Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:54

Ik dacht juist dat het nu droger zou kunnen zijn omdat ik nu veel beter kan luchten dan in die periode.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:05

[quote="russel"
Doen jullie ook elke week een zak erbij?
[/quote]

03/02/2009 Kayleigh begonnen met 7 zakken.
Bijgestrooid: 1 op dag 20,27,32
Totaal verbruikt 10 zakken.

Ik ben er wel achter dat je beter elke dag de pisplek kunt verwijderen, desnoods 's ochtends en 's avonds. Is goed te doen (2 x 1 mestvork) en zo voorkom je dat de plek groot wordt.

Meer info? klik op onderstaande links voor uitgebreid verslag en foto's

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:32

Vandaag in beide stallen een zak Strovan erbij gedaan!
Stand stal 1: 9 zakken (Pauli)
Stand stal 2: 8 zakken (Fryske)

Fitzroy

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:37

Diana, ik begin ook bij box 2 met 5 zakken zometeen. Box ligt nu te drogen.
Denk je dat Top Strovan korrels heeft geleverd of is dat omdat je niet meer weet wat voor korrel ik had. Ik heb dus de oude Topkorrel.

Bij box 1 meng ik nu steeds de hele bodem. Het moet nog blijken of dit nu juist wel of niet handig is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:56

Fitz, als het daadwerkelijk Strovankorrels zijn, is het een papieren zak met daarop ook de info van Strovan. Ik weet niet beters of Strovan levert enkel in papieren zak, ivm het beluchten van de korrel.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:59

FOUTJE Fitz...sorry :o , komt doordat ik dit in een oud bestandje had staan, in de "normale" verbruikerslijst staat het wel goed, morgen is het aangepast, BELOOFD!!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:54

IK heb vanmorgen even op het bord gekeken om te kijken of er een antwoord op stond maar dat was niet zo.
Ze was wel geweest en mijn vraag was uitgeveerd.
Misschien spreek ik haar vanmiddag persoonlijk.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:03

Voor de geïnteresseerden hieronder een actuele lijst:

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 08/03/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Ecobodem: Stalbewoner een gemiddeld paard. Stal 3x3.
10.12.2008 gestart met 6 zakken à 20 kg.
88 dagen 10 zakken à 20 kg. en 4 zakken à 15kg.

Strovan: Stalbewoner een vies paard. Stal 3x3.
10.12.2008 gestart met 6 zakken à 20 kg.
88 dagen 16 zakken.
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard. Stal 2,5 x 3.
04.03.09 gestart met 5 zakken à gem. 17kg.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard. Stal 3x3.
03.02.2009 gestart met 7 zakken à gem. 17kg.
33 dagen 10 zakken .
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem. Stallen zijn 3,5 x 3.

Oude Top korrel à 20 kg. Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
28.02.09 gestart met 5 zakken.

Oude Top korrel à 20 kg. Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
07.03.2009 gestart met 5 zakken.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jannepauli: Paarden buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide) Stallen zijn 3,5 x 3.20.

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
05.02.09 gestart met 6 zakken à 20 kg.
31 dagen 9 zakken.

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
05.02.09 gestart met 6 zakken à 20 kg.
31 dagen 8 zakken.
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jennyk: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten. Stallen 3 x 3.
Dolsma (Horseflax): Stalbewoner, Creamer (nette pony)

11.02.2009 gestart met 4 zakken à 20 kg.
25 dagen en 6 zakken (ter vergelijk, 2zakken meer dan met Top korrel op dezelfde dag)

Top groene korrels à 15 kg. : Larouscha (nette pony)
10.01.2009 gestart met 5 zakken à 15 kg, nw.bij te strooien Dolsma zakken à 20kg.
57 dagen en 6,5 zakken totaal 105 kg. korrels

Russel: Paard staat de hele dag buiten
Ecobodem: Stalbewoner een vies paard.
28-02-09 begonnen met 7 zakken korrels à 15 kg.
8 dagen 8 zakken

Dobbel:
Ecobodem.: Stal 1: een vieze merrie (3x3)
04-03-09 gestart met 7 zakken à 15 kg.

