Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:49

Antheman schreef:
Het zit tussen jam en honing in. Vroeger was dit de armeluishoning :)
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ziet er heerlijk uit! :P
Weet jij of er recepten on line staan?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:52

SandraVerl schreef:
Antheman schreef:
Het zit tussen jam en honing in. Vroeger was dit de armeluishoning :)
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ziet er heerlijk uit! :P
Weet jij of er recepten on line staan?

ja, ik heb wat recepten gehusseld ;)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:54

Tjonge, jonge.... Ff denken:
Wendy gefeliciteerd... Fijn gevoel zou ik zo denken.....
Spatter: sterkte met je hond, misschien is het mij ontgaan, maar hoe oud is hij/zij?
Ohjajoh: ik snap als je de beslissing neemt om minimi te laten gaan... Iid het is uitstel geven aan iets wat toch gaat komen.
Geld.. Tja: ik hoef jullie niet te vermoeien met mensen die paarden hebben......

Het paard waar ik ga kijken is een vijfganger, maar de tolt moet aan gesleuteld worden... Geen punt ben toch lerende... Met mijn instructeur lukt dat wel. Ik weet niet kan ik de foto posten denk je... Ach ik doe het gewoon.
Afbeelding

En ook nog een van een luie Tinker .... Wordt later... Uploaden lukt niet.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 04-05-16 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:54

AbbyBlues schreef:
Is hoefbevangenheid erfelijk?

Aardig engels stukje waarin het eea mooi wordt uitgelegd

Citaat:
Q: I just read your excellent article "The Latest on Laminitis" by Karen Briggs. Is laminitis an inheritable disease? What about founder? William
A: The terms "founder" and "laminitis" have become somewhat confusing and are often used interchangeably. I suspect that the more accepted definition and distinction is that when the word "founder" is used, it implies that structural damage has occurred between the interface of the coffin bone and hoof capsule as a result of "laminitis." The structural changes include displacement of the coffin bone (rotation, sinking, or both) within the hoof capsule.

Regarding your question about heritability, I have not done any scientific analysis of this--the following is just observations and thoughts. Genetic factors such as a tendency towards obesity, laziness, poor hoof conformation, etc., surely could be inherited. In addition, based on my experience, I suspect that certain other risk factors are inherited that might influence the incidence of laminitis--but these risk factors might be a stretch. For instance, I believe that show Quarter Horses are at higher risk than Thoroughbred racehorses, Morgan mares are at greater risk than Warmblood dressage horses, and Standardbred stallions are at greater risk than Quarter Horses used for calf roping. But is it the breed or the activity (or the degree of inactivity)?

I believe that relative inactivity increases the likelihood of a given horse (regardless of the breed) acquiring laminitis. Is then the breed (using the American Quarter Horse example) responsible for the degree of activity or inactivity? I think so. I believe that horse owners favor (buy or breed) a particular breed for their "inherited" qualities (speed, speed over distance, size and strength, disposition and the relative ease of handling, etc.). This then helps determine the level of athletic activity. I suspect that much of what happens (regarding laminitis) is a function of how a given individual is managed, used, and how often used.

Most folks who acquire Thoroughbreds get them as athletes (halter classes and showmanship are usually not the reasons for acquisition). Similarly, someone acquiring a horse for ranch work is usually concerned about factors other than looks (such as whether the horse can go all day, stops on a dime, and is not easily frightened by change). While he or she might be influenced by looks, the other factors are more important. These hardworking horses don't fit the "classic" profile of the overweight, under-exercised laminitic horse. However, good placing in halter classes (a common career for Quarter Horses) is dependent on a product with "eye appeal," which usually implies little time in the field, lots of time grooming and feeding, overweight, etc.

