Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:11

Om de band met mijn paard te onderhouden zorg ik ervoor dat ik tijd maak om met haar te wandelen en aan de hand te grazen. Dit vind ze heel leuk, ook al staat ze de hele dag op het land, het gras bij de buren en langs de weg is reuze interessant. Ook zit ik bij haar op het land en zoals na de behandeling bij de tandarts recent blijf ik de hele tijd bij haar op stal zitten terwijl ze aan het bijkomen is van de sedatie.
Mijn paard loopt ook los met me mee, maar komt niet altijd naar me toe als ze op het land staat. Ik moet vaak wel eerst een eindje haar richting op lopen en dan komt ze het laatste stuk wel naar me toe. Behalve als ze natuurlijk toch al het land af wilde :D

Mijn paard heeft eerst op een volpensionstal gestaan. 24/7 op "vieze zeikstal" (inderdaad mano29)
Daarna een jaar op een dhz stal waar ze veel buiten kwam maar wel slecht land en kleine paddocks zonder eten en op stal kreeg ze kuil :r
En nu sinds maart 2013 op mijn huidige stal.
In 2011 is bij mijn paard straalkanker gesconstateerd. (nog op de volpensionstal)
(Ze is hiervoor behandeld en alles gaat prima).
Al een paar maanden na verhuizing naar de dhz stal kon mijn hoefsmid me laten zien dat haar hoeven beter gingen groeien (het nieuwe deel zag er veel beter uit dan het oude)
Op dit moment zijn de hoeven in supervorm en mijn hoefsmid vertelde me laatst dat de hoeven zoveel sterker en gezonder zijn geworden sinds de tijd dat ik volpension stond.
Dit heeft te maken met meer beweging door buiten komen en minder op stal staan ook al is die nu brandschoon. Maar een stal is nooit zo schoon als buiten.
Echt geweldig om dan weer zo goed nieuws te krijgen! En dat is voor mij ook weer de bevestiging dat veel uit de stal beter en natuurlijker is voor een paard.

VogeltjeM

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:42

Ik heb ook niet het gevoel dat mijn paard me niet interessant vindt omdat hij in de kudde staat. Hij komt altijd een knuffel halen (zijn kont naar je toe draaien zodat je zijn staartwortel kan kriebelen is favoriet :D ). Ook steek ik veel moeite in positief trainen (oa met de clicker). En net als Twiggy veel 'undemanding time'.. Paddock uitmesten terwijl hij een beetje achter je aankuiert, gewoon op een stoeltje naast de paddock genieten van het uitzicht c.q. kuddegedrag :) Ik denk dat dat soort factoren ook zeker meespelen met het ervaren van 'de band' :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:50

Ik vind het juist fijn nu mijn paard 24/7 buiten staat dat ze niet meer zo aan jou als persoon gaan hangen.
Ik denk vooral in de winter dat mijn merrie me vooral leuk vind omdat ze naar buiten wilde. Ze is niet bijzonder geïnteresseerd als ik kom maar ze gaat wel graag mee hoor. Vind ook dat ze meer met hun soortgenoten moeten hebben als met een mens.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:49

Ik denk persoonlijk niet dat de meningen hier zo verschillen en dat de harde uitspraken vooral gedaan worden uit emotie ;) en dat is ook best logisch.

Voor mij is meer buiten dan binnen idd ook een goed uitgangspunt en dan uiteraard wel verdeeld over het hele jaar ;). En dat dat op pak 'm beet 30 dagen van de 365 dagen per jaar minder is vanwege wat voor reden dan ook, soit. Daar heb ik vrede mee.

En ja ik vind idd dat je als eigenaar moet streven naar zoveel mogelijk goede vrije buitengang voor je paard met minimaal een maatje en ben inderdaad vrij star in mijn mening :o. Ik kan dan ook weinig met de argumenten die gegeven worden waarom het niet anders zou kúnnen omdat ik zelf ook tegen zat problemen ben aangelopen waarom iets ogenschijnlijk niet zou kunnen en heb uiteindelijke toch een plek heb gevonden die wel voldoet aan de eisen. En ja, dat betekent dat ik soms moet inleveren (geld, afstand, whatever) maar ik ga heel ver in het welzijn van mijn paard. En ik begrijp wel dat de fijne pensionstallen niet voor het oprapen liggen hoor.

Er zijn nog genoeg mensen die accepteren (of het zelfs fijn vinden :roll: ) dat hun paard niet meer dan 5u per dat buiten komt en dan nog 2uurtjes arbeid. Ik kan daar echt met de pet niet bij, ook niet als ik mijn grootste blik met inlevingsvermogen opentrek :o .

