[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 10:16

Wat een schijtweer. De paarden hebben volgens mij de hele nacht onder de bomen gestaan, maar zijn nu toch maar verhuisd naar de stal :(:)
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:56

Kijk m gaan, die Jim. Geniet van zulke momenten!
(en laten we die regen dan maar gauw vergeten :') )

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 14:05

Ik heb echt nog nooit een paard gekend dat zó vreselijk chagrijnig werd van regen. _O-
Er is een reden waarom we dekentraining doen, want echt iedereen moet het ontgelden zodra er druppels gaan vallen :=
Oren kennen maar 1 stand.
Echt, je kan me oprapen _O-
Afbeelding

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:29

Mijn paard bijt en trapt naar regen. Kan hem dan nooit serieus nemen als hij bezig is.

Je plekje wordt steeds mooier.

Gloriosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:38

Paarden die regen haten _O-

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 07:05

Ach geef dr is ongelijk haha

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 09:21

Gelukkig is het wel weer mooier weer nu. Met een iets gezelligere merrie :+
Omdat de nachten weer kouder werden heb ik de bak weer met stro gevuld, zodat de motor kan blijven branden.
Afbeelding

En gisteren nog wat aan het opruimen geweest. Ik had nog een bergje zand over (helaas, paarden hadden het niet verspreid -O- ), dus bij wat kapot gelopen stukken nog een laagje erop gegooid. Vandaag ook nog wat doen en dan kan het berge verder uitgespreid worden op de plek waar het ligt zodat ze daar een lekker zandbed hebben. De rollen er veel in, dus het wordt goed gebruikt. Maar het voornaamste doel was de gladheid van de zwarte grond wat tegenaan en dat werkt *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 09:49

Ze stonden er gistermiddag tevreden bij

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 12:55

Wat voor stro geef je erbij?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 12:58

Ik heb nu tarwestro. Gerstestro vinden ze lekkerder, dat is wat zachter. Maar dat is lastig te vinden in de buurt. En onbespoten/biologisch.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:00

Dank je wel. Ik merk dat die shetten van mij ook weer wat meer gaan eten nu. Maar de buikjes zijn bol genoeg, dus ik wil ook wat stro bij gaan geven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 16:09

Ik geef ongeveer 30% stro bij ten opzichte van hooi in de winter. Nu nog niet, want dat bouw ik wel langzaam op. Maar is ideale buikvulling inderdaad :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-24 20:56

Kennen jullie deze nog?
Afbeelding
Afbeelding

Die ziet er nu zo uit :+
Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 19:55

Prachtig!!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:23

Ietsiepietsie verschil maar...hahaha. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:28

Hoeveel groter is ze nu dan Jim?

Hoe gaat het met hem nu trouwens en jezelf na de keiharde boodschap pas?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 13:32

Ja wel weer okee. Heb inmiddels contact gehad met een aantal mensen die een paard hebben (gehad) met een soortgelijk verhaal. Allemaal zeggen ze hetzelfde: klinisch beeld is leidend. En bij allemaal lopen ze ongeveer zoals Jim. Zuiver in stap, onregelmatig in draf, okee in galop (als in echt okee, soms 2 achterbenen tegelijk). Staan wel allemaal met pensioen, gaan af en toe mee op een wandeling, wat hersenwerk, enz. Dus eigenlijk hetzelfde als wij nu doen. De meesten gaan daar nog maanden/jaren goed op, tot er permanente pijnstilling bij komt, anders dan duivelsklauw. En dan is het inderdaad eerlijker om in te laten slapen.
En dat maakt dat ik er rust van heb. Ik doe het goede, mijn beeld is realistisch en mijn harde grens (permanent pijnstilling) is ook geen rare. Dus dat doen we en dan maar hopen dat we nog een prima reservetijd hebben samen. En hoe lang dat duurt? Tijd zal het leren, maar nu is nog te vroeg voor afscheid.

Noura is nu 1.60. Bijna 10 cm groter dan Jim. Geen exacte meting, maar ongeveer. Ik kan nog net over haar schoft heen kijken als ik op mijn tenen sta en ik ben 1.63 :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:37

Je beleid is hetzelfde als wat ik bij Karuna en O Connor heb aangehouden. Het dier zelf is de leidraad, happy en goed meekomen zonder teveel pijnstilling erin en het is ok. Ik merkte heel duidelijk toen ze er zelf wel klaar mee waren. En tot die tijd genieten en observeren. :j

Dat is een beste maat al.tot hoe hoog kun je zelf aan? :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 13:42

1.55 :+
Daarvoor wilde ik een koudbloed of paint horse. Zodat ze onder de 1.60 zouden blijven _O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 13:46

O Connor was 1,56 en voor mij echt de max maar alleen te bestijgen met een opstapje, met mijn 1,60 en te korte benen was dat al een issue, maar ja meneer was een miezertje van iets over de 140 cm met wat zou zijn 3. :+ Bleek alleen 2 te zijn na de tweede keuring en een enorme groeispurt met 4 maakte dat het een slordige 10/15 cm te groot werd.

