Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tienus63 schreef:Vossen kunnen een parasiet bij zich hebben die hartproblomen veroorzaakt. Rabiës is iets om ook rekening mee te houden, hoewel dat voor zover ik weet niet in Nederland geconstateerd is. Bovendien stinken vossen verschrikkelijk. Die wil je niet eens aanraken. En dassen zijn vaak drager van tbc.
Citaat:Meldingsplichtig en bestrijdingsplichtig; plicht voor dierenartsen, dierenhouders en onderzoeksinstellingen):(artikel 6 van de regeling ~ artikel 15 GWWD).
o rabiës (hondsdolheid)
o brucellose (Maltakoorts of ziekte van Bang);
o tuberculose ten gevolge van Mycobacterium tuberculosis complex
o miltvuur
Potentiële ziekten waarvan wolven reservoir kunnen zijn en dus als risico kunnen worden gezien voor overdracht naar andere dieren of mensen bij wolven (artikel 10 van de regeling ~ artikel 100 GWWD). Meldingsplichtig voor dierenartsen en onderzoeksinstellingen:
o salmonellose
o campylobacteriose
o listeriose
o toxoplasmose
o echinococcose (vossenlintworm) (Tapeworm)
o yersiniose
tienus63 schreef:Komt uit blz 8 van het wolvensymposium. Staan meer interessante dingen in over wolvenBedankt Hasjam_Poe voor uitgebreide lijstje.
Asciugamano schreef:Er is een officieel rapport hierover (NINA Oppdragsmelding 731), opgesteld door "wolven-voorstanders".Hoeveel paarden en mensen zijn er de laatste jaren door wolven gegrepen, eigenlijk?
Asciugamano schreef:Hoeveel paarden en mensen zijn er de laatste jaren door wolven gegrepen, eigenlijk?
Asciugamano schreef:Maar dan nóg!
Zoek nu eens cijfers van de aantallen die aangevallen of gedood zijn door honden?
Of koeien? (Want dat schijnt ook nogal eens te gebeuren)
Of het aantal mensen dat gedood is door paarden, voor mijn part!
nine1987 schreef:Quir schreef:Waarom Google je dan niet gewoon?
1 op de 180.000 honden hebben een mens gedood, 1 op de 333 wolven hebben een mens gedood.
Appels en peren.. Er zijn in verhouding veel meer honden dan wolven..
mysa schreef:Snap ik hoor, was een grapje.
Vanochtend was ik met de buuf en mijn honden wandelen. Vrij ver het bos in waar je zelden iets anders dan wild tegenkomt. Jonge aanplant waardoor je weinig méér ziet dan het pad voor je.
Mijn jongste hond vertoonde daar raar gedrag, mijn buuf had hem aan de lijn en hij bleef angstig trekken met zijn staart tussen zijn benen. Dat trekken was al een kwartiertje gaande toen ik grapte: misschien is er een wolf over dit pad gelopen vanochtend vroeg.(1 wolf werd daar ongeveer een km vandaan een paar keer gespot).
Ik had de zin nog niet uitgesproken of er vliegt een zwart iets van achteren langszij en trapt op de rem tussen ons in.
Grote zwarte hond. Meteen een gegrauw van jewelste, de oudste hond pikt dat soort gein niet en zou dat varkentje wel even wassen. Had de grootste moeite haar vast te houden.
Die hond was verder heel vriendelijk, die dacht leuk, vriendjes. Toen doemde in de verte achter ons de eigenaar op en maakte de hond rechtsomkeert.
Ja, saai verhaaltje maar toch een verhaaltje dat ik een jaar geleden nooit verteld zou hebben.
Asciugamano schreef:Maar dan nóg!
Zoek nu eens cijfers van de aantallen die aangevallen of gedood zijn door honden?
Of koeien? (Want dat schijnt ook nogal eens te gebeuren)
Of het aantal mensen dat gedood is door paarden, voor mijn part!