[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:10

Hoe bedoel je dat? Dat er geen melkzuur bacteriën in foliebalen zitten? Of geen fermentatie plaats vindt in foliebalen oid? Dat is toch geheel de reden dat boeren de boel inpakken, zuurstof wegnemen. Precies de reden waarom een mini gaatje in het plastic van zo'n baal al geplakt moet worden? Of is dat allemaal onzin? :=

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:20

Kleine tip voor Caily: ik wil echt nog steeds graag leren. Wat voor mij niet werkt is als de toon in berichten arrogant, veroordelend en denigrerend overkomt richting de lezer. Wie weet bedoel je het niet zo. Wie weet ben je taalkundig minder handig. Wie weet. Voor mij werkt jouw manier van kennisdeling niet.
Nog los van het feit dat ik de wetenschappelijke onderbouwing in jouw argumentatie mis.

En nogmaals: ik ben echt bereid om te leren en te blijven leren en aangaande dit onderwerp zijn de meningen duidelijk verdeeld.

@marlies: jee wat een verhaal met de twee puppies. Totaal onverwachte wending en heel heftig zeg. Hoop dat ze er beide goed doorkomen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:47

Wellicht is dit artikel wat jullie willen zien? Een completer verhaal, in het Nederlands, kan ik niet vinden. Keurig met wetenschappelijke vermeldingen en bronnen (helaas dan wel weer in het engels).

https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/

Inderdaad, de toon is niet aardig, daar ben ik me van bewust. Ik ben van mening dat dit gewoon bij de basis kennis van paarden houden hoort, ben echt geschokt over de hoeveelheid mensen hier die denkt dat ik een verhaaltje hou en vragen naar wetenschappelijk onderzoek.

Dat we op een traditionele stal waar paarden alleen tijdens uitmesten buiten komen, en zomers ineens de wei op geknald worden, tegen een muur praat, ben ik gewend. Ik dacht dat hier de mensen zaten die verder dan hun neus lang is keken.

Dat bewegen de sleutel tot gezond is, maar 24/7 grazen niet, is al een enorme verbetering voor de paarden. Volgens mij zijn we het daar in dit topic allemaal over eens. Hopelijk volgt de verbetering op voedingsgebied ook gauw.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:08

Ik kom jullie hooi/voordroog discussie even onderbreken :+

Wij willen dit jaar gaan kijken naar een huis met grond. Ik wil het liefst minimaal een halve ha zodat ik ook iets van een bak kan maken. Zijn er hier ook mensen met minder grond die wel ruimte hebben voor bijvoorbeeld een paddock om te longeren/grondwerk te doen?

Wat is volgens jullie het meest ideale? Voor 2 a 3 paarden op zandgrond met alleen een schuilstal

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:37

Nogmaals Caily, als jij andere mensen verder wilt helpen met jouw kennis, dan is het beter om een andere toon aan te slaan en van je ‘high horse’ af te stappen.
Als jouw doel is om andere mensen continu te vertellen hoe dom ze zijn, dan ga ik zal ik een block op jouw naam en berichten gooien. Zoals gezegd: ik zit er niet op te wachten.

Het artikel wat je aandraagt is doorspekt van niet onderbouwde persoonlijke meningen. De auteur heeft daarnaast geen kaas gegeten van het schrijven van wetenschappelijke artikelen (alleen bronvermelding onderaan een artikel is niet hoe het hoort). Aangezien Engels voor mij geen probleem is (het zal je wellicht verbazen, maar ik heb, onder andere, een universitaire opleiding voltooid, en Engels lezen gaat me prima af), zal ik de artikelen uit de bronvermelding op een later moment doornemen.

@Marjan:
Wat leuk! Mooi vooruitzicht lijkt me zo :-)
Wat is de reden dat je kiest voor alleen zandgrond?
Wij zitten op bijna 9000 (moeten huis en schuur eraf) en minder had ik niet ‘gewild’. Heb er nu al voor gekozen om geen aparte longeercirkel te maken bijvoorbeeld, omdat het te veel ruimte kostte. Maar misschien als je het slim inricht dat het prima kan met 5000 hoor.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:47

Ik heb op de nieuwe plek 8000m2 voor 4 paarden en wil ook zeker niet kleiner.

