf is er al
Ik vind de zin "Bescherming willen jullie niet" -O- totaal niet weergeven, waar hier nu al 55 pagina's over gediscussieerd wordt. "Bescherming HELPT uiteindelijk niet 100%". En:"sommige voorgestelde maatregelen zoals Kuddebewakingshonden" zijn gewoon niet realistisch.
En tegenhouden is wel te doen hoor :Y)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:26

Tegen houden is zeker te doen, ze waren niet voor niets grotendeels verdwenen. :+

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:39

karuna schreef:

Status schadelijk wild geven en als zodanig beheren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:43

karuna schreef:

Gecontroleerd afschieten en zorgen dat het niet uit de hand gaat lopen en er in zo een druk bevolkt land als in Nederland GEEN !! roedels kunnen ontstaan.
Van mij mag iedereen pro zijn, maar ik verzeker je, en ik ben daar 100% zeker van, dat over 10 jaar wel anders wordt gepiept, als ze dit laten gaan zoals ze er nu mee omgaan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:48

karuna schreef:

Van mij mogen ze af geschoten worden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:50

Dit is met de wilde zwijnen al helemaal uit de hand gelopen want dat was ook schattig en leuk, hetzelfde gaat ook weer gebeuren met de wolf.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:51

karuna schreef:

Mijn verlanglijstje <:) :

Een ONAFHANKELIJK registratie punt, voor het verzamelen van allerlei gegevens en meldingen. De reeds aanwezige beperkte registratie en analyse, is nu in handen van de wolvenlobby.
Het gaat dan dus óók om meldingen waarbij mensen zich bedreigd "voelen" (denk aan ruiters of mountainbikers). Dit kan je nu wel melden (wolvenmeldpunt) maar onduidelijk is, waar die data blijft. Openbaar gemaakt wordt die in ieder geval niet. Ook moet er dan een database komen voor door wolven gedode andere dieren, zoals honden of katten (als je die laatste al terugvindt) .

In Europees verband het maximale aantal wolven vaststellen; c.q. een versoepeling van de afschotquota per land. (NB Landen die al bekend waren met wolven, zijn nooit op voorhand akkoord gegaan met de onbeperkte bescherming van wolven. Die wisten beter :-) )

Aanwijzen van Nederland als wolvenvrije zone. (Dat is juridisch mogelijk). (Over de Veluwe roedel kan desnoods gediscussieerd worden; die mag eventueel experimenteel nu blijven zitten). Maar 1 roedel is -gezien onze 16% snippernatuur- echt wel meer dan de max. Liever helemaal geen roedel; we hebben te weinig natuur en we zijn te dichtbevolkt.

Wanneer van overheidswege wel besloten wordt tot het "hebben" van vrij rondlopende wolven (dus ittt wolfvrije zone), dan is het niet meer dan reëel dat de portemonnee VOORAF getrokken wordt. Dus niet zoals het nu gaat: "de EU vindt dat er weer wolven moeten komen en dus betaal je dan zelf maar jouw afrastering". Maar "Wij leggen van bovenaf op dat er wolven moeten rondhuppelen, dus betalen wij als overheid mee aan afrasteringen". Niet alleen voor schapenboeren (daar is overigens nog steeds niets voor geregeld, voor de duidelijkhkeid!) , maar óók hobby-dierenhouders, paardenhouders (óók hobbymatige aldanniet met Paddock Paradise) etcetera etcetera.
En dus ook -in wolvengebied- afrasteringen rond (bos-)campings, recreatieparken en bijvoorbeeld boskleuterscholen. Overdreven? We leven met bijna 500 mensen/km2. Dus de kans op gewenning en/of confrontaties, is hier vele malen hoger, dan in welk land om ons heen dan ook.

Afschot van wolven die zich laten zien aan mensen. "Laten zien" staat gelijk aan "te brutaal". Select groepje Jagers in dienst van het Rijk, die zich tevens bezighouden met monitoring en schade opnemen.

