Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:55

Je kan het nooit iedereen naar de zin maken en dat moet je ook niet willen. Dat kost je idd tonnen en alsnog zijn er mensen en paarden die het net anders willen.

Zo zou ik al niets zien in paddocks met 2 stallen, laat staan dan met dat ene andere paard ook het land op en djs echt tweetallen houden. Mijne doet het veel beter in een groep, ze staat nu wel maar met 1 ander in de paddock (omdat we op de paddock geen nieuwe paarden introduceren) maar ik heb al veel vaker gemerkt dat zij veel gelukkiger is in een grotere kudde. Ik vind de box wel erg makkelijk vanwege het voeren idd. Als ik kijk naar paard waarmee ze nu samen staat, die passen qua voedingsbehoefte niet bij elkaar. Maar karakter juist wel goed. Dus ik ben blij met stal om haar gewoon eigen voer te geven.

Je krijgt dan alweer nieuwe problemen erbij, met 2 paarden is qua karakter bij elkaar passen nog belangrijker als wanneer de kudde groter is en ze zelf kunnen kiezen. (Even los van het feit dat ze in een kudde ook een groter oppervlakte hebben, makkelijker kunnen ontwijken als er gedoe is en eens naar ander maatje toe. Mijn merrie heeft met haar paddock maatje ook wel eens gedoe, terwijl ze dat op het land nooit hebben. Dan staan ze soms bij elkaar en soms beide aan andere kant met ander paard) En dan daarnaast ook nog qua voedingsbehoefte passen. Dat kan nog wel eens een flinke puzzel zijn die helemaal niet zo voordelig is als dat het klinkt.

Celebi

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:14

Zo'n constructie past ook niet bij mijn paard inderdaad vanwege verlatingsangst. Als zijn maatje dan weg gaat is er paniek. Met een kudde van bijvoorbeeld 10 blijven er altijd genoeg paarden achter. Zoveel paarden, zoveel wensen. Daarom is het ook goed om als stalhouder een beslissing te nemen en je daar grotendeels aan vast te houden. Als eigenaar kun je dan kijken of een stal bij je past op basis van het management.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:18

Dat is hier ook nog zo, ja, celebi. Die verlatingsangst is idd met maar 1 maatje echt niet fijn. Maar ook aan gedrag merk ik dat zij zich beter voelt in een grotere kudde. Met de ene eten, met de ander slapen of juist weer kroelen en met de ander rennen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 05:41

Haha, ik vind het zo mooi hoe dit topic laat zien dat het echt heel erg lastig is om 'de perfecte pensionstal' te maken. Iedereen heeft een paard met andere behoeftes :) .

Er zijn bij ons in de buurt 2 stallen die ongeveer het concept aanbieden wat hierboven beschreven word. 1 stal is doe het zelf met een paard of 15 in een individuele uitloop aan de box. De ander heeft er meer staan en daar kunnen ze met 2 geloof ik in zo'n uitloop.

Die stallen staan ook vol, een is een trainingscentrum met ook echt een mooie accomodatie, de ander is een boer met 15 boxen( wel met spiksplinternieuwe prachtige stal en bak) . Is alletwee niet te vergelijken met onze accomodatie zeg maar. En dan denk ik: dat is ook oke, je hoeft niet alles te kunnen bieden.

Wij nemen sinds deze winter geen paarden meer aan die alleen buiten moeten. Ik heb die keuze gemaakt, vond ik rete spannend. Verlies er klanten op. ( Uiteraard kan een paard met een blessure apart en staan er nog klanten die we ooit hebben aangenomen met deze voorwaarde nog wel apart)

Maar ik neem geen paarden meer aan die structureel apart moeten. Daardoor heb ik ruimte in mijn paddocks over.

Ik heb nu 1 groep extra gecreëerd voor speelse ruinen( en dan heb ik het over die 5 ADHD grapjassen die anders een hele groep opstoken :') ), waardoor mijn andere ruinengroepen en rustiger zijn en kleiner.

Dus: ik verlies misschien 5 klanten omdat ik iets niet kan bieden. Maar misschien houd ik wel 10 klanten omdat de groepen rustiger en kleiner zijn.

Dat is alleen niet meetbaar, dat maakt het lastig.

Daarnaast, als ik morgen 10 lege boxen heb neem ik die alleenstaander ook gewoon weer aan hoor :+

Waar ging ik ookalweer heen met dit voorbeeld? Ohja, ik denk dat als je te speciefiek iets aanbied je teveel mensen uitsluit, maar als je alles aanbied ook net niemand tevreden houd.

