Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:52

Zand is voor mij geen optie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:01

Beloven schreef:
Misschien kan ik het hier wel vragen.

Mijn paardje staat sinds kort in een uitloopstal. Nu merk ik dat de hoeven veel sneller afslijten en meneer gevoelig gaat lopen op het harde. Zou rubber onder zijn stro leggen hiermee helpen?

Hier slijten de paarden nooit genoeg, ondanks blootsvoets voor de wagen lopen en dus veel over het asfalt. Ik vermoed dat door het meer afslijten de steunsels wellicht weer contact maken met de grond en je paard hierdoor gevoelig loopt. Dat is alleen een vermoeden, heb je wellicht een foto van de onderkant van de hoef?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:08

Die kan ik vanmiddag wel maken denk ik, maar wat heeft dit voor nut? Wat bedoel je met steunsels? De straal?

Hij is pas naar de hoefsmid geweest.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:40

Kan misschien ook net iets te kort bekapt zijn en Door het afslijten bij de stenen dat hij net gevoelig loop?

Dat kan ook wel eens voorkomen

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:21

Ik denk niet dat het (afdoende) helpt om rubber matten onder het stro te leggen, op een strobed slijten de hoeven nou niet bepaald namelijk.

Waarschijnlijk is je paard niet gewend om zo veel op steen/beton te staan? Dan is het in de meeste gevallen een kwestie van aanpassing van de hoef en dat kost enkel tijd. Je kunt ervoor kiezen om op een deel van de stenen rubber matten/zand/stro te leggen of hem hoefschoenen aan te doen (hele dag of paar uur per dag), om de tijd dat zijn hoef nodig heeft om zich aan te passen te overbruggen.
Als het slechts om een lichte gevoeligheid gaat kun je er ook voor kiezen om het zo te laten, wel goed in de gaten houden dat het niet verergert. Je paard heeft de keuze tussen het strobed en de stenen, dus zolang het onprettig is op de stenen zal hij minder op de stenen lopen.
Verder natuurlijk even rustig aandoen met je paard zolang hij gevoelig loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:01

Wou 2/3 vd Uitloopstal ook bedekken. Hij loopt gevoelig, paar passen. Daarna niet meer. Zijn steunsels steken indd beetje uit heb ik het idee, hoefsmid komt vd week nog even langs. Gelukkig hoef ik maar kleine stukjes over de weg en rijd ik verder alleen in duin en strand dus altijd zand. Dankjewel :)!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 17:35

Beloven schreef:
Misschien kan ik het hier wel vragen.

Mijn paardje staat sinds kort in een uitloopstal. Nu merk ik dat de hoeven veel sneller afslijten en meneer gevoelig gaat lopen op het harde. Zou rubber onder zijn stro leggen hiermee helpen?

De hoeven passen zich naar loop van tijd aan. Worden vanzelf harder als ze snel slijten... maar je moet dan even door de zure appel en ze lopen een tijdje op eieren...

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 17:52

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 21:31

Hoi allemaal,
Ik ben nog een beetje inspiratieloos. Ik heb een groot weiland, met een grote drinkbak, schuilstal (zeecontainter) en één slowfeeder. Verder staat er nog voldoende gras.
Ik ben een beetje inspiratieloos over hoe ik mijn weiland kan indelen, het gras gaat natuurlijk een keer op raken. Wie heeft er leuke ideeeën wat ik nog kan doen?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:11

@Unbeatable;
Zoek op google eens op paddock paradise, dan kom je veel leuks tegen. Volgens mij zijn er op bokt ook al wel topics over met erg leuke ideeën.

Van zo'n beetje april tot november staan ze hier 24/7 buiten op 7 hectare. Omdat het zo groot is, heb je geen last van nattigheid. Hooguit bij de hekken waar ze wat vaker staan wordt het een beetje modderig.
Afbeelding

In winter (ongeveer 4 maanden vh jaar) staan ze hier (met slowfeeders) en als de grond het toe laat ook op het weiland, maar zijn ze van 's avonds een uur of 9 tot 7 uur in de ochtend binnen op stal. Foto'tje is alweer oud zie ik, paddocks afgelopen zomer weer aangepakt, omdat de middelste toch te nat bleef naar onze zin. Dus de voorste 2 zijn opnieuw uitgegraven, drainage nagekeken en zandlagen aangepast.
Afbeelding

In de toekomst willen we dit ook anders aanpakken met o.a schuilstallen en uitloop/paddock om jaar rond 24/7 buiten te kunnen blijven. Meer richting een paddock paradise. Ook omdat ze niet allemaal altijd fulltime lekker op zoveel gras kunnen staan.
En we zijn nog altijd opzoek naar de ideale slowfeeder, onverwoestbaar, geen last van geknoei dat alle resten in het zand terecht komen en wellicht met een dakje zodat het niet inregent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 22:48

Ziet er netjes uit, Faline!

