Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:08

Het is duidelijk heel persoonlijk/paard gebonden met hoe je de paarden het beste kunt houden. De mijne staan nu dus nog alleen op zand, ik denk dat het voor mijn eczemer vele malen onwenselijker is om 24/7 op het gras te staan momenteel. Hoewel ik de paddock graag nog iets groter zou hebben, laten ze nu al wel zien dat het ruim genoeg is om te rennen en te spelen.

En die brand joh! Jeetje! :oo

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:10

BernetteO schreef:
Het is duidelijk heel persoonlijk/paard gebonden met hoe je de paarden het beste kunt houden. De mijne staan nu dus nog alleen op zand, ik denk dat het voor mijn eczemer vele malen onwenselijker is om 24/7 op het gras te staan momenteel. Hoewel ik de paddock graag nog iets groter zou hebben, laten ze nu al wel zien dat het ruim genoeg is om te rennen en te spelen.

Hoe groot is je paddock als ik vragen mag?
Ik ben nu aan het overwegen zo'n 400 vierkante meter zand te maken met 400 vierkante meter tegels eraan.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:10

Mini trekt wel weer bij ohjajoh. Snap dat je je zorgen maakt. Ik denk dat ze weer even moet wennen aan het mooie weer, gras en de medicijnen. En ppiders kunnen gewoon af en toe een paar dagen 'raar' zijn. Het komt wel weer goed met haar. Tot dan :(:)

Abbey, als je hek in een hoek staat gaan je draadjes mee in dezelfde hoek. Overgens heb ik een recht omheining met draad ervoor en daar nooit last van. Gebied de eerlijkheid wel om te zeggen dat ik mischien 10x per jaar in de bak rij.

Wendy en solleke gefeliciteerd! *\%/*

Iedereen die bij nieuwe paarden gaat kijken, veel plezier en succes!

Sterkte met de zieke hond.

Verder weet ik het niet meer. Heb braaf elke dag alles bij gelezen maar niet onthouden :o? En proberen we nu elke maand een topic vol te kletsen ofzo??

Nog wel een vraagje. Twix had gisteravond een hele harde manenkam. Ze zijn al een paar weken niet het gras op geweest en omdat ze niets gedaan heeft heeft ze ook geen lekkers gehad. Je moet toch streng zijn. Heb wel sinds een week hooi van een andere partij maar die is nog van vorig jaar dus het lijkt me sterk dat daar nog veel suiker in zit. Muesli die ze krijgt (1 schep per dag) zit geen suiker en haver in. Andere paarden hadden nergens last van.
Vanwege het mooie weer en de hopelijk eindelijk droge grond wilde ik vanaf morgen de weidegang weer op gaan pakken maar dan moet ze niet zo gaan beginnen. Iemand een idee waar het door komt?? Ik heb totaal geen ervaring met hb of ir of eczeem gevoelige paarden.
Vanmorgen was alles trouwens weer zacht en soepel .

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:14

Die 'discussie' hebben we hier al eens gehad volgens mij.

Voor mij is veel ruimte en dus ook gras ook in eigen belang. Veel minder werk, niet verplicht elke ochtend en avond mest ruimen, geen kilo's hooi natmaken, niet stressen omdat ze misschien zonder hooi staan, niet optijd naar huis omdat de paarden staan te wachten, niet apart buiten ivm nat/droog hooi, etc etc.
Mijn paarden leven helemaal op en vormen echt een kudde als ze terug fulltime op het gras staan.
Gelukkig hier geen paarden die last hebben van gras en ze moeten allemaal hard genoeg werken, dus dik worden zit er niet in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:15

@abby: er wordt nu langzamerhand meer met die kennis gedaan in de zin van zadels gebouwd voor vrouwen, meer aandacht voor de juiste zit etc.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:15

Laat die van mij maar lekker rustig uitgroeien :j

Ze worden hier bijna allemaal groter als verwacht en dat op zand.

