Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:50

Ik zou er idd een rubber mat onder leggen. Dan eten ze het gevallen hooi waarschijnlijk ook nog wel op.

Maar het ziet er stevig genoeg uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:15

Zou het ook niet lukken met een glijzeil er onder? Daarmee kan ik op het werk bewoners van 80kg ook verplaatsen :+

Ik heb al aan zo'n aanhangertje gedacht maar ik zit met het vulprobleem dan. Ik heb maar op 2 weilanden een schuilhok en daar hangt (nog) geen dakgoot. Dan moet ik al per schuilhok 2 vaten zetten: 1 dat ter plekke blijft en 1 op een aanhangertje. Weide A en B liggen vlakbij elkaar met op A dus schuilhok maar C en D liggen een eind uiteen (10km) en A/B liggen ruim 15 km van C/D. Dus dat wordt dan heel goed in de gaten houden wanneer ik dat vat verhuis naar waar...

Aan huis vullen gaat niet. Heb alleen maar een gewone kraan met leidingwater en tegen zo'n vat vol is ben je een paar uur verder :)) om maar te zwijgen over het gezeik van de buren want garage ligt pal aan straat dus geheid gaan er mensen lastig doen omdat ik de halve straatbreedte inpalm.

Vandaar mijn idee voor zo'n zak. 80/160l gaat toch sneller dan 500m, ik moet er geen extra aanhanger voor aankopen, geen parkeerprobleem van dat ding. En last but not least: ze stelen die dingen hier onder je neus vandaan voor je met je ogen kan knipperen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 21:23

Art_Ificious schreef:
Knap gedaan. Vind echter nog wel heel wat verspilling als ik het zo zie wat onder het net valt.
Daarom hangt er bij mij alleen een net in de schuilstal. Mijn paarden smossen niet erg veel maar eten de restjes ook op, behalve als het dus buiten gevoerd wordt en het in modder ligt, dan eten ze het totaal niet op. En natgeregend hooi willen ze ook niet.

Haha dit zijn een beetje misleidende foto’s eigenlijk. Ik heb de slow feeders gemaakt op de voer plekken waar ze de laatste tijd hun hooi op de grond kregen. De foto’s zijn gemaakt toen ik echt net het hooi er in had gedaan, en de paarden echt nét aan hun hooi begonnen. Dus het hooi wat je nu op de grond ziet liggen is al van gister, en vanochtend...

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:59

kojack schreef:
selyna schreef:
Mijne is 125 liter
Je hebt hem nog een maat kleiner en een maat groter
Ik breng mijn mest 100 meter verder naar de moestuin toe
Is zeker lichter om te trekken ipv te duwen
En is inderdaad alleen te kiepen tegen de mesthoop aan
Maar gaat veel in
[ [url=m/MYHyry.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh super tof! Zijn ze erg duur?

Ik lees de laatste tijd weer wat vaker mee, ivm een drukke periode lukte het reageren niet.
We kunnen thuis helaas nog niet veel ivm de nattigheid, wat een ellende zeg! We hebben ondertussen wel een het skelet van een schuur gekocht en ik heb vandaag 2 stallen gekocht die we zondag op kunnen halen. Nu maar hopen dat het snel droog is en we wat kunnen gaan doen.

https://admarkt.marktplaats.nl/bside/ur ... XxPJFOECGE

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 01:37

Die slowfeeders zien er top uit zeg!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:47

Varekaj schreef:
Zou het ook niet lukken met een glijzeil er onder? Daarmee kan ik op het werk bewoners van 80kg ook verplaatsen :+
.

Slim idee. Ik zou het zeker proberen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:01

Ik heb een rolcontainer aangevraagd voor de mest, hij komt naast de stal te staan. We kunnen hem daar niet vullen omdat hij dan te zwaar is om hem helemaal naar voren te rijden. We zetten hem leeg aan de weg en dan moet hij gevuld worden. We hebben de mest in stevige vuilniszakken en die staan opgestapeld in het hooihok.Nu is mijn idee om met de transportkar zakken naar voren te rijden en ze daar te legen in de mestcontainer.