Volgens mij heb ik hier vorig jaar ook in gepost of in ieder geval actief meegelezen. :)
Vorig jaar was de eerste herfst en winter in ons nieuwe huis en eerste keer paarden aan huis.
Onze bak bleek na flinke regen toch echt heel langzaam te drogen en ook enorm glad te worden.
Bovendien werden je voeten (en natuurlijk die van de paarden) er echt in vast gezogen, niet echt fijn.
Ze hebben in de natte periodes veel op de verharding gestaan, maar dat was niet echt ideaal.
Dus dat wilden we dit jaar anders aanpakken en nu hebben we sinds eind September een gedraineerde paddock.
Het heeft sindsdien wel wat geregend, maar nog niet echt genoeg om te testen hoe het zich houdt.
Maar gisteren was het dan eindelijk zover en ook nu non-stop regen en het gaat echt onwijs goed.
De bak zal morgen wel weer nat en glad zijn, maar de paddock is nog steeds mooi 'droog'.

Zo was het voor de paddock:
Afbeelding

Hier was het net af: :)
Afbeelding

We hebben ondertussen ook een grote partij rubberen tegels kunnen kopen via Marktplaats. :j
Deze liggen in de stal en voor de stal onder de overkapping.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 10:10

Goh, dit topic was ik helemaal vergeten! Shame on me!

Wij hebben dit jaar niet veel veranderen, er lopen nu alleen vier varkens bij de paarden. :+ Deze hebben nu een apart stuk wat ze de winter helemaal mogen verbouwen. Dit stuk wordt komend jaar namelijk een moestuin.

Wel hebben we het voorste gedeelte van de stal ook open gezet zodat ze daar ook op de tegels kunnen lopen. Eigenlijk wel blij mee. En dit jaar hebben we voor het eerst hooi van eigen land. Ergens vind ik dat een heel leuk idee, stom hè. :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:15

Haha nee hoor, hier ook voor het eerst baaltjes van eigen land en ben er dolblij mee :D het eerste baaltje voeren was bijna een plechtig moment :')

Wij zijn ook verhuisd dus nu een nieuwe plek om winterklaar te maken.

Ziet er goed uit Koudbloedkim!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:25

Bedankt!

Haha, ik herken de blijdschap die je bij sommige 'simpele' dingen al kunt voelen. :j
Gewoon lekker van genieten!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 10:27

Solleke_Noah schreef:
Haha nee hoor, hier ook voor het eerst baaltjes van eigen land en ben er dolblij mee :D het eerste baaltje voeren was bijna een plechtig moment :')

Wij zijn ook verhuisd dus nu een nieuwe plek om winterklaar te maken.

Ziet er goed uit Koudbloedkim!

Ja hier ook, helemaal trots opgehangen. Blacky dacht even dat ik een beroerte kreeg zo blij was ik... :')

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:30

LinSa schreef:
Ik lees dit topic vanaf het begin al mee, maar ga nu toch eens reageren.
Mijn twee pony's staan ook 24/7 buiten, gescheiden van de rest van de groep omdat ze een dieet volgen. :+
Uiteraard hebben wij ook last van blubber en daar willen we wat aan gaan doen om dit komende winter te verbeteren. Nu ben ik ideeën aan het opdoen, want waar gaan we het mee verharden?
Aangezien er in totaal zo'n 250 à 300 m2 verhard gaat worden (verdeeld over twee schuilstallen) hebben we best wat nodig.
Nu zit ik wat rond te kijken en kom ik steeds stelconplaten/betonplaten tegen, maar die dingen zijn me toch duur! Aangezien we huren wil ik er geen enorm bedrag tegenaan gooien.