Spatter kwam uit een merrie van 1.45, werd 1.58, net als pa.
Jolly kwam uit ouders van beide 1.50 en werd 1.64.
Menno en Pipo kwamen uit een merrie van een kleine 1.40, Menno werd 1.55, Pipo 1.45.
Blue kwam uit een grote merrie 1.60 en een vader van 1.45 en is nu 1.56.

Allemaal groeide ze heel rustig en lang door, de ruinen zeker.

Lotte had zomer eczeem en Nina heeft dat zelfs extreem, de enige merrie die wel op het gras kon was mijn KWPNer maar dan praten we over 25 jaar geleden.

Ach ieder moet het doen zoals hij/zij denkt dat het goed is maar mijn ervaring is dat gras vaker meer slecht doet als onbeperkt hooi op zand.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:17

Ik miste kvulden ook al, ja. Heeft ze bet nieuwe topic wel gevonden?

Zegt snellere groei iets over de gezondheid van je paard? Ik zie dan van die plofkippen voor me, die ook lekker snel groeien, maar het skelet het niet bij kan houden. Niet dat ik zeg dat dat met jouw veulen zo is, Caily, maar volgens mij hoeft het ook niet direct verband te hebben met wel gras-geen gras, gezond voor groei-slecht voor groei.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:17

Azmay schreef:
BernetteO schreef:

Hoe groot is je paddock als ik vragen mag?
Ik ben nu aan het overwegen zo'n 400 vierkante meter zand te maken met 400 vierkante meter tegels eraan.

Goh, goede vraag. Hoe groot het precies is moet ik je schuldig blijven, maar ik denk dat het zo'n 200 m2 is. En dan nog een schuilstal van 20 m2.
Vandaar ook wel dat ik nog iets groter wil, 400 m2 lijkt me echt ideaal, en als je dan nog zo'n stuk verhardt: wow, dat wil ik ook wel! Plannen zijn er, nu de uitvoering nog ;)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:21

Fabster schreef:
Ik miste kvulden ook al, ja. Heeft ze bet nieuwe topic wel gevonden?

Zegt snellere groei iets over de gezondheid van je paard? Ik zie dan van die plofkippen voor me, die ook lekker snel groeien, maar het skelet het niet bij kan houden. Niet dat ik zeg dat dat met jouw veulen zo is, Caily, maar volgens mij hoeft het ook niet direct verband te hebben met wel gras-geen gras, gezond voor groei-slecht voor groei.

Bij Duitse doggen wordt daar heel erg op gelet. Er is verband aangetoond tussen gewrichtsproblemen en botkanker bij doggen die op een te voedingsrijk dieet stonden (vaak commerciële puppybrokken) en dus te snel groeiden. Ter vergelijking, de doggen die op vlees stonden groeien langzamer, maar groeien langer door en hebben in verhouding minder last van groeipijnen en gewrichtsproblemen op latere leeftijd.
Daarbij wel een kanttekening dat zowel gewrichtsproblemen als botkanker ook een erfelijke factor hebben.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 14:22

Ook met een flinke klap stroom? Sterkte. Ben blij dat mijn paarden wat dat betreft vrij braaf te houden zijn. Enige moeilijkheid die ik heb is als ik de jongste weg haal, dan gaat de oudste in flinke paniek overal doorheen (en soms ook niet, dan is er niks aan de hand, merries :+ ), voor de rest zijn ze in 5 maanden tijd een keer ontsnapt, en dat was met een enkel draadje langs prikpaaltjes zonder stroom :')

Voer jij onbeperkt spatter? Met of zonder slowfeed? Want daar kregen ze met zo'n schattig klein netje met mazen 2 x 2. Geloof absoluut dat het met goed onbeperkt (zonder net dus) ruwvoer ten minste net zo goed gaat als gras.

Mijn jonkie groeit tot nu toe netjes volgens oudenthieke groeischema's door naar een stokmaat tussen mamma en pappa in. Ze is wel eens wat overbouwd, maar groeit dan ook weer recht. Gelukkig geen groeispurten waarbij ik me zorgen maak of de rest van haar lichaam dat wel aan kan. Zie dat bij de vooral grotere paardenrassen wel eens, dat is echt niet grappig. Ik geef ook bewust geen brok en absoluut geen podogrow oid. Een liksteen en wat vitaminen mineralen is goed genoeg.

