Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:12

Dat zijn die rubberen tegels die je ook op modder kunt leggen. Je ziet ze hier veel. Voordeel is ook dat de paarden nooit meer super diep wegkunnen zakken ook al is het zand vochtig. Er zijn verschillende merken van en ook prijzen.

http://www.groenbestel.nl/index.php?paginaID=52

pmarena

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:18

Ja dat is mooi spul , jammer dat het zo duur is....als je goed zoekt vind je het voor minimaal tussen de 10 en 15 euro per m2 , maarja voor een stukje van 10 bij 10 meter zit je dan al aan 100 m2 en dus al boven de 1000 euro....en dan moet je het natuurlijk nog verwerken en opvullen met aarde + graszaad of met zand....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:23

Oeps... duur... kan je beter een paar vrachtwagens zand bestellen en laten storten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:51

Ik heb die tegels gehad en zou ze nooit in mijn paddock willen hebben. Als ze er overheen galopperen en het zandlaag is te dun kunnen ze op het gladde plastik lelijk uitglijden. Alleen voor een pad waar gekontroleerd gelopen wordt vind ik het een optie.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:55

Mijn paddock
Afbeelding
Aan de linkerkant zie je de koematten, daar mesten ze dus ook op.
Afbeelding

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:59

wat handig dat je paarden zo lekker zindelijk zijn. Bij mij poepen ze voornamelijk daar waar de kruiwagens staan. Dus hoef ik enkel naar de kruiwagens te lopen.

Die ecoraster hebben we hier gewoon zand op liggen en ze lopen er ook zand op. Ze komen niet zelf op de tegels. En ze galopperen er heerlijk op los. Kaal zou ik het ook niet aanbevelen. Maar glad is het absoluut niet. Loop er zelf elke dag overheen. Voor een lang pad hebben we nu 2 tegels naast elkaar liggen in plaats van over de hele breedte. Zo hebben ze altijd een stuk waar ze niet wegzakken. Alleen op het maisland waar ze nu ook mogen komen zakken ze lekker weg maar dat moeten ze zelf weten ;-)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:28

iets als die ecorasters (ander merk en ander figuurtje, maar wel hetzelfde principe), heeft mijn moeder aan het begin van de weide liggen.
ze woont op een berg(je) en dat schuine stuk werd altijd helemaal kapot getrapt bij nat weer.
de paarden zakten er soms tot aan hun knieën in.
de roosters zijn opgevuld met aarde en ingezaaid met gras.
zonder hoefijzer gaat het echt zonder problemen, maar mét hoefijzers lijkt het wel schaatsen.

mijn zandpaddock/bak gaat nu de 3e winter in.
de aarde werd licht afgegraven om een egaal oppervlak te krijgen, en daarop werden een paar vrachtwagens zand gestort.
3/4 ervan ligt prima, lekker stevig.
hier en daar een plasje, maar ook daar blijft de ondergrond stevig.
maar het stuk vlak aan de schuilstal, waar mest en hooi tussendoor geraakt is, lijkt nu wel een moeras.
ik probeer mest en hooi wel weg te halen, maar er blijft toch altijd nog wat achter, wat dan vermengd raakt met het zand.
dat wordt in het voorjaar wschl een stukje afgraven en nieuw zand storten, en vanaf nu geen hooi meer in de schuilstal ;)
zand om het pad te verstevigen lijkt mij dan ook niet de beste optie, tenzij je om de 2 à 3 jaar een nieuwe laag stort.

ipv. ecoraster dacht ik ook aan grasbetontegels, maar dat is ook een behoorlijke investering.
ik heb ook al zitten denken aan industriële stacco roosters op de natste plaatsen, maar daar moet ik de prijs nog van achterhalen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:50

fojoe schreef:
ipv. ecoraster dacht ik ook aan grasbetontegels, maar dat is ook een behoorlijke investering.
ik heb ook al zitten denken aan industriële stacco roosters op de natste plaatsen, maar daar moet ik de prijs nog van achterhalen.

Wat ik op die website zie is volgens mij allemaal staalconstructie. Lijkt mij niet geschikt voor bodemstabilisatie.

