Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vivat

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:28

Mooie plaatjes zeg! Heel gaaf!
Ik ben ook helemaal klaar met dit weer... Gelukkig blijft de bak goed en de paddock redelijk maar heb niet zo'n zin om te rijden.
Respect voor jou Urielle :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:42

Ik wil ook weer iets doen met de ponys! Ze zijn helemaal getoilleteerd van top tot teen. Kan niks meer af of gladgepoetst worden. Hooinet volproppen, stal schoon en binnen 15 min weer weg...mis ze gewoon hihi

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:44

Ik ben vrij op dinsdag. Maar vandaag hebben de paarden vrij. Op maandagavond ga ik iedere week nu naar Ermelo. Dan staat det pas weer om half 1 in haar hok. Een solarium staat hier hoog op de verlanglijst, stekkeraansluiting zit er al. Stapmolen zou ik ook niet erg vinden hihi. Mijn zadelkamer is 2 bij 4. Heel fijn!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 16:46

Solarium, dat zou ik hier ook wel graag hebben. Warm water kan ik nog wel uit de waterkoker halen, maar ik durf ze gewoon niet te wassen met dit weer. Of doen jullie dat wel? En waar/hoe zet je ze dan tot ze droog zijn?

Wauw, mooie zadelkamer!

Hoogteverschil in de wei, tja, betekent dus wel bovenaan altijd droog...

Mijn merrie speelt verstoppertje :D

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:01

[***]...lijkt mij een goed plan...al zou het nu de 11 zwemweilandentoch worden :P

Ik heb wel eens een dagje bij iemand opgepast.Ik was daar een weekje op vakantie en ze wilde graag een keer met het hele gezin naar een pretpark.Dat kon nooit vanwege de dieren.

Nou daaaaag :wave: veel plezier!!
Heerlijk dagje relaxen gehad op de boerderie...dierjes gevoerd,mest geruimd en hondjes uitgelaten en verder lekker genieten van het uitzicht :D

Hopelijk morgen droog...kunnen de jongens weer op het gras.Zo komt die hectare nooit kaal natuurlijk :+

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:09

Vivat schreef:
Mooie plaatjes zeg! Heel gaaf!
Ik ben ook helemaal klaar met dit weer... Gelukkig blijft de bak goed en de paddock redelijk maar heb niet zo'n zin om te rijden.
Respect voor jou Urielle :D

Nou, meer respect voor ambre, die doet er volgens mij een stuk of vijf, zes? Dan ben ik maar een luie hond hahaha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:15

Yontheke schreef:
Solarium lijkt mij echt iets super-de-luxe. Ik zou niet weten wat ik er mee moet. Net zoals een stampmolen. Ik zal wel erg back to basics zijn maar ik zie daar het nut niet zo van in..

Hij is een tijdje kapot geweest, dju wat een ellende! Moest ik om acht uur vertrekken met de trailer stond ik om drie uur in de nacht paarden te wassen, en maar zweetdekens wisselen die dan ook nog daarna gewassen en gedroogd moesten omdat ik geen ruimte had om zoveel dekens te drogen te hangen!
Of scheren en dan steeds een deken opschuiven! Ellende!

Stapmolen is heerlijk als je veel paarden moet rijden en onmisbaar imo om hengsten keuringsklaar te maken

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:30

Haha DAT zijn nou luxeproblemen urielle :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:33

Ik mis een solarium echt niet. Nu ben ik meer overtuigd van een paard laten afkoelen ipv warm houden na arbeid. Maar mijn paard zweet ook maar weinig in de winter dus wassen hoef ook niet echt.
ik was sowieso alleen benen en staart normaal gezien. En dat kan bijna jaar rond prima met koud water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:38

Ik was mijn paarden werkelijk nooit. Net als polo013 alleen staart soms en benen. Nu is dat waarschijnlijk een heel ander verhaal als je een schimmel of lichtgekleurd paard hebt :D

Ik stap erg goed uit als ik gereden heb (nu heb ik ook maar 1 paard om te rijden) en ben ook van mening dat ze moeten afkoelen. Mijn paard kan flink zweten, helemaal met dit soort winters en een redelijk dikke vacht, maar als ze eenmaal op adem is, laat ik haar lekker zonder dek, uit de wind, opdrogen. Daarna effe een harde borstel erover en ze glimt weer.

Stapmolen vind ik vreselijk om te zien. Ik begrijp dat het heel erg praktisch is als je meerdere paarden moet rijden, maar ik vind in en uitstappen zelf erg leuk om te doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:43

Ik wil net zeggen, hier toch een kudde paarden met meer vlekken dan eigenlijk de bedoeling is := Voor zweten vind ik het alleen zinvol om te voorkomen dat ze nat weer onder de deken moeten (winterdeken bedoel ik dan), anders gewoon lekker als ze koud zijn weer naar buiten, krijgen ze niks van.

Stapmolen is ook niet mijn ding :n

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 17:43

Solarium lijkt me heerlijk in de winter, maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat ik er genoeg gebruik van zou maken om zo'n aankoop te doen. Ik ben niet zo van het wassen en het toiletteren. Ik heb altijd vieze weilandpaarden. Opzadelen doe ik heel snel. Scheren en wassen zo min mogelijk.