@olympia als het engels geen punt is zijn de bronnen wellicht het meest interessant, die vond ik zelf een stuk beter dan het Nederlandse stuk, want met je kritiek daarop ben ik het helemaal eens. Ook al reikt ze in de basis wel naar een logisch verhaal is het veel teveel ik vorm.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:31

Caily,
Bedankt voor het willen delen van jouw kennis. Echter, probeer op te passen met het trekken van conclusies over anderen. (Dat kan lastig zijn. ;) )

Er spelen een hoop factoren mee in de beslissing wat je voert. In mijn geval zijn dat de volgende zaken:

Nilay valt heel snel in. Hij teert dan in op zijn bespiering en dat wil ik voorkomen. Hij heeft ruwvoer nodig met een redelijk hoog eiwitgehalte.

Nilay reageert sterk op wisselingen in partijen ruwvoer. Hij houd dan snel veel vocht vast in zijn benen, maar ook in zijn hoofd. Hierdoor kan zijn hoofdschudden ook verergeren. Ik moet dus zorgen voor aanvoer van een zo gelijk mogelijke partij gedurende het hele jaar. En ja, van goed hooi (getest) kan hij helaas ook deze verslechteringen laten zien bij wisseling van partij.

Ik heb voor de toekomst wel in opslag voor hooi voorzien. Maar dat is nog niet gebouwd. Opslag moet nu dus buiten. Daar kan ik hooi niet fatsoenlijk opslaan waardoor ik de kwaliteit niet kan garanderen. Zeker niet in redelijk formaat partijen.

Het aanbod aan goed hooi in kleine baaltjes is erg beperkt en zeker niet de hele winter beschikbaar (laat staan het hele jaar!). Al helemaal niet van dezelfde partij/kwaliteit.

Voordroog is wel het hele jaar in fatsoenlijke gelijkmatige kwaliteit leverbaar. Het kan ook elk moment thuis worden gebracht, ik kan het buiten opslaan. Nilay houd er (tot nu toe) geen vocht door vast, blijft mooi op gewicht en heeft amper last van eczeem en hoofdschudden. Beide paarden hebben goede mest en vacht.

In onze situatie is voordroog de enige haalbare optie om te voorzien in een vaste aanvoer van kwalitatief voldoende goed voer.

De situatie op pension is nog vele malen erger in de meeste gevallen. We hebben meerdere stallen ervaren in onze jaren. Er waren stallen waar de hoeveelheid ruwvoer te laag was, waar de kwaliteit om te huilen was, waar constant andere partijen gevoerd werden, waar de voedingswaarde niet aansloot bij mijn paard etc. Dus ik ben blij dat ik hem nu deze redelijk constante kan geven bij huis. Ook al is dat voordroog en geen hooi.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:43

MarjanB schreef:
Ik kom jullie hooi/voordroog discussie even onderbreken :+

Wij willen dit jaar gaan kijken naar een huis met grond. Ik wil het liefst minimaal een halve ha zodat ik ook iets van een bak kan maken. Zijn er hier ook mensen met minder grond die wel ruimte hebben voor bijvoorbeeld een paddock om te longeren/grondwerk te doen?

Wat is volgens jullie het meest ideale? Voor 2 a 3 paarden op zandgrond met alleen een schuilstal

Als je de bak of paddock onderdeel van de track maakt, dan kan dat prima. Zorg dat je het af kunt sluiten, dan kun je er in werken als dat nodig is.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:45

^ Ik zou het zelf ook fijn vinden om bak meer te kunnen gebruiken dan enkel als bak. Een longeercirkel heb ik niet vanuit de afweging dat die plaats afneemt van de paddock. Als ik hem zou kunnen gebruiken als paddock ook, zou dat fijn zijn. Ik weet dat mensen het soms ook combineren maar ik vraag me af bij echt intensief gebruik als trainingsplek én paddockplek of die ondergrond dan wel goed blijft om ook écht te gebruiken als trainingsplek. Ik weet dat veel mensen het doen, maar waar ik het al 'in het echie' heb mogen gaan bekijken zijn dat meestal dan ook wel mensen die niet bijster veel trainen. Als je al moet beginnen met eerst de boel uit te mesten, gelijk te trekken (want paarden maken putten) voor je kan gaan trainen vind ik er al niets meer aan. Daar heb ik al genoeg werk mee in de paddock en op de tracks.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 14:52

Olympia96 schreef:
@marlies: jee wat een verhaal met de twee puppies. Totaal onverwachte wending en heel heftig zeg. Hoop dat ze er beide goed doorkomen.

Puppies? Lees ik ergens overheen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:23

Dank jullie!

Wil idd de bak opnemen in het traject

@olympia, zand omdat de regio waarin we willen wonen zandgrond is :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:24

Neile, Ik denk dat dat voornamelijk is van hoe hoog je de lat legt, zowel qua bodem om te rijden als qua aanleg. Dit bijvoorbeeld, is 24/7 de plek voor deze paarden.