Volgens mij is ze niet dik toch?
Afbeelding

Natalie, ik zou toch denken aan het hooi dan. Hoe is jouw voerbeleid over de nacht heen? Beperkt of onbeperkt, want als ze dan vroeg in de ochtend even niks hebben kan ik me voorstellen da als je dan komt de manenkam weer soepel is. Ik zou heeeeel voorzichtig zijn met gras dan. Hoe is de mest?

Nadeel van paarden niet bij huis. Verslag moeten maken voor school voordat je de paarden gezien hebt. Voelt niet lekker dus concentratie van een ei. Ik denk dat ik maar met laptop en al naar de paarden verhuis. Opdracht downloaden en voor de rest weinig internet nodig. Telefoon mee als feedback :') . Mag ik pas naar huis als het af is :D Wie had het over nadelen?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:24

400m2 is dus een halve rijbak, dat vind ik zelf redelijk klein als ik dat vergelijk bij mij.
Hier kunnen ze echt een sprintje trekken, zeker als het hek naar het bos ook nog open staat.

Het hangt ook sterk af wat voor paarden je hebt natuurlijk.
Rij je intensief en heb je bloederige paarden, kunnen ze veel meer hebben als de ponyrassen of koudbloeden.

abby klopt, onze dog werd niet extreem groot, blauwe, en is 11 jaar geworden, toen ging ook ineens het kaarsje uit.
Geweldige hond ook, jammer dat ze geen nette gesloten bekken hebben, anders had ik er zo weer eentje gewild.
Kennis had een kruizing met herder, zeer gaaf dier .

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:26

Ik vraag me dan altijd af of het toeval is dat we onze paarden met "gezondheidsdingetjes" allemaal aan huis hebben staan. Bij ons op de pensionstal zijn er buiten 2 paarden die niet op het gras gaan en de rest gaat er allemaal mee op. Ik zie gras ook nog altijd als een onderdeel van paarden hun dieet, misschien nog wel meer dan hooi maar dat is omdat ik hier alles op het groene gras zie staan.

Soms, heel soms, slagen we ook wel eens te ver door in dingen denk ik.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:27

Het is inderdaad duidelijk heel persoonlijk allemaal. En zoals Kirr aangeeft hebben we deze discussie al eerder gehad :j zoveel mensen, zoveel meningen. Ik word er soms alleen een beetje tureluurs van als mensen komen met opmerkingen die impliceren dat er maar één goede manier zou zijn om je paard te houden, om weideonderhoud te plegen, etc. En dan bedoel ik de opmerkingen als: "ik zie meer ellende van gras dan van hooi en zand", of "een paard hoort helemaal niet op gras".
Er zijn heel veel manieren. Ik kies voor het één (en heb daar mijn redenen voor) een ander kiest iets anders. Helemaal prima. Laten we dat ook zo houden. Proberen te overtuigen is meestal toch zinloos, uitleggen waarom je iets doet is vaak een stuk zinvoller :)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:28

Misschien zijn wij paarden-aan-huis-mensen toch meer met de paarden bezig en zien dus ook meer?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:29

Ik ben nu pas bewust bezig met de gezondheid van mijn paarden eigenlijk, altijd gewoon met de pensionstal mee gegaan :o

Nu ben ik echt naar voer, grasuren, uitloop etc aan het kijken en ik twijfel soms wel of ik te ver door sla :+
Laatst bijgewerkt door Azmay op 04-05-16 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:29

Dat denk ik ook wel Abby...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:31

Ik heb hier naast me een pensionstal zitten met dik 100 paarden en daar liggen er regelmatig langs de kant van de weg te wachten. Niet wekelijks, maar maandelijks toch wel.

