[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:34

Ninx, ruimtelijkeplanner.nl zou je moeten kunnen helpen, klik. Zo zitten wij op Archeologie en mogen wij dus niet zomaar gaan graven:
Citaat:
Het is verboden zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning, de volgende werken, geen bouwwerken zijnde, of werkzaamheden uit te voeren of te laten uitvoeren, over een oppervlakte van 1000 m2 of meer:

het uitvoeren van graafwerkzaamheden, het roeren en omwoelen van gronden, dieper dan 0,3 m onder maaiveld;
het verlagen van de bodem en afgraven van gronden, dieper dan 0,3 m onder maaiveld;
het graven of anderszins aanbrengen van watergangen en waterpartijen, dieper dan 0,3 m onder maaiveld;
het aanbrengen van diepwortelende beplantingen;
het ophogen en egaliseren van gronden.

Verder kun je op boerenbunder.nl veel zien over hoogte van je land, grondsoort, welke teelten er op naburige percelen (van boeren dan) worden/werden gedaan, en volgens mij ook waterstanden.

Dan heb je nog arcgis waar je leuke dingen op kunt zien, klik. Adres invoeren en daarna rechtsboven even op de drie 'laagjes' klikken om verschillende layers aan- en uit te kunnen zetten. Sommige layers zijn statisch, dus die geven gegevens over het perceel t.o.v. 'de wereld, sommige layers zijn dynamisch, die veranderen mee als je inzoomt en geven dus gegevens t.o.v. de percelen die je in beeld hebt.

Wij frezen elk jaar, maar doen daar geen melding van. De schuilstallen zitten in een bestaand gebouw, dus daar hebben we ook niets voor hoeven doen. De paddock was er al, valt ook binnen het bouwblok. Geen idee hoe die destijds is aangelegd qua vergunning, overigens, dat was voor mijn tijd.

neile

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 19:52

Marlies wat supertof! Ik vind het een heel goed idee. Zou zo graag ook zo'n beelden hebben van hierachter, maar wederhelft vindt dat voorlopig de aankoop van een drone nog niet waard. Helaas.. (en ooit :p)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:11

Caily schreef:
Neile, Ik denk dat dat voornamelijk is van hoe hoog je de lat legt, zowel qua bodem om te rijden als qua aanleg. Dit bijvoorbeeld, is 24/7 de plek voor deze paarden.

[ [url=m/D85SkG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zon bodem zou ik prima vinden om te rijden. En ik was min of meer in de veronderstelling dat mensen die zoiets als dit niet goed genoeg vinden hun paarden ook niet samen los of in PP opstelling zouden houden. Wellicht beetje te snel gedacht :o . Wat bedoel je met putten maken? En natuurlijk onderhoud. Vrienden hebben in het voorjaar een huis gekocht met rijbak waar jaren niks aan gedaan was. Leek meer een weiland. Flink diep frezen en daarna slepen, dat wekelijks doen en het is nu een fantastische bak. De paarden lopen er ivm pensionstlling alleen snachts in. Maar denk dat om dat te behouden 1 a 2 keer per jaar (minder diep) frezen wel nodig is.

Ik was helemaal vergeten te antwoorden op de vriendelijke mensen die reageerden op mijn vraag.
Bovenstaande paddock lijkt me helemaal prima, zo hoog leg ik de lat nu ook weer niet qua bak. Vergunningstechnisch mag hier toch niets, dus moet het sowieso al stellen met iets basic om te kunnen rijden thuis. Maar als dat hun 24/7 toegangsplek is, maken ze dan geen putten? Ik merk hier in de paddock goed dat paarden bepaalde paadjes uitlopen, putten graven of gewoon door vaak op 1 plek te staan er een kuil komt. Voor een rijpiste is dat niet zo handig. Ofwel moet je dan op voorhand eerst terug alle mest er uit doen, ofwel die putten toegooien,... Of sleep jij je bak heel regelmatig terug?
Ik mest hier dagelijks alles uit, maar in de piste staan ze vooralsnog maar heel beperkt 'los' omdat ik geen zin heb om ook dat stuk dagelijks bij te houden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:35

Olympia96 schreef:
MarjanB schreef:
Dank jullie!

