Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:25

Zo'n jong veulen zou ik ook een deken geven.

Op dit moment ben ik blij dat ik geen werk heb. Nu kan ik de caravan tenminste op temperatuur houden. Onze gasfles is bevroren en alles moet dus op de houtkachel. Alleen al water opwarmen om af te wassen kost meer dan een uur. En dan moet ik straks nog gaan koken... Daar mag ik ook wel drie uur voor rekenen inplaats van 20 minuten.

Maar het is lekker warm binnen.

Afbeelding

Afbeelding

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:45

Ik denk dat hier de stallen niet vorstvrij gaan blijven. Vanochtend was het nog maar 0.9 graad binnen terwijl het gisteravond nog 4 was. Staldak is geïsoleerd deze zomer maar deze gevel staat nu vol in de wind. Normaal gesproken ligt er een van de bijgebouwen voor waardoor het meer uit de wind ligt.

Malenka, dat valt dan vies tegen als je even eten wilt koken of afwassen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:49

Oh respect Malenka! Hier tot nu ook alle verwarming op houtkachel, maar we naderen het punt dat het onvoldoende is.

Balen van de ketel df!
Wat een mooi caafjes verblijf :)

Jeetje Dais wat schrikken dat ze zich zo bezeerd heeft! En een dijk is met dit type neerslag niet heel praktisch nee.. het verbaast mij dat er hier nog niemand de weg af is gegaan. Af en toe komt er een vrachtwagen langs dat ik denk, oei..

Water in de stal is er hier al af. Was bevroren gisteren. En vanavond waarschijnlijk de schuur ook...
Tenzij we het kacheltje erin kunnen zetten om m op 2 graden + te houden..

Afbeelding
Hier een opkikker van 2 blije gezichten in de sneeuw? Ze zijn nog niet binnen geweest.. zij genieten wel.

En het is hier opnieuw gaan sneeuwen..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:52

Wij hebben alle waterleidingen geïsoleerd in de stallen/bijgebouwen en met warmtelinten eromheen. Waterbakjes in de stal worden verwarmd onder de 10 graden dus dat blijft ook warm. Ik heb ooit een paard met koliek gehad door veel koud water drinken dus vanaf het begin bij installatie al gezegd dat ik de waterbakken warm wilde hebben.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:53

Ik zet ze nu lauw water voor, maar ze vinden het slopen van de emmers belangrijker dan water drinken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:56

Wat leuk Fokfanaat, dat ras staat hier ook op het wensenlijstje.

Qua kou is het hier te doen. Paarden krijgen veel hooi. Ijsco staat op ijzers maar redt zich ook met ijsklompen. Ik voer ze nu in de schuilstal, net zo makkelijk. Daar mesten ze nu ook veel. Ik hoop nog wel op een aantal plekken de sneeuw wat weg te n krijgen. We gaan het zien.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:58

ooh Malenka dat is waar ook jij zit nu in een stacaravan :brr: succes hoor de komende 2 weken. Ik zou denk ik ergens een hotel geboekt hebben :7

Ooh en die Quinta wat sneu, dan krijg ik op eens weer de bibbers van al die koude ellende. en Veulens in een buitenstal idd, waar doe je verstandig aan he?
FF een voordeel met zindelijk maken: van kou gaan ze meestal spontaan plassen buiten

Mijn paarden staan snachts in een stenen schuur met geisoleerd dak. Nu ik de schuifdeuren dicht doe heb ik er wel flink de wind op staan, maar was het toch nog 6 graden vanmorgen. Dus zelfs nog gewoon stromend water. Ze lopen overdag zelf naar buiten en de klompen vallen goed onder de ijzers vandaan (eentje staat 4kant). inderdaad als het heel koud is plakt de sneeuw een stuk minder erg.

Heb gisteren voorzichtig langs de weg gestapt naar een leeg aardappelveld tegenover ons en hem daar laten draven. Dat ging echt verrassend goed, hij ontplofte zelfs aan de longeerlijn en dat ging goed.

Misschien ga ik morgen wel een buitenritje wagen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:46

@Akshay: wat een pretgezichten zo :) Daar straalt de ondeugd vanaf :)
Voeger had ik een nog groter hok met 3 verdiepingen, maar nu veel minder caafs binnen (sowieso veel minder) dus het te grote hok maar omgebouwd tot een kleinere maat.

