Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:50

Mijn pony staat in de winter ongeveer 4 uurtjes per dag buiten. Nee dat is niet veel en ik voel me er ook soms wel rot over maar ik ga niet verhuizen. Het is verder een super stal (er is ook een ouder gedeelte waar de paarden in een loopstal kunnen maar ik vind dat geen fijne plek)

De stallen zien er altijd goed uit, de paarden krijgen veel ruwvoer, er wordt goed met ze omgegaan, de faciliteiten zijn super en ik kan altijd rijden. Daarbij is de sfeer ook goed.

Ik ga mijn pony binnenkort (als ze af zijn, ze zijn net gebouwd) wel 'verhuizen' naar een buitenstal met luik met uitzicht op het erf. Dat lijkt me fijner voor haar :j
Laatst bijgewerkt door xApple op 05-11-13 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Higoma145Jarig

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:55

interesant topic!!

mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten! maar dat bouwen we rustig op, en tot wanneer het weer het toelaat mogen ze snachts buiten blijven..
op een duur krijgen we een periode dat mensen zelf mogen weten of ze de paarden overdag nog op wei willen hebben

en op dit moment tot aan het voorjaar staan mijn paarden op stal, en wanneer het weer het toelaat (niet te harde regen) staan ze van smorgens tot ong 5 a 6 uur op een verharde paddock naast en tegenover wat vriendjes :j

verder hebben ze een stal van 3x3 (friezen) en ze hebben gewoon genoeg ruimte :j
ze krijgen genoeg hooi, en als het speelbakje droog is kunnen ze daar ook lekker in dollen

verder krijgen ze natuurlijk ook gewoon beweging dus ik vind dat ze genoeg buiten komen :) tenminste ik probeer het :j

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:56

maaikenero schreef:
Dat het die kant bij jullie zo vol is!! Ik sta echt op een super stal waar alles mogelijk is

Yep, dicht bevolkt daarom staan er hier ook zoveel flats.
Veel mensen (met paarden) en weinig grond dus dan heb je veel flats zonder tuin en stallen zonder mooie weides....

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:04

Maar het principe paddock met voer schijnen ze hier niet te kennen.
Ik hoef mijn paard echt niet op de wei hier in de winter.
Daar is de grond gewoon niet goed genoeg voor hier, een natte bende.

Maar waarom kan je hier in de omgeving niet gewoon stallen vinden met wat paddocks en hooiruiven waar de paarden 's ochtends in worden gezet en aan het eind van de middag weer binnen.

Alleen paddocks waar je ze zelf los kan gooien en mag staan wachten omdat je je paard toch wel graag buiten wilt hebben.

Ik sta nu op een stal waar hij gelukkig een paar uurtjes buiten wordt gezet en met wat stalgenootjes dingen geregeld heb waardoor hij toch wel 5 uurtjes buiten komt op een dag.
Maar wat voel ik me vaak schuldig zeg als het weide seizoen weer voorbij is.

En dan sta ik nog op een stal waar ze erg vroeg de wei op mogen en pas laat in het jaar eraf gaan. En ook met vorst de wei nog op mogen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:14

Nens77 schreef:
Denk niet dat je antwoord krijgt.
Heb op de vorige pagina antwoord gegeven op de vraag of Dordrecht nog te doen was, niets meer op gehoord......

Whoops, pb!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:25

_KaWi_ schreef:

Maar waarom kan je hier in de omgeving niet gewoon stallen vinden met wat paddocks en hooiruiven waar de paarden 's ochtends in worden gezet en aan het eind van de middag weer binnen.

Alleen paddocks waar je ze zelf los kan gooien en mag staan wachten omdat je je paard toch wel graag buiten wilt hebben.

Ik sta nu op een stal waar hij gelukkig een paar uurtjes buiten wordt gezet en met wat stalgenootjes dingen geregeld heb waardoor hij toch wel 5 uurtjes buiten komt op een dag.

En dan sta ik nog op een stal waar ze erg vroeg de wei op mogen en pas laat in het jaar eraf gaan. En ook met vorst de wei nog op mogen.

Heb op de landkaart gekeken waar Sliedrecht precies ligt :') maar is er ook niks te vinden als je meer richting Breda/Tilburg rijdt, of meer naar onderen richting de Biesbosch? De verbindingen qua snelweg zijn daar wel fijn dus je bent volgens mij best snel ver weg :) Ik ben in ieder geval altijd binnen het half uur van ring Dordrecht in regio Breda.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:41

Kinke schreef:
Wat natuurlijk nog een probleem is....het merendeel van de stallen is maar 3x3...net groot genoeg om je kont in te keren.