Afbeelding

Zon bodem zou ik prima vinden om te rijden. En ik was min of meer in de veronderstelling dat mensen die zoiets als dit niet goed genoeg vinden hun paarden ook niet samen los of in PP opstelling zouden houden. Wellicht beetje te snel gedacht :o . Wat bedoel je met putten maken? En natuurlijk onderhoud. Vrienden hebben in het voorjaar een huis gekocht met rijbak waar jaren niks aan gedaan was. Leek meer een weiland. Flink diep frezen en daarna slepen, dat wekelijks doen en het is nu een fantastische bak. De paarden lopen er ivm pensionstlling alleen snachts in. Maar denk dat om dat te behouden 1 a 2 keer per jaar (minder diep) frezen wel nodig is.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 18:54

Caily. Ik denk dat ik de bak ken. Daar is alleen bij vochtig weer in te rijden. Van de zomer is de bak te zwaar.
Daarbij bestaat de bak uit een goede helft en de andere helft is veel te zwaar.
Blijkbaar stel jij andere eisen aan een bak dan de gemiddelde ruiter.
Je hebt mij in dit topic ooit eens terecht gewezen dat de PP bij dezelfde buitenbak helemaal niet nat was en er zelfs wel droge ligplekken waren en schuilmogelijkheden.
Ik weet niet of je nu nog zo stellig bent nu na mij de helft van de klanten om dezelfde redenen zijn weggelopen.
Ik hoef geen gelijk en wil ook de PP niet in een kwaad daglicht zetten want het zijn best aardige mensen. Maar mij is wel heel duidelijk dat jouw idee van paarden houden en je eisen op het houden van paarden heel anders ligt dan wat de gemiddelde paarden eigenaar en de bokkers hier graag zien.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 19:42

ik heb geen idee om welke bak of pensionstal dit gaat, maar ik laat inderdaad mijn paarden niet in de 'bak' zonder toezicht omdat mijn merrie duits bloed heeft en kuilen graaft :+ zonder beregening denk ik dat heel veel bakken/paddocks zomers te zwaar worden, die van mij zeker. kan me wel voorstellen dat het een minder groot issue is als je paddockroosters eronder hebt liggen, dan kunnen ze niet zo diep graven. wat betreft uitmesten, dat moet ik toch elke dag, dus wat dat betreft zou er voor mij niet veel verschil in zitten. het houdt je grond ook schoner, en als ik ergens een hekel aan heb, dan is het stinkende baggerzooi omdat er teveel halfverteerde mest door de ondergrond zit :o

marjan, ik zit ook op 5500m2 incl. huis en 19x40 bak, ik vind zelf dat mijn kwpn + shet hier voldoende ruimte mee hebben. Afgelopen zomer hebben ze aan de ene kant van het huis op een stuk wei gestaan, en deze winter aan de andere kant in 'het bos' op een paddock/track/bospad (wei eind oktober opnieuw ingezaaid). Wel is het te weinig gras om ze de hele dag en zomer bezig te houden, ik voer dus hooi bij, en ben nog aan het nadenken of ik bv. track wil uitbreiden zodat ik ze zomers makkelijker uit de wei kan houden zodat het gras bij kan trekken, en/of dat ik ze meer op de boskant wil gaan houden zomers.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:52

De rijbak bij je paddock trekken is op zich heel mooi, maar ik denk dat je nooit een hele goede bodem gaat krijgen dan.
Ik ben blij dat wij ervoor gekozen hebben om de rijbak apart van de paddock te maken, we hebben nu best wat geïnvesteerd in de bodem en hij is nog niet op alle plekken optimaal, maar met goed veel slepen/walsen blijft hij prima te rijden. Als ik mijn paarden daarin zou hebben lopen dan zou het echt ellende zijn denk ik, en niet alleen omdat ik een graver heb.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 21:04

MarjanB schreef:
Dank jullie!

Wil idd de bak opnemen in het traject

@olympia, zand omdat de regio waarin we willen wonen zandgrond is :)

Ah zo! Dus niet letterlijk een inrichting met alleen maar zand maken haha.

Zou wel ff driedubbel checken of het echt zandgrond is voordat je echt aankoopt. Wij zitten in een stuk Drenthe waar links rechts boven en onder ons woudzand ligt. Óveral. Maar nét niet daar waar wij wonen. Wij zitten op een enorme dikke laag leem. En dat zorgde voor een iets ander uitgavepatroon dan bedacht/gehoopt. Lees: we hebben voor €10.000+ euro aan woudzand moeten aankopen }:0

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:13

Ik heb geen idee hoe onze bak in de zomer is. Maar rotter dan de bak waar ik 3 jaar heb gestaan kan bijna niet. Dat was net mul strandzand in de zomer zo zwaar en in de winter te nat of te ongelijk.

