Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:00

DubbelFun

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:02

Ik heb al een tijdje een massieve niet-lek band, maar ik ben wel blij met mijn stroken vloerbedekking langs de PP-randen, want die banden maken het lopen/duwen wel zwaarder als het wat modderig is.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:06

DubbelDun schreef:
Ik heb al een tijdje een massieve niet-lek band, maar ik ben wel blij met mijn stroken vloerbedekking langs de PP-randen, want die banden maken het lopen/duwen wel zwaarder als het wat modderig is.

Ja de luchtbanden zijn iets lichter, maar als ik daarmee over een drempel of hobbel ging was hij weer lek. Ik krijg die gele band hier nu wel prima overal doorheen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 19:07

Met drek of 's zomers met erg rul zand gaat het wel wat zwaarder dan 'met lucht'.
Ik vond dat de buitenband erg snel poreus werd (en de binnenband dus lek), dit komt waarschijnlijk door de urine waar je veel in rijdt.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:31

Afbeelding

Ik heb deze kruiwagen/bolderkar
Echt super blij mee!!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 22:54

Ik vraag me altijd af hoe dat foam van die banden zich houdt met zware lading, maar dat valt dus wel mee?

Selyna die is nice, hoeveel liter is dat? Lijkt minder in te kunnen dan in een krui?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:10

En werkt alleen als je mestput ingegraven is zodat je kunt storten.
Als je tegen een bult op moet heb je een probleem.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:24

Mijne is 125 liter
Je hebt hem nog een maat kleiner en een maat groter
Ik breng mijn mest 100 meter verder naar de moestuin toe
Is zeker lichter om te trekken ipv te duwen
En is inderdaad alleen te kiepen tegen de mesthoop aan
Maar gaat veel in
Afbeelding

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 00:55

Oh dat valt me niet tegen, hebben ze 'm ook in het roze? <<) Nee grapje, dat zou wel heel omslachtig zijn ipv band plakken :')
Je kunt zelfs met wat kluswerk je pony er voor zetten, hoef je alleen maar te scheppen en niet ook nog te sleuren :)*

Oké ik hou op!! :D

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 01:48

_O-

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 08:46

selyna schreef:
[ [url=m/vdT9EF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt super blij mee!!

Ik heb die ook gehad, een paar weken tot mijn man hem gebruikte. Hij gaat hem nog maken zegt hij. Ik had hem om in de winter emmers met water op te vervoeren. Toen alles dicht gevroren was.Van huis naar de waterbak is 100 meter,dus daar was deze handig voor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:12

Klotst dat er niet erg uit (of had je afgesloten emmers).
Om die reden heb ik ooit een H2Go-bag gekocht. Was makkelijk vullen én uitgieten.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:12

BarbaLala schreef:
Oh dat valt me niet tegen, hebben ze 'm ook in het roze? <<) Nee grapje, dat zou wel heel omslachtig zijn ipv band plakken :')
Je kunt zelfs met wat kluswerk je pony er voor zetten, hoef je alleen maar te scheppen en niet ook nog te sleuren :)*

Oké ik hou op!! :D

Ik heb er ook aan zitten denken of ik er mijn mini shetlanders voor kan zetten :D
Maar gelukkig is hij niet zwaar
Roze variant heb ik hem niet kunnen vinden ;(

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 11:13

beatje schreef:
selyna schreef:
[ [url=m/vdT9EF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Echt super blij mee!!

Ik heb die ook gehad, een paar weken tot mijn man hem gebruikte. Hij gaat hem nog maken zegt hij. Ik had hem om in de winter emmers met water op te vervoeren. Toen alles dicht gevroren was.Van huis naar de waterbak is 100 meter,dus daar was deze handig voor.

Mijn man wil hem ook allemaal lenen
Hij is stratenmaker...
Dus dat doen we mooi niet

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:20

Ik kon altijd mijn mest kwijt op het land van de boer achter onze wei.
Maar sinds een week is men gestart met bouwrijp maken van het terrein, dus helaas voor mij, geen mest meer storten daar ;)
Maar nu moet ik het dus zelf gaan composteren. Vroeger ook wel gedaan, maar geen mens die het wilde hebben en voor gebruik op eigen wei moet het minimaal jaar liggen.
Ik heb al rond gevraagd in de buurt bij boeren, maneges, ed maar er is niet echt (zeg maar nul) vraag naar paardenmest. Dussss …. heb nu overal bakken gemaakt waar ik de mest in kan storten en dan hopelijk over jaar of zo, dat ik het toch zelf kan gaan gebruiken en nog ergens plek heb om het neer te gooien.

Maar ik kan me niet indenken dat ik de enige ben met dit probleem met paarden aan huis, en ongetwijfeld staat het ergens in dit topic, maar ik ben benieuwd hoe jullie mestopslag aan huis is en hoe je het afvoert.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:21

Wij voeren mest af naar een boer. We nemen daarvoor hooi af bij hem.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 12:22

Isapaardje schreef:
Ik kon altijd mijn mest kwijt op het land van de boer achter onze wei.
Maar sinds een week is men gestart met bouwrijp maken van het terrein, dus helaas voor mij, geen mest meer storten daar ;)
Maar nu moet ik het dus zelf gaan composteren. Vroeger ook wel gedaan, maar geen mens die het wilde hebben en voor gebruik op eigen wei moet het minimaal jaar liggen.
Ik heb al rond gevraagd in de buurt bij boeren, maneges, ed maar er is niet echt (zeg maar nul) vraag naar paardenmest. Dussss …. heb nu overal bakken gemaakt waar ik de mest in kan storten en dan hopelijk over jaar of zo, dat ik het toch zelf kan gaan gebruiken en nog ergens plek heb om het neer te gooien.