Asboluut. Dat komt omdat de uitvinder van die prefab boxen (een hollander trouwens) toen nog te maken had met paarden rond de 1.65m en - als goedgeaarde hollander- ook dacht aan economisch stro verbruik, want andere bodembedekking was er nog niet.
Vergeet niet dat manegebedrijven daarvoor meestal alleen stands hadden. Van een vak naar een box was natuurlijk al een hele verbetering. Maar we hebben het over bijna 50 jaar geleden, het is hard tijd dat de maten worden aangepast.

Gewone boxen waren en zijn meestal veel groter.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 06-11-13 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:46

Onze boxen zijn 3,5 bij 3,5, mijn paard is 1.63 en die kan er echt wel in lopen en meer doen dan alleen zijn kont keren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:49

ok, dan kan hij z'n kont keren en 2 passen lopen, dat houdt nog niet over.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:56

Ik heb twee ponies die in hun stal kunnen galopperen... de andere twee stallen zijn kleiner (de ponies ook). En ze staan er alleen voor de nacht in en kunnen elkaar allemaal aanraken door de halve wanden en de smalle tussenstrook, waar geen dak boven is, dus ze hebben natuurlijk licht...

Maar je kunt rekening houden met het feit dat sommige paarden, ook als ze de ruimte hebben, gewoon niet of nauwelijks van hun plek komen.

Zelfs als ze de hele dag op de wei staan, zijn er grote delen van de dag dat ze staan te suffen. Het is niet zo dat een paard 24/7 loopt...
Dus het verdelen naar ´snachts niet of nauwelijks bewegen (hooi staan eten en rusten) en overdag de ruimte hebben is helemaal niet zo wreed als men het doet lijken soms.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:59

xApple schreef:
Mijn pony staat in de winter ongeveer 4 uurtjes per dag buiten. Nee dat is niet veel en ik voel me er ook soms wel rot over maar ik ga niet verhuizen. Het is verder een super stal (er is ook een ouder gedeelte waar de paarden in een loopstal kunnen maar ik vind dat geen fijne plek)

Toch verbaasd zoiets me dan...

Alhoewel de zaken die jij noemt ook zeker relevantie hebben, zou het welbevinden en de gezondheid van mijn paard toch voor gaan.
Los van het feit dat een paard gelukkiger is met meer vrijheid en meer sociaal contact, is het voor de eigenaar ook beter: je hebt veel langer een soepel en gezond paard.

Jij bent er overdag maar een paar uurtjes, je paard moet er altijd wonen... en dan 20 uur in een stal opgesloten staan? :')
Als je dat zou kunnen opkrikken naar 8 uurtjes is er al veel winst!

Zo'n inloop klinkt al beter, waarom is dat niks?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:06

Ik zou zelf nooit aan mijn paard begonnen zijn, als er in de buurt geen stallingen zijn die voldoen aan mijn eisen. Daarbij zou je als klant aan kunnen geven, dat je je paard meer buiten wilt hebben. Een paddock maken kan overal, hoor. Ik vind dat pensionstallingen, waar blijkbaar weinig kan (zeker in de wintermaanden), eens verder moeten kijken dan hun neus lang is. Dat geldt overigens niet alleen voor het buiten staan van dieren, maar voor meer dingen. :j

Ben blij dat ik niet meer afhankelijk ben van een pensionstal, maar nu gewoon zelf kan beslissen. Mijn paard doet het prima zo. :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:43

_KaWi_ schreef:

Voel me ook best schuldig hoor...
Aan de andere kant, de weitjes waar nu nog wat gras op staat zijn veranderd in zwembaden en de weitjes waar niets meer opgroeid in modderpoelen.
Mijn paard heeft chronisch mok, dat is voor hen nu ook niet best....
Er zouden eens wat meer ondernemers hier in de regio dergelijke stallingen (paddocks of hitactief) moeten beginnen, denk dat ze zo vol staan...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:53

Twiggy2008 schreef:
Ik zou zelf nooit aan mijn paard begonnen zijn, als er in de buurt geen stallingen zijn die voldoen aan mijn eisen. Daarbij zou je als klant aan kunnen geven, dat je je paard meer buiten wilt hebben. Een paddock maken kan overal, hoor. Ik vind dat pensionstallingen, waar blijkbaar weinig kan (zeker in de wintermaanden), eens verder moeten kijken dan hun neus lang is. Dat geldt overigens niet alleen voor het buiten staan van dieren, maar voor meer dingen. :j