De mogelijkheid om zelf óók DNA af te nemen en dan onafhankelijk (ForGen) te laten analyseren. Second opinion c.q. contra-expertise.

Een discussie VOORAF, over hoeveel "wij" gezamenlijk bereid zijn te betalen, voor het "hebben rondlopen" van wolven. En wat we qua aantal en kosten de max gaan vinden. Bij de "Rewildingclubs" (Ark, Rewilding Europe, etc.) zit enorm veel geld momenteel. Waarom betalen zij zelf niet, voor hun controversiële speeltjes? In landen om ons heen lopen de kosten voor wolven inmiddels in de miljoenen euro's per jaar. Belastinggeld! Ik zie voor dat geld liever goede zorg of (gratis) onderwijs voor mijn kinderen!

En ALS er wél gekozen (!) wordt voor wolven in Nederland: dan graag weer een geïntegreerd NATIONAAL natuurbeleidsplan. Dus provinciaal natuurbeleid moet terug naar het Rijk. En dan een herijking van Natura 2000-gebieden. Veel Natura 2000 gebieden MOETEN namelijk beheerd worden door schapen. Want anders hebben ze dure beheersmaatregelen nodig, om zo te blijven zoals men ze nu *wil* (=keuze!) hebben. Wolven en een aantal "natura 2000 gebieden" gaat gewoon niet samen, omdat die mooie gebieden destijds ontstaan zijn door overbegrazing. En dat kwam weer, omdat de wolf toen uiteindelijk verdreven was. Wat "men" nu wil: is Wolven in combinatie met een aantal 19e -eeuwse natuurlandschappen. Dat is een situatie, die nog niet eerder voorgekomen is en beheersmatig ook nergens op slaat.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:39

Goed betoog, sluit ik me van A tot Z bij aan.

Net weer uren aan het prutsen geweest met de aardpennen van de afrastering die nog maar net geïnstalleerd is. En nog steeds maar drie lampjes op de meter. Ik heb na vijfhonderd euro nu twee stroomdraden aan de buitenkant van het gaashek. Nu sparen voor de overige drie. Waarvoor al wel geleiders zijn geplaatst.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:05

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 21:23

sureido schreef:
Dit is met de wilde zwijnen al helemaal uit de hand gelopen want dat was ook schattig en leuk, hetzelfde gaat ook weer gebeuren met de wolf.

En met zoveel "beschermde" dieren... ganzen en de gehele ovp, problemen met ratten ivm geen plan om de aantallen onder controle te houden..
En alles gaat ook ten koste van de dieren die dan in grote getale moeten worden afgemaakt.
Stop het overdadig fokken!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 22:48

De zwijnen zullen wel uitgedund worden door Wolfi (koosnaam van Mozart )

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 17:06

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 17:15

Waar ik eerst woonde hadden ze vlakbij in een parkje van die kleine kangeroe's (wallabys) die omheining was niet hoog, ik denk ca 1 meter tot 1.20m hoog.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 22:41

maar een is toch over 1m20 heen getrokken dan, die is weg, ws opgegeten en dat doen ze niet binnen het hek.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 23:01

De wolf zou een tunnel onder het gaas gegraven hebben om tot bij de wallaby te geraken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:18

Gister was er op het nieuws een interview met de man wiens wallaby's ook doodgebeten zijn in de regio rond Paal / Beringen.
Was nog een paar dagen voor degene waarover het ging in het artikel dat ik postte.

Zijn weide is stevig omheind. 1.80m hoog langs alle kanten. 1 wallaby lag nog op zijn land, half opgevreten.

Hier hebben ze wel haren bovenop de draad gevonden, dus die worden onderzocht.
Ben heel benieuwd naar het resultaat.

https://www.hln.be/in-de-buurt/beringen ... ~afb9d39f/

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:22

Wolf is er denk ik gewoon overheen geklommen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:24

Ook mijn gedacht inderdaad.