Kokos in de buitenbak??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 16:34

russel schreef:
Dat weet ik niet...ik heb geen geld om mijn bak uit te laten graven en af te laten voeren, was maar waar....en als ik dan voor toevoeging moet kiezen, dan maar het goedkoopste.....

en als dat in prijs (volgens jouw berekening) niks uitmaakt tussen polyvlokken of kokos,
zou ik voor kokos kiezen qua stevigheid de beste uit ervaring!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:45

Mac schreef:
Dat soort situaties liggen soms iétsjes gecompliceerder dan jij nu aangeeft russel ;-) .

Losgemaakte vezel zou mij ook de extra kosten waard zijn hoor :j . Had jij nog andere leveranciers van losgemaakte vezels gevonden Delphi?

Ik zou zo geen andere leveranciers weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:30

india schreef:
russel schreef:
Dat weet ik niet...ik heb geen geld om mijn bak uit te laten graven en af te laten voeren, was maar waar....en als ik dan voor toevoeging moet kiezen, dan maar het goedkoopste.....

en als dat in prijs (volgens jouw berekening) niks uitmaakt tussen polyvlokken of kokos,
zou ik voor kokos kiezen qua stevigheid de beste uit ervaring!

En dat is mijn twijfel nog steeds, want eenmaal in je bak en je zit er mee...ik heb een droog en nat stuk, want aan 1 kant staan bomen en ik denk dat daardoor de bak ook na sproeien daar rul blijft.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:47

Ik lees hier nog af en toe even mee, omdat ik 1,5 jaar geleden met hetzelfde dilemma zat, hoe een bestaande zandbodem te verbeteren.
Ik durfde de kokos niet aan, omdat ik toch bang was dat het op den duur zou gaan verteren.
We hadden diezelfde ervaring al met de megatop houtsnippers gehad, dat zou ook niet kunnen verteren, maar dat is me na 5 jaar toch gaan rotten! Wat een drama!
Wij hebben uiteindelijk voor de all weather tuft snippers gekozen. En ik ben daar blij mee! Ik heb afgelopen winter bij -10 vorst kunnen rijden, de hele zomer goed kunnen rijden zonder sproeien, en zelfs nu nog staat er geen plas in. Het vraagt geen onderhoud, de trekker hebben we verkocht. Ik hoef alleen maar 1x per week even de hoefslag terug te harken, 10 min. werk.
De mensen die ik ken die wel kokos in hun bak hadden gedaan in diezelfde tijd ben ik een beetje blijven volgen. India is dus nog steeds tevreden, haar bak heb ik nog niet gezien.
Maar bij iemand anders was de binnenbak een drame gaworden, een en al kuilen en bulten. En ik was vorige week bij de longeerbak van iemand, waar je na 1,5 jaar geen kokos meer terug kon vinden, helemaal verteerd.
Zij had inmiddels voor haar buitenbak toch voor tapijtsnippers gekozen.
Ik kan dus niet persoonlijk vergelijken, maar ik ben zelf wel blij dat ik voor de oerlelijke, grijze maar praktische all weather tuft heb gekozen. Ik weet tenminste zeker dat ik daar over 15 jaar nog blij mee ben.
Geen commentaar op de kokos, omdat ik geen persoonlijke vergelijking heb, maar ik ben wel heel nieuwsgierig hoe jullie bakken er over 5 jaar nog bijliggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:01

Interessant Heleen, heb even de site bekeken, maar het is zeker niet duur....voor 2000 euor heb je heel je bak gedaan...

Maar is het ook geschikt voor een te zware bak? Wordt de bak er niet in eerste instantie te zwaar door? Ik ken iemand die had donker grijs spul, leek dik katoen of zo, en die bak is loodzwaar geworden. Is dat wat anders dan?

EllyC

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:03

Wij zijn bijna klaar met pluizen.
Morgen komt het zand, dan nog even freezen en dan ben ik er benieuwd naar het resultaatl

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:06

russel schreef:
Interessant Heleen, heb even de site bekeken, maar het is zeker niet duur....voor 2000 euor heb je heel je bak gedaan...

Maar is het ook geschikt voor een te zware bak? Wordt de bak er niet in eerste instantie te zwaar door? Ik ken iemand die had donker grijs spul, leek dik katoen of zo, en die bak is loodzwaar geworden. Is dat wat anders dan?