Andere optie misschien die kokosvezels die sommigen in hun rijbak gebruiken? Is in elk geval biologisch afbreekbaar (al schijnt dat even te duren), dus geen ellende met milieuregels.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 15:18

Hmm, das misschien geen gek idee tamary, van die kokos! Bedankt voor de tip!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:32

kokosvezels houden het vocht toch vast, dus blijft je pad langer nat, dus langer modderig ... ?
of ben ik nu heel erg :o?

stacoroosters zijn idd metalen (verzinkte) roosters :j
ik zag er wel muziek in omdat grote en sterke roosters zijn.
er worden zelfs bruggen met die dingen gemaakt.
ze laten het water perfect door, maar vormen wel een harde ondergrond.
ik heb ergens een boek met foto's van met een heel pad gemaakt dergelijke roosters in een moerastuin.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 11:38

Ik ga ernaar informeren, naar de kokos, dat het nat is, is niet erg, zolang de ondergrond maar stevig blijft :j

Die staalroosters vind ik een beetje eng. Als ze daarop vallen!
Plus dat ik ze op ijzers heb staan, jaja, heel natural :D

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 12:45

Dinopino schreef:
Dat zijn die rubberen tegels die je ook op modder kunt leggen. Je ziet ze hier veel. Voordeel is ook dat de paarden nooit meer super diep wegkunnen zakken ook al is het zand vochtig. Er zijn verschillende merken van en ook prijzen.

http://www.groenbestel.nl/index.php?paginaID=52

Ik raad dit iedereen af! Ik heb me er scheel aan betaald inderdaad, en het is echt levensgevaarlijk.
Het is enorm glad, ook voor paarden zonder ijzers.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:07

vreemd, bij mijn moeder doen de paarden er zonder ijzers prima op lopen.
en dat op een behoorlijk schuin stuk.
misschien toch doordat het een iets ander materiaal is?
plastic (geen rubber) en een andere vorm, dit type.

@Jeddah, als je paarden op ijzers staan zou ik idd niet voor die staalroosters gaan.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:26

Nadat ik deze week heb besloten de pony's maar op stal te zetten in verband met een werkelijk zeer natte paddock dacht ik laat ik eens kijken bij dit topic, staan vast nog wel wat tips ;)
Onze paddock is vooral nat, niet zozeer drassig. Dus het idee is een strook van zo'n 2 meter af te graven (er ligt zand op, op een harde klei/leemlaag, met daartussen worteldoek), dat iets schuin te doen, zodat het water er beter afgaat. Het worteldoek daar dus weg te halen. Dan ecoraster en dan weer zand erop.
Helemaal het worteldoek weghalen is een gigaklus, misschien van de zomer als het droog is, of in stukjes en beetjes. Voordeel met worteldoek ertussen is wel dat de klei/leemlaag gescheiden blijft van het zand. Want je kunt wel zand bijstorten maar mijn ervaring is dat dat er na een half jaar/ jaar gewoon weer tussenzakt en dan ben je weer terug bij af. Dus vandaar eerst maar eens 2 meter aanpakken (2x10 meter in totaal).
We merken dat het worteldoel op een of andere manier dichtslaat, waardoor het water er niet meer doorheen gaat. Omdat ze niet tot de knieen wegzakken, maar het blijft steken op zo'n cm of 10, denken we dan als we de 1e 2 meter van de paddock in ieder geval vrijwel droog krijgen, is het niet zo'n ramp als ze vrijwillig in het water willen gaan staan.
MAAR ik heb twee mini's met die kleine hoefjes....ben zo bang dat ze door het ecoraster heengaan...
Wie weet hoe groot de afmetingen gaten zijn in het raster?
Ik heb eerder ecoraster gebruikt toen ik een grote wei had met containerstal. Toen voor de containerstal gelegd. Werkte super. Natuurlijk was het nog wel wat nat, maar met flink zand erover was het toch een goede toegang tot de container.

@Caira: heb je ook een stuk met zand zodat ze zich kunnen rollen? Of is het allemaal betonplaat? Ik vind het er keurig uitzien hoor, maar vraag me af of ze het zand niet missen. Die van mij rollen zich (als het zand een beetje begaanbaar is) toch wel 2 of 3x per dag (of heb ik nou idiote pony's :D :+ )

Oja, die van mij zijn erg zindelijk. Poepen op 2 plaatsen in de paddock en als het regent in de stallen :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:31

@VanHuisUit : de roosters zijn 60x40 en over de lengte zitten 6 gaten en de breedte 4 gaten. Reken dus maar uit hoe groot ze ong zijn ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:36

VanHuisUit schreef:
@Caira: heb je ook een stuk met zand zodat ze zich kunnen rollen? Of is het allemaal betonplaat? Ik vind het er keurig uitzien hoor, maar vraag me af of ze het zand niet missen. Die van mij rollen zich (als het zand een beetje begaanbaar is) toch wel 2 of 3x per dag (of heb ik nou idiote pony's :D :+ )

ze kunnen toch op de weide rollen?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:51

@Caira
Dan begrijp ik dat je paarden altijd toegang hebt tot de wei, sorry, was daar niet vanuit gegaan. Bij mij is het weiland nu ook echt te drassig om ze 24/7 op te laten. Dan staan ze dus zeg maar standaard in de paddock en als het weer het weer toelaat gaan ze de wei op.