Ben blij dat ik niet meer afhankelijk ben van een pensionstal, maar nu gewoon zelf kan beslissen. Mijn paard doet het prima zo. :)

In de randstad en met name om rotterdam heen is het gewoon bagger. Je bent overgeleverd aan de eisen en grillen van de stalhouder. Het verloop is enorm en de vraag zoveel hoger dan het aanbod. Land is enorm duur. De stallen aan de rand van de steden hebben vaak niet tot nauwelijks land, de scharrelaars daarvan hebben vaak wel gebruikslandjes tussen bedrijven op bedrijventerreinen etc. maar het aanbod is dan vaak 10+ paarden per hectare. 70% van de paarden in nederland huist in de randstad, simpelweg omdat het overgrote deel van de mensen daar ook huist.
Als stalhouder daar, als iemand vertrekt kun je dezelfde dag, soms hetzelfde uur nog de stal weer vullen.
Als je de situatie daar wilt verbeteren, dan zul je moeten beginnen bij de gemeentes, want die pakken landen af alsof het niets is, zodat er weer een nieuwe wijk bij kan of een nieuwe school of bedrijventerrein of winkelcentrum. Ze hebben er geen belang bij om daar groen en agrarische delen te houden. En de meeste mensen zitten daar toch een soort van vast ivm werk.

Het is wel makkelijk gezegd hoor, dan maar geen paarden nemen daar. Maar dat kost je de helft van de huidige markt, en je ontneemt heel veel mensen die in extreem gehaaste omgevingen moeten functioneren hun ontspanning en alles waarvan je weet wat paarden voor iemand kunnen betekenen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:56

Lijkt me echt een heel zuur als het zo moeilijk is om je paard een beetje paardwaardig te kunnen houden -O- . Als ik ooit ga verhuizen dan wil ik eerst zeker weten dat er ook goede stalling te vinden is waar ik heen ga.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:06

ShamalArabs schreef:
Het is wel makkelijk gezegd hoor, dan maar geen paarden nemen daar. Maar dat kost je de helft van de huidige markt, en je ontneemt heel veel mensen die in extreem gehaaste omgevingen moeten functioneren hun ontspanning en alles waarvan je weet wat paarden voor iemand kunnen betekenen.

Tja, precies en dan nemen ze geen paard. Dan gaan er meer naar maneges voor hun ontspanning. En maneges hebben ook niet altijd, vaak niet zelfs, de beste omstandigheden voor hun paarden...
Je verschuift het probleem.
Er zijn een x aantal paarden met een x aantal grond tot hun beschikking in de buurt van de eigenaren, dat slechts een schijntje is van het aantal paarden.
Ga je paarden weghalen van eigenaren dan moeten de maneges met meer paarden draaien en/of er moeten meer maneges komen. Die hebben over het algemeen geen tig hectare tot hun beschikking en zijn huist de bedrijven die paarden vooral op stal houden....

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:16

Nens77 schreef:
_KaWi_ schreef:

Voel me ook best schuldig hoor...
Aan de andere kant, de weitjes waar nu nog wat gras op staat zijn veranderd in zwembaden en de weitjes waar niets meer opgroeid in modderpoelen.
Mijn paard heeft chronisch mok, dat is voor hen nu ook niet best....
Er zouden eens wat meer ondernemers hier in de regio dergelijke stallingen (paddocks of hitactief) moeten beginnen, denk dat ze zo vol staan...

Ja dat zeg ik ook al heel lang. Denk inderdaad dat het zo vol staat.
Helaas zelf niet de centjes om zoiets in dezze omgeving te maken :+

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:44

ShamalArabs schreef:
Twiggy2008 schreef:

In de randstad en met name om rotterdam heen is het gewoon bagger. Je bent overgeleverd aan de eisen en grillen van de stalhouder. Het verloop is enorm en de vraag zoveel hoger dan het aanbod. Land is enorm duur. De stallen aan de rand van de steden hebben vaak niet tot nauwelijks land, de scharrelaars daarvan hebben vaak wel gebruikslandjes tussen bedrijven op bedrijventerreinen etc. maar het aanbod is dan vaak 10+ paarden per hectare. 70% van de paarden in nederland huist in de randstad, simpelweg omdat het overgrote deel van de mensen daar ook huist.
Als stalhouder daar, als iemand vertrekt kun je dezelfde dag, soms hetzelfde uur nog de stal weer vullen.
Als je de situatie daar wilt verbeteren, dan zul je moeten beginnen bij de gemeentes, want die pakken landen af alsof het niets is, zodat er weer een nieuwe wijk bij kan of een nieuwe school of bedrijventerrein of winkelcentrum. Ze hebben er geen belang bij om daar groen en agrarische delen te houden. En de meeste mensen zitten daar toch een soort van vast ivm werk.