Wil idd de bak opnemen in het traject

@olympia, zand omdat de regio waarin we willen wonen zandgrond is :)

Ah zo! Dus niet letterlijk een inrichting met alleen maar zand maken haha.

Zou wel ff driedubbel checken of het echt zandgrond is voordat je echt aankoopt. Wij zitten in een stuk Drenthe waar links rechts boven en onder ons woudzand ligt. Óveral. Maar nét niet daar waar wij wonen. Wij zitten op een enorme dikke laag leem. En dat zorgde voor een iets ander uitgavepatroon dan bedacht/gehoopt. Lees: we hebben voor €10.000+ euro aan woudzand moeten aankopen }:0

Daar sluit ik me bij aan. Niet zulke heftige ervaringen maar het is wel iets natter dan ik had verwacht. Ik heb 3km verderop in pension gestaan jaren geleden en daar was de weide gewoon altijd goed en droog. Hier dus niet. :D

Overigens wel goed om jullie ervaringen te lezen. Wij willen de bak dus betrekken bij de track en ze dan later via de bak schuilstal 2 toegankelijk maken. Misschien moeten we toch ook een optie openhouden om de schuilstal buiten de bak om bereikbaar te maken. We hebben nu keurige paarden die niet graven maar wellicht veranderd dat ooit.

Ninx schreef:
We hebben iets op het oog waar we kunnen wonen en de paarden houden. 2000m2 tuin, en iets van 5000m2 weidegrond.
Er zijn 2 zaken die ik me afvraag: in hoeverre moet je toestemming aanvragen voor het maken van de tracks? Niet wanneer je ze gewoon onbewerkt laat en laat kaal lopen lijkt me, maar wanneer je bijvoorbeeld de grond bewerkt (frezen of keren... het is zandgrond).
Hebben jullie ergens melding gemaakt, een aanvraag gedaan, of gewoon aan de slag gegaan?

En een schuilmogelijkheid? Hebben jullie een vergunning aangevraagd? Of hebben jullie misschien iets staan dat je vergunningsvrij kunt bouwen?
Ben zeer benieuwd!!

Wij hoefden voor de tracks geen vergunning aan te vragen. Voor het keren van de grond vd bak ook niet maar wel weer voor het plaatsen van een hek eromheen. Is echt per gemeente anders, een ook weer per gebied. Wij zitten in een gebied dat straks onderdeel gaat worden van een natuurverbeterproject. Ik verwacht dat we dan minder vrij zijn in ons doen en laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:58

Handig al die links! En marlies, ik word echt stik jaloers van jouw plaatjes zo.

Ik mag zo ook spelen met ons nieuwe speeltje: Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:59

OMG!! Wat een supergaaf ding! Daar zou ik ook wel mee willen spelen! :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:27

Caily schreef:
Inderdaad, de toon is niet aardig, daar ben ik me van bewust. Ik ben van mening dat dit gewoon bij de basis kennis van paarden houden hoort, ben echt geschokt over de hoeveelheid mensen hier die denkt dat ik een verhaaltje hou en vragen naar wetenschappelijk onderzoek.

Dat we op een traditionele stal waar paarden alleen tijdens uitmesten buiten komen, en zomers ineens de wei op geknald worden, tegen een muur praat, ben ik gewend. Ik dacht dat hier de mensen zaten die verder dan hun neus lang is keken.

Dat bewegen de sleutel tot gezond is, maar 24/7 grazen niet, is al een enorme verbetering voor de paarden. Volgens mij zijn we het daar in dit topic allemaal over eens. Hopelijk volgt de verbetering op voedingsgebied ook gauw.

