Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 18:55

Met een hele dikke/dichte vacht moet je ook rainrot in de gaten houden.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:16

Ik ben goed bekend met rainrot. Dus dat komt wel goed. Als ik lekker met mijn handen door de vacht vroet word het al veel beter. Morgen even hele doen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 20:36

Ik vind het wel een goede tip van die haren. Ik heb dus net ook ff lekker staan vroeten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:01

Ik laat ze lekker in het zand rollen...als ze geen mogelijkheid hebben om te rollen dan idd even de handen erdoor of borstel eroverheen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:24

Nog nooit geen rainrot gehad of gezien, ga het toch even googlen.

Heb filmpjes van de cutting. Laptop werkt niet mee, dus er is niet in geknipt en ik kon ook het geluid niet afzetten. Het was de allereerste keer dat ze zo los en zelfstandig moest werken. Een miljoen verbeterpunten nog, maar al enorme sprongen vooruit, zeker gezien ik veel minder kan gaan trainen gezien afstand.
Ook tussen de koeien mag ik haar niet meer draaien, ze moet zelfstandig werken. Moet haar wel steeds achteruit zetten want ze wil steeds vooruit komen. Daarmee is ze ook wat te agressief naar de koeien toe. Dit gaat zichzelf oplossen als ze op een lijn leert te blijven.

Stukje van op de vlag en een stukje tussen de koeien.
https://youtu.be/dOEvP92Ri_k
https://www.youtube.com/watch?v=m_pKZzP ... e=youtu.be

Misschien nog even een update over de jongste, die is weer helemaal zichzelf. Net nog heerlijk gereden op mijn heerlijk droge paddock. :+ :+
Zo stond ie erbij toen ik mijn merrie aan het opzadelen was.

Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 21:38

Wat een schattige foto, lief koppie!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:17

Leuk hoor Kirrr! Ik ben toch benieuwd wat mijn Quarter met koeien zou doen... Beet je paard nou dat kalf in het tweede filmpje (beetje aan het begin)? :=

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:27

Er zijn geen koeien gewond geraakt maar ze deed wel haar best. }:0 :+
Dat is ook wat ik schreef over haar agressiviteit. Als er meer afstand is tussen de koe en haar gaat dat zichzelf oplossen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-15 22:29

even een disclaimer erbij :+ "no animals were hurt in the production of this movie"

Wel leuk dat ze fanatiek is, ze moet alleen nog even leren doseren dus :Y)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 03:11

Ik lees op een ander tijdstip weer bij hoor :+

kvulden, dit is een normale Tinkerveulenvacht, niks om je zorgen over te maken. Vooral niks aan doen. Ik borstel hier, zeker die jonkies, nagenoeg nooit grondig in de wintervacht. Rainrot komt van vocht wat niet weg kan, zolang jouw Rosie gewoon buiten loopt droogt ze genoeg aan de lucht, ook als het een paar dagen regent. Ik heb nooit problemen gehad. Heb afgelopen jaar mijn twee Tinkerveulens eens een nacht op stal gehad om te drogen. Nou dat heb ik geweten, ze kwamen er hoe mogelijk nog vochtiger uit := Wijze les voor mij :+
Dat ze meer ligt is ook normaal. Jonge paarden liggen sowieso meer, groeien kost veel energie! Wel eens gehoord dat als ze slapen, ze groeien? :D

Ik lees hier ook over mestonderzoek. Ik heb al eerder genoemd dat dat in deze tijd van het jaar niet raadzaam is. Even de tekst van mijn dierenarts, letterlijk (!) gekopieerd!!

"Hoe zat het nou ook al weer met die najaarsontworming? Wat als het mestonderzoek telkens geen noemenswaardige besmetting liet zien? Zal ik nu mestonderzoek doen?
Vanaf november tot zo'n beetje in maart is het niet raadzaam het mestonderzoek in te zetten om te zien of ontwormen nodig is. Dit heeft te maken met de levenscyclus van de rode bloedworm door het jaar heen. !Problemen met de rode bloedworm zien we juist tussen november en maart indien er tussen maart en november niet correct is ontwormd!
Door de uitgevoerde mestonderzoeken weet je hoe je paard er nu voor staat.
Toch is het raadzaam om, ook al was de ei-uitscheiding het jaar door laag, in deze tijd van het jaar ook te ontwormen. Nú behandel je het best tegen de lintworm en de horzellarven. De rode bloedworm wordt dan automatisch mee behandeld. Was de ei-uitscheiding aan de hoge kant het jaar door, dan behandelen we nu liever met de wat zwaardere kuur.
"

Oftewel, Pramox geven! (Veulens uiteraard NIET (kvulden, Rosie moet pyrantel hebben met ontwormen ;) ) !!!)