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:45

ik weet zeker dat als mijn paarden 22 uur per dag binnen staan ze doods ongelukkig worden.
ik zal daarom ook nooit voor zo`n stal kiezen. mijn paard heeft in zo`n situatie gestaan zeg maar en hij was doods ongelukkig. ook kreeg hij last van stalbenen. dus bij mij gaan ze altijd naar buiten weer of geen weer. of het moet heel extreem zijn dan loop ik wel met ze door de gang.
ik ben er voorstander van dat paarden zoveel mogelijk buiten komen!

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 11:59

Heb een groot deel van alle reacties gelezen en ik krijg sterk de indruk dat mensen elkaar willen bestrijden met voor hun geldende argumenten...!
Ik geloof heilig dat het gros van de mensen het beste met zijn dieren voor heeft, het is namelijk een hobby, gekozen vanuit een diep gewortelde wens een paard te bezitten.

Sinds wij de paarden aan huis hebben zijn we een beetje doorgeslagen in het creëeren van een ideale leefsituatie.
Vorige winter hebben we gemerkt dat het op sommige plaatsen lang nat bleef, de verharde paddock te laag lag en daardoor steeds blank stond en dat we graag een extra calamiteiten stal wilde hebben.

De paarden hebben duidelijk een voorkeur voor het buitenleven, we hebben ( al zeg ik het zelf) een prachtige grote inloopstal met een beton vloer die in de winter voorzien wordt van rubbertegels en rapsodie ...en sinds kort winddicht omdat de doorgang van 3 x 3m voorzien is van kunststof tochtstroken.
Helaas staan de paarden nagenoeg nooit binnen, zodra ik een hooinet vol prop staan ze precies de duur van eet proces op stal om daarna weer verder te struinen.

Hun ritme proberen we zomer en winter op elkaar af te stemmen.
Overdag weide gang dmv strook begrazing, de track staat open en ze kunnen op stal, in de paddock, en rijbak lopen maar elke avond en nacht gaan ze standaard op de paddock en de rijbak . Op de paddock staat een ruif met een rondbaal waar een mega klein net overheen ligt 3x3 cm en daardoor eten ze constant maar niet veel te veel..
Natuurlijk hebben wij op de track natte stukken, is de wei nat, zijn ze viezer dan een binnenpaard.

Maar ze zijn ook super mens gericht, ze lopen achter ons aan met mest verwijderen.. Komen naar ons toe lopen als ze ons zien staan...

Ze hebben ook veel levenslust, gaan graag aan t werk, de jonge paarden komen er altijd bij...
De groeps dynamiek is zo bijzonder, eten,slapen, spelen...ze doen het in hun eigen ritme.
En niet wanneer wij tijd hebben...

We hebben speel attributen als vast onderdeel staan, waarop er spontaan een paard op t blok gaat staan, of met een bal aan de haal gaat. op de track staan twee stuks cavalletie's die dagelijks een aantal keer " genomen" worden..
Uiteraard Kijken we ook naar de individuele behoeftes...
Spierbevangen dame loopt met een jasje aan, onze 18 jarige valt af met regenachtig weer, dus krijgt een jasje aan... De andere hebben een berenvacht en dat is prima geregeld door de natuur.

Wij hebben ook op diverse pensionstallingen gestaan, en weet daardoor heel goed dat het vaak slikken of stikken is door de regelgeving van derde.
Toch hadden we uiteindelijk een stal gevonden waar het gros van onze wensen wel haalbaar was..
Ideaal was het nooit maar dat is ook best hoog gegrepen, omdat je met zo veel mensen, lees wensen rekening moet houden als stalhouder.

Nu besteden we dagelijks heel veel tijd aan onderhoud, schoonhouden, en aanverwante werkzaamheden die normaal door een stalhouder worden uitgevoerd.. Maar zou het eerlijk gezegd niet meer anders willen.

Ik hoop dat iedereen elkaar in zijn waarde laat er is geen goed of slecht, iedereen doet het op zijn eigen wijze.

Voor ons werkt dit heel erg goed, maar ondanks het feit dat de paarden het prima zelf regelen bij ons, zou ik ze bij slecht weer ook wel in die stal willen duwen...maar dat komt voort uit mijn gevoel van droog, behaaglijk.....zij hebben die behoefte totaal niet...

