Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 23:44

Als ik dat gewicht van jouw paarden invoer kom ik op 27,5 per dag uit. Wat verlies dus zeg 30 kg per dag. 900 kg per maand, iets meer dan 2 pakken. €50 per pak, dus €112,50 per maand.

Kan wel kloppen. Ik heb het dubbele voor Shire (1.85), grote KWPNer (1.78), twenter haflinger en shet.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 00:48

Iets meer dan 2 pakken van 300kg voordroog per maand a 55,- p/st voor een Belg (+-1000kg) een mini (+- 100kg) en 5 schaapjes(+-20kg p/st).
Daarnaast +- 2 zakken seniores priores per maand extra voor het trekpaard.

Stef begint trouwens weer wat bij te komen gelukkig. Gaat erg langzaam maar hij wordt iig niet meer magerder.
Vandaag zweette hij zich helemaal dood, dus heb zijn manen gevlochten. Ik ben echt geen penny dus geen mooie onderhandse dubbele hengsten vlecht maar gewoon simpel pipi langkous. Ziet er niet uit maar kan iig beter zijn warmte kwijt.
Meneer vond het getut trouwens heerlijk. Ik mocht niet eens weglopen om een foto te maken. Hij bleef achter me aanlopen om verder te tutten.
Afbeelding

Selka

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:05

Fijn AbbyBlues! Ik vind hem op die foto wel meevallen :)

Hier is ook alles heerlijk in de rui. Ik was hooi aan het hark en Shire liet zich heerlijk door mij bewerken met de hark. Kwam genoeg van af!

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:25

Ik zit denk ik rond 1300kg paard (4x 200 shet en 1 x 500 kwpn). Heb ik in ieder geval een idee, thanks :)

Hier ook alles flink in de rui. Ze staan heel de dag door elkaar te kriebelen en staan met z'n allen rond me te springen zodra ik met een borstel aankom omdat ze het zo fijn vinden haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:28

Vlechten helpt goed tegen de warmte.

6 kleintjes eten 2 grote plastic pakken hooi per maand

3 grote D pony's, 1 welsh A en 2 kleintjes, eten er 5 per maand

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:33

Ik ben hooi aan het proberen. Want wil een stabiele (nieuwe) leverancier.

1. Mest werd heel licht en droog. Pony's werden er niet vol van.
Wel elk pak mooi droog, stabiel. Geen schimmel, ook niet als het 2 weken open ligt in de plastic.

2. Heel wisselend. Ene pak mooi droog. Andere stoffig/muf. Ook niet echt volle dieren. Bruin/donker stevige mestballen.

3. Heel grof hooi (lijkt wel wat op stro). Pony's eten het graag. Redelijk droog. Pony's lijken voller te worden. Veel darmactiviteit.
Mest is niet droog. Zit meer vocht in dan bij de andere pakken. Lichtbruin van kleur.

Wat zegt de kleur en droogheid van mest?

Ik wil hooi met voedingswaarde. Dus geen ribben te voelen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:13

Kim_W schreef:
Jullie zijn zo hard gegaan dat ik het een tijdje niet meer heb kunnen bijhouden. Ik kom dus zo weer even binnenvallen zonder bijgelezen te hebben.. Mijn excuses.

Wat zijn jullie per maand kwijt aan hooi/kuilgras en voor hoeveel paarden/pony's is dit? Ik heb 1 kwpn merrie (1.54m) en 4 shetlandpony's. Binnenkort zou ik ze graag met me mee nemen als ik verhuis en dan is het toch wel heel handig als ik weet hoeveel ik daar ongeveer voor moet rekenen. (Nu eten ze de resten kuilgras van het het bedrijf op, dus geen idee voor hoeveel geld ze weg eten).

2 paarden ( PRE en New forester)
2 grote balen voordroog/ hooi per maand Prijzen afhankelijk van inkoopprijzen, hooi betaal ik hier belachelijk veel aan, dan zou ik 150- pm hooi hebben, voordroog ben ik rond de 80- kwijt
ik haal alles zelf, laat het niet brengen
Staan ook dagelijks op de wei maar is vrij arme grond en weinig gras

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:16

Abby mocht je andere vlechten willen proberen, er staan online genoeg filmpjes met leuke vlechten en hoe je dat moet doen, ik heb een dochter met hele dunne haren die ook nog eens krullen en leef mij dus uit op mijn ruin met vlechten. dubbele vlecht, erbovenop, onderhands etc etc,

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:28

Lynn_Nikita schreef:
Kim_W schreef:
Jullie zijn zo hard gegaan dat ik het een tijdje niet meer heb kunnen bijhouden. Ik kom dus zo weer even binnenvallen zonder bijgelezen te hebben.. Mijn excuses.

Wat zijn jullie per maand kwijt aan hooi/kuilgras en voor hoeveel paarden/pony's is dit? Ik heb 1 kwpn merrie (1.54m) en 4 shetlandpony's. Binnenkort zou ik ze graag met me mee nemen als ik verhuis en dan is het toch wel heel handig als ik weet hoeveel ik daar ongeveer voor moet rekenen. (Nu eten ze de resten kuilgras van het het bedrijf op, dus geen idee voor hoeveel geld ze weg eten).

2 paarden ( PRE en New forester)
2 grote balen voordroog/ hooi per maand Prijzen afhankelijk van inkoopprijzen, hooi betaal ik hier belachelijk veel aan, dan zou ik 150- pm hooi hebben, voordroog ben ik rond de 80- kwijt
ik haal alles zelf, laat het niet brengen
Staan ook dagelijks op de wei maar is vrij arme grond en weinig gras

Hoeveel kg zijn jouw balen? Bij mij komen ze inderdaad ook gewoon lekker op de wei. Mijn voorkeur gaat ook naar voordroog, aangezien ze hier altijd al op staan. En prijstechnisch ook een stuk voordeliger.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 11:34

Kim_W schreef:
Hoeveel kg zijn jouw balen? Bij mij komen ze inderdaad ook gewoon lekker op de wei. Mijn voorkeur gaat ook naar voordroog, aangezien ze hier altijd al op staan. En prijstechnisch ook een stuk voordeliger.

grote vierkante balen zijn het 350 / 400 kg?
Hooi zal dan zwaarder zijn 500/600 kg balen, hier betaal je daar alleen de hoofdprijs voor voorheen waren die ook zo tegen de 50- per baal

In de winter voer ik er meer, per baal red ik dan ongeveer 10 dagen

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:24

Weer druk aan het oefenen. Een andere techniek aan het proberen en het lijkt bij haar te passen. Er is nu meer rust. Ze loopt er zelf op en eet nu al rustig een paar happen. Dan stapt ze er weer even uit. Dat is al een heel groot verschil. Vandaag de stang aan 1 zijde vast gemaakt. In de hoop dat ik hem dan rustig dicht kan doen aan de andere kant. Ik heb ook de voerbak iets verschoven. Nu staat ze er ver genoeg in als ze eet. Eerder moest ze eigenlijk nog een stapje om de stang dicht te doen. Ik hoop dat het gaat lukken. Dan kan ze donderdag mee op een buitenrit en anders ga ik op de fiets. En krijgt ze volgende week weer een kans.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:53

Quick hersteld goed en we zijn sinds vandaag terug aan de slag. En hij is op weg om bloemenjongen te worden.
Afbeelding

Ik weet dat Macho zijn voeten er niet goed uit zien, smid heeft vorige keer veel te weinig van zijn tenen gehaald, donderdag komt een nieuwe hoefsmid het probleem aanpakken.

Afbeelding

En mijne knappe Bacardi

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:57

Ik ben hier per maand ongeveer $100 per paard kwijt aan hooi... ik voer Alfalfa en Timothy en hopelijk kunnen ze binnenkort het gras weer op, kijken hoeveel dat gaat schelen. Voer nu 3x per dag, straks in de zomer hopelijk minder!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:58

Wauw wat een knapperd die Quick.
Hoe oud is hij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:22

ClaudiaHS schreef:
Wauw wat een knapperd die Quick.
Hoe oud is hij?

Hij wordt 13 april 2 jaar. Mijn dierenartsen vinden hem enorm goed gebouwd voor een 2-jarige, ik vind hem vooral nog lekker puppie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:46

Hij heeft ook echt nog zo'n puppy hoofd. Heerlijk

Kvulden wat fijn dat je alweer verder komt. Volhouden!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 21:57

Lynn_Nikita het voelde eerst al 10 stappen terug. Maar ze is veel rustiger. Zij gaat erop. Ik hoef haar eigenlijk alleen naar de trailer te brengen. Nu nog alles dicht zien te krijgen. Ik denk dat als we met z'n tweeen zij het geen probleem is. Want als ik mee de trailer in zou lopen en zij met eten al goed in de trailer staat. Dat de andere hem dicht kan doen, maar ik wil haar toch nog eerst meer vertrouwen op laten bouwen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:16

Gewoon een beetje met de stang blijven frunniken, kvulden, doe je prima :j
Het mooiste is als je er even 'herrie' mee maakt en voordat ze bedenkt dat ze eruit moet, gelijk stoppen. Zo langzaam de 'herrie'tijd wat langer maken en ook aan beide kanten uitvoeren. Voor je het weet kunnen jullie samen op stap :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:23

Ja dat heb ik vandaag gedaan. Je kon gelijk merken dat ze het weer wat spannender vond. Dus dat moeten we nog opbouwen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:33

Afbeelding
Onee, voorlopig geen wei voor onze paardjes...
Maar het gaat om het resultaat uiteindelijk.

Ik voer 3,5 grote ronde baal hooi in de maand. En ik heb denk ik 1500 kg paard die alleen van hooi leven momenteel. Ik betaal 40 euro per baal (wordt per stuk gebracht)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:05

Is voor een goed doel!

Gaat goed het trailer laden.

Knap puppiepaard!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 00:06

Kvulden, zo te zien kan je voorstang uit de trailer. Wij laden altijd zonder voorstang. Dan kunnen de paarden verder doorlopen en heb je nog meer ruimte om met de achterstang te wiebelen.
Wellicht kan je een gewone emmer in de neus van de trailer zetten? Dan kan je toch het voerritueel behouden.
Ik hoop dat het donderdag goed gaat. Maar tof om te lezen dat je er nog steeds zo relaxt mee bezig bent; zonder enige vorm van haast of druk.

Mooi uitzicht Ipsilonka! Ook zag ik nog een mooie foto van Bacardi. Ik kan mij herinneren dat het een tijd niet zo goed met hem ging, maar hier ziet hij er vrolijk en mooi rond uit!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 04:35

Pfff net weer een heel stuk weiland omheind... Wat een werk! Maar dan hebben de paardjes straks wel lekker meer gras :)

Ziet er goed uit Ipsilonka!

Kvulden, gaat toch prima zo met de trailer, gewoon blijven oefenen! Jake wil er ook nooit op als ik een tijd niet weg ben geweest, en dan vooral als ik de divider er in laat.

Mooie paardjes hierboven! Lekker baby hoofd nog inderdaad ;)

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 07:52

Goed bezig ipsilonka. Ze zullen het eindresultaat vast wel waarderen!

Jij bent ook goed bezig libera, ik heb hier ook de slootwal omheind zodat ze daar straks ook twee weken kunnen lopen als het land is bemest. Voor nu mogen ze lekker genieten van de wei.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hier kunnen ze dus in de tussentijd op wanneer het land is bemest.

Afbeelding

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 08:58

:wow: Die van jou blijven achter prikpaaltjes met 1 lint Pauline?
Die van mij hadden dan allang op straat gelopen :=