Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:41

Zo als jij het beschrijft scheelt het inderdaad niet veel, en dan zou ikinderdaad misschien ook voor de snippers gekozen hebben.

Ik heb mijn bak laten laseren voor €90.
En de rotoregg kunnen we van de buren lenen.

En ik heb op dit moment geen wedstrijdpaard, scheelt ook.
Mijn andere paardjes hebben lekker even vakantie.

Succes met het kiezen!

russel schreef:
Interessant Heleen, heb even de site bekeken, maar het is zeker niet duur....voor 2000 euor heb je heel je bak gedaan...

Maar is het ook geschikt voor een te zware bak? Wordt de bak er niet in eerste instantie te zwaar door? Ik ken iemand die had donker grijs spul, leek dik katoen of zo, en die bak is loodzwaar geworden. Is dat wat anders dan?
[/quote]

Dat kan ik mij wel voorstellen, maar de bak moet gelaserd worden, dus keistrak zijn, dan moet het met een rotoreg er door gemengd worden en dat kunnen wij ook niet zelf want die hebben wij niet..dus de loonwerker moet toch komen...., het uitpluizen voor zoveel balen dat is een monnikenwerk en dan kan je niet rijden totdat je bak klaar is. Dat kan weken duren...koop je uitgeplozen spul dan ben je meer dan 500 euro kwijt. Als ik dan uitgeplozen spul laat komen is bijna 900 euro totaal, inclusief bezorgen, dan kan dat alleen in de zomerperiode want anders moeten ze platen leggen, dus stel dat komt er ook nog bij, dan de loonwerker om mijn bak te laseren, want ik heb gelezen dat hij helemaal egaal vlak moet zijn, dan die rommel er door laten werken, in de hoop dat die vrachtwagen meteen komt en de loonwerker niet een 2e keer hoeft te komen....dan kom ik waarschijnlijk op nog een 500 euro...

Ik tel 500 euro omdat ik een loonwerker heb laten komen om 5 bergen zand te verdelen op mijn bak, egaal had hij hem niet gemaakt, dat moesten we zelf...hij koste toen voor anderhalf uur werk 400 euro...nu zal hij langer bezig zijn..

Dan ben ik voor kokos dus geschat 1400 euro kwijt. Is idd goedkoper, want 1900 euro is ook niet misselijk...maar die bakken zijn wel populairder dan kokos....misschien over een paar jaar is kokos dat ook.....[/quote]

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:57

Ook ik lees nogsteeds mee hier :)

russel schreef:
Zammie schreef:
Wat is dan het probleem russel? Dan ga je toch voor zo'n bodem? Als het je toch niets uitmaakt wat erin komt, dan neem je toch die je het liefste wilt?

Misschien heb je mijn posts niet zo goed begrepen.... :D Kan hoor, geen probleem. Het Probleem is nl dat ik nog gee keuze kan maken...dus ik heb het liefste wat het beste is.....en daar ben ik nog niet uit....daarom lees ik nog steeds mee...... ;)

Hier precies hetzelfde!
Deze week wordt mijn bak weer bijgevuld met extra zand, speciaal scherp zand er ook nog door, en dan mooi gelijkgemaakt en dan eens kijken hoe het gaat en of en zo ja wat voor toevoeging er bij komt...

heleenxx schreef:
Ik lees hier nog af en toe even mee, omdat ik 1,5 jaar geleden met hetzelfde dilemma zat, hoe een bestaande zandbodem te verbeteren.
Ik durfde de kokos niet aan, omdat ik toch bang was dat het op den duur zou gaan verteren.
We hadden diezelfde ervaring al met de megatop houtsnippers gehad, dat zou ook niet kunnen verteren, maar dat is me na 5 jaar toch gaan rotten! Wat een drama!
Wij hebben uiteindelijk voor de all weather tuft snippers gekozen. En ik ben daar blij mee! Ik heb afgelopen winter bij -10 vorst kunnen rijden, de hele zomer goed kunnen rijden zonder sproeien, en zelfs nu nog staat er geen plas in. Het vraagt geen onderhoud, de trekker hebben we verkocht. Ik hoef alleen maar 1x per week even de hoefslag terug te harken, 10 min. werk.
De mensen die ik ken die wel kokos in hun bak hadden gedaan in diezelfde tijd ben ik een beetje blijven volgen. India is dus nog steeds tevreden, haar bak heb ik nog niet gezien.
Maar bij iemand anders was de binnenbak een drame gaworden, een en al kuilen en bulten. En ik was vorige week bij de longeerbak van iemand, waar je na 1,5 jaar geen kokos meer terug kon vinden, helemaal verteerd.
Zij had inmiddels voor haar buitenbak toch voor tapijtsnippers gekozen.
Ik kan dus niet persoonlijk vergelijken, maar ik ben zelf wel blij dat ik voor de oerlelijke, grijze maar praktische all weather tuft heb gekozen. Ik weet tenminste zeker dat ik daar over 15 jaar nog blij mee ben.
Geen commentaar op de kokos, omdat ik geen persoonlijke vergelijking heb, maar ik ben wel heel nieuwsgierig hoe jullie bakken er over 5 jaar nog bijliggen.

