Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 09:57

Dat is wel schrikken kim-kay! Wat een gedoe heb je daar ook mee, en je vertrouwen is idd weg. Toch heb ik wel goede ervaringen met mensen in huis. Heb al jaren een schoonmaakster, sinds kort weer een nieuwe ivm de verhuizing, en in de vakantie komt mijn moeder dus in ons huis. Als die zoiets zou doen, dan heb ik denk ik een heel ander probleem :+
Paarden vonden het zoals altijd weer prima om naar buiten te gaan, maar dat komt ook omdat er hooi op ze ligt te wachten in de slowfeeder :D

_Michelleee

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:04

Pfoe zeg, dat is zeker schrikken! Wie doet nu zoiets! :?

Ik denk dat ik het gewoon aan mijn ouders ga vragen. :) Ze kennen er opzich niet veel van, maar genoeg mensen rondom waar ze iets aan kunnen vragen. + Ik heb ook nog iemand zijn pony dan bij mij staan!

Oh, leuk idee van die ikea keuken! :D Wel een duur grapje lijkt mij!

Wij hebben de knoop doorgehakt en hebben gisteren de paddock goedgekeurd. :) En hebben besloten tijdelijk (tot ik terug gespaard heb) met de auto (4x4) te slepen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:44

@kay-kim: dat is heftig. Kan me indenken dat je dan goed 'genezen' bent.

Poepscheppen doe ik al jaren met handschoenen, werkt (voor mij) beter en sneller als met een mestvork. Ik schraap de hele hoop in 1x in een mestmandje en kiep het in de kruiwagen.

Zadels/hoofdstellen heb ik nooit bij de paarden staan, alleen de halsters, borstels, seizoensdekens etc.

@lorette: even snel een pad maken dan, want voorlopig houdt het nog niet op.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:48

Hihi vanmorgen was het wel een toppunt van uitmesten..katev stond hooi te vreten en daarbij draaide ze 100x om me heen omdat de wind eng was..toet stond naast me, en omdat ik gehurkt zat was ik een mooie steunpilaar, dus haar hoofdje belandde op mijn schouder ♡

Vilgens mij plassen ze niet binnen. Omdat ik het met handschoen doe woel il het door en ben nog geen natte plek tegen gekomen. Alleen mest oppervlakkig weghalen en recht trekken werkt dus niet omdat ze zo stampen in de stal.

wat naar kay -kim...zo was het niet bedacht toen je vrienden vroeg om op te passen..

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:05

Even snel een pad maken lukt mij helaas niet (financieel niet als ik het uitbesteed, zelf niet de kennis of middelen). Het is sowieso meer dan 60 m2, door een kuil en op een mix van klei en veen... Inmiddels kan ik naar de stallen zwemmen. De tuin staat onder water. *diepe zucht*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:10

Even de hulp van het leger inroepen :D

Afbeelding

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:28

Jeetje wat heftig Kay-Kim !

Wij wonen hier nu 2 jaar en nog niet op vakantie geweest. Mijn ouders of zus zouden vast wel willen oppassen hoor maar die zijn niet handig (en zus allergisch) met paarden. Zomaar mensen vragen zal echt niet lukken ivm de hond, dat is een nogal lastig exemplaar en absoluut niet betrouwbaar met vreemden en kinderen.

Ik zou het vreselijk vinden omdat ik zo nodig op vakantie zou willen al de trainingsuren en het geduld met dat hondje eventjes door iemand zou worden verziekt en ik weer terug bij af ben.Hondje kan overigens wel met mijn ouders/zus+zwager want hij was eerst van m'n zus.

En eigenlijk ga ik ook niet zo graag op vakantie geloof ik, mis het tot nu toe niet en geef mijn geld liever uit aan het opknappen van het huis ( en dan willen we nog nieuwe stallen, nieuw hekwerk :+ )

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:31

Kay-Kim, zohee! Dat waren zeker geen echte vrienden :=

Ipsilonka, wat een prachtige plek zeg! Als ik het hier allemaal anders in kon richten had ik dat ook gedaan. Paddock ligt gelukkig wel direct aan de stallen en heb nog een ideetje met het smalle stuk gras langs de kas om het met de paddock in verbinding te zetten.

