Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:00

Ik heb ze hier beide zonder ijzers en de ene krijgt wel (kleine) klompen en de ander niet. Zal inderdaad wel per hoef verschillen.

Ik heb vanochtend de stoepjes in de paddock zo goed als het ging sneeuwvrij gemaakt. Ze staan daar veel en hadden de sneeuw behoorlijk aangestampt. Ik ben dan toch altijd een beetje bang dat dat glad gaat worden. Zelf hadden ze er niet zoveel problemen mee leek het. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:05

Hier in de sneeuw ook allemaal 'klompen' en juist daarom lopen ze zo beroerd. Mestruimen is zo ook geen doen; je ziet het niet liggen en als je het ziet zit het muurvast.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:07

nu kan ik ook niks ruimen, en straks als alles smelt is het blubber met veel mest en hooi erdoorheen,

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:08

Ja, daar ben ik ook bang voor.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:08

Ik heb ook van die klompjes in de paddock liggen maar als ik de voetjes optil (doe ik regelmatig) zit er toch niets in vast, gelukkig. Het komt dus wel goed los.

Ik doe nog wel pogingen om mest te ruimen, desnoods loshakken. Het meeste is er uit. Als het begint de dooien doe ik de rest wel. Scheelt dat ze nu heel veel in de stal kakken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-21 12:15

De sneeuwduinen zijn op sommige plekken in de bak en we gewoon 1.20 hoog. Echt bizar. Dat wordt een blubberbende straks 8)7
Waar moet al dat water heen?

Ze staan we beter buiten dan gisteren. Maar heb de bak afgeslotens ze mesten altijd in dezelfde hoek maar daar liggen zoveel sneeuw, opruimen wilde niet maar die poep laten liggen wordt vast vet ranzig.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:17

Ik maak me ook de meeste zorgen over de periode ná de vorst.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:25

Met ijzers raken ze ook die sneeuwklompen wel kwijt hoor, ze worden alleen hoger dan bij paard zonder ijzers. Mijn paard zonder ijzers heeft vrij ondiepe stralen dus je zou juist verwachten dat daar niet al te veel onder blijft plakken.

Mijn IJslander staat ondanks zijn ijzers trouwens ook niet super diep. Ga voor hem denk ik volgende winter sneeuwveren bestellen die ik dan in stolgaten vast kan maken. Eens overleggen met de hoefsmid. Die sneeuwringen die permanent vastzitten vind ik best snel slijten als er geen sneeuw ligt en dan verliezen ze ook hun werking.

Tot nu toe sinds ze thuis staan elk jaar wel sneeuw gehad dus helemaal verloren geld zal het niet zijn.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:26

dat duurt nog effe, mijn voorspelling heeft het nog 2 weken over minstens -10 snachts

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:34

neeeeeeeeeeeee, ik ben die vorst nu al moe, laat staan nog 2 weken.

Ik wil voorjaar

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:37

hier idem, kan er ook heel saggie van worden, maar helpt ook niks. krijg zaterdag een pupje, ook helemaal niet leuk en handig voor dr, die kou

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:45

wat voor pup krijg je?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:45

een duitse pinscher

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:46

Leuk een pup, wel minder qua timing met het weer.

Van mij mag de vorst blijven, beter dan die eindeloze regen van de afgelopen weken. Kan het ook fijn droogvriezen en met een zonnetje erbij is het helemaal top.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:50

ik heb buitenstallen en met -20 wordt dat niet echt comfortabel, er staan 2 3 jarigen in die geen deken gewend zijn. misschien dat ik maar moet gaan ruilen met de binnenstallen oid. Ik weet het allemaal niet meer. kan me niet herinneren eerder -17 gehad te hebben

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:51

Ik kan me nog een nacht -21 herinneren, maar dat is al even geleden. Volgens mij was die strenge vorst er toen maar één nacht. Dat overleef je nog een keer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:55

-20 weet ik ook nog, aantal jaar geleden. Ik heb nooit de luxe van binnenstallen gehad, altijd schuil en buitenstallen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:16

Bij -20 ga ik me eerst even zorgen maken over onszelf.... :=

Gelukkig is afgelopen nacht heel goed gegaan. Maar dat was nog g lang zo koud niet.

Ik heb Roos gisteravond wel een extra deken om gedaan. Ze stond er maar zielig bij. Gelukkig is vandaag echt beter. Veel minder wind scheelt echt een hoop.