Today's modern horse (specifically, the companion horse owned by someone who can afford him) is an apartment dweller--overfed, overweight, grossly under-exercised, and usually worked in the equivalent of a spa when worked at all. The everyday physical challenges that a horse is dependent upon to remain healthy have been removed or reduced. This puts the individual at risk for all kinds of failures, including laminitis.
About the Author
William Moyer, DVM

William Moyer, DVM, is the Department of Large Animal Clinical Sciences at the College of Veterinary Medicine & Biomedical Sciences at Texas A&M and is President-elect of AAEP.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:56

Ik heb een IJslander met eczeem en een shetlander die snel te dik wordt, dus ik ben ook erg voorzichtig met gras. Dan liever met voldoende hooi op de paddock, met wilgentakken en liksteen. Ze doen het daar prima op. Mijn eczemer heeft sinds ze niet meer zoveel op het gras komt veel minder last, dit jaar heb ik de deken veel later pas omgedaan dan andere jaren. Shet is nu keurig op gewicht. Straks, als het gras langer is mogen ze wel op de wei, maar dan echt maar een paar uurtjes per keer.

Wat leuk, die paardenbloemengelei!

Sandra, wat heb jij een rotnacht gehad! Ik heb gelukkig een vent die ophoudt met snurken als hij omdraait. Hoef ik hem alleen maar even voor te porren ~~}>
Dadelijk kun je wel lekker tutten, altijd leuk als zulke jonge meiden al helemaal aan de paarden verknocht zijn.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:58

Volgens mij is de gevoeligheid voor voedingsstoffen wel degelijk ervelijk.

Zomereczeem zie je ook vaak terug in bloedlijnen.

ziet er lekker uit maar juist voor de bijen zijn de paardenbloemen nu heel erg belangrijk dus ik laat ze staan

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:10

spatter schreef:
solleke wat een schitterende plek! *\o/*
prachtig ook die bomenlaan, in 1 woord WAUW! +:)+

monmaster spannend en zo'n vent is goud waard! +:)+
Hier wordt er niet meer enthousiast gereageerd bij weer 1 of ander dier.

peet lekker opgeruimde mestput, kun je er weer tegen

wendy wat een prachtige boederij en helemaal van jullie nu, heerlijk!
Zal een hoop zorgen schelen :j

Vanmorgen al naar de DA geweest voor medicatie van onze hond.
Sinds november sukkelt ze al met haar gezondheid.
Ze is een spaanse mastin en inmiddels al 9 jaar sinds februari.
In november heeft ze al flinke medicatie gehad, toen ging het weer redelijk met af en toe een kleine terugval maar zondag begon het weer en vanmorgenvroeg jankte ze ineens heel heftig.
Heb haar uitgebreid gemasseerd en toen ontspande ze weer.
Smorgens gelijk DA gebeld maar ze kunnen niet langs komen dus dat wordt vanavond met mijn man en haar naar de kliniek.
Wel gelijk medicatie gehaald tegen de pijn maar het werkt nog steeds niet ;(

Ahh wat sneu, heel veel sterkte!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:10

Als ik dit allemaal lees ben ik echt heel erg blij met mijn paarden die 9,5 uur per dag op de weide kunnen zonder problemen. Zeker mijn shet doet het op mijn onbeperkt voerbeleid super. Maar die heeft ook vanaf veulen af aan altijd op gras gestaan en is niets anders gewend.

Hoe komt het dat je bevangenheid veel minder hoort bij veulens? Nemen zij dan gewoon meer voedingsstoffen op om te groeien? Is dat de enige oorzaak?

Ik hoop dat ik niemand op de tenen trap, maar ik zou mijn paard (zeker niet als ze aan huis kunnen staan) nooit op een postzegel willen hebben. Ik denk er over om een stuk van mijn paddock terug op te zaaien met gras zodat ik meer gras heb en ze in de winter nog net de schuilstal en een stukje zand er rond en de piste hebben en ik vind voor 4 maanden per jaar de piste van 20x40 al te klein voor mijn kwpn en shet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:21

Yontheke schreef:
Als ik dit allemaal lees ben ik echt heel erg blij met mijn paarden die 9,5 uur per dag op de weide kunnen zonder problemen. Zeker mijn shet doet het op mijn onbeperkt voerbeleid super. Maar die heeft ook vanaf veulen af aan altijd op gras gestaan en is niets anders gewend.

