Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:39

Chasey: Fijn dat je zo hebt kunnen genieten. Leuk idee ook om een ritje te maken.

Karin: lekker bezig geweest. Dat klinkt als leuke vooruitgang.
Wij hebben delen van de omheining op 1.10. de vorige eigenaarhad pony’s. Met 2 warmbloeden gaat dat prima. Heb toen ik een jong paard kreeg wel verlengde isolatoren boven óp de palen geschroefd aan de weg kant. Ik zou ze wel echt diep genoeg in de grond willen hebben.

Djoena: ik zou op zo’n klein stuk niet nog een vaste indeling gaan maken. Gewoon met prikpaaltjes blijven werken. Dan kun je je gras veel beter houden.

Greendragon: haha wat een jaar getijde om warmtelinten aan te leggen.

Lynn_nikita: jij bent creatief
Ons toilet ziet er nog wat antieker uit. Maar dat staat heeeeel laag op het prioriteiten lijstje om te vervangen.

Anthema: is dat mosterd??? Die heb ik ook ergens zien staan hier.

Hier zijn diverse buien weer net langs getrokken. Grijs en wind en een spatje hier en daar maar nog steeds droog.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 08:43

Oh heerlijk die plas!

Mooie pony Anke. De slanke versie van mijn Sunny :+

Hier gaat t wisselend, ik verveel me, heb het Inet zo ongeveer wel uit. Wil van alles, maar kan niets.
Ben wel superblij met mijn verzorgers, die gaan samen op pad en scheppen poep en halen hooi. Erg fijn! Daar ben ik dan weer erg dankbaar voor. :j

Karin_deB

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 09:15

@Anke, wat een knapperd, daar vindt je vast snel een goed huis voor!
Het is dat het niet mag van mn man :D

@MM, sommige mensen _-:( Arme hond!
Ik heb een Cashel Crusader vliegenmasker. Ben er tevreden over! Heb er overigens een met UV klep over de neus omdat ze anders gauw verbrand.

@Chasey, mooi gebruik en toch wat plezier van je privé plas/strand zo!

Dochter vandaag op KDV gebracht.
Ik ga eens internet afspeuren naar goeie deals voor weidepalen, draad, isolatoren etc etc.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:19

Net 3 weken (klus)vakantie 'in' ons nieuwe huis gehad :P huis is nog niet bewoonbaar en dus nog geen internet en mijn mb's zijn op dus heb Bokt dan ook 3 weken niet gezien _-:( ik probeer straks ff alles bij te lezen :roll:

Ondertussen staat mijn paard definitief aan huis *\%/* vanwege het weer iets eerder dan gepland; hij kon op de pensionstal niet schuilen met dat warme weer. Wat hij bij ons thuis wel kan en daar ook deed. Kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem dan weer volop in de zon te zetten bij de pensionstal. In goed overleg met de stalhouder definitief over verhuisd. Wat een topbeslissing wat heerlijk om de hele dag van mijn ventje te kunnen genieten <3 en natuurlijk ook zijn kleine vriendin die nu helemaal gelukkig is dat ze gezelschap heeft!

Afbeelding

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:34

@miss Yvette, wat fijn dat je ze aan huis hebt. Mooie stal ook zo, en lekker in de schaduw idd

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 11:59

Wat heerlijk dat ze nu thuis zijn :)

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:07

Heerlijk Yvette :)) wat een verademing dan he <3

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:22

Goed kijken welk draad je neemt kan een hoop geld schelen.
Hier hebben we aan 1 kant bijvoorbeeld het goedkoopste wat we konden vinden (moesten snel een afscheiding zetten) en dat is nu na 5 jaar eigenlijk echt wel op, geleiding is niet goed meer, is op meerdere plekken gebroken geweest, is uitgerekt door de koeien die er onderdoor eten en kalveren die er onderdoor duiken etc.

Aan de andere kant van de wei hangt duur Gallagher draad. Geleiding is duidelijk beter maar omdat het geweven is rekt het erg uit. Regelmatig moet ik dat dus weer strak hangen (palen staan ook wel vrij ver uit elkaar).