Dus nu mijn vraag: Hoe zijn jullie aan de verharding gekomen? Sparen van marktplaats met gratis tegels? :+

Ik dacht hee toevallig, dat heeft mijn stalgenootje ook :')

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 10:48

LinSa schreef:
Mijn twee pony's staan ook 24/7 buiten, gescheiden van de rest van de groep omdat ze een dieet volgen. :+
Uiteraard hebben wij ook last van blubber en daar willen we wat aan gaan doen om dit komende winter te verbeteren. Nu ben ik ideeën aan het opdoen, want waar gaan we het mee verharden?
Aangezien er in totaal zo'n 250 à 300 m2 verhard gaat worden (verdeeld over twee schuilstallen) hebben we best wat nodig.
Nu zit ik wat rond te kijken en kom ik steeds stelconplaten/betonplaten tegen, maar die dingen zijn me toch duur! Aangezien we huren wil ik er geen enorm bedrag tegenaan gooien.

Dus nu mijn vraag: Hoe zijn jullie aan de verharding gekomen? Sparen van marktplaats met gratis tegels? :+

[VSW] Tapijt als ondergrond bij modder?

lees dit eens!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 12:19

Ik heb 360 m2 voor de winter. Heb zo'n 1000 stoeptegels erinzitten dus net iets meer dan 100 m2.

Rest ga ik tapijt neerleggen.

Bij het afdakje en de voerplekken is het bestraat en verder om te liggen en te poepen etc hebben ze straks tapijt.
Als je alles ga bestraten word het in de winter spekglad is mijn beredenering

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 19:15

Amalarab schreef:
LinSa schreef:

[VSW] Tapijt als ondergrond bij modder?

lees dit eens!

Bedankt voor de tip, ik heb daar al veel over gelezen. We hebben tegels gespaard van marktplaats en vandaag hebben we eindelijk het grootste gedeelte erin liggen. Heel fijn met al die regen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 20:34

Ook wij hebben deze zomer het een en ander al gedaan voor de winter, 6 kuub zand laten komen en nu een stuk van 10 bij 3 verhard met 40x60 grindregels. Moet nu alleen de slowfeeders (kliko's) nog even een plekje geven en de lijnen ophangen en dan zijn we klaar voor deze winter, kijken hoe het zal verlopen met alleen 4 Shetlanders. Mijn eigen fuchsen lopen ergens anders, omdat mijn wei gewoon te nat word..

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:06

Ik kom hier ook graag even meelezen. Afgelopen maand onze weide omgetoverd tot paddock paradise, en nu begonnen met het 1 en ander te verharden. We hebben momenteel gemiddeld 3 stuks lopen (1.44, 1.72 en 1.67)

Zoek nog naar een stukje overkapping, wat natuurlijke hindernissen voor op de track en een oplossing om ons paddock droger te houden. Met deze gigantische plensbuien kan ik de paarden beter regenlaarsjes aantrekken :')

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:25

Ik kom ook graag mee praten. Heb sinds mei de paarden aan huis staan. En heb ons stuk land van 11.460 M2 omgetoverd in een PP.
Nu gaan we deze winter zien of het stuk land groot genoeg is. En of we aankomende zomer dingen moeten gaan aanpakken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cam op 20-10-16 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:28

Prachtig! <3

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:29

Ziet er mooi uit cam!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:29

Hallo, ik kom ook graag meekletsen! Sinds augustus eigenaar van een perceel grond (bijna 1,5 ha eigendom plus 2,5 ha grasland gehuurd tot 1 okt '17) met schuren, wat we omtoveren tot paddock paradise. Tot nu toe natuurlijk heerlijke maanden gehad om te klussen en te genieten, maarnu begint het uitdagende seizoen!

We hebben gelukkig al een groot verhard erf met een stuk track van betonplaten en een grote inloopstal, dus paarden kunnen hoe dan droog staan. De rijbak/ zandpaddock is een paar weken geleden voorzien van 60 kuub plaatzand en dat laat ook het water mooi door. Eigenlijk hebben we nu nog maar 2 modderstukjes: de overgang van verhard naar zandtrack en iets verderop de track voor de drinkwaterbakken.
Laatst bijgewerkt door Chubby op 20-10-16 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt