Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:10

Ik moest ineens weer 6 pagina`s lezen, en vergeet danw eer alles

2 x aankoop van huis, beide erg mooi. Wat een gedoe met dat ene huis zeg, en 2 hectare grond heerlijk!!
Ik wil ook!!!! Vind die onduidelijkheid niks, leukste huisjes zijn al weg weer, nog niks leuks in de plek gekomen helaas.
Ik heb nu 3 x wei an 25m2 en rijbak 20*40 en paddock van ook zeker 400m4 en stallen met tegels efvoor
Zou voor mijn kleuter poown die speels is graag bergjes ed maken, soort track maar dat is nu onhandig ook voor tractoren ed. Wel iets om als ik de wei aan huis krijg meteen rekening mee te houden

Beterschap voor de hond

Grootte wei ed, iedereen ziet het anders, al vind ik 24/7 stal een no-go. Hier staan ze hele dagen buiten en het zijn vrij makkelijke paarden ook als ze niet dagelijks gereden worden

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:14

Een paard past zich wel aan naar de situatie. Het is aan jezelf wat je wel en niet vind kunnen.

Ik vind het prettig voor mijn paarden dat ze zomers enkele uren kunnen grazen. Voorheen Had ik ze 24/7 op de wei. Dat doe ik niet meer. Worden ze veel te vet van.

Dus nu eind vd middag de paddock op.
Nederlands gras is voor mijn koudbloeden niet goed maar ik vind het wel fijn dat ze lekker kunnen grazen. Dus dan maar de gulden middenweg.

Soms denk ik ook w eens, heb ik s winters niet te weinig ruimte, maar ze kunnen lekker naar buiten . Sommige paarden komen niet eens hun stal uit s winters dus wat dat betreft. .

Wat ik zei, als je jezelf er maar goed bij voelt. Iedereen heeft altijd wel ergens een mening over.
Je zult het nooit goed doen, dus please jezelf!

meggiemeg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:34

Ik merk wel dat mijn paarden gaan lopen klieren zo aan het einde van de winter. Ze hebben dan echt geen beperkte ruimte hoor overdag, denk dan aan een 1500 m2. Ze gaan elkaar lopen klieren, knagen aan het hout enzovoorts terwijl er meer dan genoeg hooi ligt. Ze worden ook wat sjaggerijnig zo aan het einde van de winter. Nu staan ze overdag lekker op de wei en nog maar een klein gedeelte op de paddock in combinatie met de buitenbak erbij. Geen gezeur en gemiep meer onderling. En heel belangrijk vrolijke paarden!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:45

Dat is hier idd ook zo meggiemeg. Daarom vind ik grazen zo belangrijk voor de rust in het koppie. Uiteindelijk zijn ze daar voor gemaakt natuurlijk.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:57

Hier ook een afwisseling met weide en paddock.
Naast dat mijn shet Kees een eczemer is, en dus niet heel goed tegen gras kan, worden ze van een hele dag grazen te dik. S ochtends tot een uur of 1 op de wei en dan mogen ze mooi nog een paar uurtjes uitbuiken in de paddock voordat hun diner op stal begint met brokken & hooi :Y) :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:58

Hehe, lekker 2 uur lopen tutten me de jonge dame en mijn mannen en wat waren beide super lief! Mijn paard is eigenlijk geen knuffelkont en toch liet hij zich lekker aaien. En mijn shet liep als een braaf hondje met het meisje mee. <3 Binnen 14 dagen komt ze terug langs, ik denk dat ik een hulpje gevonden heb *\o/* . Meestal weet ik niet zo goed hoe ik met 10-jarigen aan de slag moet, maar nu ging alles vanzelf.

Lol Cally, mijn paardjes hebben gelukkig wel iets meer plaats als op de foto, zo niet, stonden ze echt wel op een mini postzegel! Met de regen is er een stuk helaas terug modder, niet dat paardlief dat erg vindt, hij nam vanmorgen voor mijn ogen een modderbad.

Afbeelding
Afbeelding

Ik kreeg vandaag ook mail vd fokker, mijn date zit in een groeispurt en zou er nu lekker slungelig uitzien. Haha, ik ga dus naar een puisterige puber kijken <3

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:16

AbbyBlues schreef:
Misschien zijn wij paarden-aan-huis-mensen toch meer met de paarden bezig en zien dus ook meer?

Dat is een feit!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:19

Ik ben pro weiland/gras!

Helaas nu ff niet aan huis wegens opnieuw inzaaien.
Thuis sowieso maar een klein weitje.
Daarom blij met mijn drainage bakje en 2 drainage paddocks. Eerst snel blubber/drap. Nu netjes met drainage en m3c zand

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:21

Heb verder 7 weitjes niet bij huis. Die worden veelvuldig ingezet om ze lekker op wei te houden. Jonge spul en veulens staan zo lang mogelijk 24/7 buiten in het gras!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 16:32

Anke schreef:
AbbyBlues schreef:
Misschien zijn wij paarden-aan-huis-mensen toch meer met de paarden bezig en zien dus ook meer?

Dat is een feit!

Dat sowieso omdat je ze veel meer ziet dan als je ze op een pension hebt staan.
Ben vanaf 3 uur op kantoor bezig, paarden lopen op de wei en ik heb ze nu al een paar keer grazend voorbij zien komen, als ik ze even niet zie kijk ik waar ze zijn, meestal staan ze dan ergens uit te buiken en te slapen. Je leert ze veel beter kennen inclusief de minder leuke trekjes

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:57

Ik zal het afkloppen, mijn paard en logeerpaard en ook de andere paarden die ik gehad heb, hebben/hadden nagenoeg nooit iets. Ik ben wel heel voorzichtig... Gebruik behalve mijn vitaminespuit en liksteen nooit iets. Verander ook niet van voer tenzij het strikt noodzakelijk is.

Je moet ook wat mazzel hebben, sommige paarden zijn nu eenmaal gevoelig voor de minste verandering.... Andere helemaal niet. Ik zou het liefst ook 2 hec hebben, heb ik niet.... Maar denk niet dat mijn paardjes ook maar iets tekort komen. De meeste mensen vinden dan ook dat mijn paardjes op een presidentiële suite bivakkeren.....ik denk wel eens er moesten kinderen zijn die zo verzorgd worden.

Iedereen doet het naar zijn eigen kunnen en inzicht.... Ik ga er altijd vanuit dat iedereen het beste wil voor zijn paard, het kost immers genoeg!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:14

Pfff, wat was het veel; ga dit niet bijhouden...

Veel sterkte met de hond spatter!

Wat een ellende met het huis, maar dan nu eindelijk; gefeliciteerd!

Heftig die brand!

Tja, discussie; hier bijna alles 24/7 zomer en winter op de wei, alleen de 2 oudsten gaan naar binnen voor de nacht hebben eigen stal met paddock. Altijd onbeperkt ruwvoer en de oudste is een hb'er die morgen 28 jaar wordt; die gaat wel vaker later op de dag pas de wei op.
Deels is het ook gemakzucht; nu helemaal; ik heb hulp die de stallen 5 dagen doet en mijn man voert en doet weideonderhoud, maar ik kan zelf vrijwel niets meer; kleine stukjes of paddocks zijn gruwelijk veel werk. Gelukkig lijkt alles het er goed op te doen en ik ben echt bevoorrecht met zoveel plek en accommodatie aan huis.
Denk ook dat we alles zo goed mogelijk, binnen onze mogelijkheden, voor onze paarden proberen te doen.
Anke ken ik persoonlijk; veel respect, weet niet of ik dat zo zou kunnen opbrengen die verschillende locaties, niet aan huis, jaar in jaar uit. In mijn geval had ik dan mijn paarden weg moeten dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:17

Mijn paard was tot 2 jaar geleden kern gezond en plots zitten we in een neerwaardse spiraal. Het feit dat ik geen diagnose heb, maakt het allemaal veel moeilijker. Heb ik iets fout gedaan, of hebben we gewoon pech, ik zal het nooit weten. Ik weet wel dat ik alles heb gedaan wat ik kon doen om mijn paardje te helpen.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:31

Daar moet je nooit aan twijfelen Sandra! Jouw paardje heeft het altijd keigoed gehad bij jou. Het feit dat je daar zo over in zit is tekenend genoeg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:51

Mag je best aan twijfelen. Het kan ook best dat er iets mis is gegaan. Maar het feit dat je er zo mee bezig bent, tekent wel voor iemand, vind ik.

Ik heb best wat ellende gehad die wel (voor een deel in ieder geval) mijn eigen schuld waren. Je kan nou eenmaal niet alles weten. En soms word je (helaas) door schade en schande wijs. Het is wel zuur als je er niet achter komt wat er aan de hand is. Heb ik ook wel bij mijn merrie. Maar ik zoek gestaag verder en je wordt steeds wijzer. Zieke paarden zijn echt nooit leuk, maar je wordt er heel wijs van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:07

Fabster schreef:
Mag je best aan twijfelen. Het kan ook best dat er iets mis is gegaan. Maar het feit dat je er zo mee bezig bent, tekent wel voor iemand, vind ik.

Ik heb best wat ellende gehad die wel (voor een deel in ieder geval) mijn eigen schuld waren. Je kan nou eenmaal niet alles weten. En soms word je (helaas) door schade en schande wijs. Het is wel zuur als je er niet achter komt wat er aan de hand is. Heb ik ook wel bij mijn merrie. Maar ik zoek gestaag verder en je wordt steeds wijzer. Zieke paarden zijn echt nooit leuk, maar je wordt er heel wijs van.

Maar je weet pas waar je de mist in gegaan bent, als er een diagnose is. Het enige wat er bij mijn paard niet gebeurd is, zijn biopsies van de lever, nieren en beenmerg. Uit het bloed komt geen lever of nierprobleem, een biopsie was alleen voorgesteld om te kijken of er geen tumor zit die ze op echo gemist hadden. Als er een tumor zit, is het game over, dus doe ik hem geen biopsie aan, de kans op complicaties is me te groot. De beenmergpunctie was ook om kanker uit te sluiten, tja, ook niet te behandelen dus. Ondertussen zwelt zijn buik om, wat duidelijk te zien is op de foto's die ik hier vandaag plaatste. Die zwelling is oedeem, de internist zegt dat dit meestal door belangrijke inwendige problemen komt, alleen vinden we niet wat. Zowel de DA in de kliniek (ze zijn hem zelf bij mij thuis komen halen) als degene die thuis komen, zeggen dat ik mijn mannen gezond voer, dat mijn paarden goed verzorgd worden en dat mijn paarden gelukkig zijn en toch zit ik met een ziek paard. En dan kom je op bokt, lees je hoe mensen denken over de manier waarop ik mijn paarden hou en dan begin je echt wel te denken dat het je verdomde eigen schuld is dat je paard langzaam aan stervende is.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:56

SandraVerl schreef:
Fabster schreef:

Maar je weet pas waar je de mist in gegaan bent, als er een diagnose is. Het enige wat er bij mijn paard niet gebeurd is, zijn biopsies van de lever, nieren en beenmerg. Uit het bloed komt geen lever of nierprobleem, een biopsie was alleen voorgesteld om te kijken of er geen tumor zit die ze op echo gemist hadden. Als er een tumor zit, is het game over, dus doe ik hem geen biopsie aan, de kans op complicaties is me te groot. De beenmergpunctie was ook om kanker uit te sluiten, tja, ook niet te behandelen dus. Ondertussen zwelt zijn buik om, wat duidelijk te zien is op de foto's die ik hier vandaag plaatste. Die zwelling is oedeem, de internist zegt dat dit meestal door belangrijke inwendige problemen komt, alleen vinden we niet wat. Zowel de DA in de kliniek (ze zijn hem zelf bij mij thuis komen halen) als degene die thuis komen, zeggen dat ik mijn mannen gezond voer, dat mijn paarden goed verzorgd worden en dat mijn paarden gelukkig zijn en toch zit ik met een ziek paard. En dan kom je op bokt, lees je hoe mensen denken over de manier waarop ik mijn paarden hou en dan begin je echt wel te denken dat het je verdomde eigen schuld is dat je paard langzaam aan stervende is.

Een diagnose is wel nodig om te weten wat er is en wat er verkeerd ging. Maar waarom twijfel je aan je manier van paarden houden door mensen op bokt?
Denk je dat hij dit niet had gehad als je 4 ha grond had gehad?

Ik lijk wel of ik aandelen heb bij die man, maar eh, ben je al bij Laarakker geweest? Ik heb ook heel wat hopeloze gevallen bij hem weer aan de praat gekregen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:00

Sandra :(:)

En op bokt zitten ook heel veel chagrijnen die alles denken te weten maar in werkelijkheid amper een keer een paard geaaid hebben

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:08

Wat vreselijk voor je Sandra; lijkt mij toch als ik het zo lees dat je er alles aan doet en alles hebt laten onderzoeken. En net als bij mensen; de een leeft ongezond en wordt 100, de ander leeft gezond en wordt toch ziek.
Heel verl sterkte xxx

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:10

He mup. Dat ik het misschien anders zou doen betekend niet dat die van jou het slecht hebben? :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:10

Fabster schreef:
Een diagnose is wel nodig om te weten wat er is en wat er verkeerd ging. Maar waarom twijfel je aan je manier van paarden houden door mensen op bokt?
Denk je dat hij dit niet had gehad als je 4 ha grond had gehad?

Ik lijk wel of ik aandelen heb bij die man, maar eh, ben je al bij Laarakker geweest? Ik heb ook heel wat hopeloze gevallen bij hem weer aan de praat gekregen.

Kijk, ik wil met dat twijfelen gewoon zeggen dat je hier mensen tegen komt die zo overtuigd zijn van hun eigen visie, dat zij anderen het gevoel geven fout bezig te zijn. Paard ziek, baas doet het fout, want paard wordt niet volgens een bepaalde visie gehouden.

Aangezien mijn paard 2 jaar geleden gaskoliek kreeg na het eten van 3 kruiwagens gras, ben ik er zeker van dat hij juist slechter zou reageren op de wei.

Laarakkers, veel over gelezen, geen vertrouwen in, sorry. Wat niet wil zeggen dat hij je niet kan helpen, denk dat je vooral vertrouwen moet hebben in iemands werkwijze. Ik heb de beste internist van België en omstreken bij mijn paard gehad en uit meerdere bronnen de bevestiging gekregen dat als zij het niet weet, niemand een diagnose kan stellen. En zoals al gezegd, buiten die biopsies zijn alle mogelijke testen gedaan. Na 5 keer kliniek wil paardlief trouwens geen trailer meer op en daar waar je tot vorig jaar zijn tanden zonder sedatie kon inspecteren en verzorgen, moet hij nu een roesje hebben voor je hem als DA kan aanraken. Ik doe mijn beestje echt niet nog meer testen en onderzoeken aan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-05-16 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:13

AbbyBlues schreef:
He mup. Dat ik het misschien anders zou doen betekend niet dat die van jou het slecht hebben? :(:)

Hey, ik bedoel het niet op de meiden hier hoor, vind jullie best allemaal schatten en meningen zullen altijd verschillen. Tis alleen wat Nathalie zegt, op bepaalde andere topics gaan mensen soms te ver en dat wou ik enkel aanhalen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:14

Dat zou ik ook niet doen, arm paard heeft al genoeg mee gemaakt qua onderzoeken en klinieken. Bah, wat zul jij je machteloos voelen, maar voel je toch ajb niet schuldig. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:18

avaluna schreef:
Dat zou ik ook niet doen, arm paard heeft al genoeg mee gemaakt qua onderzoeken en klinieken. Bah, wat zul jij je machteloos voelen, maar voel je toch ajb niet schuldig. Sterkte!

Ach, ik zit nu in de fase dat je de dingen moet aanvaarden zoals ze zijn en dat geeft stress. Eens we de zomer door zijn en meneer nog vrolijk rondloopt, dan komt er toch wel weer wat meer rust en ga je wat minder met argusogen naar je beest kijken.

8 jaar geleden moesten we hetzelfde door met onze hond toen er bij haar een aangeboren afwijking werd vastgesteld. Ze zou nooit oud worden en madam wordt deze zomer 9. Ik heb geleerd om van haar te genieten en niet te piekeren over wat als het fout loopt, dus zal het me met mijn paard ook wel lukken zeker.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:31

Ik ben inderdaad wel fan van Laarakker. Niet omdat ik er 'in geloof', maar omdat hij mijn paarden weer aan de praat kreeg, nadat alle dure artsen ze hadden opgegeven.

Maar ik kan me ook voorstellen dat je je paard inmiddels niet nog meer door wil laten gaan. Ik weet niet waar je woont, maar ze komen ook aan huis. Zeker als er 'interessante' cases langs komen. Laarakker heeft trouwens (voor een deel) diergeneeskunde in Belgie gestudeerd.

Zo n internist zal ongetwijfeld heel goed zijn, maar toch noem ik Laarakker nog een keer.... :o