Ik zou er dus een beetje tussen gaan zitten maar voor onze paarden maakt het weinig uit, die blijven al achter een draad dat op de grond ligt.
Ik heb dus meer de omheining staan om de rest buiten te houden :+

Haal ook altijd rollen van 500 of 1000 meter anders blijf ik bezig.

Straks als andere boerderij door gaat hebben we Schapengaas als basis, daarboven dan misschien nog een draad voor de weides waar de paarden ook in gaan maar er staat ook veel struikgewas bij het gaas dus daar zou het dan niet nodig zijn, als het überhaupt al nodig is..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:28

Eerste prijs erhoging van het hooi al voor mijn kiezen gehad. Grote pakken gaan van 50 naar 60 euro per pak. Blij dat ik nog goedkoop hooi ergens anders heb.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:34

Fabster schreef:
Eerste prijs erhoging van het hooi al voor mijn kiezen gehad. Grote pakken gaan van 50 naar 60 euro per pak. Blij dat ik nog goedkoop hooi ergens anders heb.

Wees blij dat je er maar een paar per jaar voert en geen 5 per dag :Y)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:38

Fabster schreef:

Ik betaal al 65, moet deze week navragen of de prijs omhoog gaat of dat ik ergens anders moet gaan zoeken. Zal niet mee vallen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:43

Ik moest ook 25% meer betalen voor mijn hooi.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:49

Ik twee euro extra op een baal (midi). Stro is niet verhoogd.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:53

Hier heeft de boer gebeld dat hij geen kleine pakjes hooi meer voor mij heeft. Als er nog een 2de sneede komt is die zo laat dat het voodroog wordt en zelfs dat is nog maar de vraag of daarvoor genoeg gras groeit. Kleine pakken zijn inmiddels zo duur dat ik toch voor foliepakken ga. Nu druk bezig via marktplaats maar grote pakken lijken overal op te zijn of zelf ophalen. Aangezien wij wel de ruimte hebben maar geen eigen trailer vind ik het idioot om nu met een (huur)trailer elke keer 2 pakken op te halen. Ik zoek nu nog even verder of ik iemand vind in de omgeving die wel aan huis levert. Midi pakken zijn er nog voldoende beschikbaar hier in de omgeving, die worden dan wel weer aan huis geleverd... blijkbaar kan dat wel uit met die prijzen..
Als iemand nog een betrouwbaar adres heeft in de regio aan en hunze hoor ik het graag.

@greendragon Net ook een bestelling gedaan voor een verwarmde waterbak, laat de winter maar komen :=

Wij hebben hier ook Gallagher koord en dat uitrekken herken ik wel, nog geen lange termijn ervaring maar tot nu toe zijn we tevreden. Buitenomheining is 2m heras met een een draadje stroom ervoor zodat ze niet schuren tegen het hek. Binnenomheining van de bak is 1.40m en van de paddock 1.10m dat vind ik achteraf wat laag.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:26

@Yvette, fijn dat ze nu thuis staan!

De paalafstand hier wordt 2.5 meter
Ben nu inderdaad aan het kijken naar Gallagher.

De oude eigenaren hebben een schrikdraadapparaat hier laten staan maar ik vrees dat hij te zwak is.
Het gaat om deze:
https://www.wolfswinkel.nl/product/0288 ... gJ2g_D_BwE

Iemand toevallig ervaring mee?

Ik hoop van de week 50 baaltjes van 22kg op te halen voor 4.50 per baal.
Hooi van 2017 was helaas al weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 14:56

@nils: vakantie was heerlijk, wel erg warm natuurlijk :')

Geen idee wat voor pomp wij hebben, we hebben er twee. Een hele krachtige en een 'normale'. Ze stonden er al toen wij hier kwamen wonen, zijn ook echt al oude pompen maar ze werken prima. Of ja, werkten, want de kleine pomp staat helaas droog ;( We hebben totaal iets van 150-200 meter slang, deze zomer 50 meter bijgekocht omdat het anders echt niet te doen is met sproeien :=

Ik heb geen uitbrekers (gelukkig) :D Maar de hoogte is hier 1,45m met drie draden. Grootste paard is 1,60m en de kleinste is 85 cm.

@greendragon; investeer idd in goede waterbakjes. Wij hadden hier van de vorige eigenaar bakjes hangen. De lepel bleeft steeds hangen waardoor de stal blank stond. Toen hebben we maar snel nieuwe bakken gekocht, die hangen er nu een jaar of 8 naar volle tevredenheid :))

@lynn_nikata: hard gewerkt! Inderdaad erg ouderwetse tegels. Ben benieuwd hoe het wordt :D

@Anke; hoop dat je een goed huisje voor Infinity vindt, het is een prachtig dier <3

@Chasey: heerlijke foto's van de waterpret! :D

@MizzMontana: balen van de honden... Trauma honden houd je toch aangelijnd in openbaar gebied :=

@Djoena: wat een prachtige ochtendfoto <3

@MizzMontana: ik heb de vliegenkappen die bij de Rambo SIH deken zitten. Zijn erg prettig en blijven ook goed zitten. Ze dragen ze nu al twee weken zonder hem ook maar een keer af te hebben gegooid. Er zit alleen geen neusnetje aan, dus ik ga voor mijn ene paard nog even een los UV netje kopen. Heb ook wel een masker waar die al aan zit, maar die gooit hij altijd af. :=

Afbeelding

@Antheman: fijn zulke verzorgsters! Hopelijk herstel je voorspoedig..

@Yvette: wat een prachtige stal! Fijn hé, om ze lekker bij huis te hebben :)

De prijzen voor midi pakken zijn idd leuk. Wij laten ze maken voor €6,50 tot €7,50 per stuk, prijs afhankelijk van het aantal. Nu hooien wij van ongeveer een hectare grond dus hebben wij niet zoveel, en gebruiken we alles zelf. Als je echt een groot stuk land hebt kun je wel leuk verdienen aan de verkoop van midi balen :))

Ik heb twee weken geleden hooi voor €3,50 en €4,00 per baaltje gekocht. Nog redelijke prijzen hier dus, al zie ik het wel duurder worden. Hoop nog wel een keertje te kunnen hooien van eigen land, daar maken we altijd voordroogbalen van.

Gallagher is idd top. Ik heb wat goedkoop lint en ook de duurdere van Gallagher. Het goedkope lint is hier bij de poorten vaak al binnen een jaar door, waar de Gallagher echt jaren meegaat.

Hier is het nog steeds bloedheet. Zo jammer dat het te warm is om te rijden, ik hoop dat het vanavond genoeg afgekoeld is om eventjes licht aan het werk te gaan. Ook enorm veel vliegen, gelukkig valt het nu met de dazen mee.
Ik ben maar begonnen aan het opruimen en schoonmaken van de zadelkamer en stal. Alvast dekenrekken voor aan de boxdeuren besteld zodat het er deze winter ook netjes uit blijft zien. Dekens hangen hier altijd overal en nergens te drogen en ik word een beetje kriegel van rondslingerende troep :=
Ik had hier nog allemaal spullen liggen van de vorige eigenaar van mijn nieuwe paard, mocht dat tijdelijk lenen tot mijn nieuwe zadel er was. Aangezien die (hopelijk) deze week wordt geleverd kan dat nu allemaal weg. Even lekker ruimte maken :D Heb in mijn kast ook nog spullen van mijn overleden paard liggen, dekjes, halster, hoofdstel en peesbeschermers. Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Weggooien/verkopen kan ik niet over mijn hart verkrijgen, maar het ligt alleen maar in de kast aangezien het engelse spullen zijn en ik nu volledig over ben op western. Denk dat ik het maar in een opbergdoos op zolder zet o.i.d. Gelukkig kon ik alle dekens gebruiken voor mijn andere paard met dezelfde maat, dat scheelt weer :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:05

midi voor zo weinig geld :wow: :wow: :wow:
Bij ons ergens tussen 12,50 en 15 euro per baal. Alleen voor het wikkelen.
Is ook maar 1 loonwerker die die dingen hier maakt in de regio. Maar de iets grotere zijn net zo duur.
En dan is er nog niet gemaaid of geschud. Laat staan bemest of een keer opnieuw ingezaaid.

Ik vraag mij juist oprecht af waar anders het van doen en ze dan zo goedkoop aanbieden. En dan zogenaamd ook onkruidvrij.... jaja.....
Laatst bijgewerkt door pol013 op 30-07-18 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:06

palousa_boy schreef:
Fabster schreef:

Wees blij dat je er maar een paar per jaar voert en geen 5 per dag :Y)

Geen paar per dag, gelukkig, maar wel 1 per week. Scheelt best geld. Maarja, weinig aan te doen.....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 15:06

Antheman, gelukkig dat de pees niet door was. Maar alsnog een pech dat je weinig tot niks kan doen. Lijkt mij vreselijk al dat stilzitten.
Mooie ochtendfoto. Ook lees ik allemaal berichten over regen. Nou dat heeft ons huisje mooi overgeslagen.. grrr.. Wij dromen nog steeds van een bui.
Morgen worden mijn Cashel Crusaders geleverd. Heb er 1 voor de haf en de kwpner gekocht. Als die bevallen van wil ik de shet en shire ook voorzien maar eerst maar eens testen op de moeilijkste en makkelijkste wat het aanhouden betreft.

Hooiprijzen die enorm stijgen. 25% is niet niks. Wij moeten ook erg vroeg gaan bijvoeren dit jaar. We hebben nog voor een maand gras denk ik. Komen dan precies een maand te kort. Ik hoor als ons hooi op is wel weer wat het moet kosten. Nu nog even niet aan denken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:14

Pffff net 175 baaltjes stro gelost handmatig en gestapeld in de schuur := 1 1/2 maand eerder dan normaal dus had daardoor iets te weinig plek, restant maar even op palletjes met een zeil erover gestapeld. Donderdag komt ook het hooi nog dus geen plaats om daar de stro te stapelen.
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:15

Hoeveel kilo is een midi baal waar jullie over spreken?
60kg ofzo?

Soms kom ik ook adv tegen waar midi etc bij staat,of andere termen maar weet nooit zo goed hoeveel kg ik me er bij moet voorstellen.
De term kleine baaltjes varieren ook wel eens van 15-30 kg is me opgevallen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:17

Gewicht weet ik zo goed. Iets tussen 100 en 200 kg. Zou bij voordroog ook niet zo op het gewicht af gaan. Want een zware baal is gewoon een natte baal.
De maat is hier 90cm. Maar ze kunnen vanaf 90cm alles maken tot 150 ongeveer.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:22

De midibalen die ik heb wegen zo'n 120 kilo en dat is nagenoeg droog spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:26

Midi balen zijn hier 100-125 kilo ongeveer, en dat is inderdaad droog. Grootte is een beetje afhankelijk van de opbrengst.
Nogal een werkje om de hooibalen naar binnen te doen he Mer. Hebben wij twee weken geleden ook gedaan. Hele armen en benen onder de krassen en uitslag doordat het hooi zo droog is. := Wij hebben het ook echt overal opgeslagen, in de stal, onder de kapschuur, stro ligt achter in de gang in de stal en wat losse balen in de box van mijn mini. Je moet wat om wat voorraad te hebben met dit weer :=

Iemand trouwens nog een tip waar je leuke naambordjes kan bestellen voor op de boxdeur? Het wordt na 10 jaar toch eens tijd om naambordjes op te hangen _O-

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:37

Wij hebben oude fotolijstjes als naambordjes. Daarin van dat krijtfolie geplakt waar we met krijt de naam op hebben staan.