Hoe komt het dat je bevangenheid veel minder hoort bij veulens? Nemen zij dan gewoon meer voedingsstoffen op om te groeien? Is dat de enige oorzaak?

Ik hoop dat ik niemand op de tenen trap, maar ik zou mijn paard (zeker niet als ze aan huis kunnen staan) nooit op een postzegel willen hebben. Ik denk er over om een stuk van mijn paddock terug op te zaaien met gras zodat ik meer gras heb en ze in de winter nog net de schuilstal en een stukje zand er rond en de piste hebben en ik vind voor 4 maanden per jaar de piste van 20x40 al te klein voor mijn kwpn en shet.

Tja, ieder zijn mening. Mijn mannen hebben op hun postzegel de kans om alles te doen wat ze op een wei ook kunnen, er valt zelfs wat gras te sprokkelen, en ze zijn heel rustig en relax. Er heeft nog geen enkele DA, hoefsmid of wie dan ook die professioneel met paarden bezig is, negatieve feedback gegeven over hoe ik mijn paarden hou. En geloof mij, ik vraag aan iedereen die hier de eerste keer over de vloer komt wat zij van mijn paarden en de beschikbare ruimte die ze hebben, vinden. Paardjes staan buiten en kunnen binnen als ze willen, ze kunnen spelen, rennen en bokken en ze staan enkel zonder eten als ze even moeten wachten tot ik er een nieuwe bol hooi in rol.

Zie hier mijn ongelukkig postzegel paardjes

Afbeelding

Yontheke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:29

Ik heb nergens gezegd dat iemand zijn paarden ongelukkig zijn. Het zou alleen mijn keuze niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:31

Maar als je paarden kunnen rennen, spelen en bokken dan is je postzegel misschien niet zo heel erg postzegel?

Wanneer is iets een postzegel? Welke afmetingen hebben we het dan over?

Spatter sterkte voor je hond.
Monmaster mooie kleur!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:32

Leuk stel.

Ach pension- en manegepaarden hebben het veelal slechter. Staan vaak opgesloten in een stal. Zeker de wintermaanden.

Belangrijkst is dat ze happy zijn.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:34

En wie zegt dat die paarden daar niet happy mee zijn?

Ik heb er eentje op pension staan die doodongelukkig wordt van veel buiten staan. 3/4 jaar geprobeerd, lekker op het gras, schuilstal van 6 x 3 meter erbij. Droog, zelfs in de wintermaanden. Wat werd dat beest lastig zeg!

Nu staat hij 4 à 5 uur per dag buiten en binnenkort van 10 tot 18u op de weide en beest is nog nooit zo happy geweest. Die staat gewoon graag binnen en kon niet wennen aan buitenstaan.
Er staan er bij ons 35 op stal en ook al is het ook niet mijn gebruikelijke manier van paarden houden maar die zijn echt niet ongelukkig hoor.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:34

Wij hebben nu een paddock aan huis van 15x35. Ik vindt dat te klein voor mijn twee olifantjes. Maar ze kunnen er alles in: rennen, vliegen, spelen, rollen. Ik zou er persoonlijk ook niet voor kiezen om ze zo het hele jaar te hebben staan, maar als ik zo je verhaal lees Sandra heb je er ook niet voor gekozen maar liep het gewoon zo.
Ik sluit me volledig bij Anke aan. Zo lang de paarden er happy mee zijn hebben ze het zo slecht nog niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:36

@SandraVerl: vreten ze niet van die heg ?? Dat lijkt een klimop en die zijn toch giftig ??
@Yontheke: veulens zijn in de groei en bewegen veel meer, dus die kunnen wel wat extra gebruiken. Overigens is het ook een misverstand dat veulens in de opfok 3 jaar alleen van gras kunnen leven, zeker met onze eenzijdige weides kan dat tot fikse tekorten leiden die zich op latere leeftijd uiten in botproblemen.

Ik mag dan een postzegel hebben, ze kunnen doen wat ze willen (ook eindeloos galopperen) en mijn oudje zou geen 30 geworden zijn als ze het zo beroerd had gehad :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:40

[***] schreef:
Maar als je paarden kunnen rennen, spelen en bokken dan is je postzegel misschien niet zo heel erg postzegel?

Wanneer is iets een postzegel? Welke afmetingen hebben we het dan over?

Spatter sterkte voor je hond.
Monmaster mooie kleur!

Mijn paard vertrekt in galop uit zijn stal, spurt dan schuin naar links achter en vandaar vliegt ie naar de ander kant. Meneer is gewoon heel inventief in het uitstippelen van looproutes. :D
Mijn paddock is geen rechthoek, waardoor de buitenranden best wel een lange zijde hebben aan 2 kanten wat maakt dat hij snelheid kan maken.

Ah, voor iemand vreest dat ik hier een nr 3 bij ga zetten, zo lang mijn huidig paard leeft, komt er geen paard extra thuis staan. Volgens de DA zou dat best wel lukken, maar nu hij ziek is is mijn oudje veel te humeurig om er nog ene bij te droppen.

@ DD, ze blijven van de klimop af hoor
Bon, ik ga borstelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:41

Het is bij mij ook grotendeels mijn eigen gevoel en vooral schuldgevoel wat meespeelt hoor;

Ik heb toch al altijd het idee dat ik het nooit goed genoeg voor ze kan doen - ik geef ze te weinig beweging, door het ziek zijn van mij en als ik dat weer probeer op te bouwen, mankeert de een of de ander wel weer wat, waardoor het weer stil komt te liggen. Dit gaat natuurlijk al jaren zo.

En nu weet ik dat ik een ontzettende pennytrut ben, maar ik had ze gewoon allebei heel graag nog een paar mooie jaren semi of heel pensioen gegeven, samen en ja ik zie ze dan inderdaad lekker op de wei staan te grazen.
Ik ben blij met alle reacties, echt waar, want misschien pas ik mijn gedachten hierover nog wel bij, ik weet het niet eerlijk gezegd...
Het in laten slapen, schiet vaker door mijn hoofd de laatste tijd, maar ze is er nog lang niet slecht genoeg voor (daar waak ik natuurlijk ook als een havik voor) en ik ben er eerlijk gezegd ook nog lang niet aan toe...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:42

Ik heb een paddock van 25 bij 45 meter en een boswei van 30 are , lees 40 m breed en 75 m lang of 3000m2.
Ik had liever meer grond gehad , echt wel, maar aan huis is voor mij belangrijker als verder weg op wei waar ik er geen zicht op heb.

Veulens drinken de eerste tijd nog melk bij de moeder en daarna beginnen ze met de opbouw van hun allergie en dat toont zich dan in het jaar daarop.
Heb het al zo vaak zien gebeuren.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:49

trouwens Nina, foto van eregister, gisteren 9 jaar geworden.
Afbeelding

Foto's van Alma van eind november
De herder Donny heeft een schofthoogte van 70 cm, Alma is nog groter en breder.
Afbeelding

Afbeelding
Hier zie je ook al dat ze doorzakt in haar bovenlijn.
Ze is inmiddels flink afgevallen, moest van de DA, maar beter is ze er niet van geworden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 13:54

@spatter: voor zo'n grote hond heeft ze al een mooie leeftijd hoor en als ze pijn heeft/houdt ondanks de medicijnen dan houdt het snel op. Hoe triest het ook is.

