Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) MarjanB schreef:Ik kom jullie hooi/voordroog discussie even onderbreken![]()
Wij willen dit jaar gaan kijken naar een huis met grond. Ik wil het liefst minimaal een halve ha zodat ik ook iets van een bak kan maken. Zijn er hier ook mensen met minder grond die wel ruimte hebben voor bijvoorbeeld een paddock om te longeren/grondwerk te doen?
Wat is volgens jullie het meest ideale? Voor 2 a 3 paarden op zandgrond met alleen een schuilstal

. Wat bedoel je met putten maken? En natuurlijk onderhoud. Vrienden hebben in het voorjaar een huis gekocht met rijbak waar jaren niks aan gedaan was. Leek meer een weiland. Flink diep frezen en daarna slepen, dat wekelijks doen en het is nu een fantastische bak. De paarden lopen er ivm pensionstlling alleen snachts in. Maar denk dat om dat te behouden 1 a 2 keer per jaar (minder diep) frezen wel nodig is.
zonder beregening denk ik dat heel veel bakken/paddocks zomers te zwaar worden, die van mij zeker. kan me wel voorstellen dat het een minder groot issue is als je paddockroosters eronder hebt liggen, dan kunnen ze niet zo diep graven. wat betreft uitmesten, dat moet ik toch elke dag, dus wat dat betreft zou er voor mij niet veel verschil in zitten. het houdt je grond ook schoner, en als ik ergens een hekel aan heb, dan is het stinkende baggerzooi omdat er teveel halfverteerde mest door de ondergrond zit
MarjanB schreef:Dank jullie!
Wil idd de bak opnemen in het traject
@olympia, zand omdat de regio waarin we willen wonen zandgrond is
. Plan is een beetje om de komende jaren elk seizoen wat plaatjes te schieten om uiteindelijk een time-lapse te kunnen maken van alle aanpassingen en ontwikkelingen