[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 13:28

Ja die klunzigheid ben ik ook bekend mee :+
Maar Jim is daar toch iets vergevingsgezinder in merk ik _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 15:21

Het ene paard is daarin ook echt de andere niet :) ik denk dat je goed bezig bent zo

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 16:19

Ja wat dat betreft is ze echt het tegenovergestelde van Jim. Merrie vs ruin en warmbloed vs koudbloed ofzo :+

Vandaag weer verder met de hekjes. Via mp weer wat stukken op de kop getikt. Dan denk ik, dat doe ik ff. Ben je met zo’n stukje toch zomaar een half uur bezig om het goed vast te zetten. Maar dit staat. Nog 3 stukken te gaan.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 18:13

Oh en vergeet helemaal de foto’s van de kleine Ximo die aan de bak moest ~~}>
Afbeelding
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 18:40

Hij lijkt het toch niet erg te vinden dat hij aan de bak moest.

Noura, tja merries. Er kunnen aparte karaktertjes tussen zitten. :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 11:33

Nee die kleine vindt het alleen maar heel erg leuk om iets te doen.

Ik ben blij :):)
Ik heb momenteel super fijn hooi. Heel laag in suiker, wel wat eiwitten. En er zijn 300 baaltjes voor mij gereserveerd *\o/*
Dat betekent dat ik er tot augustus mee kan doen tot de nieuwe oogst er is *\%/*

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 07:36

Oh dat is echt super. Altijd gedoe dat "hooistress" Dat is dan weer een van de dingen die ik niet mis nu ik geen paarden meer heb. Lekker smikkelen weer deze winter!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 15:29

<3
Afbeelding

En we hebben een steenuiltje in de buurt *\o/*
Afbeelding

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 06:52

Wat leuk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-24 18:49

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 23:33

Heel gaaf. Vind jouw plekje echt zo'n paradijsje

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 22:49

Leuke foto's Daihyo. Leuk gesprek daar ook!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-24 14:29

Ondertussen zijn er weer wat dingen aangepast. Zo heb ik het natste pad afgezet en aan weerskanten wilgen gezet. Een aantal kleine takken met gele wilgen en 4 grotere wilgentenen die al meer op een boom lijken :D
Die kleine takken had ik al staan, maar die zijn niet allemaal aangeslagen. Dus vandaar de groten erbij. De wilgenstekken thuis krijgen ook worteltjes, dus met een aantal struiken zal ik wat gaten opvullen. Zo wordt het een wilgenlaantje met verschillende soorten. De knotwilg, gele wilg, roze knuffelwilg en flamingowilg. In verschillende hoogtes. En dan heb ik op een andere plek ook nog amandelwilg, boswilg en rozemarijnwilg staan. Ik hou van wilgen <3
Afbeelding
Afbeelding

Verder staan de paarden nog elke dag 1-2 uur op de wei. Heerlijk dat dat het jaarrond kan. Ik heb 2 weitjes die ik nu gebruik. 1 die kaal moet, maar lang nat blijft. Niet heel ideaal, dus daar staan ze alleen op als het droog is. En de andere wei vooraan die juist heel snel droog is en die ik afgelopen zomer bewust niet heb gebruikt. Dat gras is dus lang en totaal niet voedzaam meer :+
Afbeelding

De struiken langs de weitjes gaan het ook steeds beter doen.
Afbeelding

En we zijn afgelopen weekend weer bezig geweest met palen en draad. Toen we hier kwamen staan heb ik bewust roodbruin draad gebruikt, omdat dat minder opvalt. Nadeel: het valt bij de ingangen zo slecht op dat Noura zich nog wel eens vergist als de wei weer dicht is en er dus half doorheen glijdt :roll:
Afbeelding

Dus hebben we alle ingangen nu met wit draad gemaakt, zodat mevrouw hopelijk wel op tijd stopt. Ze was wel zo vriendelijk om zelf ook mee te helpen :+
Afbeelding

En op de kleine weitjes stond geen stroom. Ik heb de draden ooit eens aan elkaar geknoopt, maar daar loopt het kleine apparaatje op leeg. Ik heb voor de binnenweitjes een ander apparaat dan op de buitenomheining, om de circuits kleiner te houden. Maar goed, dat werkte dus niet. Dus alles nagelopen, knopen eruit, draadverbinders erop, alles weer netjes strak getrokken en stroom erop.
Want als er geen stroom op staat, dan hangt Noura over het bovenste draad heen om grasjes te pikken. Waardoor er teveel druk op de palen komt en er dus regelmatig palen gebroken zijn.
Afbeelding

Verder zijn het schatjes hoor :D
En natuurlijk hebben we daar alles voor over. Ik zal mijn auto missen als ik die ooit eens in moet leveren. Wat die allemaal al niet vervoerd heeft voor de paarden :=
Afbeelding

Oh en vanaf januari ga ik zelf zaaimengsels verkopen. Ik heb een aantal mooie bedacht, samenwerking met 2 telers gezocht en het eerste zaad voor de mengsels is binnen. *\o/*
Uiteraard zal ik het zelf ook gaan gebruiken.
Afbeelding

Ik bedoel, dit wil toch iedereen. Alles bloeit gewoon nog steeds en wordt nog steeds druk bezocht <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dus krijgen de paarden nog steeds een paar keer per week salade.
Afbeelding

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:14

Leuk dat je ook zaden mengsels gaat verkopen.
Ik heb in de tuin ook wilde bloemen mengsel gezaaid en dat bloeit ook nog steeds. Alleen die zijn niet perse geschikt voor paarden.