Maar ja je doet ze er ook niet meer voor weg :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 13:53

Haha nee precies. Opstappen deed ik sowieso al met opstapkrukje bij Jim. Puur uit gemak. Dus dat zal niet anders zijn. Ze kent het ook al, want ik pak het af en toe met poetsen. Geeft ze geen kik om.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-24 08:59

Noura is een paard apart. Super lief, super braaf, heel nuchter. Tot je tot aanraken komt. Ze is altijd al hypergevoelig geweest. Duurde lang voor ik haar kon poetsen, nog langer voor ik haar achterbenen uit kon krabben. Dat gaat inmiddels goed, maar ze reageert met andere aanrakingen (bijvoorbeeld een deken of spray) heel heftig. Als in meteen slaan of op de achterbenen staan.
Ik had er helemaal niet over nagedacht, maar als veulen heeft ze een draadwond gehad. Kleintje, maar stond open, dus moest gehecht worden. Met verdovingen en verbanden wisselen, enz. Ze heeft saar een nare ervaring aan over gehouden. Inenten moet snel en van de andere kant. Laatst verdoving met de tandarts was drama. Maar dus ook dat aanraken.

Het prinsesje heeft een BLOEDHEKEL aan regen, dus ik zou het voor haar fijn vinden als ze een regendekentje op kan. Maar die deken VREET HAAR OP.
:roll:
Dus ik ben inmiddels met haar aan de slag met Linda de Lieve. Zowel op grondwerk en longeergebied als op gedragstraining en traumaverwerking. Dat laatste klinkt heel zwaar, want hoezo trauma? Maar eigenlijk is het dat wel. Ze heeft dat aanraken op haar achterbenen en flank echt geassocieerd met die nare ervaring.

Dus we zijn aan het oefenen met de deken zelf, maar ook met ‘de hand’. Want bilkoorden vastdoen is nu echt nog een no go. Maar ik ben super trots op haar. Ze leert snel, leert ook echt omgaan met haar gevoel. In alle rust elke keer weer stappen vooruit. Tips over aanpak hoeven dan ook niet, daar hebben we Linda voor :D
Maar ik wil wel even delen waar we zijn.
Deze reactie op ‘de hand’ zegt wel genoeg hoe heftig het kan zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben ook met de deken zelf geoefend.
Dat begon zo
Afbeelding
Afbeelding

Maar gister ging het al zo <3
Is ze niet knap?

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:30

Wat goed dat je dit zo aanpakt!

Lees altijd stil mee, maar dit vind ik een compliment waard. Echt mooi dat je dit zo respectvol naar je paard aanpakt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-24 13:11

Dank je! Uiteindelijk is alles natuurlijk voor de lange termijn. Ik ben niet van de quick fix. Met deze methode leert ze niet alleen dat aanraken/deken/wat dan ook niet eng is, maar vooral ook omgaan met die angst. Dat ze er ook gewoon naar kan kijken, dat voelen niet eng is. In de hoop dat dit ook gebeurt bij enge dingen op straat (ze kijkt echt overal naar, is gelukkig super nieuwsgierig), of bij een zadel op tzt.
Als je er nu een zadel oplegt en ruiter op zet, dan gaat het gruwelijk mis. Maar met deze aanpak heb ik alle vertrouwen dat ze straks die knop omzet en ook daar vanuit nieuwsgierigheid mee omgaat.
En dat is precies de reden waarom er dus nog niemand op zit, ook al is ze 'al' 4,5. Ik heb geen haast, zij moet zich er comfortabel genoeg bij voelen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 13:15

En jij moet je er ook comfortabel genoeg bij voelen.

Ik ga ook zo om met mijn paard: ze zou alles kennen en kunnen werd mij verteld bij aankoop, destijds. Beetje jammer dat mijn paard die memo nooit gekregen heeft. Deken op: hop omhoog. Vliegenspray: hop omhoog. Een wapperend iets: hop omhoog. Een vallend iets: hop omhoog. Nu 6 jaar verder gaat het best goed, mede dankzij mijn aangeboren klunzigheid. :D