Nina is veel donkerder als ik me haar had voorgesteld... kan de schaduw onder de bomen zijn natuurlijk :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 13:56

De brand hier gaat nog wel een paar dagen duren, ze blussen ook niet alles. Ze gaan nu pakken smeulend papier in zeecontainers met water gooien. Geluk is dat het bedrijf gelijk langs het kanaal ligt. Minder geluk is dat de wind is gaan draaien waardoor de rook nu de snelweg over waait. Maar nog steeds niet richting waar mijn paarden staan gelukkig :o

Afbeelding

Wat een prachtige plek Solleke_Noah! Wauw, mooie weilanden ook. En fijn dat er al stalletjes op staan en je ook al een rijbak hebt die je mag gebruiken :D

10 jaar is wel ietsje een beetje veel ouder dan een veulen Monmaster! Lijkt me lastig om een dier te kopen die al helemaal gevormd is, maar daarin heeft ieder zijn voorkeur. Leuk koppie heeft ie wel!
De Tinker al 22, ja, dat is voor een Tinker best wat. Als ze de 25 halen mag je blij zijn, maar bij de huidige generatie is 30 echt uniek. Mijn Tinkers zijn beide van een generatie later, ik hoop stiekem dat die ouder worden :o

AbbyBlues, waarom zou je dan nog een lijntje spannen? :o?

Wendy gefeliciteerd, eindelijk! *\%/*

Ik kreeg de mail van agradi ook en ik heb al bijna 6 jaar geen contact meer met mijn ouders. Maar ik stoor me daar dan niet zo aan, de hele maatschappij is gericht op de massa. Als je daarbuiten valt moet je jezelf maar redden.

:(:) voor de hond van spatter, hopelijk knapt ze snel op!

Heel erg naar ohjajoh. Kan je niet kaal gegeten stukje in de wei voor haar afzetten dat jouw paard er wel in kan en dan snachts ze samen op de paddock ofzo? Heb je al eens gespeeld met het weideonderhoud of dat verschil voor haar kan maken?

Ik ben dus tegenstander van paarden alleen op zand zetten. Reden is de groei van de jonge dieren. Een jong dier heeft beweging en eiwitten nodig om te groeien, en die vind je nou eenmaal het meeste in de wei. Mooi voorbeeld is dat ik in 2014 mijn Lola (juni) heb gefokt. Dat seizoen zijn er 2 veulens bij een bevriende fokker geboren. De eerste (april) was altijd een fikse kop groter en steviger dan mijn Lola, de tweede (juni) was als veulen iets kleiner maar op de leeftijd van een half jaar waren ze even groot. Het zijn nichtjes langs vaders kant, moeders een en hetzelfde type/maatje. Op de leeftijd van 1,5 jaar, dus na de eerste zomer, was Lola de eerste met 5 cm voorbij gegroeid en de tweede was maar liefst 13 cm kleiner!! Verschil was dus dat Lola het zomerseizoen op de weide hadden gelopen en die andere twee in een paddock paradise. Alledrie 24/7 buiten in kleine kudde, onbeperkt voer en alledrie zijn het merries. Was voor mij wel echt een eye opener.

Mijn oudste Tinker is eerder te dun dan te dik en ik rij/longeer bijna elke dag dus die kan ook wat hebben. Ik geef ze tevens altijd toegang tot de verharding waar een bak hooi staat, liksteen, waterbak, en een stukje paddock. Tot nu toe hebben ze elke dag toch ook aan hun hooi gezeten en ligt de helft van de mest in de paddock. Dus ze doen uit zichzelf absoluut meer dan op het gras vertoeven.

Sandra, lang hengst laten maakt meestal wel dieren met meer massa, dat vind ik wel tof. Leuk hoor :) Veel plezier maandag! Hopelijk slaap je de komende nachten nog even bij :P

Bijzonder goedje daar in de pan, hihi.

Yontheke. Jonge paarden raken nagenoeg niet bevangen omdat ze groeien, dus meer eiwitten nodig hebben. Mijn merrie van 15 is vorig jaar drachtig bevangen geraakt terwijl ze verder kerngezond is en gras gewend. Waarschijnlijk foutje in de stofwisseling vanwege de dracht, want ondanks dat ze op de dag zelf amper op stal te krijgen was en zodanig trilde dat ik als een gek stro in de box heb gegooid voor als ze zou vallen. Ik had een 6-jarige IR ruin staan, die heeft nergens last van gehad. Verklaring van dierenarts en meerdere hoefsmeden, die ruin groeit nog. Maar als ik niks aan zijn gewicht en mijn weidebeleid zou doen, zou ik garantie krijgen dat hij een jaar later hb zou staan...