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:32

Ow gatverdamme DD :n

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 14:32

Plus dat het heel erg paard afhankelijk is. Met de paarden die ik nu heb doe ik andere dingen dan met een ander, ze hebben andere behoeften en andere kwaaltjes en zwakke punten. Net als de ruimte die ze nodig hebben. In m2 omschrijven is eigenlijk beperkt want een langgerekt stuk is misschien in m2 wel kleiner maar ze kunnen er veel verder op sprinten dan op een cirkel bij wijze van. En met de verhuizing van zand- naar kleigrond merk ik ook echt wel verschil

Yontheke. Zou het niet zijn dat op pension ook minder dingen gezien worden, en veel meer automatisch gedaan wordt zoals de stal dat voorlegt. Bijvoorbeeld over het hooi dacht ik toen veel minder na dan nu. Plus dan lastiger te houden paarden vaak gewoon niet in pension kunnen. Zoals het paard wat ik in het najaar heb verkocht, die moest eigenlijk naar iemand die de paarden in eigen beheer heeft omdat ze persee onverpakt hooi moet hebben. Dat is met stalling toch vaak lastig, als iemand dat al heeft is de vraagt wat er gebeurd als er eens verhuisd moet worden oid. Gelukkig heeft het paard in kwestie ongeveer het mooiste paardenparadijsje wat ik ken gevonden, met minstens net zo geweldige eigenaren ;) :D

DD, hebben ze ook pension erbij of wat? Dat is wel veel zeg :oo

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:41

Bij ons op de manege gaat ook alles hup het gras op. De helft heeft eczeem, maar zolang er geen vreselijke open wonden komen, zal het allemaal wel. Die paarden moeten wel geld in het laatje brengen en niet gaan kosten. Dus als ze teveel (geld, zorg) gaan kosten, dan gaan ze naar de slacht. Klinkt hard, maar het is uiteindelijk wel een bedrijf. En ik ga dan inderdaad tutten: niet mee op het gras, pilletje, poedertje en smeerseltje. Je kan dat niet goed vergelijken denk ik. Want het lijkt zo wel of alle paarden aan huis iets mankeren en paarden in pension/manege niks. Maar zo zwart-wit is het vast niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:41

Natalie36 schreef:
Mini trekt wel weer bij ohjajoh. Snap dat je je zorgen maakt. Ik denk dat ze weer even moet wennen aan het mooie weer, gras en de medicijnen. En ppiders kunnen gewoon af en toe een paar dagen 'raar' zijn. Het komt wel weer goed met haar. Tot dan :(:)

Abbey, als je hek in een hoek staat gaan je draadjes mee in dezelfde hoek. Overgens heb ik een recht omheining met draad ervoor en daar nooit last van. Gebied de eerlijkheid wel om te zeggen dat ik mischien 10x per jaar in de bak rij.

Wendy en solleke gefeliciteerd! *\%/*

Iedereen die bij nieuwe paarden gaat kijken, veel plezier en succes!

Sterkte met de zieke hond.

Verder weet ik het niet meer. Heb braaf elke dag alles bij gelezen maar niet onthouden :o? En proberen we nu elke maand een topic vol te kletsen ofzo??

Nog wel een vraagje. Twix had gisteravond een hele harde manenkam. Ze zijn al een paar weken niet het gras op geweest en omdat ze niets gedaan heeft heeft ze ook geen lekkers gehad. Je moet toch streng zijn. Heb wel sinds een week hooi van een andere partij maar die is nog van vorig jaar dus het lijkt me sterk dat daar nog veel suiker in zit. Muesli die ze krijgt (1 schep per dag) zit geen suiker en haver in. Andere paarden hadden nergens last van.
Vanwege het mooie weer en de hopelijk eindelijk droge grond wilde ik vanaf morgen de weidegang weer op gaan pakken maar dan moet ze niet zo gaan beginnen. Iemand een idee waar het door komt?? Ik heb totaal geen ervaring met hb of ir of eczeem gevoelige paarden.
Vanmorgen was alles trouwens weer zacht en soepel .