Uiterste zijn er altijd.... Zo kan ik ook een hele discussie aangaan over konijnen in kleine hokjes etc...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:20

Denk dat jouw paarden in hun hoefjes mogen knijpen Bontekontje ;) :)
Dat er geen goed of slecht is ben ik niet met je eens, sowieso is slecht er zeker.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 12:28

Het klinkt geweldig, Bontekontje helemaal afgestemd op je paarden. Blijft voor mij nog even een droomwens..Alhoewel ik zo goed herken dat je de grenzen steeds verder gaat verleggen. Jaren terug toen ik nog mijn fjord had, stond ik helemaal niet stil bij de lange dagen op stal in de winter. Ik deed gewoon wat iedereen deed en dacht dat het goed was. Nou zorgde die stal er wel voor dat mijn Fjord een paar uur buiten kwam in de winter en in de zomer lange dagen in het land. Toen lange tijd geen paard en anderhalf jaar geleden een tinkermerrie gekocht. Eerst was ik wel tevreden met in ieder geval zomers 24/7 buiten. De winter op stal moest dan maar, de buitengang zou ik dan op een of andere manier wel zelf regelen, in de winter buiten was bijna niet mogelijk, leek het. Voor ijslanders in de buurt was het trouwens wel vaak geregeld (altijd buiten in paddock en op t land). Dus ik bleef wel zoeken en toen kwam ik net op tijd (voordat m'n merrie naar mij toe zou komen) een stal tegen waar 24/7 buiten mogelijk was in de zomer, en er zou een paddock gebouwd worden voor de winter. Nu staat ze inmiddels altijd met een medetinker lekker buiten. In de zomer 24/7 in het land (twee landjes beschikbaar die we steeds afwisselen), en vanaf ver in de herfst als het land echt niet meer kan (hopelijk zal dat ergens in de loop van november pas worden) gaan ze de paddock met schuilstalletje in. Ze hebben in de paddock voldoende ruimte om lekker te bewegen, springen, rennen, liggen, kroelen en ze zien alles wat er op de pensionstal gebeurt. Ze hebben altijd ruwvoer tot hun beschikking in slowfeeders. Wat ik van te voren ook niet bedacht had, is dat ik alles zelf moet doen (met mede eigenaar). Dus het kost veel t tijd. Voordeel daarvan weer is dat je band met je paard voor mijn gevoel beter en sterker wordt en het is goed voor de lijn.. :D. Verder heb ik een bijrijdster en mijn mede eigenaar ook, dus we kunnen elkaar wel opvangen..Maar ik merk dat als ik mag dromen, dat ik hoop ooit een groot stuk eigen grond te hebben, die ik helemaal mag inrichten zoals ik dat wens en dan zal het een beetje in de buurt komen van wat jij nu hebt...Anderhalf jaar geleden was ik daar nog helemaal niet op die manier mee bezig en daarvoor met mijn fjord al helemaal niet. Stapje voor stapje word ik kritischer en kan het altijd nog beter. Ik heb natuurlijk ook te maken met de regels van de pensionstal,en ik denk dat mijn merrie het nu best heel goed heeft en dat er in voldoende mate in haar basisbehoefte wordt voorzien (en dat in het midden van het land...), maar t blijft kriebelen..

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 15:31

Kinke, idd imo bestaat slecht zeker wel. De minimale standaard zou mijns inziens acceptabel moeten zijn met het streven naar beter.

maaikenero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:18

mijn paard stond altijd op stal in de zomer gaan ze elke ochtend of middag naar buiten ik zelf zorgde er voor dat hij vaak ook extra lang naar buiten kon als het ging sneeuwen dan ging het meestal niet meer.
hij is er nu 19 en ik heb er voor gekozen omdat ik niet meer rijdt dat ie 24/7 naar buiten gaat met een inloopstal ik vind het zelf toch eigenlijk best moeilijk haha maar of hij het ook vindt geen idee tijd zal het uitwijzen wat denk jullie???

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 11:25

Maaikenero, dat hangt echt heel erg van je paard en de omstandigheden van het 24/7h buiten af. Als je paard genoeg ruwvoer krijgt en hij kan de inloopstal in bij slecht weer (en er ook rustig in rusten) dan zal het vast prima gaan denk ik.

maaikenero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 12:00

dank je sees en inderdaad het is denk ik gewoon afwachten voor hem ook een hele verandering staat wel met een maatje buiten krijgen inderdaad bijgevoerd kunnen een inloopstal in lekker ruim en goed wat stro erin hij blijft in ieder geval op de manege waar ik sta dus hij hoeft niet te verhuizen!! gister de eerste dag en nacht vanochtend wezen kijken en volgens mij is het goed gegaan!!

kwikkie24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 17:52

Ik vind dat je paard niet heel de dag op stal hoort te staan maar daar zijn de meningen over verdeeld.
Hoe zou je het zelf vinden om 24/7 opgesloten te staan..
al is het maar een halve dag dat ze naar buiten kunnen denk dat je je paard er heel gelukkig mee maakt..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:04

kwikkie24 schreef:

ZAAAALIG! Zou zo het klooster in kunnen.
De een is de ander niet. ;)

Een paard hoeft het ook helemaal niet als "opgesloten staan" te ervaren.
Die dat wel doen, moet je niet op stal hebben.
Die dat niet doen, kun je rustig op stal hebben.
En bijna geen enkel paard brengt werkelijk 24/7 in een stal door, hoor.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:05