Amen !
Helemaal niets aan toe te voegen....

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:47

Lusitana schreef:
ShamalArabs schreef:

Tja, precies en dan nemen ze geen paard. Dan gaan er meer naar maneges voor hun ontspanning. En maneges hebben ook niet altijd, vaak niet zelfs, de beste omstandigheden voor hun paarden...
Er zijn een x aantal paarden met een x aantal grond tot hun beschikking in de buurt van de eigenaren, dat slechts een schijntje is van het aantal paarden.
Ga je paarden weghalen van eigenaren dan moeten de maneges met meer paarden draaien en/of er moeten meer maneges komen. Die hebben over het algemeen geen tig hectare tot hun beschikking en zijn huist de bedrijven die paarden vooral op stal houden....

Klopt, mijn paardje is dan ook ex manege en heeft het al een stuk beter dan eerst.
Neemt niet weg dat ik het nog veel beter wil, maar de mogelijkheden zijn beperkt dus we proberen er maar het beste van te maken....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 13:20

Nou nou wat een gezeik hier het is echt mensen die het ozo goed voor elkaar hebben want mijn paard komt ruim 10 per dag buiten tegen de mensen die in hun ogen een geen keuze hebben.

Volgens de mensen die hun paard buiten hebben, hebben de andere wel een keuze namelijk geen paard.

In een kleine straal om mij heen ff opsommen
- manege prinsenstad
-mange Lingenbos
-manege Giessenlanderij
-Jockyclub
-manege Prinsenmolen
- Langerak
- manege Alblas
-manege rottenmeren
-manege charlois
-manege reyerparc
-manege waalzicht
-manege Utrecht
_manege Amsterdam
- Zuiderpark
- Soest paardenkamp ---oei

nou ik kan nog wel ff doorgaan ik denk dat ik hier minimaal 400 pensionklanten heb...... waarvan de paarden allen niet buiten komen, die moeten dan allemaal maar naar de slacht of verkocht worden.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden dan alleen het feit dat een groep mensen perse willen dat je mee telt als je paard meer dan 5-10-15 uur per dag komt.
Twiggy ken ik nog wel uit een ander topic, van hoogste toren blazen dat jij het zo goed voor elkaar heb, je paard in een soort natuur-gebied.

Niet elk paard is geschikt voor dat soort opties

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 14:48

tita schreef:
Nou nou wat een gezeik hier het is echt mensen die het ozo goed voor elkaar hebben want mijn paard komt ruim 10 per dag buiten tegen de mensen die in hun ogen een geen keuze hebben.

Volgens de mensen die hun paard buiten hebben, hebben de andere wel een keuze namelijk geen paard.

In een kleine straal om mij heen ff opsommen
- manege prinsenstad
-mange Lingenbos
-manege Giessenlanderij
-Jockyclub
-manege Prinsenmolen
- Langerak
- manege Alblas
-manege rottenmeren
-manege charlois
-manege reyerparc
-manege waalzicht
-manege Utrecht
_manege Amsterdam
- Zuiderpark
- Soest paardenkamp ---oei

nou ik kan nog wel ff doorgaan ik denk dat ik hier minimaal 400 pensionklanten heb...... waarvan de paarden allen niet buiten komen, die moeten dan allemaal maar naar de slacht of verkocht worden.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden dan alleen het feit dat een groep mensen perse willen dat je mee telt als je paard meer dan 5-10-15 uur per dag komt.
Twiggy ken ik nog wel uit een ander topic, van hoogste toren blazen dat jij het zo goed voor elkaar heb, je paard in een soort natuur-gebied.

