Zorgen maken om wolf...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:39

Wild mag naar mijn weten niet gevoerd of gelokt worden.

Tenminste dat begrijp ik van mensen die naar vogelkijkhutten gaan om vogels te fotograferen.
Dit om te voorkomen dat dieren te tam worden en aan menselijke geuren en activiteiten wennen.

Jaren geleden heb ik wel de roofvogels in de winter bij gevoerd. Er lag toen langere tijd dik pak sneeuw en vorst.

Ik moest de diepvries eens schoonmaken. Ideaal moment om kapot gevroren vlees aan de vogels te voeren.
Maar om geen vossen en dassen te lokken heb ik het toen op dikke hoekpalen gelegd in de hoop dat die er niet bij zouden kunnen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 23:52

Hier werd het destijds op grote schaal gedaan. De boswachter woonde hier vijftig meter vandaan en hij had altijd een enorme hoeveelheid kratten met appels. Wij mochten gebruik maken van zijn tuinpad om naar school te fietsen, dus we hadden altijd wel een appeltje voor in de pauze.

Ellende was wel dat die voederplaatsen waren voorzien van een schietstoel. Dus regelmatig legden de restaurantgasten het loodje. :( Maar ze bleven toch komen.

Kwamen de roofvogels het inderdaad ophalen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 00:02

@mysa, het was wel verdwenen en ik zag geen sporen van lopend wild.
Denk van wel.
Afgelopen zomer dode das uit de berm gevist en aan de bosrand/weiland gelegd in de hoop dat de rode wouw erbij zou gaan.
Maar dat heb ik niet gezien. Wellicht te groot als aas voor een rode wouw.

Toen gras gemaaid werd, hebben we het kadaver in het bos gegooid.
Alles in overleg met boswachter en vogelbescherming.

En das niet met de handen aangeraakt ivm ziektes die ze bij zich kunnen hebben.
(Dode) vossen en (dode) dassen nooit met blote handen aanraken zegt de boswachter.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 00:18

Zal dan wel. Hier ook een dode (heel jonge) das gevonden, paar maanden geleden. De zoveelste. Ze steken steeds over op een bepaalde plek. Is maar een smalle weg door het bos waar niet veel meer dan bestemmingsverkeer rijdt en toch gaat het steeds mis. Beestje was nog helemaal gaaf. Niet aangeraakt, wist trouwens niet dat ze zoveel ziektes overbrengen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 00:26

Vossen kunnen een parasiet bij zich hebben die hartproblomen veroorzaakt. Rabiës is iets om ook rekening mee te houden, hoewel dat voor zover ik weet niet in Nederland geconstateerd is. Bovendien stinken vossen verschrikkelijk. Die wil je niet eens aanraken.
En dassen zijn vaak drager van tbc.

Je kunt hier niet fatsoenlijk in de weide lopen, zoveel dassen gaten.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 12:13

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:34

tienus63 schreef:
Vossen kunnen een parasiet bij zich hebben die hartproblomen veroorzaakt. Rabiës is iets om ook rekening mee te houden, hoewel dat voor zover ik weet niet in Nederland geconstateerd is. Bovendien stinken vossen verschrikkelijk. Die wil je niet eens aanraken. En dassen zijn vaak drager van tbc.

Die parasiet is de vossenlintworm oftewel tapeworm. (Hieronder zwart gemaakt, omdat Oost-Groningen en Limburg als "besmet gebied geldt). Wolven kunnen echter ook een drager van vossenlintworm zijn, met een reële kans op verdere verspreiding, door hun zwerfgedrag. Besmetting kan via bijvoorbeeld valfruit of je eigen hond https://www.rivm.nl/vragen-en-antwoorden-vossenlintworm, (of het aanraken van dode dieren)

In Canada/USA raken steeds meer mens besmet. Voordat je ontdekt wat het is, kan je al serieus ziek zijn en er aan overlijden. https://www.cbc.ca/news/canada/calgary/tapeworm-echinococcus-multilocularis-alberta-klein-calgary-veterinarian-disease-coyotes-dogs-1.5224864

Verdere Potentiële ziekten waarvan wolven reservoir kunnen zijn en dus als risico kunnen worden gezien voor overdracht naar andere dieren of mensen zijn

Citaat:
Meldingsplichtig en bestrijdingsplichtig; plicht voor dierenartsen, dierenhouders en onderzoeksinstellingen):(artikel 6 van de regeling ~ artikel 15 GWWD).

o rabiës (hondsdolheid)
o brucellose (Maltakoorts of ziekte van Bang);
o tuberculose ten gevolge van Mycobacterium tuberculosis complex
o miltvuur

Potentiële ziekten waarvan wolven reservoir kunnen zijn en dus als risico kunnen worden gezien voor overdracht naar andere dieren of mensen bij wolven (artikel 10 van de regeling ~ artikel 100 GWWD). Meldingsplichtig voor dierenartsen en onderzoeksinstellingen:
o salmonellose
o campylobacteriose
o listeriose
o toxoplasmose
o echinococcose (vossenlintworm) (Tapeworm)
o yersiniose

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 13:38

Oh die lintworm ja, daarom pluk ik al jaren alleen nog bosbessen die in de top van hoge struiken zitten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:09

mysa schreef:
Oh die lintworm ja, daarom pluk ik al jaren alleen nog bosbessen die in de top van hoge struiken zitten.