Welterusten :evaw: (Bijnáaa nog 2 nachtjes Nathalie :):) :):) )

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:09

Gaafffff Kirr !!!! Vind het commentaar juist interessant.
Ben gek op clinics en lessen. Niet om er op te gaan zitten maar te kijken. Mijn bijrijdster lest bij Peggy de Kraa en volgende week heeft ze een trail clinic bij de Golden Way ranch. Ik zelf heb les in rechtrichten aan de hand en volg de freestyle opleiding van Emiel Voest. Ben zelf meer vanaf de grond.
Vandaag toch maar even de DA voor de minipiemel. Zijn pielemuis zit volgens mij ook teveel in de schacht. In de 40 jaar dat ik paarden heb heb ik op 1 paard na alleen maar merries gehad. Als ik het verhaaltje van DD lees, hoort die meer teruggetrokken te zijn....

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:15

Wat is ze fanatiek op de koe Kirrr!

De hooinetten hebben de eerste nacht overleefd. De Arabier heeft ooit al uit fijnmazige gegeten dus die wist er wel weg mee. Mijn shetlander snapte er niets van en Andor probeerde zelfs niet eens.
Al was het hooi vanmorgen wel zo goed als op. Al heb ik wel de indruk dat er toch nog veel hooi op de grond valt en zo verloren gaat want mijn vieze beesten plassen daar dan op.
We shall see.

Ik voer volgens mij echt wel erg veel hooi want in deze hooinetten kunnen 10 kg en heb ze gisterenavond ook effectief gewogen aan de haak en inderdaad 10 kg. Dus had ik 20 kg hooi hangen en dat was vanmorgen echt wel op. Dus krijgen ze weer zoveel.
Dat zou dus 40 kg hooi zijn letterlijk gewogen op 24 uur voor een rijpaard, Arabier en shet...
En dan te bedenken dat ik in de andere hooinetten nog meer voerde.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:08

Yontheke, is het misschien een optie om de hooinetten in een bak te bevestigen? Waar ze dan rond kunnen staan eten?
Misschien heb je het al vermeld hoor :).
Hier hebben ze bakken met gaatjes onderaan voor het water, waar dan netten in kunnen met wat geknutsel. Momenteel nog zonder netten, mijn vorige bakken hadden er wel maar die zijn niet mee verhuisd. Zo komt er niet al te veel hooi op de grond en gaat het dus ook niet verloren, ik heb ook van die smeerkezen staan.
Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:17

Helaas geen plek om een bak neer te zetten. Mijn hooinetten hangen in stal en als ik geen derde paard heb staan, hangt er in de lente of bij goed weer een hooinet onder het afdak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:24

@ine: mooie kleur bakken, die had ik ook graag gehad ipv grijze. Maar 2e hands (én in de buurt) had ik weinig keus :D

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:27

Jammer Yontheke! Ze nemen idd wel veel plek in beslag.

Haha DD, ik heb deze ook 2ehands (van Kruizinga.nl) en die hadden ze enkel in het groen dus was voor mij de keuze snel gemaakt. Vriendlief wilde grijze want groen was foeilelijk, maar hij ging niet meebetalen, dus wie bepaalt er dan welke kleur bakken er komen? ;)

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:36

En de soap gaat door. Mevrouw heeft gisteren de koopovereenkomst getekend. Jippie, zou je denken. Ja, jammer dan. Ze heeft de lijst van goederen niet getekend, en zonder die lijst is het niet rechtsgeldig. _-:(
Mevrouw had in eerste instantie onderhandeld zonder voorwaarden. Niet echt snugger idd. Maar goed, dat wilde ze achteraf recht trekken. Daar zijn wij mee akkoord gegaan, ze mocht de voorwaarden in de koopakte zetten mits de datum van overdracht een maand later zou zijn (kwam beter uit met ons nieuwe huis). Dus wij zouden de sleutel op 1 maart krijgen en zij op 1 april, hebben we mooi een maand overlap.
Nou komt het, mevrouw was het niet eens met die 1 april, want we hadden 1 maart afgesproken. Ja doos, dat was voordat jij ging zeuren over je voorwaarden. Dus nee, die gaan we niet meer terug verzetten.
Mevrouw wilde ook dat we de vloerbedekking eruit haalden op de verdieping en de trappen. Ja hallo, dat ligt gelijmd. Je hebt het huis gekocht met alles wat aard en nagel vast zit muts. Jammer dan, als we de vloerbedekking er niet uit trekken dan neemt ze de ketel niet over. Dat is dus een huurketel en dat kost ons een paar duizend euro om dat contract te ontbinden. Mevrouw denkt ons dus even lekker te kunnen chanteren. >;)
Maar goed. Het is niet alsof we nu zoveel gegadigden in de rij hebben staan. Gaat hier de koop niet door dan kunnen wij ons droomboerderijtje ook op onze buik schrijven. Dus toch maar weer het koopcontract laten aanpassen. Wij hebben vandaag getekend. Ben benieuwd wanneer mevrouw haar kriebel eronder gaat zetten. Heb er wel een beetje mijn neus van vol zo... |o