Niet elk paard is geschikt voor dat soort opties

Klopt alleen bij ons zijn het er al minimaal 20...
Nu moet ik wel zeggen dat bij ons de dierenarts weinig komt, de paarden zijn blijkbaar goed aangepast aan de manier van huisvesten.
Dan zie ik weer zo een boer waar er 150 verwaarloosde dieren worden weggehaald, maar die liepen dan wel vrij over het terrein rond, is blijkbaar ook geen garantie op een fijn leven...
Terwijl ze vrij rondlopen, veel sociaal contact hebben met elkaar, ruwvoer of gras krijgen.
Alleen de o zo belangrijke persoonlijke aandacht en (medische) verzorging ontbrak, daar gaat het dan dus mis....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:20

24/7 op stal is voor geen enkel paard goed, of hij het nou erg lijkt te vinden of niet (al betwijfel ik of het daadwerkelijk niet erg vinden is of zich maar gewoon berusten in het lot omdat er geen andere mogelijkheid is :o ).

Het regent amper 24/7 achter elkaar dus dan kunnen de paarden toch als het droog is nog wel een paar uurtjes naar buiten? Op een stal waar de paarden met bepaalde weersomstandigheden niet naar buiten komen moet je IMO niet willen staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:27

[quote="Lusitana

Citaat:
Een paard hoeft het ook helemaal niet als "opgesloten staan" te ervaren.
Die dat wel doen, moet je niet op stal hebben.
Die dat niet doen, kun je rustig op stal hebben.
En bijna geen enkel paard brengt werkelijk 24/7 in een stal door, hoor.
[/quote]

Ik ken er anders heel wat die standaard 23 uur per etmaal op stal staan en regelmatig een dagje overslaan zodat het 48 uur wordt.
Ik denk dat elk paard het als opgesloten staan ervaart. Misschien niet heel bewust, maar instinctmatig wel.
Mijn paard komt van een stal die ik zojuist beschreef (23 uur pd op stal en regelmatig 48 of zelfs 72! > ze was toen nog niet van mij). Je hoorde haar nooit "klagen" (geen stalondeugden, geen geschraap of gestamp enz) paard had allang geleerd dat dat toch geen zin had denk ik.
Ze maakt nu bij mij steeds meer uren buiten per dag en ik merk dat ze ook steeds meer buiten wil. Ze raakt gewend aan slechte weersomstandigheden, raakt niet meer zo snel van slag. Ze staat elke morgen ongeduldig te wachten tot ze het land op mag, waar ze minimaal tien uur per dag staat. Ze staat verder rustig op stal, maar als ze mag kiezen vooral niet te lang!

Moratoetje schreef: Hoe zou jij het vinden om een hele dag in de regen te staan met je voeten in de modder.....want bij ons is de afgelopen dagen zoveel water gevallen dat alles is verandert in een zwembad/modderpoel. En zo zijn er vele plaatsen, want niet iedereen heeft de beschikking (en mogelijkheid) over een goed gedraineerde paddock met verhard stuk en schuilstal en dat is mijn ogen een voorwaarde voor 24/7 buiten.

Ik ben het met je eens dat niet iedereen goede omstandigheden ter beschikking heeft en van mij hoeft 24/7 buiten dan ook niet persé. Maar jij ziet je paarden ook graag een paar uurtjes los bewegen, dat is toch wel minimaal dat ze dat elke dag krijgen? Ik denk dat je dat wel met mij eens bent.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:32

Lusitana schreef:
ShamalArabs schreef:

_/-\o_ Mooi verwoord allebei! Helemaal mee eens!
Die van mij komt in de winter gemiddeld 4 uur per dag buiten (sta ook in de randstad) en ik heb niet het idee dat hij daaronder lijd. Hij staat elke dag minimaal een uur in de paddock met 1 of 2 andere paarden. En als ik ze kom halen na een uur staan ze met z’n alle voor het hek te wachten (en er ligt echt niet altijd eten in de stal) in de paddock staat hij alleen maar stil. Mocht er eten liggen loopt hij 5 passen van hoop naar hoop. In stal ligt er altijd enorm veel stro waar hij altijd een zit te knabbelen en zo ook nog enigszins beweegt op stal. Gemiddeld waarschijnlijk net zo veel als in de paddock. ;)
Frisse lucht heeft hij voldoende in stal, die van de voorkant helemaal open is, en aan de bovenkant zit een lichtplaat, waardoor hij nooit een donkere stal heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:36

Sees schreef:
Het regent amper 24/7 achter elkaar dus dan kunnen de paarden toch als het droog is nog wel een paar uurtjes naar buiten? .

Het gaat daarbij om het kapotlopen van het land omdat het bij regen zacht wordt. Dat is het meeste poldergebied zo. Er zijn zelfs stukken die ´winters gewoon onder water staan. ;)
Paarden kunnen op zich gewoon de regen in, dat is het probleem niet.