Over veronderstelde voorkennis: Met een HBO opleiding dier- en veehouderij en 11 jaar werkzaam geweest te zijn geweest in de paardenvoeding (een een niet relevante master maar daarmee wel in staat om wetenschappelijke artikelen te volgen, ook in het engels) en een partner die een universitair studie veehouderij afgerond heeft + 15 jaar as nutritionist werkzaam te zijn (vee) en de internationale wetenschappelijke paarden congressen bezoekt had ik toch het idee dat ik best op weg was om iets te weten over paardenvoeding.....Maar gelukkig ben jij daar om me vooruit te helpen.

Het grappige is dat mijn partner zelden zo stellig praat over voeding als jij. Maar dan zal zijn gebrek aan ervaringen dan wel zijn.

Ik weet ook niet beter dan dat het niet zo wart wit is. Hooi is niet altijd beter en gras is niet altijd slecht. Sterker nog, ik ben voor mijn paarden erg blij met de betere opneembaarheid van de voedingsstoffen in verse toestand. Die hebben dat nodig.
Zoals ik ook zal erkennen dat je andere paarden mogelijk op een ander rantsoen beter kunt laten functioneren.
Zoals dat ook met humane voeding werkt. Ik doe het uitstekend op mijn dieet en de hoeveelheden die ik eet. Een ander zou er dik van worden en zelfs gezondheidsproblemen van kunnen krijgen. Gewoon omdat het persoon een andere aanleg heeft. Of een ander activiteits-niveau heeft. Dat maakt mijn voeding niet slecht. Gewoon passend bij mij.

Het artikel wat jij nu aanhaalt vind ik niet zo sterk.
Het is een mix van wat verwijzingen naar wetenschappelijk onderzoek met veel persoonlijke meningen en ervaringen. Het artikel gaat naar mijn idee erg vrij om met 'bewezen' en 'vermoeden'.
Heb het artikel een jaar geleden al een keer gelezen en toen de wetenschappelijke onderzoeken er nog een keer bijgepakt en zelfs besproken met mijn partner. of ik ze wel goed gegrepen had. En ik kan me dus ook gewoon echt niet vinden in de onderbouwing (of het gebrek daar aan) van dit artikel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:49

@ neile: ik heb het als combi. En het is niet te doen :')
Maar dat wist ik van te voren en het was dus ook een bewuste (budget) keuze.

Je doet het in mijn optiek óf
- gewoon geel zand, want dat is hufter proof en draineert goed, maar in droge periodes heb je dan een zware woestijn.
- een geprepareerde bodem maar die is kwetsbaar, omdat de paarden de opbouw slopen of omdat de vezels die er door heen gemengd worden aan je mest blijven plakken.

In de winter gaat de combi hier geweldig, want dan is de bak nat genoeg en stabiel. Uitmesten doe ik toch 2 keer per dag en om die 1 of 2 gaten kan ik wel heen rijden.
In de zomer ben ik aangewezen op elders rijden. Bos, rijvereniging, de buren, springles op een professionele accommodatie. Met een beetje flexibiliteit kan ik het jaar rond fanatiek trainen.
Ik heb het 'geluk' dat ik al van een suboptimale situatie kom waarbij ik op pension toen gekozen heb voor welzijn boven goede faciliteiten. Ik ben daar uber creatief geworden met waar en hoe ik toch mijn (wedstrijd) trainingen kan aanhouden. Maar daar met je dan wel zin in hebben. Soms moet ik ook wel een keer zuchten.

De beste optie ná wat ik nu doe zou voor mij zijn: geel zand en XP4 veze er door heen. Dat hebben we op de club en dat is een geweldige goedkope oplossing. Dan zou ik alleen moeten accepteren dat ik vezels in de mest heb zitten, die ik op enige moment weer teren ga komen in de wei of moestuin.

