Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:32

Caira schreef:
een loonwerker of grondverzetbedrijf

Leveren die ook het zand?

Caira

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:33

soms hebben ze het zelf, dat ligt aan het bedrijf maar anders weten ze wel waar ze het kunnen halen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:34

Ja, ik zou ook een loonwerker vragen, juist ook in de winter hebben ze het minder druk en genoeg tijd voor dat soort klussen :j

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:35

op manege de paardenmaat gaan ze dit realiseren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:36

Jeddah schreef:
Ja, ik zou ook een loonwerker vragen, juist ook in de winter hebben ze het minder druk en genoeg tijd voor dat soort klussen :j

Nou ik zie die van mij bar weinig hoor. Alleen als het regent en dan is die gelijk niet te genieten. 8-)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:45

Haha! Nou, dan is ie dus lekker druk met dat soort klusjes :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:44

Zeeklei hier.... idd afgegraven en de loonwerker heeft een heleboel kuub zand gestort.
Eveneens gedraineerd, maar dat werkte na 1 winter al niet meer.
Desondanks ligt er zo'n dikke (!!!) laag zand dat het water weg kan en de paarden altijd wel droge voeten hebben.
Tenzij er 25 mm water/regen valt, dan staan er hier en daar wat plassen die na 2 tot 4 uur geen regen.... weer volledig weggetrokken zijn.

Behoeft wel onderhoud: hier en daar verzakt het zand een beetje. Dan weer een paar kuub laten komen en laten opvullen.

Komen met vrachtwagen en shofel. Vrachtwagen stort en de shofel rijdt uit.
Beste dus loonwerker uit de buurt: shofels kunnen over het algemeen niet over de snelweg :+

Volgens mij wit zand ofwel rivierzand geloof ik. Weet niet zeker.
Desondanks geven we wel hooi geven op verharding: morsen van hooi op zand is wel zand aan het hooi en dus zand in de buik.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:51

pfff mijn paddock paradise is omgetovert tot een modderpoel....
zo erg dat zze de stal niet meer uitwillen....
bleg bleg bleg. ik ben nu aan het kijken voor klinkers. ik wil een groot deel dichtstraatten. dit gaat zo niet.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:58

Gisteren veel blubs weggeschept bij de ingang (hoezo behoefte aan fitness :+ ) naar de kant. En droog / droger zand op de plaats gegooid waar het zo'n zooi was. Was compleet gesloopt maar goed...het heeft wel resultaat. OP de blubszooiplek was het vanochtend nog uitstekend begaanbaar, de ingang van mijn paddock zag er eindelijk weer een fatsoenlijk uit.
Pony's heb ik nog op stal staan, ga vandaag en morgen nog een stuk van de paddock aanpakken en dan mogen ze weer rondstruinen :+
Wat zou zo'n klein gravertje heerlijk zijn, ga eens kijken waar je die kunt huren. Dan kun je je bak zelf gewoon even goed opnieuw aantrekken, blubs verplaatsen naar plek waar het weer op kan drogen. Drogere stukken terugrijden en klaar is sjakie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:01

Die kleine gravertjes kun je idd huren. Hier in de buurt kost dat 35 euro per uur, aghankelijk van afstand komt er nog wat aan km-heffing bij.

Ik heb altijd al het vermoeden gehad dat dit hét grote probleem bij een pp zou gaan worden. Ons klimaat/ondergrond leent zich er niet zo voor óf je moet echt gaan investeren in bodemverbetering c.q. harde paden aanleggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 12:09

liezzie schreef:

gaan ze het echt doen?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:31

MarjaR schreef:
Naieve vraag hoor, maar wat voor soort bedrijf kun je vragen om op die manier een paddock op te knappen (stukje uitgraven en dan zand storten)?

wij hebben het gevraagd aan de man die de parking aangelegd heeft ;)
daar had hij toch een kraantje voor nodig, zo kon hij de paddock er gelijk ook bij nemen :D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:57

DubbelDun schreef:
Ik heb altijd al het vermoeden gehad dat dit hét grote probleem bij een pp zou gaan worden. Ons klimaat/ondergrond leent zich er niet zo voor óf je moet echt gaan investeren in bodemverbetering c.q. harde paden aanleggen.

Jep. Ik was er ook wel bang voor, nou ja, ik wist gewoon dat een groot deel erg nat zou worden, maar goed, als ik het inderdaad echt zo wil houden heb ik vandaag met een vriendin overlegd die nogal wat ervaring heeft met natte paden enz en dan zal ik van de zomer wanneer het droog is het beste het pad van puin/grof grint voorzien en iets hoger leggen als het weiland ernaast.

Maar goed, dan zal ik dus wel toestemming van mijn buren moeten hebben natuurlijk om dat te doen, is niet iets wat je ook zo "even" weer weghaalt natuurlijk, maar als zij er ook helemaal voor willen gaan (hun pony staat ook bij mij) dan denk ik dat dat de oplossing zal zijn.

