Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Audesta

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 09:56

Ja hier ook :')

Nou, gisteren ook nog met een hond naar de da geweest, ik kan er geen meer zien. Rug of bekken klachten. Pijnstillers gehad, meteen doorgereden naar de osteopaat en nu rust houden.

Arm ding.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:03

Fijn dat je een goed zadel voor Mir hebt Boemel. Kan je fijn aan de slag met haar.

Welkom Ldk, oei…kleigrond is kostbaar. Hier veengrond ook alleen te doen met goede drainage en speciaal zand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 10:10

Ja, zand heeft duidelijk zo zijn voordelen.

Mooi rijtje zadels... daar ligt wel voor een klein kapitaaltje :)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:16

Handig als je zadelpasser zoveel zadels mee kan brengen.

Afgelopen week weer de cushing medicijnen voor onze shet gekocht, was even vergeten hoe duur die ook alweer waren, 60 tabletten voor ong 120 euro. Dan heb ik nog geluk dat onze shet maar een kwartje per dag krijgt.

Bijna vakantie, hoop toch een aantal keren aan huis te kunnen rijden, maar ben er bang voor met de regenvoorspellingen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:19

Fijn een passend zadel voor Mir!

Hier heel bewust niet op klei grond gaan wonen maar ook hier op zand zijn er uitdagingen haha.

Ik ga zo maar eens wat doen met de pony’s. We zijn allemaal erg verkouden aan het raken en energie is daardoor laag..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:37

Ik betaal ruim 300 euro voor een doosje. Gelukkig een halve per dag en deel het doosje met Joyce( toen ze monty nog had). en een andere vriendin zodat ik niet teveel op voorraad met met het oudje en het iets minder pijn doet

Mooie rij zadels. Doe mij ook maar 1.

Net de tinker gereden. Nog jong en veel te leren maar hij doet zijn best en is zo braaf!!
Nog 2 weken een logeerpaard ( staat in revalidatie) en dan zou een nieuwe komen. Eigenaar woont op ruim om 2 uur afstand dus wel fijn voor de privacy. Als ik niet klagen, deze woont op 25 min afstand en is er nog nooit geweest, update haar met foto's.

1 stal in de omgeving staat sinds deze week te koop en iedereen moet een nieuwe plek zoeken. Een andere stal was €100 per maand omhoog gegaan. Hier is crisis in de omgeving met stalling.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:50

Wow, 300, dan mag ik hopen dat dat doosje iets groter is dan die van mij :+

Die stal kreeg ik ook al doorgestuurd, of dat niets voor ons was om te kopen. Maar behalve dat het nogal een investering is zit ik graag net iets meer naar het noorden (zit er nu n km of 30 vandaan)...
Wel goed gesprek gehad met de makelaar trouwens gisteren, dus wie weet zit er in de toekomst toch nog schot in de zaak.

Fijn dat de tinker het goed doet!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 11:59

Jullie zijn op zoek naar een pensionstal om over te nemen, Lys?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:01

Het schijnt dat niet alleen maneges er veel mee stoppen, maar ook pensionstallen kappen er 'massaal' mee. Veelal zijn de hoge kosten aanleiding, maar tel daarbij op het wolvengebeuren (wat in de randstad nu nog minder speelt) en 1 + 1 is al snel 2.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:03

Ik ben een beetje aan het kijken naar een handige warmwateroplossing voor stal. Ik heb geen afvoer, dus wassen doe ik liever buiten de stal. Nu sleep ik met warm water van binnen, wat prima gaat, maar misschien kan het handiger.

Hebben jullie toevallig ervaring met een campingdouche of mobiele washer? Ik kan dan geen variant vinden met een verwarmingselement, dus ik vroeg me af of er dan iets van een dompelbare boiler/los verwarmingselement in te hangen valt? :o?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:06

Hoe gaat op die stal is opgezet zou ik het ook graag zou willen. Mooie ligging vlakbij natuurgebied maar aangezien mijn man niet in de paarden zit ga ik zoiets niet aan. Mijn vorige werkgever had mij zoiets ook al eens voorgesteld maar je part nog moet er net zo enthousiast over zijn als je zelf anders hou je zoiets niet vol

Alleen de stal die leeg staat erhuur ii nu. Met meer ruimte had ik wel meer willen opzetten maar die ruimte is er niet helaas

Wat zoek je lys?

Ik was mijn paard buiten met een oprolbare tuinslang van 35 meter die ik binnen aankoppel op warm water. Ik was dan op de bestrating en Het water loopt zo naae nen afvoerputje op oprit

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:07

Doosje is 200 of 250 stuks meen ik. Weet jij het nog Joyce?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:11

Uhh het is niet mijn doel Loretta. Ons doel is een woning waar we onze pony's en Picasso een mooi leven kunnen geven met de mogelijkheid tot mennen/longeren/rijden op eigen terrein - dichtbij bosrijke omgeving en niet te ver buitenaf ivm ons dochtertje. Maar mocht er iets passends voorbij komen dat in gebruik is geweest als pensionstal zou ik daar wellicht wel voor open staan, maar dat wordt nooit een grote pensionstalling met veel klanten. Maar dat is dus wel de reden waarom ik dat soort advertenties nogal eens doorgestuurd krijg :P

Ohh ja dan klopt het naar rato wel lynn nikita.

