Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bacannie

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:21

Ninx schreef:
Ik ontdek tot mijn verbazing dat mensen wel degelijk een paard aanschaffen in dit landsdeel terwijl ze het weinig tot geen weidegang kunnen bieden. Al vanaf dat ik een klein meisje was wist ik dat je een aantal zaken op je 'afvinklijstje' moeste hebben staan om een een paard te kunnen kopen:
- voldoende geld
- goede stalling
- mogelijkheid tot onbeperkte weidegang
- kennis en ervaring
En zo vast nog een stapel andere punten. Maar het belangrijkste m.b.t. tot dit onderwerp; in ieder geval RUIMTE hebben om het paard de benen te kunnen laten strekken in een weiland met soortgenoten.
Noem me naief, maar ik had niet verwacht dat mensen een paard/ pony zouden willen kopen, terwijl deze niet tot nauwelijks naar buiten kan. .
Nu ik in dit landsdeel woon ben ik wel eens in pensionstallen geweest waar paarden het hele jaar, of het grootste gedeelte van het jaar binnen staan. Luchtzuigers, kribbebijters, wevers, doffe ogen, verveelde of humeurige uitstraling... er blijft soms weinig van het edele dier 'paard' over in een dergelijke gevangenis.
En zolang ik hier woon komt er geen paard. Moet er dan toch een paard komen, dan verhuis ik wel naar een plek waar daar ruimte voor is....

Meningen?

Ja, ik heb wel een mening. Het is hier in de omgeving uiteraard niet zo weids als in Friesland maar die 'onzin' die jij nu uitkraamt... Ach gut Sorry ik heb er even geen ander woord voor. Ik woon niet al te ver bij jou uit de buurt en jij stelt nu heel zwart/wit dat ik maar geen paard mag hebben omdat ik in het Gooi/de Randstad woon.
Mijn paard heeft (itt tot wat jij beweert) gewoon volledige weidegang en is ongetwijfeld net zo gelukkig als haar dochter in Friesland Lachen net zoals heel veel stallen in de omgeving. Ik weet niet waar jij geweest bent maar jou informatie klopt gewoon niet. Er zullen heus een paar stallen zijn waar ze geen weidegang krijgen maar dat is maar een handjevol. En ik begrijp idd ook niet wat mensen bezielt op zo'n stal te gaan staan maar deze stallen staan helaas niet alleen hier in de omgeving hoor Knipoog

Ster180

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:23

Ik vind dat een paard ook rustig ergens moet kunnen grazen enzo, daar ben ik het mee eens Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:24

Prisca schreef:
Klopt maar we zijn wel tevreden en IK vind dat ik er zo goed aan doe. En ik wacht rustig op iemand die wettelijk oordeelt of ik werkelijk zo slecht ben voor mij dier.
Ik weet dat ik op een super stal sta voor mens en dier heb vele slechtere gezien ene alles is heeeeerlijk NIEUW.

Zoals laatst al eens te lezen was in de P&S begint de paardensport steeds meer aandacht te krijgen van de politiek. Als de Ninxen van deze wereld nou eens flink hun best doen om andermans keuzes in het openbaar af te keuren, dan krijgt de politiek er vanzelf lucht van en wordt het op den duur wel verboden om nog paarden te houden op een plek waar ook stallen zijn. Het blijft natuurlijk wel altijd okidook om je paard op een landje te trappen en er verder niet al te veel naar om te kijken, hij staat immers buiten.
Als deze onzin doorgaat en post vat bij (bijvoorbeeld) de Partij voor de Dieren, dan is het afgelopen uit met de paardenbusiness in Nederland. Het wordt dan wel weer leuk om te zien hoe de fanaten de heren Horn en Van de Lageweg (of hun vertegenwoordiging) te woord gaan staan om uit te leggen dat ze niet meer kunnen doen wat ze altijd al hebben gedaan.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:26

Op zich is de OP misschien een beetje ongelukkig/zwart/wit neergezet. Als je goed zoekt, vind je overal stallen die qua ruimte en weidegang aan je eisen voldoen. Zoals ik al eerder op de vorige pagina zei, je hebt inderdaad genoeg stallen waar dat niet het geval is maar zoekt en gij zult vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:27

Gulpje, dat is waar, maar als je dan wat meer eisen stelt dan alleen weiland, paddock en niet te vergeten onbeperkt hooi, dan ben je opeens verkeerd bezig?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:32

als de mensen die hun paard 24/7 op stal hebben
nu eens zelf de hele dag op de wc gaan zitten?
uurtje per dag eruit. om te werken.
eten word onder de deur doorgegeven.

kijken of die na een maand nog gelukkig zijn?
wat zijn paarden toch lieve en vergevingsgezinde en een tikkie naiefe beesten...