Onze bak was nadat we de houtsnippers eruit hadden gehaald heel onregelmatig. Stukken veel te mul, stukken te hard. Nu is het echt overal perfect, overal even regelmatig en prettig te rijden. Zeker niet te zwaar, het veert gewoon lekker. Vanaf de eerste dag dat het erin lag.
We hebben de snippers gewoon er bovenop gegooid, meer niet. Het mengt vanzelf wel wat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 20:07

Krijg je dan ook palmbomen erlangs :+

TinkerTrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:02

Mijn vriend en ik zitten er ook over te denken om kokos in de bak te doen voor onze jongens (2 tinkers).
Wat ik in dit topic lees (en dat is veel!), klinkt behoorlijk positief. Zijn er ook bokkers met negatieve ervaringen?
Is er misschien iemand in Twente die kokos in de bak heeft en waar we eens kunnen komen kijken?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:25

Ik ben benieuwd, we willen wel foto's zien!! :D

Ik ben hoop ik volgende week klaar met pluizen, moet nog één baal!!

jury schreef:
Wij zijn bijna klaar met pluizen.
Morgen komt het zand, dan nog even freezen en dan ben ik er benieuwd naar het resultaatl

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:27

Sorry maar ik vind €500 of €2000 toch echt wel een groot verschil.

russel schreef:

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:29

Ik heb pas ook een bak gezien met snippers die inderdaad zwaar was.
Maar daar werd soms ook weken niets aan gedaan.
Volgens mij als je hem gewoon wekelijks aanrolt of harkt, is het perfect spul.

Ik vond het gewoon teveel geld, daarom heb ik nu voor de lange vezeld kokos gekozen.

russel schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:16

Ik heb ooit een keer in zo een bak gereden en die vond ik echt super.

Van kokos kan ik nog steeds geen goed idee krijgen, ik kan mij nl zo voorstellen dat die haren naar onderen gaan en dat je ongelijke stukken krijgt. Als je echt veel nodig hebt in je bak, kan het zelfs nog eens duur worden met de kokosvezels.

Maar wat echt belangrijk is, is dat ik mijn paard kan laten rennen in de bak, dat heeft hij soms gewoon nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:22

hagelkruis schreef:
Sorry maar ik vind €500 of €2000 toch echt wel een groot verschil.

russel schreef:

Dat kan ik mij wel voorstellen, maar de bak moet gelaserd worden, dus keistrak zijn, dan moet het met een rotoreg er door gemengd worden en dat kunnen wij ook niet zelf want die hebben wij niet..dus de loonwerker moet toch komen...., het uitpluizen voor zoveel balen dat is een monnikenwerk en dan kan je niet rijden totdat je bak klaar is. Dat kan weken duren...koop je uitgeplozen spul dan ben je meer dan 500 euro kwijt. Als ik dan uitgeplozen spul laat komen is bijna 900 euro totaal, inclusief bezorgen, dan kan dat alleen in de zomerperiode want anders moeten ze platen leggen, dus stel dat komt er ook nog bij, dan de loonwerker om mijn bak te laseren, want ik heb gelezen dat hij helemaal egaal vlak moet zijn, dan die rommel er door laten werken, in de hoop dat die vrachtwagen meteen komt en de loonwerker niet een 2e keer hoeft te komen....dan kom ik waarschijnlijk op nog een 500 euro...

Ik tel 500 euro omdat ik een loonwerker heb laten komen om 5 bergen zand te verdelen op mijn bak, egaal had hij hem niet gemaakt, dat moesten we zelf...hij koste toen voor anderhalf uur werk 400 euro...nu zal hij langer bezig zijn..

Dan ben ik voor kokos dus geschat 1400 euro kwijt. Is idd goedkoper, want 1900 euro is ook niet misselijk...maar die bakken zijn wel populairder dan kokos....misschien over een paar jaar is kokos dat ook.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:25

heleenxx schreef:
russel schreef:

Onze bak was nadat we de houtsnippers eruit hadden gehaald heel onregelmatig. Stukken veel te mul, stukken te hard. Nu is het echt overal perfect, overal even regelmatig en prettig te rijden. Zeker niet te zwaar, het veert gewoon lekker. Vanaf de eerste dag dat het erin lag.
We hebben de snippers gewoon er bovenop gegooid, meer niet. Het mengt vanzelf wel wat.

ja dat lijkt mij ideaal gewoon boven op alles en dan een verende bak...want dat is nl wel iets wat ik nu niet heb...

Zit jij op een zandbodem of klei, heb jij drainnage..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 10:59

Wat is dan het probleem russel? Dan ga je toch voor zo'n bodem? Als het je toch niets uitmaakt wat erin komt, dan neem je toch die je het liefste wilt?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:36

Wat heb jij een vreselijk dure loonwerker Russel! Daar valt nog heel veel te besparen!
Het pluizen hebben we met z'n drieën op een avond en een ochtend gedaan, toen de cultivator er door (iets van € 100,= of zo) en toen wijzelf met de tractor en de manegevlakker.
De bak egaliseren hoeft eigenlijk niet meer, voor het mooie doe ik het soms nog een keer. De paarden lopen er nu de hele dag in, 's morgens 2 merries met een veulen en 's middags de twee andere merries. Wat ze ook doen, de bak blijft goed. We hebben de korte vezels.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:20

Wij gaan onze 20x40 bak, met korte kokos vezels uitbreiden naar 20x60m.
En op dat stuk komt gewoon weer kokosvezels (absoluut de korte, want wat ik hier lees over die lange vezels vind ik ronduit dramatisch!!!)

Russel haren naar onderen zakken?? Ongelijke bodem???
Volgens mij heb je geen idee hoe een kokosbodem (die al jaren ligt) er in werkelijkheid uitziet :n
Niemand hoeft van mij kokos aan te schaffen, maar ik wordt wel wat kriebelig van mensen die zelf niet zo'n bodem hebben liggen en dan maar allerlei vage aannames doen....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 15:54

Doe jij manie over de lange vezels. Hoezo dramatisch? Ik heb de lange vezel en ik heb nergens problemen. Bak ligt er picobello bij. Heb dat van anderen ook gehoord hier, met de lange vezel.
Ik heb voordat ik de keuze heb gemaakt eerst 2 bakken bekeken met dus beide vezels. Ik heb daaruit mijn conclusies getrokken en heb dus voor de lange vezel gekozen.
Hoelang het pluizen duurt weet ik niet, want we gingen gewoon als we even tijd en zin hadden uitpluizen en liepen er net zo gemakkelijk even bij weg. Had dan ook daarom de zomer hiervoor gekozen en niet met zoveel tijdsdruk erachter.

manie

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:55

Ik doel op het uitpluizen (lees hier de verhalen over hoe gruwelijk veel werk dat is) en het feit dat een bodem met lange vezels niet met een regulier bak sleep te slepen is.
Geen aannames dus, gewoon wat hier te lezen valt....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:01

Verschil tussen uitpluizen weet ik niet, want heb de lange, maar ik kan de bak gewoon slepen. Dat is hier ook al meerdere keren gezegd. Tja, je onthoudt blijkbaar datgene wat je wilt onthouden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:06

Ja, zo kan je het ook zien :D maar ik heb de informatie van de kokosdealers en die raden slepen af.... :D en ik ga af op wat er vanuit de dealers zelf wordt aangeraden.

Dan is er nog een verschil tussen lange en korte haren....de korte haren kunnen wel gesleept worden, maar wel met het gevaar dat ze onder komen te liggen en dat je dan elk jaar moet bijvullen...de lange haren wordt afgeraden, dus dan ben ik wel benieuwd hoe jouw bak er dan uitziet, voor en na slepen...als het doel van kokos is spinneweb te vormen, het doel haal je weg als je gaat slepen want dan ga je het kokos onder werken...

Ik wil kunnen dressuren en springen in mijn bak, zonder dat ik er gaten in spring en een paard met overbelasting kom te zitten...dus niet alleen recreatief wat rijden..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-10-10 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

JO93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:08

Wij slepen onze bak ook gewoon (wij hebben lange vezels)
Gaat prima. Ligt er nu 3/4 jaar in en wij zijn er nog steeds heeeel blij mee. Bak is echt heeel veel beter en stabieler als toen er alleen zand in lag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:10

Zammie schreef:
Wat is dan het probleem russel? Dan ga je toch voor zo'n bodem? Als het je toch niets uitmaakt wat erin komt, dan neem je toch die je het liefste wilt?

Misschien heb je mijn posts niet zo goed begrepen.... :D Kan hoor, geen probleem. Het Probleem is nl dat ik nog gee keuze kan maken...dus ik heb het liefste wat het beste is.....en daar ben ik nog niet uit....daarom lees ik nog steeds mee...... ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:24

@russel: Vreemd, dat de dealers het bij jouw afraden. Ik heb met beide (lange en kortevezeldealer) daarover gemaild en kreeg van beide, dat dat prima kon..
Ik gebruik een eg die niet onderwerkt, alleen vlak sleept. Is met korte/dikke punten. Zo'n mat in een ijzeren constructie, zodat je zelf kunt instellen hoe je de eg wilt instellen. Dus geen eg die er los achterligt. Misschien dat daar verschil in zit?
Ik heb dus juist niet, dat de kokos ondergewerkt wordt. Eerder, dat het juist weer losgetrokken wordt door de eg en met rijden, rijdt je dat weer in de grond.

Ik weet niet hoe andere soorten zich houden voor datgene jij wilt russel. Maar je moet dat doen, wat jezelf het beste lijkt...
Ik weet wel, dat er vroeger een korrel (plastic) was, die was ook heel goed, maar kom dat nergens meer tegen.