All Weather tuft twijfel ik ook nog over.... idd errug lelijk maar als het werkt dan is het super!
Heb jij drainiga eronder? En op wat voor bodem zitten jullie? Zit er leem of klei diep in de grond? Of een makkelijke bodem?
Ik zit nml op hele vettige leem, die zelfs drainage snel verstopt...en dus ook slecht water doorlaat.

De snippers van Agterberg schijn je ook los te kunnen kopen, werken die net zo goed als de all weather tuft?

Zammie schreef:
@russel: Vreemd, dat de dealers het bij jouw afraden. Ik heb met beide (lange en kortevezeldealer) daarover gemaild en kreeg van beide, dat dat prima kon..
Ik gebruik een eg die niet onderwerkt, alleen vlak sleept. Is met korte/dikke punten. Zo'n mat in een ijzeren constructie, zodat je zelf kunt instellen hoe je de eg wilt instellen. Dus geen eg die er los achterligt. Misschien dat daar verschil in zit?
Ik heb dus juist niet, dat de kokos ondergewerkt wordt. Eerder, dat het juist weer losgetrokken wordt door de eg en met rijden, rijdt je dat weer in de grond.

Ik weet niet hoe andere soorten zich houden voor datgene jij wilt russel. Maar je moet dat doen, wat jezelf het beste lijkt...
Ik weet wel, dat er vroeger een korrel (plastic) was, die was ook heel goed, maar kom dat nergens meer tegen.

Ja die gekleurd platsic korreltjes,grotndeels grijs maar ook rood/blauw/geel enz
Op het oude ponyclub terrein bij ons oude huis lag dat ook, en op 2 mange's die ik ken
Maar wat er met die bakken is gebeurd...? ponyclubterrein staan nu huizen haha
Maar weet ook niet precies wat het idee van die korreltjes was, ik ken er die het op en door het (zwarte) zand gebruikten, en een die heel zn bak echt gevuld had met die korreltjes, daar zag je niet echt zand meer.
Neemt iig geen vocht op zoals tapijtsnippers, maar zorgde denk ik wel voor een minder zware bak en evt beter doorlaten van water?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:59

Wij hebben die snippers van Agterberg, geopat noemen ze dat. Voor onze bak werkt het helemaal super. Persoonlijk vind ik het veel mooier dan all weather tuft. Onze paarden lopen ook vaak los in de bak (in de winter de hele dag) en dan graven ze nogal eens een kuil tot op het doek. Het voordeel van geopat is dat je het dan makkelijker kunt slepen dan tuft. Voor de kokos was ik gewaarschuwd dat dat eerder vergaat en dat je na een aantal jaren weer met een zware bak zit. Agterberg is er in ieder geval vanaf gestapt, omdat de ervaring er niet zo goed mee was. Heeft iemand eigenlijk een buitenbak waar al 5 jaar of langer kokos in zit?

Renske_

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:02

Ah super!
Mag ik vragen wat je kwijt was voor een 20x40 bak?
Geopad snippers zijn kleiner dan de AWT snippers dacht ik he? En idd een stuk mooier ;)
Maar t gaat mij er om dat de bak ook bij nat weer te rijden blijft... en dat hij niet te zwaar is om fanatiek in te rijden natuurlijk, én dat je bij een soms lomp galloperende fries niet snel gaten in de grond slaat of bij een dlle kwpn'er(die stampt nu met haar gekke buien echt grote gaten in de grond als ze uit haar dak gaat aan de longe...longeer haar altijd voor ik ga slepen haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 09:37

Met geopad moet je behoorlijk wat balen hebben, agterberg adviseert ongeveer minimaal 8 balen...ook gebruiken zij geen m3 zand meer omdat dat te zwaar is.

Ik heb er nu 4 balen in liggen, maar merk nog weinig verschil, maar ze kosten wel afhankelijk van het gewicht zo tussen de 350 en 400 euro per stuk. Dus 3000 euro moet je er wel voor uit trekken en dan is het nog zelf gehaald. Het duurt ook een tijdje voor het goed mengt, veel van de snippers blijven er op liggen...