Nu in de winter is hij best goed. Staat wel water op na een dag regen, maar dat zakt snel weg. Daar zou ik best in durven en kunnen rijden. Als mijn paard niet stuk was :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 00:55

Ik heb hier maar 2000m2 grond. Aangezien ik een bak maar weinig gebruik in verhouding tot hoe veel de paarden in de paddock leven heb ik er voor gekozen om geen bak aan te leggen. Maar alleen maar tracks. Daar hebben de paarden meer aan en het is voor onszelf ook leuker om tegenaan te kijken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:10

Ik zou graag een paar dingen vragen...

We hebben iets op het oog waar we kunnen wonen en de paarden houden. 2000m2 tuin, en iets van 5000m2 weidegrond.
Er zijn 2 zaken die ik me afvraag: in hoeverre moet je toestemming aanvragen voor het maken van de tracks? Niet wanneer je ze gewoon onbewerkt laat en laat kaal lopen lijkt me, maar wanneer je bijvoorbeeld de grond bewerkt (frezen of keren... het is zandgrond).
Hebben jullie ergens melding gemaakt, een aanvraag gedaan, of gewoon aan de slag gegaan?

En een schuilmogelijkheid? Hebben jullie een vergunning aangevraagd? Of hebben jullie misschien iets staan dat je vergunningsvrij kunt bouwen?
Ben zeer benieuwd!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:14

Vergunningvrij bouwen kan met bepaalde eisen op een bouwblok. Die eisen moet je even nagaan bij de gemeente

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:36

Er zijn best wel wat toffe PP's gemaakt op kleine oppervlaktes! Er is ook nog ergens een verzameltopic met voorbeelden op kleine oppervlaktes.

Met een kleiner oppervlakte is de kans wel een stuk groter dat je gelijk zal moeten investeren om het begaanbaar te houden in de winter doordat de belasting natuurlijk veel hoger is per m2. Hier heb ik wel wat stukken die ik soms tijdelijk dicht moet zetten, maar dan blijft er altijd genoeg over.

Ik heb vanochtend de drone weer de lucht in gestuurd om wat winterplaatjes te maken van de track. Ziet er wel even anders uit dan in het najaar :+ . Plan is een beetje om de komende jaren elk seizoen wat plaatjes te schieten om uiteindelijk een time-lapse te kunnen maken van alle aanpassingen en ontwikkelingen :D

Had gehoopt dat er nog echt wat sneeuw zou gaan vallen ook, maar aangezien het steeds niet verder komt dan regen nu maar even wat foto's met vorst.

Afbeelding

Afbeelding

Qua regelgeving verschilt het enorm per gemeente en bestemmingsplan. Als je bijvoorbeeld iets koopt met archeologische waarden mag je vaak niet (diep) de grond in zonder vooraf bodemonderzoek, of zelfs helemaal niet. Er is eerder in het topic al eens een link gedeeld waar je dat online kan bekijken allemaal, heb hem nu zelf even niet bij de hand. Maar toen wij nog aan het zoeken waren naar huizen controleerde ik dat altijd voor we überhaupt gingen kijken. Er zijn bijvoorbeeld ook soms prachtige bospercelen waar ik héél graag een track doorheen zo hebben gemaakt, maar daar mag je dan niet eens een omheining omheen zetten...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 14:03

Ninx ik kan je met beidde vragen helaas niet helpen.

Marlies: wauw super mooi! Vlieg je ook eveb naar Kessel? :D

Ik heb vanmorgen de inloopstal even uitgemest en opgestrooid. Nieuwe hooibaal geplaatst ook dus ze kunnen weer even vooruit

Afbeelding

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:29

Dank voor je uitleg en tips MarliesR (het ziet er bij jou overigens geweldig uit!). Ik ga de website van de gemeente raadplegen.
Ik heb overigens kleine pony's. Dus als ik zo'n 6000m2 aan ze kan geven kom ik daar goed mee uit.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:25

Ninx,
Inderdaad het bestemmingsplan raadplegen. Waar en hoe veel je vergunningsvrij mag bouwen is landelijk geregeld. Daar is online een mooie folder over te vinden.

Marlies,
Echt prachtig! Wat een paradijs.

Maartje,
Lekkere ruime stal. Ziet er fijn uit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:28

Oh wat gaaf Marlies!