Thanks! Jij kan het weten helaas, doet mij wel even goed en geeft mij weer wat hoop... <3

Even over oud hooi; het is een fabeltje dat de suikers daar uit verdwijnen, wel zo ongeveer alle andere voedingsstoffen, maar suiker blijft er helaas gewoon inzitten hoor.
En ik zweer bij magnesium bijvoeren, ook aan pukkie die dus wel ook behalve ppid ook ir en hb gevoelig is, het houd een hb aanval niet tegen hoor, maar ik denk wel dat het werkt hierbij, ook bij een harde manenkam, want dat heeft MiniMe als enige nou eigenlijk nooit.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:54

Thanx ohjajoh dat wist ik niet.

Caily, mest is hetzelfde als altijd en ze mag onbeperkt eten. Voordat ik vanmorgen bij haar kwam had ze al een arm vol van mijn vriend gehad en het hooi van de nacht was niet op. Ben benieuwd hoe het straks is.

Magnesium is me voor haar al eerder aangeraden maar wil ik voorlopig niet mee starten. Heb met de andere merrie wel hele goede ervaringen maar omdat deze nog zo jong is en het verhuizen zo zwaar is geweest voor haar wil ik haar eerst de kans geven zelf paard te worden.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:00

Azmay schreef:
Ik ben nu pas bewust bezig met de gezondheid van mijn paarden eigenlijk, altijd gewoon met de pensionstal mee gegaan :o

Nu ben ik echt naar voer, grasuren, uitloop etc aan het kijken en ik twijfel soms wel of ik te ver door sla :+

Maar dat bedoel ik dus. Er zullen heus wel paarden zijn die het echt niet fijn doen op een pensionstal. Maar het gros van de paarden draaien toch echt wel mee in de groep zonder noemenswaardige problemen.
Sinds ik op de pensionstal relativeer ik de rest toch behoorlijk en bedenk me wel eens dat ik er soms echt te ver in doorsla en het wel gewoon paarden blijven.

Ik zie mijn knol in pension trouwens meer dan ik mijn knollen in eigen beheer zie. Maar hier zit het verschil dat ik ze niet aan huis heb maar er best een eindje voor moet rijden. Tuurlijk ken ik die paarden beter en ken ik hun eigenaardigheden en kan ik in 1 oogopslag zien of er iets mis is.

Ik moet er ook aan wennen dat ik hem niet altijd buiten zie rondlopen en zijn mest niet zie en niet weet hoe het hem soms vergaat. Maar als ik het navraag is er altijd wel iemand geweest die mij het kan vertellen.
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 04-05-16 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:02

Spatter, wat ontzettend sneu van je hond :( Voor een grote hond is het wel een “oudere” dame.

ohjajoh6, bleeh.. Maar gewoon lekker kunnen spelen in het zand met goed hooi erbij lijkt mij een prima oplossing toch? Nouja 40x20 is wel klein ja en zeker als je andere paard dan geen gras meer kan eten. Beperkte weidegang met masker is geen optie?

Monmaster, leuk paard zo vanaf de foto :) Heerlijk uitzicht die luie paarden.

Wat betreft de grootte van de paddocks/weides. Ik ben verhuisd omdat ik meer ruimte wilde. Ik heb nu ruim 1 ha en ik wil niet anders meer :) Nu heb ik ook bewust een track om de weide heen gemaakt zodat ik ook in de winter altijd minimaal 3000m2 voor ze open heb. Dit is voor 2 paarden en 2 pony’s. Mijn Gentleman is zooo gelukkig met zijn track. Dier doet iedere dag een paar rondjes in volle rengalop gewoon omdat het kan. Zou ik mijn Willem op 800m2 zetten dan zou hij daar prima content mee zijn zolang er onbeperkt te vreten is. Denk dat het heel erg aan het paard ligt of ze er echt ongelukkig van worden.

Daarbij wil ik gewoon mijn paarden op de wei hebben. Ik heb geen paarden met ziektes en als ik zie hoe de fokkers bij mij in de omgeving met hun paarden omgaan dan ben ik echt een aansteller. Zij gooien ze gewoon op 1 april een volle wei op en komen ze op 1 oktober weer eens ophalen. Hoezo wennen aan gras etc.. :=

He bah DD.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:07

caily ik voer onbeperkt hooi en zonder slowfeeder.
Afbeelding