Plus het feit dat de vossen over de (braam)struiken pissen. Mijn vader is fervent bramenplukker, maar alleen de bovenste bramen.

Bedankkt Hasjam_Poe voor uitgebreide lijstje.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:23

tienus63 schreef:
Bedankt Hasjam_Poe voor uitgebreide lijstje.
Komt uit blz 8 van het wolvensymposium. Staan meer interessante dingen in over wolven :-). Was een symposium waarbij allerlei partijen uitgenodigd waren (door WiN) om gegevens bij elkaar te brengen, om zo te komen tot het eerste "wolvenplan".

Het uiteindelijke 1 ste" wolvenplan" dekt nauwelijks de lading, van wat op deze dag ingebracht is -O-
Interessant leesvoer voor onder de kerstboom ;-) Dagverslag wolvensymposium 16 juni 2013 (zie blz 8)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:29

Op de Hoge Veluwe wordt ergens in januari een lezing gegeven die ook interessant lijkt. Over wolven versus vee en over dna-tracering.

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:09

Asciugamano schreef:
Hoeveel paarden en mensen zijn er de laatste jaren door wolven gegrepen, eigenlijk?
Er is een officieel rapport hierover (NINA Oppdragsmelding 731), opgesteld door "wolven-voorstanders".
Het heet "NINA (Norsk institutt for Naturforskning) The fear of wolves: A review of wolfs attacks on humans"(<- link)

Een soort overzichtstabel van wolvenaanvallen op mensen vind je op bladzijde 40. Hfst 5 gaat over de (hun bekende) aanvallen per land.
Het gaat dus steeds om wolvenaanvallen die bij de onderzoekers bekend werden (dus gevonden werden). En dan ook nog door hen "gelabeld" werden als: "verifieerbaar". Het werkelijke aantal ligt daardoor hoger, omdat er per land geen officieel registratiepunt is, waar deze data verzameld worden. (Onderzoekers moeten dus "op zoek" naar deze data).

Volgens dit rapport zijn de door wolven aangevallen mensen in Europa:
in de 18e eeuw: 733 mensen
Tussen 1900-1949: 182
Tussen 1950-2000: 38 (waarvan 5 gedood werden)

(NB: In Frankrijk loopt nu een groot historisch onderzoek, waardoor de aantallen uit de 18e eeuw en daarvoor -voor Frankrjk- in ieder geval flink hoger blijken te liggen.)

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 13:45

Asciugamano schreef:
Hoeveel paarden en mensen zijn er de laatste jaren door wolven gegrepen, eigenlijk?

Dan is er nog het (meer recenter) Rapport WD 8 - 3000 - 041/18 van de Wetenschappelijke dienst van de Bundestag Duitsland met de naam:
Wolfsangriffe in Europa, Russland, Asien und Nordamerika (<-Link).
Het betreft een onderzoek naar slachtoffers van wolven in een (niet volledig) aantal landen, afgesloten op 11-05-2018.

Resultaat (pagina 10):
tussen 2010 en 2018 zijn er 302 geregistreerde slachtoffers van wolven, waarvan 24 met dodelijke afloop.
(NB: slechts in 25 van de 302 hen bekende gevallen, betrof het maar hondsdolle wolven!).
Het aantal slachtoffers van wolven is dus stijgende, (ook met onvolledige gegevens) en de "hondsdolheid/rabiës is niet de hoofdoorzaak.

Ook de Wetenschappelijke dienst van de Bundestag Duitsland zegt duidelijk in haar rapport (blz 10), dat deze aantallen waarschijnlijk niet volledig zijn en "mogelijkerwijs vele malen hoger zullen liggen".

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 14:39

Dit artikel vind ik ook wel een goede:

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... UiYP080sRI

Eerlijkheid is waar nu behoefte aan is, correcte info, etc. Daar gaat het nu gewoon heel erg mis.

Net een hele berg artikelen gelezen over wolven, ook één met aanvallen op mensen. Maar kan m nu weer even niet zo snel terug vinden. In India waren bijvoorbeeld tussen 1980 en 1985 200 kinderen gedood door wolven en meer dan 100 verwond. Ga even terug zoeken, stonden ook recentere data in en andere landen.

Aanvallen op mensen zijn niet heel zeldzaam, ook met dodelijke afloop niet, gelukkig in west Europa (nog) wel.

Getallen mogen ze alleen weergeven als er zeker bevestiging is dat het door de wolf komt (logisch), maar daardoor liggen de daadwerkelijke cijfers vermoedelijk veel hoger.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 19:38

Maar dan nóg!
Zoek nu eens cijfers van de aantallen die aangevallen of gedood zijn door honden?
Of koeien? (Want dat schijnt ook nogal eens te gebeuren ;) )
Of het aantal mensen dat gedood is door paarden, voor mijn part! :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 20:19

Waarom Google je dan niet gewoon?