Citaat:
@VanHuisUit : de roosters zijn 60x40 en over de lengte zitten 6 gaten en de breedte 4 gaten. Reken dus maar uit hoe groot ze ong zijn

:o? tja je hebt gaten en gaten ;)
De hoefjes zijn ongeveer 5 a 6 cm breed, 8 a 9 cm lang.
Ik zal het plaatje eens goed bestuderen of een proefrooster bestellen ...
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 13-11-09 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:54

zolang ze in de paddock te eten krijgen zijn ze op de weide wel zo rustig dat ze het niet aan gort trappen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 13:57

Heb je die van mij nog niet meegemaakt. Die krijgen echt 24/7 hooi maar kunnen compleet uit hun stekker gaan in de wei hoor :+ Maar ik zie ook dat je in Schoorl staat, daar is het voornamelijk zanderige ondergrond. Bij mij is het klei met leem. Dat glijdt en baggert wel zo lekker :o

De ecoraster is trouwens 33.3 cm x 33.3 cm en heeft 5 gaten. Elk gat is dus ongeveer 6 cm2. Iets minder ivm tussen'schotjes'. Ik zal even die voetjes van de paardjes nog even goed opmeten voordat ik eventueel ga bestellen :+

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:25

Bij mij staan ze in bak. Niet dat ik dat ideaal vind, want de bak wordt er erg onregelmatigdoor. Maar ik vond het ook wat om een stuk land op te offeren.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:34

Ik snap die problemen van glad niet met ecoraster. Bij mij lopen er al 5 jaren paarden met hoefijzers op.
Je hebt verschillende merken er is niet een naam voor. Het zijn dezelfde tegels als HIT gebruikt. Hier in de buurt liggen ze ook veel. Gewoon zand er op en ideaal zelfs met dit weer kan ik met sandalen in de paddock lopen :D

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:19

krijg je dan geen koude tenen? :+

paarden met hoefijzers glijden wél bij mijn moeder, maar misschien dat het op een vlak stuk geen problemen geeft.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:22

@fojou ja;-)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:28

fojoe schreef:
mijn zandpaddock/bak gaat nu de 3e winter in.
de aarde werd licht afgegraven om een egaal oppervlak te krijgen, en daarop werden een paar vrachtwagens zand gestort.
3/4 ervan ligt prima, lekker stevig.
hier en daar een plasje, maar ook daar blijft de ondergrond stevig.
maar het stuk vlak aan de schuilstal, waar mest en hooi tussendoor geraakt is, lijkt nu wel een moeras.
ik probeer mest en hooi wel weg te halen, maar er blijft toch altijd nog wat achter, wat dan vermengd raakt met het zand.
dat wordt in het voorjaar wschl een stukje afgraven en nieuw zand storten, en vanaf nu geen hooi meer in de schuilstal ;)
zand om het pad te verstevigen lijkt mij dan ook niet de beste optie, tenzij je om de 2 à 3 jaar een nieuwe laag stort.

Naieve vraag hoor, maar wat voor soort bedrijf kun je vragen om op die manier een paddock op te knappen (stukje uitgraven en dan zand storten)?

Onze zandpaddock gaat de 2e winter in, maar de bodem is nu al drama met dit natte weer. De paddock loopt een beetje af en op het laagste punt staat het bij nat weer gewoon echt flink blank. De rest van de paddock wordt inmiddels toch wel behoorlijk modderig. Geen gewoon nat zand, maar echt modder.

Ik zou graag de paddock wat laten ophogen en egaliseren met een flinke laag goed vochtdoorlatend zand. Dan staan de paarden met drogere voeten en is het voor ons ook makkelijker om de poep eruit te halen. Dat is nu echt ontzettend vermengd met de modder, zodat nauwelijks te zien is wat modder is en wat mest.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:30

een loonwerker of grondverzetbedrijf