Ijzers hebben mijn paarden gelukkig ook niet. Dat zou nu echt heel erg lastig zijn.

En een pup. Wat leuk!

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:41

Ik zou dit weekeind boompjes krijgen, ga maar eens checken of dat wel door gaat :=

Leuk een puppy! Deel je straks foto's? :D

2 weken vind ik echt niet leuk, ben er ook al zo klaar mee! Maar goed, als het niet meer sneeuwt, scheelt het al wel. Die -20 een aantal jaar terug hadden wij net dit huis gekocht en wilden we beton storten :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:44

belle_boef schreef:
De sneeuwduinen zijn op sommige plekken in de bak en we gewoon 1.20 hoog. Echt bizar. Dat wordt een blubberbende straks 8)7
Waar moet al dat water heen?

Het is een butklus, maar ik zou het weg scheppen en over de heg kiepen.

Hier geeft de cv weer problemen. Omdat het drukvat nog steeds kapot is kunnen we de watertemperatuur niet van 60 naar 70 op stoken omdat dan het water teveel uitzet en het drukverschil te groot wordt (van 1 naar 3,3). Bij 1 geeft ie een storing dat de druk te laag is en dat we moeten bijvullen en bij 3,3 dat de druk te hoog is en schakelt de veiligheid in.
Dus nu houden we het maar op 60% en doet ie er dus lang over voor het warm is en tegen de monteur gezegd dat een nieuw drukvat iets meer haast heeft als eerder ingepland. Nadeel van 'eerder' is dat het hele systeem plat moet en daar zit nu je helemaal niet op te wachten.

Net de binnencaafs schoon hok gegeven en een 'eigen' ruimte aan de nieuweling. Die was door de stress gaan zitten krabben en heeft nu een wondje aan de rug. Dus om uit te sluiten dat het schurft/schimmel is moet ze nog even apart blijven.

Afbeelding

@fokfanaat: dat is een leuk oud ras. :)

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:53

Hier staat ze op ijzers zonder iets buiten. Opvallende is dat zij geen ijsklompen krijgt, en de arabier zonder ijzers wel. Verschilt dus echt per hoef.

Ben toch wel blij dat mijn hoefsmid deze week komt, dan gaan de ijzers eraf.

Hier doet al het water het nog, tappen t wel elke ochtend na het bijvullen meteen weer af. Als die wind gaat liggen is het al een stuk beter te doen denk ik

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 13:55

Hier liggen ook een heleboel kleine en grote klompen en ook beide zonder ijzers. Als Boon op stal komt kan ik echt het ijs onder de hoeven er af bikken.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:02

Ik schep met mestruimen zeker 50% procent sneeuw mee :') Maar het wil nog wel.

Als ik jullie zo hoor over -20 ga ik me wel zorgen maken, ik heb een veulen van een maand oud. Tot nu toe niks aan de hand, maar ik ga maar wel weer een deken bestellen.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:10

Man en ik werken ook thuis vandaag. Ik ging vanochtend al 2x onderuit met naar de stallen te lopen, de weg is 1 ijsbaan en het zijn allemaal dijken hier.
Gelukkig kan ik probleemloos vanuit huis werken dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Gisteren is Quinta nog gevallen. Die had 2 bebloedde benen gisteravond. Ze kwam binnen en struikelde over de balk (lomp) maar kon niet herstellen door ijs onder haar hoeven.

Vandaag is het qua gladheid nog veel erger dus scharrelen ze in de stallen rond. Ik hoopte dat het voor een paar dagen zou zijn, maar weeronline zegt dat we voorlopig nog niet van de kou af zijn :=.

Zapje, een veulen van 1 maand met die kou is niet fijn lijkt me :(

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 14:22

Ah wat sneu van Quinta |(

Jeetje een veulen met die koude word je idd niet blij van.

Geen goed werkende CV is nu niet fijn :n

Paarden hebben geen ijzers, vroeger wel en liet ik er in de winter altijd een zooltje bij beslaan,w erkte redelijk.

Aah een pupje <3

-20 is het hier idd in Limburg idd een paar jaar terug geweest.
Heb het toen op stal op 1 nacht na vorstvrij kunnen houden, hopelijk gaat dat nu ook lukken, al lijkt het hier niet zo hard te gaan vriezen.

Hier sneeuwt het alweer de hele dag, niet hard maar genoeg om het toch weer dikker te zien worden.
Bah bah wat moet er straks veel dooien, wat een gladde zooi dat dat gaat worden ;(