Helaas kon ik het niet meer redden om te rijden voor de clublessen (nadeel van geen eigen bak hebben), dus ik heb net een poging gedaan tot longeren. Meer aquatraining nu. Ik had gedacht dat ze allemaal heel fris zouden zijn, maar ze kijken me heel zielig aan en willen helemaal niet. Kon het niet over mijn hart verkrijgen om de longeerpogingen voort te zetten...

Yontheke schreef:
Lorette wat gaaf! Al moet ik bekennen dat ik mijn zadelkasten gebaseerd heb op een zadelkast die jij op bokt hebt geplaatst. Ik geloof met je bruine springspullen van Charlotje in? Een ijzeren?

Dat kan :j Ik heb een stel zadelkasten. Maar ik ben niet zo'n opgeruimd type en als ik snelsnel de paarden achter elkaar door wil doen, dan belandt de helft van de spullen buiten de kast. En ik doe de deuren nooit dicht (scheelt tijd). :+ Vandaar dat ik nu liever een walk-in zadelkast heb, haha.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:19

Mooie zadelkamer kwam er hier voorbij!

Urielle jij bent echt stoer. :j
Ik schaam me bijna dat er hier een eb en vloed bodem ligt. Oke 1 grote plas erin maar verder droog. En wat heb ik er mee gedaan? Beetje vrijheidsdressuur en paardjes laten rennen, en dat was het dan wel weer. :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 18:42

_Lorette_ schreef:
Iheb net een poging gedaan tot longeren. Meer aquatraining nu. Ik had gedacht dat ze allemaal heel fris zouden zijn, maar ze kijken me heel zielig aan en willen helemaal niet. Kon het niet over mijn hart verkrijgen om de longeerpogingen voort te zetten...

Idem dito hier. Andor deed heel zielig omdat hij door de modder moest baggeren. Maar ze staan nu zo veel stil onder het afdak en in de stal dat hij veel staat te suffen en altijd een achterbeen op rust zet.. Hij is er gewoon stijf en kort van achteraan. Zucht. Loopt ie van voren eens goed zie ik weer wat achteraan..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:31

Caily schreef:
Hoogteverschil in de wei, tja, betekent dus wel bovenaan altijd droog...

Haha nee helaas begint alle ellende bovenaan en stroomt door de wei naar beneden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:36

Jammer het dat het blijvend stroompje is. Ik vind het wel gaaf! Alleen niet als er plotseling allerlei 'wilde' beekjes door je wei stromen... Snap dat er moeilijk wat tegen te doen is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:40

Komende zomer gaan we met de graafmachine aan de gang, dan hoop ik het op te lossen. Dat het iig in 1 rechte lijn naar beneden gaat en niet diagonaal over de wei.
Halverwegen maken we er nog een drinkplaats in denk ik, dan kunnen ze bovenaan, in het midden en onderaan drinken als ze willen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 20:17

Nou ik ben uit pure wanhoop maar ff zonder zadel een rondje gaan stappen..was ook geen goed idee..glad peerd en spijkerbroek, en wel een fris paardje..geen goede combi haha

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:00

Komen jullie ponyzwemmen? Ik ging net de wei dicht doen en het is nu nog veeeeeeel erger dan op deze foto. Als het morgen er nog ligt en de zon schijnt dan ga ik kijken of ik ze er doorheen kan laten rennen en dan foto's maken. As er dan mooie platen uitkomen ben ik misschien weer een beetje blij haha!
Afbeelding

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:09

Zo ziet het er bij ons ook uit. Ik durf ze er alleen niet goed op te laten rennen, omdat het spekgladde leem is. Anders hadden spectaculaire spetterfoto's me ook wel wat geleken. :D

*edit: overigens zijn ze me laatst wel ontsnapt, dus toen gingen ze alsnog aan de kletter door alle weilanden. Ik vond het doodeng, omdat ze doodleuk over de tussendraden sprongen. 2 hectare staat nu vol met slidings van 12 meter. }:0
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 13-01-15 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:26

Mooi polo!Ook gaaf dat ze zo langs het raam lopen.

Wow die zadel kamer! Dat ziet er echt al heel mooi uit!

Ik heb ook gewoon gereden. Bak staat geen plas in :-) het was droog toen ik opstapte. Na tien minuten goot het,maar als ik er eenmaal op zit vind ik dat niet zo erg meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:29

Oh da's goed nat. Dat je ze er nog oplaat, ben je niet bang dat ze alles kapot lopen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:32

Hebben ze al gedaan hoor. We gaan het van het voorjaar wel zien hoe het bijtrekt. Eerst onkruid spuiten en dan doorzaaien. Vorig jaar was het laatste niet eens nodig. Maar toen was het niet zo erg als nu.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:41

Hier wel een stapmolen en vind het geweldig.
Zeker met slecht weer, blijven ze toch bij het hek staan in de bak. Door de stapmolen, waar ze graag in gaan, krijgen ze toch beweging.
Ik heb hem gekocht ivm mijn ziekte en dit als back up had voor de beweging, maar hij wordt vaak gebruikt.
Een solarium lijkt me op zich ook wel fijn. Op de pensionstal had ik hem nauwelijks gebruikt, maar vooral omdat ik het een beetje duur vond.
Nu met de paarden zo aan huis is dekens wisselen makkelijk te doen en is een solarium dan ook niet nodig.
Paarden wassen doen we ook alleen in de zomer.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:42

Het zou zomaar eens kunnen dat ik volgende maand een paard rijker ben..