Wat natuurlijk nog een probleem is....het merendeel van de stallen is maar 3x3...net groot genoeg om je kont in te keren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:17

Helaas ken ik wel een aantal paarden die 24/7 binnen staan. En ook paarden die 23/7 of die richting, binnen staan. Te triest voor woorden....... ;(

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:24

kwikkie24 schreef:

Hoe zou jij het vinden om een hele dag in de regen te staan met je voeten in de modder.....want bij ons is de afgelopen dagen zoveel water gevallen dat alles is verandert in een zwembad/modderpoel. En zo zijn er vele plaatsen, want niet iedereen heeft de beschikking (en mogelijkheid) over een goed gedraineerde paddock met verhard stuk en schuilstal en dat is mijn ogen een voorwaarde voor 24/7 buiten.

Ik zou liever binnen staan dan buiten, zeker met het weer van de afgelopen dagen.....:brr:
Al hoop ik wel dat de paddock snel klaar is, want ook ik zie ze graag even los bewegen, al is het maar voor een paar uurtjes per dag!

Wij gaan een paddock aanleggen tegen de loods aan, zo hebben ze wat meer beschutting en lopen ze minder in de nattigheid. Want ons weiland gaat dit niet houden de hele winter :o

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 20:57

Zo, ik als TS wil nu wel eens een vraag stellen; wie kent er in mijn directe omgeving (Spijkenisse) dan een stalling waar je paard zomer EN winter de hele dag buiten mag staan? Ik ken er werkelijk waar geen 1! Ik sta nu op een hele fijne stal waar hij in de zomer dag en nacht naar buiten mag, maar in de winter alleen als de wei droog is. De rest van de tijd moet je zelf zorgen dat hij buiten komt. Nee, ideaal is het als je paard altijd zelf kan kiezen, maar dat is hier naar mijn weten echt helemaal nergens te vinden. Of toch? Vertel maar!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:12

Brendaaaa schreef:
Zo, ik als TS wil nu wel eens een vraag stellen; wie kent er in mijn directe omgeving (Spijkenisse) dan een stalling waar je paard zomer EN winter de hele dag buiten mag staan? Ik ken er werkelijk waar geen 1! Ik sta nu op een hele fijne stal waar hij in de zomer dag en nacht naar buiten mag, maar in de winter alleen als de wei droog is. De rest van de tijd moet je zelf zorgen dat hij buiten komt. Nee, ideaal is het als je paard altijd zelf kan kiezen, maar dat is hier naar mijn weten echt helemaal nergens te vinden. Of toch? Vertel maar!

Als voormalig spijkenissenaar: niet. daarom zie mijn huidige woonplaats in het verre overijssel :Y)

Wbt de stalformaten, mijn ukkies (1.40-1.55) staan in boxen van 3,5 x 4,5 en 3,15 x 4,5 :) ze kunnen er ruim in bokken en springen :j

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:30

Brendaaaa schreef:

Klopt, in onze regio (ik woon in Rhoon en werk in Spijkenisse) is het amper te vinden.
Wat er te vinden is staat vol en heeft een wachtlijst. Dat komt door de vraag die het aanbod ver overstijgt.
Er zijn namelijk veel te weinig van dit soort stallen ondanks dat er wel veel vraag naar is...

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:38

Brendaaaa schreef:

Ben ook erg benieuwd! *vlaardingen*

maaikenero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 22:29

Ik vind het toch moeilijk hoor wanneer is het goed voor je paard hij heeft een wei tot zijn beschikking super groot daar komt ie via een verhard pad en heeft hij nog een inloopstal van 4,5x3 met zijn tweeën net weer wezen kijken en waren niet te vinden stonden dus lekker in de wei met wat geroep kwamen ze aan en heb ik nog nog lekker gepoetst en zijn hoeven gedaan want hij heeft een slecht hoef dus dit moet ik goed bijhouden met deze nattigheid en lekker een appel gekregen dus ik ben weer benieuwd morgenochtend misschien vind ik het zelf wel moeilijker dan mijn paard

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:27

kellaxy schreef:
Brendaaaa schreef:

Ben ook erg benieuwd! *vlaardingen*

Denk niet dat je antwoord krijgt.
Heb op de vorige pagina antwoord gegeven op de vraag of Dordrecht nog te doen was, niets meer op gehoord......

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:40

in dordrecht e.o zit geloof ik ook niet veel, of het heeft wachtlijsten.
Ik zoek namelijk ook al jaren naar een goede stal hier in de buurt.
Lijkt onmogelijk, of het voershema is poedersuiker, of ze komen niet buiten en ga zo maar door.

Ik zou ook nooit meer een 2de paard nemen tenzij ik kan verhuizen of ze aan huis kan houden.
Wat een drama in deze regio.

maaikenero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:43

Dat het die kant bij jullie zo vol is!! Ik sta echt op een super stal waar alles mogelijk is