Ecobodem: Stal 2: een nette hengst (3x3)
04-03-09 gestart met 7 zakken à 15 kg.
Paars: Paarden van 8.30 – 18.00 buiten Stal 3 x 3.30.
Ruin, netjes in de box.
Dolsma (Horseflax)
138 dagen (4maart) 39 zakken à 20 kg.
Paars gebruikt standaard 2 zakken korrels per week. Va 4 maart wordt dit niet meer doorgegeven, vandaar dat de datum er nu bij wordt gezet, kan iedereen uitrekenen hoeveel
zakken er in de stal zijn verbruikt.
Vonnie: Paard staat halve dagen buiten, bij echt slecht weer hele dag binnen.
Ecobodem : Stalbewoner Tjalko
15-02-2009 begonnen met 7 zakken
21 dagen 8 zakken à 15 kg.

Van Vonnie krijg ik geen reactie….weet dus niet of ze heeft bijgestrooid en wat de stalmaat is.

“Afgeronde stallen” :

Diana (Helianthe) 7 weken 12 zakken Ecobodem (204 kg. korrels)
(paarden binnen)
Eindconclusie: 12 zakken x € 5,45 (incl) = € 65,40 : 7 = € 9,34 per week : 7 = € 1,33 per dag.

Imker (Achilles) 8,5 weken 16 zakken Ecobodem (290 kg. korrels)
(paard overdag buiten)

Fitzroy 10 weken 14 zakken “oude” Top (280 kg. korrels)
(paard weinig buiten)
Eindconclusie: 14 zakken a 20kg. a € 6,- = € 84,- tegen 30 balen stro a € 4,- = € 120,-.

Fitzroy 9 weken 13 zakken “oude” Top (260 kg. korrels)
(paard weinig buiten)
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
IS ER AL IEMAND DIE ZICH GEROEPEN VOELT OM DE DAGELIJKSE PLAATSING VAN DEZE LIJST :list: OVER TE NEMEN?????

Mijn site is ook weer bijgewerkt met een verslag en FOTO'S van vanochtend.
Stal Kayleigh: dag 33
Stal Helianthe: dag 4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 13:06

Fitz, even hoor, maar jouw balen stro kosten toch geen 4 euro? :oo Je haalt ze toch als ze geperst worden van het land? Dan kan je voor minder dan 2 euro per baal halen. Ik betaal zelfs in de winter 3 euro voor hooi, stro is goedkoper.

Het is even offtopic, sorry girls.

Zal ook even updaten. Vanochtend schrok ik van de stal, wat een vieze bende. Maar dat ben ik ook gewend van de vlasstal, als het nieuwe er een week in ligt, dan schrok ik ook altijd een week later.

Mijn paard laat wel 7 bergen mest per nacht, voor ik ga slapen doe ik nog 2 bergen opruimen, paard krijgt wel een bult hooi voor de nacht.

Het voorste deel was weer een ravage, maar toch wel weer redelijk snel schoongemaakt. Met vlas had ik waarschijnlijk wel alles weg moeten scheppen. Ik heb wel veel verlies, want ik heb ook plakkaatjes en half gewelde korrels die mee komen, maar dat is niet anders. Achterin de stal is alles mooi los en heb ik geen verlies. Ik bots even met een volle zaagselschep tegen de muur en dan valt alles mooi door de vork, de ballen blijven liggen.

Ik dacht vanmorgen dat ik weer een zak er bij moest doen, maar na alles glad geharkt te hebben, vind ik het nog niet nodig ;) Dat maakt mij blij, want met vlas was mij dat niet gelukt.

Geen pisluchten meer :Y)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:27

Ik heb de strovan korrels van ong. oktober!
Ik heb maar een hele zak overgenomen want ze wilde geen zak open maken voor 250 gram korrels en ze hoefde pas over 2 weken bij te strooien.
Hoe gaat het nu verder met dat onderzoek?
Ik wil best een keer naar JennyK toerijden om het met haar te doen,als ik maar weet wat de bedoeling is.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 15:54

lijkt me leuk colunder!

