Ook ik lees nogsteeds mee hier 
russel schreef:Zammie schreef:Wat is dan het probleem russel? Dan ga je toch voor zo'n bodem? Als het je toch niets uitmaakt wat erin komt, dan neem je toch die je het liefste wilt?
Misschien heb je mijn posts niet zo goed begrepen....

Kan hoor, geen probleem. Het Probleem is nl dat ik nog gee keuze kan maken...dus ik heb het liefste wat het beste is.....en daar ben ik nog niet uit....daarom lees ik nog steeds mee......

Hier precies hetzelfde!
Deze week wordt mijn bak weer bijgevuld met extra zand, speciaal scherp zand er ook nog door, en dan mooi gelijkgemaakt en dan eens kijken hoe het gaat en of en zo ja wat voor toevoeging er bij komt...
heleenxx schreef:Ik lees hier nog af en toe even mee, omdat ik 1,5 jaar geleden met hetzelfde dilemma zat, hoe een bestaande zandbodem te verbeteren.
Ik durfde de kokos niet aan, omdat ik toch bang was dat het op den duur zou gaan verteren.
We hadden diezelfde ervaring al met de megatop houtsnippers gehad, dat zou ook niet kunnen verteren, maar dat is me na 5 jaar toch gaan rotten! Wat een drama!
Wij hebben uiteindelijk voor de all weather tuft snippers gekozen. En ik ben daar blij mee! Ik heb afgelopen winter bij -10 vorst kunnen rijden, de hele zomer goed kunnen rijden zonder sproeien, en zelfs nu nog staat er geen plas in. Het vraagt geen onderhoud, de trekker hebben we verkocht. Ik hoef alleen maar 1x per week even de hoefslag terug te harken, 10 min. werk.
De mensen die ik ken die wel kokos in hun bak hadden gedaan in diezelfde tijd ben ik een beetje blijven volgen. India is dus nog steeds tevreden, haar bak heb ik nog niet gezien.
Maar bij iemand anders was de binnenbak een drame gaworden, een en al kuilen en bulten. En ik was vorige week bij de longeerbak van iemand, waar je na 1,5 jaar geen kokos meer terug kon vinden, helemaal verteerd.
Zij had inmiddels voor haar buitenbak toch voor tapijtsnippers gekozen.
Ik kan dus niet persoonlijk vergelijken, maar ik ben zelf wel blij dat ik voor de oerlelijke, grijze maar praktische all weather tuft heb gekozen. Ik weet tenminste zeker dat ik daar over 15 jaar nog blij mee ben.
Geen commentaar op de kokos, omdat ik geen persoonlijke vergelijking heb, maar ik ben wel heel nieuwsgierig hoe jullie bakken er over 5 jaar nog bijliggen.
All Weather tuft twijfel ik ook nog over.... idd errug lelijk maar als het werkt dan is het super!
Heb jij drainiga eronder? En op wat voor bodem zitten jullie? Zit er leem of klei diep in de grond? Of een makkelijke bodem?
Ik zit nml op hele vettige leem, die zelfs drainage snel verstopt...en dus ook slecht water doorlaat.
De snippers van Agterberg schijn je ook los te kunnen kopen, werken die net zo goed als de all weather tuft?
Zammie schreef:@russel: Vreemd, dat de dealers het bij jouw afraden. Ik heb met beide (lange en kortevezeldealer) daarover gemaild en kreeg van beide, dat dat prima kon..
Ik gebruik een eg die niet onderwerkt, alleen vlak sleept. Is met korte/dikke punten. Zo'n mat in een ijzeren constructie, zodat je zelf kunt instellen hoe je de eg wilt instellen. Dus geen eg die er los achterligt. Misschien dat daar verschil in zit?
Ik heb dus juist niet, dat de kokos ondergewerkt wordt. Eerder, dat het juist weer losgetrokken wordt door de eg en met rijden, rijdt je dat weer in de grond.
Ik weet niet hoe andere soorten zich houden voor datgene jij wilt russel. Maar je moet dat doen, wat jezelf het beste lijkt...
Ik weet wel, dat er vroeger een korrel (plastic) was, die was ook heel goed, maar kom dat nergens meer tegen.
Ja die gekleurd platsic korreltjes,grotndeels grijs maar ook rood/blauw/geel enz
Op het oude ponyclub terrein bij ons oude huis lag dat ook, en op 2 mange's die ik ken
Maar wat er met die bakken is gebeurd...? ponyclubterrein staan nu huizen haha
Maar weet ook niet precies wat het idee van die korreltjes was, ik ken er die het op en door het (zwarte) zand gebruikten, en een die heel zn bak echt gevuld had met die korreltjes, daar zag je niet echt zand meer.
Neemt iig geen vocht op zoals tapijtsnippers, maar zorgde denk ik wel voor een minder zware bak en evt beter doorlaten van water?