Je moet er een beetje tussen in zitten denk ik. Maargoed, wie ben ik nou, ik doe ook maar wat en dat is ook vallen en opstaan :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:42

Je kunt absoluut niet alles aanbieden en een perfecte pensionstal bestaat niet vind ik. Maar daarom is het juist mooi dat er verschillende stallen met verschillende stallingsvormen en visies zijn.
Het is soms wel jammer als er weinig in je omgeving is wat bij jou past maarja.

ik vind het ook heel leuk om te lezen wat zo bij iedereen past en waarom een stal bepaalde keuzes maakt.
Geen paarden aannemen die structureel alleen moeten staan klinkt voor mij heel logisch, maar ik heb ook geen paarden die alleen moeten :) .

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:00

Zo een heb ik wel,

Maar ik snap de keus vanuit de stalhouderskant ook prima.
Je hebt er wat meer werk aan (water moet die ene ook hebben bv)
En je hebt meer grond nodig ook.
Kost meer werk en tijd.
Niet idioot veel voor 1 paard, maar als je er 12 apart hebt staan wordt het toch wel echt een extra belasting.

Dus hoewel ik dus wel zon 'moet alleen' paard heb, vind ik het volko logisch dat niet iedere stalhouder er op zit te wachten.

Blessures/tijdelijke situaties uitgezonderd uiteraard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:03

Slim die aparte groep ruinen! Die kunnen echt wel te aanwezig zijn voor de anderen, haha. Dat zien wij hier ook!

En geen paarden aannemen die alleen moeten staan vind ik ook heel logisch. Tijdelijk iets aanpassen vanwege blessure is anders idd.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:46

Op een bepaald moment moet je idd een visie bepalen en die volgen.
Je kan inderdaad niet voor iedereen en voor elk paard goed doen, belangrijk is dat hetgeen je doet jullie eigen visie en een goed gevoel geeft en je niks tegen de wil gaat doen, want daar wordt uiteindelijk niemand gelukkig van.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:56

Eens met hierboven :j Het is beter om een visie/plan van aanpak te hebben en dat te volgen, dan dat je het iedereen naar de zin probeert te maken en met alle winden mee wil waaien.

Mijn vorige stal was qua locatie prima, maar het management ervan werd wel steeds minder. Er waren teveel mensen die zich er mee gingen bemoeien, er was niet meer één kapitein. Met als gevolg dat er maar wat gebeurde. En als er echt wat was, dan wees iedereen wél naar de staleigenaar.

Mijn huidige stal is een grote stal, geloof dat er nu ruim 60 paarden staan. 2 grote 'stal' groepen verdeeld over 2 grote stallen en dan nog de 24/7 buiten groepen. Een enorm complex, dat echt strak geleid wordt door de staleigenaar. Hij heeft een visie, een plan van aanpak en zoals hij wil dat het gaat, zo gaat het ook. Onze stal zal niet voor iedereen zijn, maar je weet wél waar je aan toe bent. Het fijne is dat er daarnaast echt ook wel ruimte voor overleg is, zo gaat mijn merrie bijvoorbeeld niet met de rest mee naar binnen maar zet ik haar zelf later binnen. Ivm haar CPL moet ze zo lang mogelijk buiten staan, ivm vrije beweging.

Mensen dachten dat ik het lastig zou hebben, want ik kwam van een stal waarin ik veel zelf kon regelen en ook zelf kon bepalen. Nu is het allemaal veel strakker. En ik vind het heerlijk :D Ik hoef niet meer na te denken, het wordt allemaal geregeld. Overleg is mogelijk, staleigenaar is ook echt altijd te bereiken voor een vraag, opmerking of overleg. Fey doet het er ook top. Het is niet perfect, maar voor nu is het wel alles wat we zoeken/nodig hebben :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 10:33

ruitje schreef:
Je moet er een beetje tussen in zitten denk ik. Maargoed, wie ben ik nou, ik doe ook maar wat en dat is ook vallen en opstaan :+

Jij bent iemand die ik heel graag volg en waarvan ik blij ben dat er dit soort stalhouders zijn ;)
Die echt nadenken en proberen. én realistisch zijn.
Want met alleen idealisme gaan we ook geen vooruitgang krijgen voor de grote groepen in onze sector.

Ik verwacht de meeste vooruitgang in deze sector van mensen die realisme (en economie) combineren met een stukje idealisme.

Ik ben zelf op dat gebied een beetje een idealist. Ik wil echt perse alle vrijheid en comfort voor mijn paarden. Daar kan ik echt niet op afdingen.
Maar wat ik doe kán niet zomaar overal en voor iedereen. Dus bij iedereen die stapjes (en in jullie geval stappen!) zet richting andere houderijen denk ik *\o/*

Dus jou ervaringen en hoe je ze deelt zijn wat mij betreft super waardevol voor iedereen. Iedereen die na jullie komt kan deze handleiding al oppakken en er zijn voordeel mee doen. Dus je doet meer goed dan alleen voor je eigen bedrijf.

Zo einde lofzang :Y)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-23 13:12

Ah, dankjewel, super lief! Ik vind het oprecht wel eens lastig omdat ik denk dat wat je wil qua ideaal inderdaad soms lastig is in de realiteit. Dat was ook een beetje de start van mijn topic he: dat mensen denken: waarom stappen stalhouders nou niet massaal over? Ik hoop dat dit topic daarin een beetje inzicht geeft inderdaad, maar ook inspireert, want het kan wel :)

Ik geloof erin dat dat nog gaat komen, dat andere bedrijven moeten, omdat er druk vanuit de maatschappij/politiek gaat komen.

Het gaat gebeuren dat er verplichte boxmaten zijn, dat je nog maar zoveel paarden per hectare mag. Dat denk ik. En het is ook zo dat steeds meer klanten ook kijken naar dat soort zaken.

Had toevallig deze week nog een gesprek met een klant die zei: ja, ik was aan het rondkijken naar een andere stal ( onze buitenbak heeft deze hele winter mankementen gehad, de pomp deed het niet goed en dan is een eb en vloed bak ineens vloed bak :+ ) , dat in combinatie met een prijsverhoging snap ik best van dat mensen denken: ik wil weg.

Wij investeren in droge paddocks, in land.... maar er zijn daardoor ook dingen die blijven liggen. Ik geloof er alleen in dat dit ons uiteindelijk overeind houd als bedrijf, of dat zo is: als ik over 5 jaar hier een funda advertentie deel heb ik verkeerd gegokt :+

Maargoed, precies zoals hierboven genoemd word: beter een visie, dan geen visie. Zijn vast mensen die bij ons staan en denken: ja, dit had ik echt anders gedaan.

Vind dat ook wel eens moeilijk aan Bokt hoor, hier lijkt het net allemaal alsof alles super loopt, terwijl wij ook echt strubbelingen hebben of ex klanten hebben die echt ontevreden weg zijn gegaan. Maarja, ook dat is overal denk ik.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 07:52

Je kan het nooit perfect doen voor iedereen. En de meeste mensen hebben niet sokken vol met geld om direct alles te verbeteren of aan te pakken. Dat is keuzes maken en daardoor kan iets anders wellicht niet gedaan worden.

Wij hebben duizenden euro's afgelopen jaar geinvesteerd, maar ik heb niet nog eens duizenden euro's liggen om het precies direct perfect te maken ;) en ook komend jaar gaat niet alles wat ik zou willen lukken, als ik nu de lotto zou winnen misschien :D

En ik vind het super dat je 24/7 stalling aan biedt. Maar heel realistisch is het onmogelijk om alle dieren (dus incl koeien en varkens etc) zo te kunnen houden, gewoon te weinig land.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 22:06

Er zijn toch weer wijzigingen in ons concept( erg he? Ik zeg al 3 winters, nee maar nu is het geen pilot meer :') ) ... we zijn begonnen in 2020 en de puntjes staan nog steeds niet op de i :D . Geen idee of mensen het nog leuk vinden om te volgen, maar al is het alleen maar om te zien dat het geen ABCtje is :o

1: introduceren hebben we de volgende wijzigingen in gemaakt

-We voegen bij voorkeur paarden in die al bij ons in reguliere stalling staan. Het blijkt, dat mensen of zelf een heel ander beeld hebben van groepshuisvesting, of een heel ander beeld hebben van hoe hun paard het doet in een groep of op arm ruwvoer.

Als een paard al bij ons staat kunnen we dat veel beter inschatten en bespreken. Het lukt niet altijd en soms spreek ik iemand en denk ik: oh, dit moet wel lukken. Maar het heeft onze voorkeur een eigenaar en paard eerst te leren kennen voordat we ze toevoegen.

Dat hangt samen met punt 2:
Ik wil de groepen niet meer perse vol hebben. Ruinen zijn er nu 8, merries 9. Ik vind het prima. Ja, dat kost geld( oprecht he, veel geld) maar ik denk sowieso dat de ruinengroep het beter doet zo qua inrichting/aantal paarden en liever geen paard erbij dan een niet passende. Dat betekend wel, zakelijk gezien, dat de loopstallen minder een succes zijn :) .

Punt 3: we laten paarden bij het introduceren er langer naast staan en hebben daar nu speciale paddocks of landjes voor. Als een paard een blessure heeft kan hij daar ook staan evt.

Punt 4: de loopstallen kosten echt het dubbele aan zand. Elke winter moeten we bijstorten. Dat is bij de reguliere paddocks veel minder.

Punt 5: bij introduceren kunnen we nu eigenaren verplichten achterijzers eraf te trekken.

Dat was het wel denk ik. Toch weer 5 nieuwe punten in een half jaar erbij. Er komt nog een 6e punt, maar dat is nog niet gecommuniceerd dus meld ik hier nog niet. Daar zal iedereen erg blij mee zijn denk ik :)

Ooh en het laatste:

Sinds 2 weken zijn mijn broer en ik eigenaar van het bedrijf. Voelt heel erg gek dat de overname nu rond is. Mijn ouders blijven super betrokken dus in de praktijk zullen klanten niet veel verschil merken denk ik. Maar voor mij voelt het toch anders, 'echter' ofzo :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 22:19

Ja, eindelijk een update! *\o/*

Hoewel het fijn is dat mijn paard het nu beter doet, blijf ik het ook wel weer erg jammer vinden dat hij daar niet meer staat. Maar ik vind het dus des te leuker om nog dingen te lezen erover om te zien hoe het zich allemaal ontwikkeld!

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 23:14

Leuk weer eens iets te lezen over de ontwikkelingen.
Én gefeliciteerd met de overname.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 23:59

Gefeliciteerd, nu helemaal voor het echie :) .
Ik vermoed dat je altijd wel weer wat moet sleutelen aan een concept, ook al is de basis goed. Dat geldt voor ieder bedrijf.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:20

Ik vind het erg interessant om af en toe een update te lezen! :D

En gefeliciteerd met de overname!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:24

Interessante update inderdaad :j
En wat Senna ook al zegt, je zult altijd wat blijven sleutelen.... de rest van de pensionstal is qua concept ook vast veranderd sinds je ouders ooit begonnen ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:30

in elk geval gefeliciteerd!
ik volg nog hoor,vind het heel leuk dat je weer een update geeft.
waar ik wel benieuwd naar ben he..ik zat even op de site te snuffelen en zag dat er bij de loopstal staat dat je dus wel af en toe moet helpen met mest ruimen en hooi vullen.
en nou snap ik dat je dat misschien niet openbaar wil zetten,maar werkt dat in de praktijk goed?
helpt iedereen dan ook echt mee en wat doe je als er mensen zijn die zeggen van nee kan ik niet?
pas je dan de prijs aan, of hebben die dan gewoon geluk en geen dienst?

dat introductie langer moet duren snap ik helemaal, en ook dat je liefst al “eigen” dieren er in
als ze een week naast elkaar staan heb je een idee hoe ze reageren,maar twee week of langer naast elkaar geeft toch wat meer rust als ze er wel in komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:33

Gefeliciteerd dat overname rond is!

Het blijft altijd boeiend om te volgen :D Ook hoe veel je toch aan moet blijven passen.
Hoe komt het dat het zand zo vaak aangevuld moet worden? Weet je dat? Met mesten haal je et altijd wat uit natuurlijk, maar elk jaar is wel vaak.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:38

Leuk om weer een update te lezen!

Het is bizar hoeveel zand er "verdwijnt " als paarden er 24/7 op lopen (tov bijvoorbeeld 8 uur per dag). De groepsstalling waar ik heb gestaan moest ook ieder najaar nieuw zand op.

Je kunt nog zo zorgvuldig mesten, er gaat altijd zand mee. Verder lopen ze het er uit, het klinkt enorm in door de belasting van de paarden die er op lopen en een deel zal ook wegspoelen met regen / afwatering.

Het lijkt me bijna onmogelijk om een goed verdienmodel op een groepshuisvesting te hebben. Maar enorm waardevol dat jullie het toch aanbieden!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:44

Ik geloof dat er bij ons niet elk jaar nieuw zand op komt/moet. Terwijl er toch een grote groep pony's 24/7 staat. Maar die is volgens mij net een jaar jonger als die van Ruitje en zijn ze ook nog mee bezig met elke keer aanpassen, dus kan nog komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:51

Dat mesten was altijd wel chaos en na 11 maanden in de groep snap ik eigenlijk wel dat dat spul vaak vervangen moet worden. Zal wel een flinke kostenpost zijn. :(

Nou zijn de paddocks van Ruitje ook wel echt tip top in orde. Echt lekker dik zacht zand en eigenlijk nauwelijks nattigheid (ja misschien hooguit in een paddock die ze datzelfde jaar gaat opknappen). De standaard van andere stallen ligt denk ik al snel wat lager. Minder dik zand, plasje hier en daar, modder op de ergste regendagen. Dat zijn toch dingen die ik op andere stallen wel zag en ik de loopstal gewoon echt niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:56

Wat fijn dat je nog steeds het proces met ons deelt! Het is leerzaam en herkenbaar bepaalde hobbels te lezen, maar ook veel respect voor jou als stalbaas, het is knap om een visie vol te houden, zeker als hey geld kost en stevige keuzes te maken in het uitvoeren.

En natuurlijk gefeliciteerd met de overname!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:13

Gefeliciteerd dat de overname rond is *\o/*

Leuk om weer eens wat te lezen.