1 op de 180.000 honden hebben een mens gedood, 1 op de 333 wolven hebben een mens gedood.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:08

Asciugamano schreef:
Maar dan nóg!
Zoek nu eens cijfers van de aantallen die aangevallen of gedood zijn door honden?

Als je de onwaarschijnlijk hoge cijfers moet geloven heeft vorig jaar in Nederland 1 op de 300 honden een schaap gedood, aangetoond is dat 4 wolven vorig jaar ruim
160 schapen hebben gedood, ruim 40 per wolf dus. Doe mij dan die honden maar, neemt niet weg dat ieder schaap dat door een hond word gedood er ook 1 teveel is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:50

Quir schreef:

1 op de 180.000 honden hebben een mens gedood, 1 op de 333 wolven hebben een mens gedood.

Appels en peren.. Er zijn in verhouding veel meer honden dan wolven..

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 21:55

nine1987 schreef:
Quir schreef:

Appels en peren.. Er zijn in verhouding veel meer honden dan wolven..

Ja, ongeveer 900.000.000 honden en ongeveer 200.000 wolven. Dus geen appels met peren, het zijn juist verhoudingen! Wolven hebben in verhouding (dus percentage) veel meer gedood dan honden.

Maar ik geef alleen antwoord. :+

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 22:07

Ha, uiteraard. Honden worden gevoerd en wolven gelukkig nog niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:22

Honden en wolven zijn als soorten niet te vergelijken was eerder mijn punt.. Honden zijn huisdieren.. Duizenden jaren domesticatie tegenover een nog steeds wild dier..
In mijn ogen echt wel appels en peren..

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 22:36

Snap ik hoor, was een grapje.

Vanochtend was ik met de buuf en mijn honden wandelen. Vrij ver het bos in waar je zelden iets anders dan wild tegenkomt. Jonge aanplant waardoor je weinig méér ziet dan het pad voor je.

Mijn jongste hond vertoonde daar raar gedrag, mijn buuf had hem aan de lijn en hij bleef angstig trekken met zijn staart tussen zijn benen. Dat trekken was al een kwartiertje gaande toen ik grapte: misschien is er een wolf over dit pad gelopen vanochtend vroeg.(1 wolf werd daar ongeveer een km vandaan een paar keer gespot).

Ik had de zin nog niet uitgesproken of er vliegt een zwart iets van achteren langszij en trapt op de rem tussen ons in.

Grote zwarte hond. Meteen een gegrauw van jewelste, de oudste hond pikt dat soort gein niet en zou dat varkentje wel even wassen. Had de grootste moeite haar vast te houden.

Die hond was verder heel vriendelijk, die dacht leuk, vriendjes. Toen doemde in de verte achter ons de eigenaar op en maakte de hond rechtsomkeert.

Ja, saai verhaaltje maar toch een verhaaltje dat ik een jaar geleden nooit verteld zou hebben.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:12

mysa schreef:
Snap ik hoor, was een grapje.

Vanochtend was ik met de buuf en mijn honden wandelen. Vrij ver het bos in waar je zelden iets anders dan wild tegenkomt. Jonge aanplant waardoor je weinig méér ziet dan het pad voor je.

Mijn jongste hond vertoonde daar raar gedrag, mijn buuf had hem aan de lijn en hij bleef angstig trekken met zijn staart tussen zijn benen. Dat trekken was al een kwartiertje gaande toen ik grapte: misschien is er een wolf over dit pad gelopen vanochtend vroeg.(1 wolf werd daar ongeveer een km vandaan een paar keer gespot).

Ik had de zin nog niet uitgesproken of er vliegt een zwart iets van achteren langszij en trapt op de rem tussen ons in.

Grote zwarte hond. Meteen een gegrauw van jewelste, de oudste hond pikt dat soort gein niet en zou dat varkentje wel even wassen. Had de grootste moeite haar vast te houden.

Die hond was verder heel vriendelijk, die dacht leuk, vriendjes. Toen doemde in de verte achter ons de eigenaar op en maakte de hond rechtsomkeert.

Ja, saai verhaaltje maar toch een verhaaltje dat ik een jaar geleden nooit verteld zou hebben.

Mijn reactie was niet naar jou, maar naar Quir.. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 07:36

Asciugamano schreef:
Maar dan nóg!

Zeg het dan tegen deze, nogmaals ik gaf alleen antwoord. Eerder nooit met een vergelijking gekomen. _O-

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:24

Nog even toevoegen (was nog vroeg): ben het zeker met je eens dat wolven en honden niet met elkaar te vergelijken zijn, maar ik dacht dat je bedoelde dat ze niet te vergelijken waren omdat er veel meer honden dan wolven waren. Bedoelde dus dat het verhoudingen zijn en in die zin dus wel te vergelijken zijn.

Maar inderdaad een hond is niet met een wolf te vergelijken. Maar er wordt gevraagd om onzin vergelijkingen (dat honden, of paarden of wat dan ook, veel meer mensen doden dan een wolf), dus daarop reageerde ik. Dat is niet zo.