Maar ik kan me niet indenken dat ik de enige ben met dit probleem met paarden aan huis, en ongetwijfeld staat het ergens in dit topic, maar ik ben benieuwd hoe jullie mestopslag aan huis is en hoe je het afvoert.

Ik denk dat je dit topic verwart met het paarden aan huis topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:29

Ik heb een paar weilanden waar geen watervoorziening is. Daar gebruik ik nu watertonnetjes van 20l voor. Ik ken de H2go bag en twijfel nu om deze aan te schaffen en in mijn auto te leggen, met de dop aan de kofferklep. Zou ik dat kunnen verslepen als dat vol is om net uit de auto te laten hangen over de badkuip/waterbak? Het is toch 80l wat in zo'n zak gaat. Zou me wel gigantisch plek schelen in de koffer wanneer ze leeg zijn. Nu staan er in de zomer constant 10 tonnetjes in en dat is zooooo irritant.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:37

Nee dat gaat je echt niet lukken. Het is een geweldig ding voor in de kruiwagen, maar als hij vol is kan ik hem niet eens meer recht in de kruiwagen leggen. Laat staan als hij uit de kruiwagen glijdt. Dat is echt leeg laten lopen en opnieuw beginnen :n Wat trouwens wel tips van de dag was, dnakziij mijn bijrijder, een anti slip matje van de action eronder ipv de kleine schattige matje wat je erbij krijgt.

Hier zit een heel groot groenvoorzieningsbedrijf, die verwerken alles van gft etc. Snoei afval, zand, hooi wat niet voor dieren gebruikt kan worden, etc etc. Mest mag daar ook wel heen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:52

DubbelDun schreef:
Klotst dat er niet erg uit (of had je afgesloten emmers).
Om die reden heb ik ooit een H2Go-bag gekocht. Was makkelijk vullen én uitgieten.

Bij mij scheurde die zak,ik heb emmers met deksels en jerrycans van 20 liter. Gelukkig is het maar weinig dagen zo koud dat de boel bevriest.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 13:54

De H2Go-bag kun je idd alleen maar in een kruiwagen of op een platte kar vervoeren.

@beatje: ze zijn idd vrij kwetsbaar, zeker op de naden.

De mest van de wei ging vroeger 'over de schutting' het bos in.Voor thuis heb ik een betonnen mestput die geleegd wordt door een loonwerker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 14:25

Varekaj schreef:
Ik heb een paar weilanden waar geen watervoorziening is. Daar gebruik ik nu watertonnetjes van 20l voor. Ik ken de H2go bag en twijfel nu om deze aan te schaffen en in mijn auto te leggen, met de dop aan de kofferklep. Zou ik dat kunnen verslepen als dat vol is om net uit de auto te laten hangen over de badkuip/waterbak? Het is toch 80l wat in zo'n zak gaat. Zou me wel gigantisch plek schelen in de koffer wanneer ze leeg zijn. Nu staan er in de zomer constant 10 tonnetjes in en dat is zooooo irritant.

Zou jij niet handiger zijn om een klein aanhangwagentje om te bouwen?
Aanhangertje (bij voorkeur dubbelassertje, enkelasser kan op zich ook wel) van mtm 750 kilo.
Ibc vat erop en die zo monteren dat je kraantje aan de achterkant over de rand hangt, al dan niet met een stukje slang eraan.
Op 750 kilo kan je die uiteraard niet volledig vullen, maar met 500 liter kan je al voor een paar dagen gaan vullen lijkt me.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 16:34

selyna schreef:
Mijne is 125 liter
Je hebt hem nog een maat kleiner en een maat groter
Ik breng mijn mest 100 meter verder naar de moestuin toe
Is zeker lichter om te trekken ipv te duwen
En is inderdaad alleen te kiepen tegen de mesthoop aan
Maar gaat veel in
[ [url=m/MYHyry.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh super tof! Zijn ze erg duur?

Ik lees de laatste tijd weer wat vaker mee, ivm een drukke periode lukte het reageren niet.
We kunnen thuis helaas nog niet veel ivm de nattigheid, wat een ellende zeg! We hebben ondertussen wel een het skelet van een schuur gekocht en ik heb vandaag 2 stallen gekocht die we zondag op kunnen halen. Nu maar hopen dat het snel droog is en we wat kunnen gaan doen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:41

Nou het is gelukt hoor! De paardjes kunnen lekker hooi knabbelen uit de slowfeeder netten!
Bedankt voor jullie tips!
Benodigdheden:
4 x paal 200cm
12 isalatoren
8 x musketon haak
2 x slowfeeder net 160x100

Musketon haken boven en onder aan vast gemaakt door isaloteren heen, midden in net vast gemaakt aan isaloteren.
Per hooi net 1 kleine baal hooi, oh en let niet op de paardjes zelf, die waren nog niet gepoetst haha!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Meneer stond te popelen om het grote land in te gaan.. :)
Afbeelding

**meerdere reacties gehad over het hooi wat er onder op de grond ligt, dit is nog van gister en vanochtend toen ze het voer nog op de grond kregen.. foto’s zijn gemaakt toen ze echt nét aan het hooi begonnen. Heb de netten gespannen op de plaatsen waar ze normaliter hooi krijgen.
Laatst bijgewerkt door kusvoorjou op 30-01-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 20:45

Knap gedaan. Vind echter nog wel heel wat verspilling als ik het zo zie wat onder het net valt.
Daarom hangt er bij mij alleen een net in de schuilstal. Mijn paarden smossen niet erg veel maar eten de restjes ook op, behalve als het dus buiten gevoerd wordt en het in modder ligt, dan eten ze het totaal niet op. En natgeregend hooi willen ze ook niet.