Wat een muts is dat zeg :roll: zit jij weer met een zak strovan en je hebt vast die dolsma korrels ook nog lang niet op

Voelt zich niet geroepen om dagelijks de lijst bij te houden :o erg hè, lijkt me echt zo'n enorm tijdrovende klus :o

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:43

russel schreef:
Fitz, even hoor, maar jouw balen stro kosten toch geen 4 euro? :oo Je haalt ze toch als ze geperst worden van het land? Dan kan je voor minder dan 2 euro per baal halen. Ik betaal zelfs in de winter 3 euro voor hooi, stro is goedkoper.

Als je een adres voor me weet in Gld. houd ik me aanbevolen. Ik betaal wel degelijk 4 euro per baal stro.
Ik kan er maar 40 kwijt om op te slaan btw.

Ik vind het uitmesten in het begin echt ontzettend veel werk. Dat staat me nog tegen. Ik ben per dag echt een uur voor 2 boxen bezig.
Ik weet niet wat ik verkeerd doe hoor, maar het lukt me echt met geen mogelijkheid sneller.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 08-03-09 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:58

[quote="jennyk
Voelt zich niet geroepen om dagelijks de lijst bij te houden :o erg hè, lijkt me echt zo'n enorm tijdrovende klus :o[/quote]

Dat heb je goed geschoten. Die lijst :list: bijhouden is idd een tijdrovende klus vandaar dat ik een vervanger zoek.
Ik heb het nu een tijdje gedaan en dus vind ik het onderhand dat het tijd is deze taak aan iemand over te dragen.

Als NIEMAND zich geroepen voelt....jammer maar dan stopt het. Ik wil het nog een paar dagen doen maar dan stop ik er mee. :evaw:

@ Fitz.
Ik denk dat ik totaal over de hele dag ook zeker een uur bezig ben...misschien nog wel langer hoor maar ja...het resultaat is er dan ook naar. +:)+

@ Russel.
Stro voor minder dan 2 euries heb je hier in Grünn ook niet :n hoor. Bij de meesten betaal je ook al gauw € 2 tot € 2,50 voor een pak stro.
Ik denk dat jij geluk hebt met die lage prijs.
Laatst bijgewerkt door diana1 op 08-03-09 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:01

Ach, wmb past iedereen het eens in de week als degene zelf heeft bijgestrooid. Iedere dag hoeft niet van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:21

Fitz, mail mij jouw adres, ik zit ook in Gelderland, maar dat land is groot :D , ik ga her en der informeren, zal niet meteen morgen antwoord hebben, maar binnenkort wel. Ik sprak van de zomer mensen die het gingen ophalen en dat was echt toen voor 2 euries, vaak is het dan in de winter maar 2 kwartjes duurder voor het opslaan.

Hoe kunnen wij jouw helpen om je boxen sneller uit te mesten? Heb je misschien niet de spierkracht? Stel je neemt eerst de hele ballen op en dan ga je even wat zeven, maar je moet ook niet de illusie hebben dat alles er uit is, hark ook nog een keertje alles door elkaar en wat boven blijft liggen zeef je nog even met je zaagselriek. De zaagselriek vind ik erg zwaar, daar moet ik wel aan wennen.

Ik heb de luxe dat ik het voorste deel leeg kan vegen voor het hooi neer te leggen, dus ik heb bij 1 stal nooit hooi verlies, dat paard likt de grond af :+ , de andere stal heb ik wel hooi verlies, maar dat hark ik door zijn stal, die staat nog op vlas. Nu heb ik een hooizak opgehangen, goed laag, is geen net, maar een zak. Kijken of het diertje het snapt en dan hoop ik ook geen harkwerk meer te hebben.

Voorheen was ik zo omslachtig om de kruiwagen buiten de stal te laten staan, nu rij ik hem naar binnen, is zo veel makkelijker :D , dat ik dat zo lang niet ontdekt heb. Heb je een stal waar een drempel in zit, dan zet je alleen het voorste deel in de deuropening. Ook was ik zo omslachtig om tussendoor te vegen, doe ik dus ook niet meer.