Ik weet het, het hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, maar jullie kennen mijn verhaal inmiddels.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:37

Hilary, ze heeft echt moeten leren van fanatiek te worden. Ze kende koeien al van teampenning en roping. Dus ze was er absoluut niet fanatiek meer op. Maar de laatste weken neemt ze haar job zeer serieus.

Jadybae, er is gefilmd van vlakbij Paul vandaar dat je de commentaar zo goed hoor. Voor mij ook fijn als ik de filmpjes terug kijk. Zie dan nog beter wat hij wilde zeggen en wat anders moet.
Binnen 3 weken komt Mr Fonck les geven waar ik reining rij, ben aan het twijfelen om een dagje verlof te pakken om te gaan kijken. Leer je idd super veel van.

Hier overdag ook hooi in bakken. Helpt idd tegen het morsen.
Op stal hangen ze wel gewoon omhoog, maar dan eten de paarden hetgeen dat valt ook mooi op.
Dus hier geen hooiverspilling gelukkig.

Abby, wat een gedoe.. bij ons liep het ook niet van een leien dakje, maar dit is wel heel extreem.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:45

Kirrr, fijn om eens een filmpje te kunnen zien! Merrie vindt het duidelijk heel leuk om te doen, goed bezig! Mag ik vragen waar jij reining rijdt, bij welke trainer? Ik overweeg om een reining quarter te kopen, en ben aan het bekijken waar ik dan zou gaan lessen. Bedankt alvast!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 09:47

@abby: staat er in dat huurkontrakt van de ketel niet een ontbindende voorwaarde bij verkoop van het huis ??

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:03

Tom Van Nueten, Monray reining horses, rawhide ranch Herentals.

Ik heb al zowat elke reiningtrainer getest in België. Maar dit valt het beste mee. Nog niet vergelijkbaar met Paul en natuurlijk ook niet met cutting. Maar heel fijne werkwijze en kan je super goed coachen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:08

Ine23 schreef:
Yontheke, is het misschien een optie om de hooinetten in een bak te bevestigen? Waar ze dan rond kunnen staan eten?
Misschien heb je het al vermeld hoor :).
Hier hebben ze bakken met gaatjes onderaan voor het water, waar dan netten in kunnen met wat geknutsel. Momenteel nog zonder netten, mijn vorige bakken hadden er wel maar die zijn niet mee verhuisd. Zo komt er niet al te veel hooi op de grond en gaat het dus ook niet verloren, ik heb ook van die smeerkezen staan.
[ [url=m/2xRoTB.jpg]Afbeelding[/url] ]

wat zijn dat voor een soort bakken?
Zijn ze erg hoog voor bv shetlanders?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:16

Kirr, leuk die filmpjes! Mij lijkt cutting ook zo ontzettend gaaf. Leuk om eens te zien hoe zo'n paard dat leert, en hoe die kleine dingetjes als dat achteruit voor je draait, al zo'n verschil maken.
Bij cutting, haal je dan alleen het kalf uit de kudde en houd je die apart? Of hoe werkt dat op wedstrijd?

Ik rijd zelf alleen reining sinds een jaartje, maar ben ook zeer geïnteresseerd in andere takken van de sport.

AbbyBlues, wat ontzettend balen dat je potentiële koopster weer roet in het eten gooit...

Claudia, ik heb voor de Shetlanders gewone speciekuipen verzwaard met enkele bakstenen. Dan is de hoogte in elk geval goed.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:22

Ja je moet met minstens 3 koeien apart gewerkt hebben.
Dan is het natuurlijk wel de bedoeling dat je op 1 lijn werkt tussen de kudde en je gekozen koe.

Of wij wel of niet de koe verliezen is geen prioriteit. Hoeveel lijnen we ook nemen, maakt ook niet uit. Moet enkel voor elke lijnwissel stoppen.

Claudia, ik weet niet of je aan 1000liter vaten kan geraken, die kan je van hoogte maken zoals je zelf wil. Wij hebben er zo 4 halve staan. Paar gaatjes in boren en klaar.
Ik kan wel gratis aan de 1000liter vaten geraken, dus dat maakt het goedkoop.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 10:57

Tom geeft goed les, heb van hem les gehad in Hamont, jammer dat hij terug is gegaan naar de Rawhide ranch.