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:34

mensen met paarden vergelijken.. jah heel logisch.

edit: Mijn paard komt paar uur per dag buiten, niet vaker want dan word ie of lekgeprikt, wat hij helemaal niets vind, of verbrand, of zich volvreet en dus daar weer klachten van krijgt. Verder loopt ie de rest van de dag heerlijk in de binnenbak.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:36

@ Lovely, lijkt mij niet. Ik heb mijn paard o.a. om dressuur mee te rijden en dat gaat nu eenmaal niet in een modderpoel... Hahaha! Maar... ik zou wel genoegen nemen met een iets mindere bak en veel weidegang/naar buiten dan een superbak en geen weidegang/paddock. Dat dan weer wel.

@ Sandra, dat is grappig. Die vergelijking maak ik meestal ook om uit te leggen hoe het voor een paard moet zijn. Een hond de hele dag in de bench is ook een mooie (doch verdrietige) vergelijking (vind ik).

@ pinuts, ik vind wel dat je het kan vergelijken. Paarden zijn bewegingdieren en zijn niet vrij om te bewegen... Wij kunnen gaan en staan waar we willen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:38

bacannie, een paard kun je nog wel wat vergelijken met een hond in de bench, maar met een mens..pff.. das toch wel even heel iets anders. Een paard is gewend om uren op stal te staan. ik weet niet hoe t bij jou zit, maar ik zit geen uren op de wc hoor:P

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:39

Lovely schreef:
Gulpje, dat is waar, maar als je dan wat meer eisen stelt dan alleen weiland, paddock en niet te vergeten onbeperkt hooi, dan ben je opeens verkeerd bezig?

Nee, niet naar mijn mening. Ik heb ook duidelijk aangegeven dat mijn tweede eis een goede bak is. En dan spreekt mijn egoistische kant. Want Daisy zou het een paardenworst wezen of er op Haar stal een goede bak is natuurlijk, die wil op het land.
En ik heb een stal gevonden waar dat allemaal mogelijk is.

Maar verder hou ik er ook absoluut niet van als er helemaal geen mogelijkheid is tot lekker benen strekken en paard zijn, ik ken een paar stallen die echt geen paddocks hebben, laat staan weide. Daar word ik serieus wel verdrietig van. Maar dat is mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:43

De mening van het paard over de bak doet er ook niet toe, het gaat om andere dingen. Namelijk dat door die bak blessures voorkomen worden en dat er lekker in gewerkt kan worden door het paard, dat maakt het rijden voor de baas ook weer prettiger zodat die weer met een prettig gevoel op het paard zit en dat dus ook weer uitstraalt naar het paard.

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:47

pinuts schreef:
bacannie, een paard kun je nog wel wat vergelijken met een hond in de bench, maar met een mens..pff.. das toch wel even heel iets anders. Een paard is gewend om uren op stal te staan. ik weet niet hoe t bij jou zit, maar ik zit geen uren op de wc hoor:P

Wij maken dat een paard gewend is om de hele dag op stal te staan. Maar dit is niet dé manier om een paard te houden. Ik blijf de vergelijking (geestelijk) hetzelfde vinden. Maar nu, neem dan geen toilet maar een gevangenis... ga je daar wél vrijwillig de hele dag zitten?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:49

Wat ik grappig vind in deze discussie is dat op vrijwel alle grote sportstallen die ik ken men weidegang onontbeerlijk vind, en als het dan echt niet mogelijk is ivm blessures word het opgevangen doordat paarden uitgebreid aan de hand naar buiten gaan om ontspannen te stappen en te grazen.

Alle wannabe's echter houden hun paarden 23 uur op het hok omdat ze bang zijn voor blessures bij hun M2-"sportpaard". Clown Ik weet niet welk paard ik zieliger vind eigenlijk

Als paarden kapot gaan van weidegang kunnen ze het werk ook niet aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:52

Pinuts, hoe kom je er toch bij dat paarden gewend zijn om uren op stal te staan???? Gestoord
Wat een onzin, lees ik toch weer......

En Lovely, er is ook nog een middenweg tussen 24/7 op stal of het paard op een landje zetten en er niet meer naar omkijken. Over dat laatste heeft niemand het, want ik geloof niet dat er hier iemand is die dat doet.

Fides, dat denk ik ook. Als je paard niet eens op het land kan staan, omdat hij dan kapot gaat wegens blessures, tja, lekker paard heb je dan. Hoe heeft hij/zij het als veulentje dan gedaan? Toen al opgesloten zeker. Verdrietig

Bacannie, het barst in deze omgeving (en vast ook elders, helaas) van de stallingen waar paarden amper naar buiten komen. Zelfs op stallingen waar wel degelijk weide is. Ben er zelf regelmatig getuige van geweest in 31 jaar tijd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:59

Bacannie schreef:
Wij maken dat een paard gewend is om de hele dag op stal te staan. Maar dit is niet dé manier om een paard te houden. Ik blijf de vergelijking (geestelijk) hetzelfde vinden. Maar nu, neem dan geen toilet maar een gevangenis... ga je daar wél vrijwillig de hele dag zitten?

Juist gestelijk kun je die vergelewiking niet maken.jij weet niet wat er om gaat in een paardenhoofd. Dat kún je niet weten.
Echter ben ik het wel met je eens dat een paard beter de hele dag naar buiten kan (mits schuilstal tegen dazen en zon en voor sommige regenen wind)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:00

Ik blijf het jammer vinden dat er alleen maar steeds gepraat wordt over 24/7 buiten of 24/7 stal. Dat heb ik ook al meerdere keren aangehaald.
Voor mij is beide geen optie. Er bestaat genoeg tussen in.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:01

Een paard went nooit aan lang op stal staan, hij moet vaak wennen van de eigenaar.Een paard op stal is handig bij wedstrijden er zit dan weinig blub op, allemaal in het belang van de eigenaar.Hoe voelt de eigenaar zich dan die een paard opgesloten heeft op stal? Mijn paard stond met zijn achterwerk naar de deur met zijn hoofd naar beneden, zwaar depri was hij.Dat was voor mij de druppel,en heb hem in januarie op het land gezet.Volgens veel mensen veel te koud en ik moest gewoon wachten tot het beter weer werd.Hij knapte zichtbaar op en ondanks HKO bleef hij de eerste uren op de wei alleen maar rennen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:03

runningkawa schreef:
Ik blijf het jammer vinden dat er alleen maar steeds gepraat wordt over 24/7 buiten of 24/7 stal. Dat heb ik ook al meerdere keren aangehaald.

klopt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:07

Bacannie schreef:
Ninx schreef:
Ik ontdek tot mijn verbazing dat mensen wel degelijk een paard aanschaffen in dit landsdeel terwijl ze het weinig tot geen weidegang kunnen bieden. Al vanaf dat ik een klein meisje was wist ik dat je een aantal zaken op je 'afvinklijstje' moeste hebben staan om een een paard te kunnen kopen:
- voldoende geld
- goede stalling
- mogelijkheid tot onbeperkte weidegang
- kennis en ervaring
En zo vast nog een stapel andere punten. Maar het belangrijkste m.b.t. tot dit onderwerp; in ieder geval RUIMTE hebben om het paard de benen te kunnen laten strekken in een weiland met soortgenoten.
Noem me naief, maar ik had niet verwacht dat mensen een paard/ pony zouden willen kopen, terwijl deze niet tot nauwelijks naar buiten kan. .
Nu ik in dit landsdeel woon ben ik wel eens in pensionstallen geweest waar paarden het hele jaar, of het grootste gedeelte van het jaar binnen staan. Luchtzuigers, kribbebijters, wevers, doffe ogen, verveelde of humeurige uitstraling... er blijft soms weinig van het edele dier 'paard' over in een dergelijke gevangenis.
En zolang ik hier woon komt er geen paard. Moet er dan toch een paard komen, dan verhuis ik wel naar een plek waar daar ruimte voor is....

Meningen?

Ja, ik heb wel een mening. Het is hier in de omgeving uiteraard niet zo weids als in Friesland maar die 'onzin' die jij nu uitkraamt... Ach gut Sorry ik heb er even geen ander woord voor. Ik woon niet al te ver bij jou uit de buurt en jij stelt nu heel zwart/wit dat ik maar geen paard mag hebben omdat ik in het Gooi/de Randstad woon.
Mijn paard heeft (itt tot wat jij beweert) gewoon volledige weidegang en is ongetwijfeld net zo gelukkig als haar dochter in Friesland Lachen net zoals heel veel stallen in de omgeving. Ik weet niet waar jij geweest bent maar jou informatie klopt gewoon niet. Er zullen heus een paar stallen zijn waar ze geen weidegang krijgen maar dat is maar een handjevol. En ik begrijp idd ook niet wat mensen bezielt op zo'n stal te gaan staan maar deze stallen staan helaas niet alleen hier in de omgeving hoor Knipoog

Ik heb nog even mijn beginpost gelezen, en daar kun je uiteraard uit opmaken dat ALLE mensen in 't Gooi en de Randstad hun paard binnen hebben staan. Maar natuurlijk bedoel ik dat niet. Ik werd er slechts pas in deze omgeving mee geconfronteerd omdat het hier nu eenmaal stikt van de stallen waar paarden de gehele dag en nacht binnen staan. Daarbij heb ik meer dan voldoende vrienden en kennissen in de buurt zitten die hun paarden buiten hebben staan.... zoals Gulpje al aangeeft bijv. Ik heb al een kleine 100x gezegd dat het in deze omgeving wellicht heel moeilijk is, maar zeker niet onmogelijk....
Ik ben het dus volledig met je eens.... zo, da's ook opgelost!

@ Gulpje: het valt mee met de rellen.... vooralsnog; maar met jou & moi in de buurt is een rel niet ver te zoeken... Haha! Which happens to be a joke ofcourse!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:09

Ninx schreef:
Ik heb al een kleine 100x gezegd dat het in deze omgeving wellicht heel moeilijk is, maar zeker niet onmogelijk....

En waarom heb je dan je paard verkocht?
De reden was toch dat je geen weiland kon vinden? Verward

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 17:10

runningkawa schreef:

In mijn beleving zijn er maar een paar mensen die hun paard 24/7 buiten hebben staan, bijv. Nadya. Maar verder heeft het overgrote deel, tot nu toe, gedurende de dag hun paard buiten staan in land of paddock.
24/7 buiten is een keuze, dat hoeft niet iedereen te doen natuurlijk. 24/7 binnen (of 22-23/7) is waar het hekele punt zit.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:13

nadya, mijn paard is het gewend hoor, die staat de hele nacht op stal, zo zijn er vast wel meer:)

edit, en had hij de keus? Bleef hij bij kou vast binnen. Zoals hij gewend is, een lekkere warme stal, niets mis mee voor een paar uurtjes:)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:16

Nou de enige stal die aan mijn eisen voldoet heb ik zojuist gebeld... ze zijn echter echt op zoek naar een paard om in volpension te houden, en ouder paard bijvoorbeeld wat dan door hun verzorgt wordt...
Ze probeert nog wat voor me te betekenen en als dat lukt belt ze me nog. Als ze niet belt, dan kan ik weer een plek van de lijst afstrepen waar mijn paard op het land zou kunnen... Verdrietig

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:18

pinuts schreef:
nadya, mijn paard is het gewend hoor, die staat de hele nacht op stal, zo zijn er vast wel meer:)

De hele nacht is wat anders dan dag EN nacht. Knipoog
Met hooguit een paar uurtjes uitloop.......

Jouw paard is het gewend, omdat hij geen andere keuze heeft. Paarden zijn enorme pleasers en ze pikken heel wat van ons, de mens. Of zie jij dat niet? Ikke wel. En ik heb bewondering voor hoe veel paarden zich houden. Ja
Heel veel bewondering. Maar ik zie ook hoe velen in psychische nood verkeren door het te lange opstallen. En nee, dan heb ik het niet over de nacht binnen. Dan heb ik het over het 100% op stal houden van paarden. Dat vind ik iets verschrikkelijks. Verdrietig

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 17:20

ja ok, ik bedoel de nacht, en mijn paard staat wss ook liever overdag een paar uur op stal vanwege de vliegen.. En hij is het gewend, niet alleen omdat hij geen andere keus heeft, maar ook omdat hij niet beter weet. En ja ik vind het ook niets als mijn paard de hele dag binnen zou moeten staan.. nee, maargoed veel doen dat wel.. vooral de sportpaarden moeten veel binnen staan.. echt niet mijn keuze, maargoed das wel een feit.