Over keren van de grond: Officieel is volgens mij alleen de bovenste x cm van jou. Dus als je diepere grondbewerking wil doen dan ploegen heb je formeel een vergunning nodig. Daarnaast een klik meldingen of er leidingen door of rond het perceel lopen waar je rekening mee moet houden. In de praktijk is dat 2e erg aan te bevelen en het eerste gebeurt vaak niet (en gaat vaak goed)

Robijntjah: ik ben dan weer jaloers op jouw speelgoed. Handig!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:20

Ik zou als je de bak apart houdt van de track, wel de optie maken dat bak erbij kan. Voor in hele natte periodes, en je bak eigenlijk de enige goede plek is. Want ik heb liever dat de paarden 24/7 fatsoenlijk kunnen bewegen, dan dat er 23/7 een bak mooi klaar ligt te wezen voor dat ene trainingsmomentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:30

Dat is ons plan ook uiteindelijk, al blijft de track achterin echt heel goed.

TADAAAAA
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:37

Hahaha!!! Dat blije hoofd! Ik snap je helemaal. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:51

Ethelate schreef:
Ik zou als je de bak apart houdt van de track, wel de optie maken dat bak erbij kan. Voor in hele natte periodes, en je bak eigenlijk de enige goede plek is. Want ik heb liever dat de paarden 24/7 fatsoenlijk kunnen bewegen, dan dat er 23/7 een bak mooi klaar ligt te wezen voor dat ene trainingsmomentje.

Dit vind ik wel een hele goede overweging.
Dan zou je dus de schuilstal met paddock apart van de bak doen en dan bijvoorbeeld een track om de bak heen, met de mogelijkheid de bak open te kunnen doen als de track te slecht is. In theorie zou dat dan alleen in de natte periodes zijn denk ik. En nog een theorie: dan hoef je qua werk minder te investeren in de track als keren, andere bodem, drainage, enz. als je met nat weer de bak als droog alternatief hebt.
En andersom, kun je meer investeren in een goede trainingsbodem van de bak, zonder het risico dat je bak gesloopt wordt.

Overigens moet ik zeggen dat wij ook geen gravers hebben. Ze liggen wel graag in 1 hoek van de bak, dus daar zie je wat bewogen zand door het opstaan en rollen. En inderdaad de mest. Bij ons liggen er na een dag ook wel wat hopen, ondanks 2x per dag uitmesten. Daar kun je best omheen rijden, of inderdaad ervoor even weghalen. Is ook 5-10min werk max. Ze lopen natuurlijk ook op de track of staan bij/in de schuilstal. Dus niet alle mest ligt in de bak.

Verschillende overwegingen :D

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:22

Duidelijke visie, Polo. Op dit moment heb ik een graspiste die zo ongeveer (afhankelijk van het weer) van april tot oktober berijdbaar is. In de wintermaanden wijk ik uit naar een piste in de buurt, waar ik binnen kan rijden. Daar kan ik te voet naar toe, maar ben ik in stap toch een 20/25 minuutjes naar onderweg.
Dat betekent - ook met het donkere weer in de wintermaanden en mijn werk - dat mijn dressuurtraining in de wintermaanden eenmaal per week is. Ik twijfel of het dan de moeite waard is om een vergelijkbare oplossing als jouw piste te maken van de graspiste hier, want ik vind het net wél waardevol om de rest van het jaar na mijn werk thuis te kunnen rijden? Jij gaat dus in 'de goeie maanden' elders trainen omdat jouw piste te zwaar ligt?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:23

Waarbij je dan weer rekening moet houden met mengen van grond / zand. Onze paddock is eigenlijk altijd droog, behalve bij de doorgangen naar de track. De track is onbewerkte zandgrond (we frezen jaarlijks, verder niet gekeerd oid). De grond van de track lopen ze mee de paddock in, waar het mengt met het zand en dan zorgt (samen met de mest die ze ook al-tijd in de doorgang laten vallen en er nog drie keer doorheen stampen) voor meer hummus in de bodem dan je eigenlijk wil. Hummus houdt water vast, dus je krijgt een stevigere laag. Die is lastiger uit te mesten, zeker als ie nat is: met de ene mestvork blijven er dan kruimeltjes achter -> hummus. Met de mestboy neem je zand/bodem mee -> kuil die steeds dieper wordt of zich vult met een mengsel grond/zand. Om mengen te voorkomen of beperken zou ik dan ook maatregelen nemen: alles hetzelfde qua zand, of straat tussen de ene grondsoort en de andere, zodat de paarden grotendeels hun hoeven daarop leeg lopen. Dat moet je dan wel vegen, en niet de verkeerde kant op (hummusrijk in hummusarm vegen werkt uiteraard ook niet).