Afbeelding

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:30

Helaas vandaag hardere ondergrond gecombineerd met plaksneeuw en binnen een half uur was alle tape weg en liep paard op blokken van 10 cm ijs... Even met de hoefsmid gebeld en ivm medische historie is het geen optie om paard zonder ijzers te zetten. Ik ga proberen in de loods (waar de stallen ook staan) een soort (klein) paddock te maken. Niet ideaal maar wil ook geen blessures.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:34

Gelijk heb je. Ik wilde dat ik die mogelijkheid had.
Ik heb nog aan hoefschoenen zitten denken, maar die zijn nu ook te glad met hun kunststoffen onderkant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:42

Maar daar komen geen klompen in, zou dat echt niet gaan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:53

Daar kunnen -denk ik- geen klompen onder komen omdat de onderkant vlak is, hooguit wat sneeuw tussen de ribbels (dit zijn Easy Boots)
Afbeelding
Én je hebt natuurlijk minder temperatuurverschil omdat de zool meer afstand heeft.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:28

_Lorette_ schreef:
Ik zet ze nu lauw water voor, maar ze vinden het slopen van de emmers belangrijker dan water drinken.

Hier slopen ze ze (nog) niet, maar Indy doet steeds haar centenbak erin en een vette haal naar voren zodat alles buiten haar stal ligt :') Stomme knol |o

Akshay, wat een heerlijke blije hoofden! *\%/*
Hier heb ik vandaag welgeteld 3 auto's gezien... EN als laatste...een strooiwagen :D {:} Al waait het zout zo de berm in, dus ik verwacht niet dat het veel doet.

MarloesHJ, ik ben ook een beetje bang voor koliek. Ik sta nu steeds met emmers met lauwwarm water bij die paarden... maar gisteren staat Indy non stop sneeuw te eten, hoeveel hooi ik ook neerleg. Dan vrees ik ook voor koliek :=

Malenka, respect voor jou in de caravan! :oo :wow:
Bij ons doet het gas ook raar. Onze kookpit doet vreemd, die pruttelt een beetje. Ik denk te weinig druk op de leiding :=.

Onze stal is niet echt een 'schuur'. Het is gewoon een dak met 4 wanden van metalen beplating waarvan aan 2 kanten alleen maar deuren. Aan de boven en onderkant zijn er grote openingen. Het is bij ons in stal -4 graden, ik heb een thermometer in het voerhok gelegd. De openingen hebben we provisorisch dichtgemaakt zondagmiddag tegen insneeuwen/inwaaien. Dat scheelt gelukkig wel al iets.

Afbeelding

Afbeelding

Zo was het gistermiddag, weinig sneeuw, vooral veel ijzel.

Afbeelding

Nog even mijn camera vanonder het stof gehaald (letterlijk na het sloopwerk op donderdag en vrijdag :') )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Quinta staat altijd te eten... :')

Zo, nu ff omkleden en de kou in :brr:

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 17:32

Gut een jonkie van een maand, die krijgt het wel voor z'n kiezen.

Een pup dit weekend. Snap dat je er vanwege de kou niet om zit te springen. Voor de rest is het natuurlijk heerlijk. Scheelt dat er wel een zonnetje aan komt. Ik heb van mijn oude hondje nog wel truitjes over. Mocht je dat willen kan ik wel wat opsturen. Zijn maatje cavalier.

Met het ijsvrij houden van hoeven geen ervaring. Hier regelen ze het zelf nog.

Gisteren overdag hebben ze gebunkerd in hooi, vannacht nog extra gegeven maar dat was bij lange na niet op en vandaag eten ze alles met lange tanden maar wel chagrijnig doen. Schiet mij maar lek.