Picassos staleigenaren hebben een kleine boiler in de stal gehangen voor water, en idd lange slang want die hebben ook geen afvoer in het stalgebouw.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:14

_Lorette_ schreef:
Ik ben een beetje aan het kijken naar een handige warmwateroplossing voor stal. Ik heb geen afvoer, dus wassen doe ik liever buiten de stal. Nu sleep ik met warm water van binnen, wat prima gaat, maar misschien kan het handiger.

Hebben jullie toevallig ervaring met een campingdouche of mobiele washer? Ik kan dan geen variant vinden met een verwarmingselement, dus ik vroeg me af of er dan iets van een dompelbare boiler/los verwarmingselement in te hangen valt? :o?

Kun je geen boiler hangen en dan met een tuinslang naar buiten?

Ik heb wel afvoer binnen, maar in de zomer ga ik veel liever buiten staan. En dat kan prima met een tuinslang.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:15

Wij hebben warm water op de buitenkraan die aan het huis zit.
En dan rollen we de tuinslang uit.
Ook niet optimaal dus.

Zou ik vaak warm water willen gebruiken, dan zou ik voor een elektrische boiler gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 12:15

@lorette: je hebt elektrische kranen zonder warmhoudvaatje , daar heb je alleen maar een stopkontakt voor nodig. Geen idee of dat werkt om een paard te wassen ??

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 13:45

Ik heb gewoon een boiler en een tuinslanghaspel aan de muur hangen. Tuinslang op de kraan en warm water.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:55

_Lorette_ schreef:

Ik heb ook gekeken naar zo’n mobiele douche! Mijn zei dat hij wel iets met een boiler zou kunnen doen.. vooralsnog hebben we nog geen gezet.. ik vind buiten warm douchen alsnog koud in de winter haha.
Zou voor mij dan iets zijn voor in de toekomst met een overdekte poetsplaats.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:06

We hebben wel een boiler in de schuur maar die staat inmiddels uit. Was een grote stroomvreter en we gebruiken hem gewoon te weinig om continue aan te hebben staan.
Maar het is een kleine boiler die ook wel redelijk vlot opwarmt maar vraagt wat planning door hem op tijd aan te zetten.

Wel iets om mee te nemen in je overweging

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:21

DubbelFun schreef:
Het schijnt dat niet alleen maneges er veel mee stoppen, maar ook pensionstallen kappen er 'massaal' mee. Veelal zijn de hoge kosten aanleiding, maar tel daarbij op het wolvengebeuren (wat in de randstad nu nog minder speelt) en 1 + 1 is al snel 2.

Hier in België (gelukkig eerder tegen de Franse kant, dus nog geen wolvenproblematiek - afkloppen !) dacht ik dat er niet veel aanbod meer was van pensionstallen. Tot ik enkele weken geleden hoorde dat mijn pensionklante bij haar zoektocht naar een nieuwe stal massa's aanbiedingen gekregen had. Helemaal fijn om te horen dan dat ze toch voor mij gekozen had *\%/* . Anderhalf jaar later nog altijd heel blij mee. Hier gelukkig allemaal kleinschalig, en ik heb nog wat freelance activiteiten die onder hetzelfde BTW-nummer vallen, die het verlies van mijn pensionstalling (nogal veel geïnvesteerd) helpen goedmaken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:28

_Lorette_ schreef:

Wij hebben een klein verplaatsbaar boilertje daarvoor

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 15:42

Ik heb nog geen poetsplaats op dit moment, de bedoeling is om als we deze maken een afvoer naar buiten te boren zodat het water weg kan en er dan een boiler te hangen voor warm water.

Onze CV ketal is aan zn einde dus helaas even een verplichte uitgave helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:30

MaritB schreef:
. ik vind buiten warm douchen alsnog koud in de winter haha..
Dat vind ik dus ook, of ze moet ze er na onder een solarium kunnen zetten.

Een tijdje terug was het 18 graden en toen heb ik Jasmijn afgesponst met Sebacil. Ik heb het beest nog nooit zo hard zien trillen van de kou. Zelfs rondlopen uit de wind in de zon loste niet veel op. Ik moet erbij zeggen dat ze wel geschoren was.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:33

In mijn geval gaat het alleen om staart/voeten/spullen wassen. Maar ik verbruik best veel water voor een staart...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 16:40

Ik deed het met 2 emmers, binnen vullen met warm water. Staart in de ene emmer hangen en inzepen, goed rondslingeren zodat het meeste water er uit is. Zeepemmer leeggooien, halve emmer schoon water er in. Staart in de emmer en goed 'ronddraaien', dan weer er uit en rondslingeren en herhalen met het laatste restant schoon water. Dan handdoek droog opleveren.

Gut ik heb wat staarten bij Missy gewassen als ze weer eens aan de dunne was geweest. Op het laatst deed ik konstant een vlecht er in en dan dubbel in een staartzak. Beetje het idee van een polopony :) maar het werkte wel :)