Ondertussen vanmorgen weer wat mooie schone balen gerstestro gehaald en ze stonden dus met z'n vieren in de inloop stal te genieten van het neuzen in het stro. :9

Vandaag ook trouwens weer met mijn kleine mini, Pluk gefietst :D Hij wordt echt steeds aktiever en gaat nu fijn 4 kilometer! Vandaag gelijk bij thuiskomst ook zijn hartslag opgemeten om te zien of ie dus ook ECHT een goede conditie heeft, of dat het alleen zo lijkt, gezien ie niet zweet, ondanks zijn vacht.
Nou, na 4 km draven, met een klein stukje van 200 meter stap aan het einde was zijn hartslag op stal 52! Voor zo'n kleintje toch heel niet zo slecht! Had het echt hoger verwacht, ook met zijn vacht en alles :j

Heb 2 filmpies gemaakt :D
Heenweg:

Terugweg langs de "grote weg" zo wordt ie ook heerlijk verkeermak!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:02

Dat geklikklak van die hoefjes :+: en hij houd je ook echt goed in de gaten. Je ziet konstant die oogjes bewegen naar je :D

Ik dat dat verhogen en verharden van het pad een goed idee is.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:48

Wat inderdaad super schijnt te werken, ook op de klei, is eerst stuk uitgraven, daar puin storten (of kiezel), dan grof zand en daar dan nog voor de structuur wat boomschors doorheen.

Maar goed ik ben de blubs bij de ingang zat. Vandaag nog meer uitgegraven (pfff spierpijn!) en stoeptegels opgehaald / verzameld. Met een beetje geluk en doorzetten heb ik aan het eind van de week een mooi uitloopje bestraat. Daarbij boomsnippers opgehaald. Die komen door het stuk waar dan nog zand is en in de goten die ik heb gegraven. Echt niet normaal hoeveel water er afvloeide. Moest eerst door het zand, dan door dat worteldoek }> , toen kwam ik op de leemlaag. Daar heb ik gootje in gemaakt en hup daar ging het water. Met een beetje geluk is morgen de paddock flink wat droger. Zag er niet uit na afloop en ben thuis eerst maar eens onder een hele warme douche gegaan. Pony's vonden het allemaal zeer interessant :+

Wat een scheet van een mini zeg. Knap hoor 4 km en dan zo'n hartslag bij terugkomst!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 20:36

Jemig! toemaar zeg! Wat een werk! :oo Ik hoop dat je er lang plezier van hebt en niet alles over een paar weken weer terug bij af is ;)

Ja, lief he, die Pluk! :D Hij zit inderdaad heel de tijd te kijken :+: Tis ook echt zo'n leuke pony :j Heel slim ook!

liezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:57

Arabesk schreef:
liezzie schreef:

gaan ze het echt doen?

Het plan ligt er ja.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 23:08

wat gaan jullie nu doen? met die atypische myopatie? Ik heb er 8 24/7 op het land staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:52

Als je in de gevarenzöne zit zou ik ze er deels afhalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:55

ik had ze al een tijd overdag op de wei en met donker op de paddock met schuilstal en ruwvoer, nu heb ik ze nog maximaal 4 uur per dag op de wei. Ik voer ´s ochtends, voor ze einde van de ochtend het land in gaan ruwvoer, dan als ze ´s middags er uit komen opnieuw en ´s avonds nog een flinke portie. In netten en bakken.
Helemaal niet in de wei vonden we wat sneu voor ze, dus hebben we in overleg besloten het aantal uren in te korten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 14:59

Hier komen ze er hooguit 1 a 2 uur nog op (veel blad en lang gras).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:32

Ik heb even een vraagje, ik lees al een tijdje mee en vind het een leuk idee. Maar nu vind mijnn vriend het enkel verlies van weide grond. Ik heb hieronder even 2 plaatjes. Zoals het nu is (paddock waar ze normaal staan en 's avonds 5 uur in één van de weiden)
Afbeelding
En zoals ik het land evt wil indelen als ik mijn vriend mee krijg. (de bomen, water ed die hier in staat zijn hetzelfde als in de huidige situatie. Enkel de brokjes-plek veranderd)
Afbeelding

1. wat vinden jullie van mijn ontwerp?
2. het is voor 2 paarden en ca 6000 m2 grond. is het haalbaar en is het voldoende? Lopen de paarden niet alles kapot? (ze zullen in de winter geen 24/7 toegang tot de heuvel hebben bijv. maar ik denk ook niet dat ze daar veel zullen zijn.

En 3.
Help eens mee, met welke argumenten krijg ik mijn vriend mee. Enkel de beweging werkt niet, want hij vind de weidegrond die je opoffert ook erg belangrijk.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:35

mijn paarden staan vanaf eergisteren helemaal niet meer in de wei. helaas maar dat atypische myroplastie (of zoiets geen zin o op te zoeken) zint me niks. het is hier in het noorden blijkbaar heel erg....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:52

vandaag een liggende shet die niet wilde eten dus ik in de stress. Gelukkig praktisch geen verhoging, wel alert en wel kunnen lopen. Dus pony's gevangen en toch maar een nachtje op stal. Hij mest wel en toen ik om 6 uur ging kijken stond hij voorzichtig wat te eten. Vriendje gaat nu nog even checken.
Da gebeld maar die was niet onder de indruk van AM.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:53

Caira schreef:
wat gaan jullie nu doen? met die atypische myopatie? Ik heb er 8 24/7 op het land staan.

een groot deel van het gras afsluiten en ze staan nu op de toltbaan/track met hooi in de hooinetten