Sandra, ik zou mijn paarden dus niet zo dúrven houden als op jouw foto. Mijn jongste is de baas over de oudste, en grof gezegd heeft in een situatie als op jouw foto, mijn oudste geen ruimte om opzij te gaan als de jongste een kwade bui heeft.

Mijn paardengebeuren is ongeveer 2700m2 groot. Hiervan is
- 1500m2 weide, waar ze wisselend de helft van beschikbaar hebben.
- 600m2 rijbak,
- 150m2 zandpaddock
- 140m2 verharding,
- 60m2 stal.
De laatste 250m werd gebruikt als stukje land om kapot te trappen in natte periode's. Nu vind ik dat eigenlijk een beetje onzin. Dan zou ik ze liever de rijbak erbij geven. Nu werd het stukje alweer redelijk groen omdat het nu rust krijgt. Het zou ook nog gesleept worden. Dus ik kijk het even aan, anders maar bedenken wat ik ermee wil. Het eerste wat in me opkomt is inzaaien, maar weet niet in hoeverre dat toegevoegde waarde geeft.

Mooie leeftijd voor de hond spatter...

Postzegel is voor mij als paarden geregeld door draden gaan etc als ze in hun spurt niet op tijd kunnen stoppen, of als ze elkaar niet uit de weg kunnen gaan en er daardoor gewonden vallen.

Waar is kvulden eigenlijk gebleven? Die was altijd best fanatiek hier en nu al dagen niks?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:02

DD dit is nog wintervacht wat er af moet.
Afbeelding
Nina in de zomer, ze is seal brown.

caily flinke brand!

Ik tel het afdak van 16 bij 3 meter en de stallen van 16 bij 4 meter nog niet eens mee.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:04

Caily schreef:
AbbyBlues, waarom zou je dan nog een lijntje spannen? :o?

Omdat ze anders uitbreken als ik het als paddock gebruik. :+

Caily schreef:
Ik ben dus tegenstander van paarden alleen op zand zetten. Reden is de groei van de jonge dieren. Een jong dier heeft beweging en eiwitten nodig om te groeien, en die vind je nou eenmaal het meeste in de wei. Mooi voorbeeld is dat ik in 2014 mijn Lola (juni) heb gefokt. Dat seizoen zijn er 2 veulens bij een bevriende fokker geboren. De eerste (april) was altijd een fikse kop groter en steviger dan mijn Lola, de tweede (juni) was als veulen iets kleiner maar op de leeftijd van een half jaar waren ze even groot. Het zijn nichtjes langs vaders kant, moeders een en hetzelfde type/maatje. Op de leeftijd van 1,5 jaar, dus na de eerste zomer, was Lola de eerste met 5 cm voorbij gegroeid en de tweede was maar liefst 13 cm kleiner!! Verschil was dus dat Lola het zomerseizoen op de weide hadden gelopen en die andere twee in een paddock paradise. Alledrie 24/7 buiten in kleine kudde, onbeperkt voer en alledrie zijn het merries. Was voor mij wel echt een eye opener.

Je kunt natuurlijk ook zeggen dat die van jou te snel te ver doorschiet door te veel aan voedingsstoffen. }:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:07

Ja, zo ken ik haar weer :D

En het doorschieten in de groei van jonge paarden is ook helemaal niet goed. Ik ken paarden die daardoor groeipijn kregen en daar wordt het dier ook niet happy van. Ook zorgt het voor minder sterke botten. Net als te dik zijn voor een jong dier slecht is; teveel druk op de botten.
Overigens is te dik voor geen enkel dier goed :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 14:08