Dat doen we dus met een paar mensen, iemand nog een ander of beter idee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:14

@marleen: ik vrees dat dat je snel gaat opbreken. Die zakken gaan scheuren en zijn loeizwaar, worden vies, gaan stinken etc.
Tevens is mest zwaarder dan je denkt en het is maar de vraag of de volle container niet te zwaar gaat worden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:17

De container moet vol zijn als hij wordt opgehaald.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:19

Dan zal het wel goed zijn :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:44

ik verzamel de mest gewoon in de kruiwagen, rij die tot naast mijn bak en kip hem daar (op de verharding) uit. Dan heb je in een paar minuutjes met een schop dat hoopje in de bak geschept. (kwestie van je swing te oefenen, kleine schepjes en de lucht in gooien waarna het in de bak terecht komt. Werkt prima zonder dat het al té lastig is.)
in zakken komt niet goed, die gaan scheuren en een volle zak krijg je er nooit in getild. (of je moet het met zak en al mogen weggooien, dan is het misschien nog te doen, maar als ik zie dat ik 3-4 kruiwagens mest per dag heb van drie paarden, dan heb je giga veel zakken nodig...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:57

De bak wordt dus op 1 dag gevuld, ik kan geen mesthoop hebben helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:23

Als je een extra paar handen hebt om over te beschikken zou je de kruiwagen met 2 man kunnen tillen en leeg kiepen in de bak.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:25

Waarom heb je dan niet voor een mestcontainer gekeken? Die zijn laag en daar kun je met je kruiwagen op rijden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:26

Dat is toch al snel een stuk groter en dat moet je maar kwijt kunnen.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:21

Heeft iemand ervaring met rijplaten? De eigenaar van mijn weide is zelf de werken aan het plannen. Ik had gesproken dat ik een stukje verhard wel zou willen voor waar ze eten en hij zei dat hij nu rijplaten daar zou willen leggen. Maar geen idee wat dat is. Als ik het opzoek het kan het zeker oké zijn maar vraag mij af naar gladheid toe enzo, wat dat geeft.

In april gaan we terug, en ik kijk er wel naar uit eigenlijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 10:56

Ik zou er mee uit kijken.
Hier in het bos leggen ze wel eens ijzeren rijplaten neer als het met bekappen te nat wordt en de vrachtwagens geen grip meer hebben. Als je daar met paard overheen gaat kunnen ze zich verwonden aan de onregelmatige opstaande randjes en ze kunnen glad zijn`. Maar er zijn ook rijplaten met 'gripribbels'. Misschien minder glad, maar of die voor paarden lekker lopen vraag ik me wel af.

Je hebt tegenwoordig ook platen van kunststof. Geen idee hoe die zijn met paarden/gladheid, maar die zijn iig makkelijker te handlen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:51

Alle 1 nacht serieuze regenval gehad...
Hele Paddock is modderpoel en in alle weides staan plassen water.

Zo erg heb ik het hier nog niet gehad. Zelfs niet na storm of die voorbije keren dat er veel regen viel.

Afbeelding

Je kan nu wel mooi zien hoe fijn grastegels zijn :)
Het vlakke stukje voor de stal is waar de grastegels liggen

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:22

Die platen zijn echt spiegelglad als ze nat zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:41

@Art_Ificious: jeetje :oo Ik hoop dat het snel de bodem in zakt. Lijkt me voor de voeten ook niet best als ze daar lang in staan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:49

DubbelDun schreef:
@Art_Ificious: jeetje :oo Ik hoop dat het snel de bodem in zakt. Lijkt me voor de voeten ook niet best als ze daar lang in staan.

Nee idd hoeven worden er wat zacht van.

Donderdag komt de smid ook weer. Dus hoop dat het tegen dan weer weggetrokken is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 17:52

Hier is het ook dramatisch.wel 3 droge zijden rond de ruif, maar ze jagen elkaar constant er rond met als gevolg dat de hoeven en benen constant nat zijn. Hopelijk wordt het snel droger.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:55

Hier ook zo, heb het opgegeven. Nog even en het word weer beter. We doen het er maar mee. Gewoon iedere dag hoefjes checken op rotstraal en mok

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 19:30

Maar ze kunnen bij jou toch ook de wei op Art?
Hier is het ook modderig voor de stal maar de rest vd weien zijn nog droog.Ik heb het erger mee gemaakt wat nat betreft. Maar ik verlang wel weer naar de lente hoor.Droge dagen en langer licht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:19

Langer licht kun je al wel merken.