Wat mij veel werk kost is het hooi goed nat maken, maar ook weer niet te nat, maar ook geen stukken overslaan. Heb er eentje die heel erg snel reageert op stof. Dat kost mij vaak mijn rug en zoveel tijd en energie, maar dat moet maar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-03-09 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:22

Ik bedoelde een uur bezig met de stallen hoor.
Communicatiefoutje denk ik :? die lijst is geen uur werk hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:29

Diana, ik wil wel beloftes doen, maar die kom ik vast niet na. Ik heb zoveel werk hier nog liggen na mijn verhuizing, voel mij steeds schuldig als ik bok, doe ook steeds even tussen door. Maar als ik een dag geen tijd heb, dan lees ik even 10 minuten bij de volgende dag en dan heb ik ook geen tijd voor lijstjes. Op mijn werk kan ik niet bokken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:45

Je kunt het allicht proberen??? Weet je wat we doen:
Indien zich geen andere vrijwilliger meldt, neem ik contact met jou op?
Het moet toch te doen zijn om eens in de twee weken te wisselen?
Zo blijft het leuk en is het voor iedereen overzichtelijk.
Als iedereen los van elkaar gaat plaatsen wordt het er denk ik niet echt duidelijker op.
Het is wel zaak dat je alles bij leest want niet alles wordt via PB gedaan...of dat moet gewoon WEL worden gedaan. Dit is wel het handigst. Als iemand dan een keer minder tijd heeft hoeft hij niet persé het topic helemaal bij te lezen alvorens de lijst te plaatsen.
Ik hoor het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:46

Oke, zullen we per week wisselen? Dan begin ik morgen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:50

Hartstikke TOP!
Pluk jij hem gewoon van de site?
Sinds vanochtend geen wijzigingen doorgekregen dus als je kopieert en plakt heb je de actuele lijst.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:55

Goedemiddag, hier iemand die zeeer tevreden is nog steeds.

gisteren de laatste 2 stallen ook van korrels voor zien,

1stal van 1,5jarige (wordt september 2)
6 zakken a 15 kilo, stal is ong 2.90 bij 2.90

1 stal van shetlander, overdekte gedeelte is ong 5 vierkante meter.
3 zakken a 15 kilo is er in gegaan.

hier van elke stal een fototje,

stal 1 vieze merrie,
Afbeelding

stal 2 hengst, die heeel veeel poept.
Afbeelding

stal 3 is shetlander
http://i449.photobucket.com/albums/qq22 ... a1f4ca.jpg

stal 4 is 1,5 jarige
http://i449.photobucket.com/albums/qq22 ... 1286b4.jpg

ik ben vandaag ong klein uurjte bezig geweest met de 4 stallen, ik had 2/3 kruiwagen vol (zo`n groene)

Ik krijg trouwens onmogelijk de hele stal erop, athans met deze lens, ik zal eens proberen met mijn andere lens van de week, ik moet nu behoorlijk ver weg staan om er wat op te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 09-03-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Ter illustratie max. 2 foto's toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:56

Ik zal morgen updaten, oke?? Van de site zelf.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:46

Hier (lunteren) kostte het stro van het land 1.75 per baal deze zomer.
Moest je het wel zelf voor halen.
Nou had ik het er toevallig met mijn vader over vanmorgen die had de buurman gesproken die ook hooi verkoopt en die vangt nu 4.50 per baal! Stroprijs nu was 3.50 per baal.
Ik vind die prijzen echt enorm hoog.
Kun je toch nagaan wat een winst daar opgemaakt wordt alleen voor het opslaan!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:31

Welke buurman is dat ?? Vink?? Want die vroeg zaterdag nog 5 euro !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:34

5 euro schandalig, hier haal ik voor 3 euro per baal en zo een grote ronde, prima kwaliteit voor 30 euro thuisgebracht.