Doordat ik het erg kostbaar worden, kijk ik even verder....ik sleep elke dag de bak en sproei op de dagen dat het niet regent.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:40

Volgens mij waren wij voor de geopat (of is het geopad) ongeveer 4000 euro kwijt, maar dan heb je ook wel veel snippers.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:24

Renske, wij zitten op zandgrond en we hebben drainage.
Evengoed had ik vroeger met de houtsnippers en met alleen zand wel bij dit weer water in de bak staan. Nu dus niet meer. De snippers nemen veel water op.
Ik moet zeggen dat de lelijkheid snel went ;) , zeker omdat het toch zo verschrikkelijk praktisch blijkt te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:15

Jol1 schreef:
Volgens mij waren wij voor de geopat (of is het geopad) ongeveer 4000 euro kwijt, maar dan heb je ook wel veel snippers.

maar daar ga ik dan ook wel op komen, schat ik.

Ben nu even aan het orienteren op houtsnippers, hoor daar ook goede ervaringen over.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:16

Zou ik niet doen. Zie mijn eerdere post.
Drama! Vergaat toch na een paar jaar en dan is je bodem echt verruïneerd.
Ik spreek helaas uit ervaring. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:17

Had jij ook naadlhoutsnippers bij bv een paardenbakkenleverancier?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:25

Megatop houtsnippers, speciaal voor paardenbakken. Zou nooit rotten, werd er gezegd... >;)
Het was een aantal jaar geleden erg populair om te gebruiken, ik ken inmiddels niemand meer die ze nog heeft, overal is de bodem inmiddels weer vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:37

Ah, ok, heb idd al meer neg. ervaringen over Megatop gelezen.

Maar er zijn ook positieve ervaringen, Van Doorn, bv, maar die heeft ook weer slechte...

rockhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:34

Mijn bak is echt een drama , de vorige eigenaars hadden houtsnippers erdoor gedaan

Volgende week komen ze de bovenlaag afgraven,en nieuw zand storten en kokosvezel.
Alleen ben ik er nog niet over uit welk zand het beste is.
in de paddock heb ik drainage zand liggen,super spul.blijft droog maar loeizwaar!

Iemand een idee?

ik zit op kleigrond,en de bak is gedraineerd....

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:01

ik had strandzand in mijn bak, en die is nu ook super,
maar ik denk dat drainage zand iets groter van korrel is?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:12

wij hebben woudzand, maar nog iets aan de groffe kant. Maar met de (korte) kokos erdoor is het super.

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:24

kom hier toch ook nog maar even met een zeeeeeer positief bericht over kokos! Mijn bak was altijd veel te zwaar, houtchips brachten niet veel verbetering en verteerden snel. Van de zomer kokos erdoor verwerkt (lange vezel). Baan is stevig met voldoende veer, met regen EN met langere drogere periode houdt de baan zich meer dan uitstekend. Ga met zeer veel vertrouwen de vorstperiode tegemoet!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 21:54

rockhoeve schreef:
Mijn bak is echt een drama , de vorige eigenaars hadden houtsnippers erdoor gedaan

Volgende week komen ze de bovenlaag afgraven,en nieuw zand storten en kokosvezel.
in de paddock heb ik drainage zand liggen,super spul.blijft droog maar loeizwaar!

Iemand een idee?

Woudzand :j
Drainagezand is te grof, dat is heel moeilijk stabiel te krijgen.
Mijn onderlaag is drainagezand, daarover woudzand met korte kokosvezels.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:13

Deze berichten horen we graag :D

aurora12 schreef:
kom hier toch ook nog maar even met een zeeeeeer positief bericht over kokos! Mijn bak was altijd veel te zwaar, houtchips brachten niet veel verbetering en verteerden snel. Van de zomer kokos erdoor verwerkt (lange vezel). Baan is stevig met voldoende veer, met regen EN met langere drogere periode houdt de baan zich meer dan uitstekend. Ga met zeer veel vertrouwen de vorstperiode tegemoet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 08:53

rockhoeve schreef:

Iemand een idee?

Waar kwamen de houtsnippers vandaan? Van de gemeente of een erkend bakkenbouwer?Kennelijk is het soort hout de doorslag.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:34

@russel, wij hebben 5 jaar geleden ook Megatop houtsnippers gehad. In eerste instantie was ik daar heel enthousiast over, maar het is nu grotendeels vergaan. Ik zou er dus niet weer voor kiezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:23

Ja idd hoor alleen maar slecht over Megatop. Ik zal eens googlen of ze nog bestaan. Maar zijn er geen andere leveranciers?

rockhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:45

@ Manie: ik ga informeren nu naar woudzand...
Wat is zand duur zeg!

rockhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 17:46

@Russel: gee idee waar die houtsnippers vandaan kwameN..iig is het rotzooi!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:24

Zand is niet zo duur, maar het vervoer..................

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:37

wij hebben onze bak 3 meter diep laten omgooien, toen kwam het witte zand boven te liggen,
was ook duur (1000,-) maar dat is niet zo duur als zand aanvoeren,
maar dit was bij de aanleg van onze bak op een grasstuk met veel humus erin vanwege de bomen eromheen

(sorry zie net dat je op kleigrond zit met drainage , dan kan dat natuurlijk niet)