Wij zijn nu bezig met de aankoop van een huis waar we de pony's aan huis kunnen houden. Hopelijk gaat dat allemaal lukken.
Dan wil ik ook een track maken en verschillende bloemen en kruiden tuintjes aanleggen.
En eetbare struiken/bomen langs de track.

Wortelen alle soorten wilgen zo makkelijk?
Ik wil op het natste gedeelte ook een wilgen paadje maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 14:32

Die ik ga verkopen zijn echt geschikt voor paarden. Langs de wei, in borders of in bakken. Mooi voor de biodiversiteit, maar ook als lekkere snack.

Ik kreeg vandaag zomaar 40 zaailingen van hisbiscussen. Variërend van 30cm tot rond de meter. Ik heb er 15 geplant, 1 was niet goed en de rest gaat naar Ir111.
Ik heb thuis nog wilgenstekken staan, die komen nog in het laantje en dan ben ik uitgeplant. Wilgen zijn inderdaad heel makkelijk. De ene soort makkelijker dan de ander. Maar als je nu wilgentenen in de grond zet, kunnen ze tot het voorjaar wortelen (de eerste worteltjes komen na een maand) en dan heb je met het voorjaar al blad aan je boompje.
Schietwilg, boswilg, grauwe wilg zijn heel makkelijk. De knuffelwilg krijgt ook snel wortels. De flamingowilg is wat moeilijker. Ik heb ze gewoon in een emmer water gezet en nu na 1,5 maand zie ik wortelpuntjes. De knuffelwilg heeft echt al worteltjes. Vandaag heb ik alles uit het water gehaald en in de potgrond gezet om verder te wortelen. Hopelijk kan ik ze dan in januari in de volle grond zetten.
Overal waar ik struiken en bomen wilde staan ze *\o/*
Ik moet nog een pad verleggen/werkpaddock groter maken en dan vind ik het goed qua indeling.

Dan nog wat voerplekken verstevigen met grindtegels en van het voorjaar bloemenborders maken. En dan alleen nog maar verrijken/verbeteren/mooier maken wat er is.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:48

Daihyo schreef:
Die ik ga verkopen zijn echt geschikt voor paarden. Langs de wei, in borders of in bakken. Mooi voor de biodiversiteit, maar ook als lekkere snack.

Ik kreeg vandaag zomaar 40 zaailingen van hisbiscussen. Variërend van 30cm tot rond de meter. Ik heb er 15 geplant, 1 was niet goed en de rest gaat naar Ir111.
De.

Oh wauw wat een fijn cadeau die hibiscus! Ik vind ze zo mooi.maar kom ze zelden tegen en zeker niet meer tegelijkertijd
Ze zijn niet giftig, lusten ze ze ook echt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 16:55

Ik ben niet jaloers ik ben niet jaloers op je hibiscus zaailingen -O- :+ welke kleuren?

De zaaimix zou mogelijk ook interessant zijn bij mij. Alleen zou het werken op taaie klei ook? En hoe bereid ik het voor op gras?

Afgelopen zondag ochtend reed ik voorbij, tevreden beestjes aan de wandel graas en zoem. Mooi stukje wei erbij zo. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 18:22

Ik ga verschillende mixen verkopen. Rekeninghoudend met grondsoorten. 2 van de mengsels kunnen zeker op klei. Het moet wel grasvrij zijn. Je kunt het frezen. Of plaggen en dan losmaken. Of je bereidt het nu al voor door te mulchen. Of op karton met daarop tuinaarde.
Die uitleg komt er ook bij op de site :D

De hibiscussen zijn inderdaad niet giftig. Ik heb er al 6 staan, daar hebben de wel eens een hapje van genomen. Maar blijkbaar vonden ze het niet lekker, want verder laten ze ze met rust. Die ik heb hebben paarse bloemen. Ik vind ze zo mooi <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 14:11

Vandaag heb ik vetbollen gemaakt voor de vogels. Dit zag ik vorig jaar op een kerstmarkt. Super simpel! Hopelijk zijn de vogels er ook blij mee :j
Ze hangen aan het vogelstation dat ik heb staan bij de mesthoop.

Afbeelding

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:31

Leuk gedaan zo.
Wat voor vet gebruik je daarvoor?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 14:37

Plantaardig frituurvet. Van die blokken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 14:57

Oh wat een leuk idee!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 15:42

Oh ja dat doet mijn moeder ook altijd. En die koopt er speciaal de lelijkste kopjes voor bij de kringloop _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 15:43

Ja dat heb ik ook gedaan :+

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:20

Super leuk. Daar wordt vast dankbaar gebruik van gemaakt. :D