Het gesleep met emmers is hier ook begonnen. In een verwarmde ruimte staat dus 200 liter water op voorraad.
Voor nu heb ik daar nog stromend water maar dat duurt vast niet lang meer.
Ik heb wel warmtelint besteld maar of dat op tijd binnen gaat zijn weet ik niet. Laten we het hopen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 17:34

Dais je paardenfoto's vind ik heel sfeervol.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:43

Vandaag mochten ze weer naar buiten. Wat vonden ze het geweldig, rollen en gek doen.❤ Gister was het geen doen. Niet om de paarden maar de sneeuwduinen achter de boerderij plus de sneeuwstorm waren mij te veel. Vanochtend alles met Henk weg geschoven. Dus om de boerderij weer begaanbaar. Hoop dat er niet meer gaat vallen, poehh wat een werk.
Afbeelding
Pretoogjes van Jazzlyn

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:49

@dais: mooie foto's. Zwart/wit of sepia ??

Hier is alles weer van eten en water voorzien.
Om te sjouwen kan ik echt tuingieters aanraden. Die dragen echt een stuk prettiger :)

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 17:57

Wat ben ik blij als die sneeuw voorbij is.

Voel constant een soort extra alertheid: hebben ze nog water, is het niet bevroren? Is er genoeg hooi? Redt het veulen het nog?

En maar slepen met emmers, waterkraan in de zadelkamer is ook vastgevroren dus water moet nu uit onze keuken komen. Soort mini trektocht elke keer, helemaal volgepakt over alle sneeuwheuvels heen naar de stallen toe :(

Geef mij maar 30 graden, daar doe ik het veeel beter op.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:12

Heeft iemand nog een idee voor de waterbak? Heb zo'n fles gedaan zoals vele aanraadde op facebook enzo. Fles met gekookt afgekoeld water, zout en lucht, maar helaas blijft de bak alsnog bevriezen. Iemand nog een ander idee?

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:16

De bovenkant zal altijd een probleem blijven, zeker als ie buiten 'op de kou' staat.
Als je een zinken emmer/bak hebt -waar je in de zijkant een gat in mag maken- kun je daar een (paar) brandende kaarsen onder zetten (het gat uit de wind :D ). Die zouden het water dan van onderaf op kunnen warmen, maar of dat afdoende gaat zijn met -10+ durf ik niet te zeggen.
Misschien in kombinatie met een klein vijverpompje om het water in beweging te houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:20

Een grote bak, en daar een kleinere bak in doen en stro ertussen.
Het scheelt iets, maar niets helpt nu echt.
Ja verwarmingselement of zo. Maar daar moeten ze dan ook niet bij kunnen

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:28

Bbbrrr hier ook veel sneeuw wind en vies koud. Hooi gaat nu ook harder en de ukken hebben 1 slowfeeder van de wand getrokken. Nu maar ff hooi op de grond. Mss wat meer verspilling maar met deze kou moeten ze kunnen eten.

Lotte_Wessel schreef:
Heeft iemand nog een idee voor de waterbak? Heb zo'n fles gedaan zoals vele aanraadde op facebook enzo. Fles met gekookt afgekoeld water, zout en lucht, maar helaas blijft de bak alsnog bevriezen. Iemand nog een ander idee?

[ [url=m/FWppce.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn vriend is nu warmtelint aan het halen, dat gaat om 1 kuip heen, die plaatsen we in een kuip van hetzelfde formaat en hopen dat t dan helpt. Dat wordt dan de nachtoplossing voor de ukken. Overdag blijf ik wel lopen met emmers (zolang ik t buiten zetten aandurf) en paard is qua stal wat warmer, waterbak nu bij de buitenwand weg gehaald en hoop dat die acceptabel blijft gedurende de nacht.

Van mij mag t lente worden!

Afbeelding

Afbeelding

Levert wel leuke plaatjes op!

De hopelijk gaat het goed met je andere buitencaaf! Sneu van die andere, was die al oud?

Pup met dit weer is inderdaad niet ideaal, hopelijk gaat t meevallen met de kou.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:00

Hier vond mijn tinker het helemaal geweldig en hij ging helemaal los in de sneeuw, mijn shetje vond het wat minder en stond liever in de schuilstal maar op de foto kwam hij toch even naar buiten om te rollen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:47

Ik heb net gewandeld met mijn beide dames. 3.5 km ploeteren. Denk dat ik dat meer ga doen komende week. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:48

Heerlijk Robijn!

En die tinker met dat mooie blauwe oog :+: