Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:18

@ Katisa, even de ruglengte meten en dan in een tabel opzoeken, mijn shetter van ong. 1m schofthoogte heeft onderlengte 125. Eigen merk epplejeck of mini horse shop vind ik persoonlijk fijne budget dekentjes voor die kleine als ze nog in de groei zijn.
T arme ding staat er inderdaad een beetje beteuterd bij, maar hopelijk niks dat een beetje TLC niet kan oplossen.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:34

Och nee wat een slecht cadeau :n
Fijn dat ze nu in betere handen is, hopelijk knapt ze snel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:55

Och jeetje, wat een humpie....... Fijn dat jij hem hebt meegenomen.

Hopelijk knapt hij snel op.
Veel succes!

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:51

Katisa schreef:
[ [url=m/omzoZG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KrIdsM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag weer in de zieligepony-valkuil getrapt en dit guppy opgehaald. Shetje was met 4 maanden (is nu 8mndn) kado gegeven aan mensen die nul verstand van paarden hadden, kreeg 1 plakje hooi per 24 uur. Zit vol wormen, luizen, dikke vervilte vacht maar eronder voel je alle botjes, erg lange en scheve hoefjes, ingegroeid halstertje.... morgen doen we rondje DA en smid, maar och wat is het een knuffel zeg. ...zucht eigenlijk was het al zo druk met 4 paarden en drukke baan...maar ik kon dit diertje toch ook niet salami laten worden?

Mochten er nog tips zijn, graag. Wat voor maat deken zou zo'n kleintje hebben?

Gos wat sneu, dieren cadeau blijft toch zo'n dom iets :o
Ik heb nog een regendekentje ondermaat 95 cm liggen. Vrijwel nieuw. Zitten alleen geen bilriempjes meer aan. Indien je wilt kun je die gratis overnemen.
Afbeelding
Mijn eerste shetje kwam in dezelfde omstandigheden bij mij, die heeft om aan te sterken seniores priores en speedibeet gehad. Zodat ie niet zoveel energie kwijt was aan het binnen krijgen van ruwvoer. Wel rustig opbouwen natuurlijk. Ook gelijk helemaal geschoren, incl. manen eraf omdat de beestjes echt overal zaten -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:52

Speedibeet heb ik ook goede ervaringen mee, evenals seniores priores!

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 14:10

DaisyDarling schreef:
Katisa schreef:
[ [url=m/omzoZG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/KrIdsM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag weer in de zieligepony-valkuil getrapt en dit guppy opgehaald. Shetje was met 4 maanden (is nu 8mndn) kado gegeven aan mensen die nul verstand van paarden hadden, kreeg 1 plakje hooi per 24 uur. Zit vol wormen, luizen, dikke vervilte vacht maar eronder voel je alle botjes, erg lange en scheve hoefjes, ingegroeid halstertje.... morgen doen we rondje DA en smid, maar och wat is het een knuffel zeg. ...zucht eigenlijk was het al zo druk met 4 paarden en drukke baan...maar ik kon dit diertje toch ook niet salami laten worden?

Mochten er nog tips zijn, graag. Wat voor maat deken zou zo'n kleintje hebben?

Gos wat sneu, dieren cadeau blijft toch zo'n dom iets :o
Ik heb nog een regendekentje ondermaat 95 cm liggen. Vrijwel nieuw. Zitten alleen geen bilriempjes meer aan. Indien je wilt kun je die gratis overnemen.
[ [url=m/JX68OR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Mijn eerste shetje kwam in dezelfde omstandigheden bij mij, die heeft om aan te sterken seniores priores en speedibeet gehad. Zodat ie niet zoveel energie kwijt was aan het binnen krijgen van ruwvoer. Wel rustig opbouwen natuurlijk. Ook gelijk helemaal geschoren, incl. manen eraf omdat de beestjes echt overal zaten -O-

Wauw super, ik stuur je pb! Na werk komt de DA, daarna ga ik gauw even voer halen idd! Bedankt!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:05

Gossie wat een hummeltje :(:)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:52

Ach jeetje Katisa wat een scharminkeltje. Goed dat je die opvangt!
Wat lief ook DaisyDarling dat je je dekentje aanbiedt!

Azmay Cheetah heeft ook al jaren diastema. Hier werkt elk jaar de tandarts erbij voldoende. Wat ik wel doe, is zelf regelmatig met zo'n ding zijn mond spoelen, zodat het een beetje schoon blijft.

Cheetah moet binnenkort op de foto voor zijn hengstentand. Tandarts vond het er toch wat zorgwekkend uitzien. Dikke kans dat die er dus uit moet :=

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:21

Antheman schreef:
karev schreef:
Dacht dat ik ook wel aardig safe zat qua rassen bij elkaar, shet en fjord, maar ik heb weer die uitzondering op de regel te pakken.. :')

Ja, hier ook, plus een Merens. Mijn shet eet zeeeer langzaam en savonds met een bakje hou ik ook altijd Vliegje-bakwacht, wat me 25 minuten kost. :+ En ik let op dat hij geen grof structuur dingen als Leichgenuss van Agrobs krijgt, en als ik de kruiden langs de rand van de bakjes strooi, krijgt hij altijd het gruis, want takjes en andere grove stukken is moeilijk voor hem.

Herkenbaar. Bamboo eet ook heel graag. Is ook gelijk de dunste.
Heeft vliegje een slecht gebit? Bamboo wel

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:24

Is ie koud katisa? Anders zou ik geen deken op doen. Nacht op stal na het wassen voor de beestjes. Verder onbeperkt hooi en dan blijft ie wel warm.
Ik heb het hier ook gehad met Toet. Was broodmager. Gewoon goed ruwvoer aanbieden en ze zijn er zo weer

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:29

Ahgossie het arme beestje :(:)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:38

Fangio schreef:
@ Katisa, even de ruglengte meten en dan in een tabel opzoeken, mijn shetter van ong. 1m schofthoogte heeft onderlengte 125. Eigen merk epplejeck of mini horse shop vind ik persoonlijk fijne budget dekentjes voor die kleine als ze nog in de groei zijn.
T arme ding staat er inderdaad een beetje beteuterd bij, maar hopelijk niks dat een beetje TLC niet kan oplossen.

Die van mij hebben 135-145 onderlengte...
Imo kun je bij Shetlanders beter de onderlengte meten omdat ze qua breedte vaak een grotere maat nodig hebben.

Maar wat een schatje zeg... Als hij echt onder de luizen zit zou ik hem gewoon scheren, dan heb je het minste gedoe met middeltjes enzo.
En spam vooral foto's, dat vinden wij helemaal niet erg :Y)

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:52

Afbeelding

Nog voor het wassen:
Afbeelding

Afbeelding

Spammen geen punt! DA is geweest, butox meegekregen en een vitaminepreparaat, ontwormd. Enten durfde ze nog niet. Scheren vond ze nu geen goed idee omdat hij nog zo mager is, dus we gaan eerst butox proberen en over 2 weken weer. Zodra hij wat sterker is gaat de vacht er wel af. Hij eet niet zo goed, lijkt brokjes niet zo te snappen, ook slobber niet. Heb nu speciaal fijn hooi gekocht en darmoptimalisator van Mijten. Ik moest oppassen niet teveel te geven ineens.

Helaas voor hem moet hij nog wel even apart van de grote paarden. Denk dat ik hem op den duur wel ga herplaatsen, tis toch een extra zorg erbij. Maar ja, net legde hij zijn lieve luizekoppie in mn hand en dan smelt ik weer haha!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 19:55

Hij is ook wel super charmant met zijn sneb en witte benen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 21:28

Wij gebruiken sebacil bij luizen, zijn ze (nou ja, ze, mijn oudje) er meestal in een keer vanaf.
Andere paarden die in goede conditie zijn / gezond zijn zullen normaal gesproken geen luizen krijgen.
Voor eventuele wormen zou ik ze inderdaad wel even apart houden.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:08

Dierenarts had het over mogelijk spoelwormen, ja ik ben wel paranoia met wormen, heb mijn weides mooi schoon. Mijn Merens merrie heeft bij haar vorige eigenaar ook luizen gehad, toen was ze idd ook in verwaarloosde staat, maar ja neem liever geen risico.

Gelukkig begon hij net toch van het hooi te eten, brokjes laat hij helaas nog liggen. Nu nog een smid regelen, helaas nog niet te pakken kunnen krijgen. Zijn voetjes zijn echt heel lang, kan zelf wel wat bij vijlen maar dit is wel erg veel. Zijn achterbeentjes staan ook heel erg krom, DA hoopt dat het nog wat wegtrekt met de juiste verzorging.

En ondanks alles is het zo'n knuffel, hij komt echt steun zoeken bij je....de kudde waakt ook over hem, er blijft telkens 1 bij de baby in de buurt ook al is de rest op het track... heel mooi om te zien.

Afbeelding
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 22:26

Wat een aandoenlijk beestje om te zien. Wat fijn dat jij hem opvangt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 22:33

Wat een schatje! <3
Ik heb (helaas) enige ervaring.... Tegen luizen was ik met sarnacuran, DA mag geen sebacil meer uitgeven, maar dit is hetzelfde soort product. Werkt als een tierelier :) Mijn mini heeft ook kromme beentjes, is met training voor een heel deel goed gekomen en ze heeft er nu geen last meer van. Met een hoop TLC komt het wel goed :)

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:15

Wassen is geen doen met hem, vacht is net een vervilte, mottige mat...helaas eet hij nog steeds erg slecht en heeft nu ook diarree. Ga vanavond maar even een hoekje gras maken voor hem, hij eet alleen als je bij hem staat en hem troost...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 08:21

Ik zou hem denk ik toch scheren en een deken op doen zodat hij bij een ander paard kan staan en daar voorbeeld aan kan nemen. Wel oppassen met gras. Als hij dat niet gewend is kan die daar nog meer last van krijgen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 08:23

bijna alle veulens die niet maandelijks ontwormd worden hebben spoelwormen bloedwormen zijn de meest lastige om vanaf te komen. Waar ontwormd je nu mee?
Vaak kennen die jonkies geen brokjes, alleen hooi. Als ze bij andere paarden komen die ze wel eten, leren ze die mee eten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:19

Wat een dankbaar project om die kleine op te knappen! Zeker ontwormen en Sebacil erop. Niet scheren. Daarna weerstandsverhogende kruiden geven. Veel kleine porties aanbieden. Probeer anders pulp achtige dingen, of Wiesencobs. Hooi nat maken, echt even puzzelen wat die kleine eet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 09:37

Arme frummel :(:)

Voor als ik me nog af vroeg of de osteopaat zin heeft gehad, jeetje die bok draafde net even door de wei :wow:
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:02

het is kouddddddddd
zadelmaker komt zo terug vorige week was het nog niet goed dus zadel weer terug, nu al 6 weken geen zadel. Ik kijk er niet naar uit nu met dit weer om te moeten passen en rijden, net met voeren werden mijn vingers en tenen al wit

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 10:52

Hij is behandeld met Butox tegen de luizen, DA vindt hem te mager en zwak om nu al te scheren.....wassen met sebacil is geen optie met deze kou! Deze arts wil nog niet ontwormen tegen spoelwormen omdat ze bang is dat hij dat niet overleeft, en eerst de diarree stoppen, wil ook eerst mestonderzoek. Hij is vorige donderdag ontwormd met ivermectine/praziquantel. Ik twijfel hoor om toch niet met panacur te ontwormen, dat er spoelwormen zitten geloof ik direct. Hij eet maar hele kleine beetjes, ook maar weinig van het hooi en drinkt ook weinig. Maar ja, beestje is echt heel zwak nu en ik denk dat zijn darmen wel aangetast zijn.

Ik heb verder alleen grote paarden, dus hem daar nu tussen zetten is niet handig, als daar wel strijd komt kan hij dat nu niet aan. Erg lastig hoor, heb me daar een beetje op verkeken! Misschien moet ik hem weer terugzetten bij de buren in het land, als hij zo slecht blijft eten...