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 13:35

Hier hebben ze in de bak vrij vaste looproutes (de hoefslag...) slaapplekken, rolplekken en mestplekken. Dat mesten is best handig, daar haal ik dagelijks weg en dan de verdwaalde mesthopen 1-2 keer per week. Graven doen ze maar af en toe, gooi ik gewoon met een schep dicht en dan hark ik nog wat na met de riek. Echt goed krijg je het nooit maar een rijbak en paddock kost veel ruimte. Denk dat ik met 2 keer per week slepen best een eind zou komen in de winter. Ik heb sinds dit najaar sproeiers maar benieuwd of ik tegen de droogte aan kan sproeien.
Hier in de buurt zijn meerdere stallen op stapafstand. Ik weet van een waar ik in 10 minuten stappen zou zijn dat je tegen betaling gebruik kan maken van hun agterberg baan (vragen ze wel veel geld voor vind ik). Denk dat als ik bij andere informeer het waarschijnlijk ook kan. Rijverenigingen bieden het vaak ook aan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:02

neile schreef:
Duidelijke visie, Polo. Op dit moment heb ik een graspiste die zo ongeveer (afhankelijk van het weer) van april tot oktober berijdbaar is. In de wintermaanden wijk ik uit naar een piste in de buurt, waar ik binnen kan rijden. Daar kan ik te voet naar toe, maar ben ik in stap toch een 20/25 minuutjes naar onderweg.
Dat betekent - ook met het donkere weer in de wintermaanden en mijn werk - dat mijn dressuurtraining in de wintermaanden eenmaal per week is. Ik twijfel of het dan de moeite waard is om een vergelijkbare oplossing als jouw piste te maken van de graspiste hier, want ik vind het net wél waardevol om de rest van het jaar na mijn werk thuis te kunnen rijden? Jij gaat dus in 'de goeie maanden' elders trainen omdat jouw piste te zwaar ligt?

Precies. Mijn bak is nu precies goed te rijden in de maanden dat jij niet kunt rijden. Ik zeg altijd: als de hele wereld verzuipt heb ik een geweldige bodem :+

maar in de zomer vind ik dat een stuk beter te pruimen dan in de winter. En mijn uitwijk mogelijkheden liggen echt naast de deur. Bos op 400 meter, buren op 50 meter, rijvereniging op 1,5 km en binnenbak op 3km.
In de winter wil ik in de avonduren, zo veel mogelijk, gewoon mijn achterdeur uit stappen en kunnen gaan rijden.

Het is gewoon niet ideaal. Maar wel goed genoeg voor mij.
Kan voor iemand anders weer helemaal andersom zijn.

Hahaha Hillary: ik herken je verhaal echt zooooooo. Ik blijf ook maar miemelen, sorteren, harken, vegen etc met dat zand.

FleurVP: beregenen werkt uiteraard. Maar de vraag is inderdaad hoe lang je moet beregenen.
Ik kan dat in theorie ook doen. Maar krijg er iets te veel gewetensbezwaren over. In de zomermaanden zou ik dan een halve dag moete beregenen om een uurtje te kunnen rijden. Ik gok 2 keer per week. Ik kan dat, zeker met deze droge zomers,, niet naar mezelf verantwoorden. Niet in stroom en niet in grondwater gebruik. maar dat zijn persoonlijke afwegingen. Zal per bodem en locatie ook wel verschillen. Al durf ik te gokken dat het voor alle gewone zandbodems geldt die in deze maanden mooi droog blijven.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:57

vraagje: wij hebben zo'n 40 baaltjes beschimmeld hooi (combi veel stof en vocht op onze hooizolder die nog aangepast moet worden, doodzonde van het mooie hooi). Hebben jullie suggesties hoe ik hier zo goedkoop mogelijk, verantwoord, vanaf kom?

Ik zou een deel kunnen gebruiken om aan de voet van onze haag te leggen? Ik weet dat hooi niet optimaal is maar de haag staat nu een jaar, heeft een laag houtsnippers aan de voet (niet heel breed, misschien 40cm) en dan daaroverheen hooi?

Suggesties iemand?

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:05

Ir111 schreef:
vraagje: wij hebben zo'n 40 baaltjes beschimmeld hooi (combi veel stof en vocht op onze hooizolder die nog aangepast moet worden, doodzonde van het mooie hooi). Hebben jullie suggesties hoe ik hier zo goedkoop mogelijk, verantwoord, vanaf kom?

Ik zou een deel kunnen gebruiken om aan de voet van onze haag te leggen? Ik weet dat hooi niet optimaal is maar de haag staat nu een jaar, heeft een laag houtsnippers aan de voet (niet heel breed, misschien 40cm) en dan daaroverheen hooi?

Suggesties iemand?

ik weet niet 100% zeker of je beschimmeld hooi op je composthoop mag gooien maar ik weet wel dat als iemand in de buurt z'n paardenmest composteert dat diegene dan waarschijnlijk standaard gebrek heeft aan restjes hooi, stro, takjes, blaadjes etc omdat je dat eigenlijk in een bepaalde verhouding moet mengen met elkaar. Dus wie weet als je het aanbiedt op marktplaats voor op de composthoop, is het interessant voor iemand.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:05

Dat is een goede tip! Takken heb ik hier ook nog liggen, mogen gratis mee. :')

Overigens is hooi niet optimaal voor je composthoop herinner ik me nu. Komt hele dichte vette compost van.

manolito10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:29

Trial & error: paddockverrijking editie :')
Wortels aan een touwtje: de kleine vond het te moeilijk, de grote trok het touw gewoon kapot Afbeelding
Volgende probeersel: een puzzel!

(We zijn momenteel bezig met het ombouwen van het perceel van gewoon weiland maar paddock paradise)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:32

Ir111 schreef:

Overigens is hooi niet optimaal voor je composthoop herinner ik me nu. Komt hele dichte vette compost van.

Wij fikken het op als de wind goed staat }>

Jemig Robijn wat een monstershovel! Hij is enorm! Gaaf hoor. Kun je meters mee maken haha.

Ik heb geen vergunning hoeven aanvragen voor de track, stal, heuvel en bak (hebben de boel echt op de kop gehad). Wél voor de omheining (want hoger dan 1 meter), inrit en kappen dode kastanjeboom (terwijl we verder alles wat groen was vergunningsloos mochten weghalen).

Shoot me.

Bij ons is de bak ook paddock. Nu nog niet echt bruikbaar want ligt berg woudzand te drogen.

Maar bij ons is het devies: regelmatig slepen. Of in ieder geval eens per twee weken. Dan blijft het echt netjes. Ze lopen meer op de track en heuvel dan in de bak.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:36

Ir111 schreef:

Slecht hooi gebruik ik eventueel als sponslaag (reguleren vochtgehalte) onder compost in de moestuin of als mulch rond de planten. Composteren doen de zelf gekomen compostwormen voor mij, geen toevoegingen nodig (en ook niet gewenst ivm extra massa en regelgeving).

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:49

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:08

Ir111, is het echt heel erg beschimmeld of gewoon niet meer geschikt voor paarden? Wij hebben een naburige koeienboer die dat bij z’n jongvee of droogstaande koeien gooit. Zij zoeken het uit en wat ze niet eten, gaat in het hok.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 16:17

Ir111 schreef:

Suggesties iemand?

Ben je een moestuinier?
Kijk eens naar de Ruth Stout method.