Lorette, balen zeg! Kun je niet een vrachtje puin/zand laten storten? Het is op de langere termijn geen oplossing, maar voor nu misschien wel fijn.

De rijbak is bijna af :D Alleen ik moet nog even wachten met verhuizen, want mijn 4-jarige zal wel aardig fris zijn in een nieuwe omgeving en de longeerpaddock is nog niet klaar (zullen ze na de ergste nattigheid wel aan beginnen). Mijn andere kneusje staat nog wel even bij de dierenarts :(:)

Oja en ik moet mij nu eigenlijk concentreren op het afronden van mijn vakken voor het afstuderen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:01

Als het nu gaat vriezen dan zet ik een koek & soopie tent in de wei :D

Hier heb ik de jongens vanmorgen even een uurtje laten grazen...maar zo te zien blijft het de hele dag zeiken.Vrees dat ze voor de rest van de dag niet meer op de wei mogen,wil land van de buurman niet vernaggelen.

Heb het ze nog niet verteld := anders gaan ze muiten :P

DD...dat zou inderdaad een fijne oplossing zijn voor sommige stukken...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:11

Bizar, dat is een deuk in je vertrouwen in de mens kk!

Lorette hier idem dito, laagste perceel in de buurt dus echt een zwembad! Let the summer begin!

Willen jullie zo lief zijn even iets te zeggen in Gioya haar topic? Het arme kind was zo trots en niemand reageert op haar filmpje :(:)
[JITP] Gioya traint met Tinkermerrie Sendy 11-1-2015

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:13

Oh Tinky, doe ik het ook, kunnen de paarden een soort elfweilandentocht maken. Bij mij staan ze nog wel op het land, maar ik heb net naar mijn vader ge-appt of hij snorkels en zwemvliezen over het draad wil gooien. Wat een zwembad!

Ik hoop dat eind van de week de stratenmakers klaar zijn, dan kan ik ze in de naastgelegen, pas gedraineerde bak zetten..... Nu is er nog teveel lawaai om de bak heen en ze moeten nog een beetje wennen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:34

Bedankt allemaal hè! Kan ik een meisje blij maken straks!

Gisteravond was ik op een pensionstal voor het passen van wat zadels. Tjemig, dan zou ik ze zo opladen en verhuizen. Van de zomer niet meer maar ik vind er eerst met de sneeuw en nu regen en storm echt niks aan. Ja, het voeren was leuk vanmorgen.

Nu maar even stoer zijn en gaan zwemmen paardrijden

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:42

Dapper dat je gaat rijden...moet er niet aan denken nu haha..ik heb meestal winterrecces. Karev vakantie.

Ik ga voeren :evaw: ..ook al geen zin in..maar dat MOET hihi

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:48

Haha, en ik zit op mijn werk en wil heel graag rijden! In het bos merk je niet zoveel van de regen. En daarna lekker thee drinken en droge kleren aan is dan des te knusser! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:58

kristelhans schreef:
Haha, en ik zit op mijn werk en wil heel graag rijden! In het bos merk je niet zoveel van de regen. En daarna lekker thee drinken en droge kleren aan is dan des te knusser! :')

Ja, ik ben ook aan het werk, maar eerlijk gezegd heb ik met deze plensregen geen zin om te gaan rijden hoor.

Wil wel erg graag thee drinken in huis *\o/*

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:02

Jemig Kay-Kim, dat is heftig!

Hier iemand die de andere kant van oppassen kent. Ik was ooit verzorgster bij een Tinker/Shire stal en die eigenaren hebben mij 2 jaar terug eens gevraagd als oppas voor als hun naar buitenlandse show gaan. Inmiddels heb ik met een vriendin twee keer opgepast, erg leuk! Wij zitten dan ook in hun huis, anders is het geen doen. De laatste keer was mijn veulen een paar weken en had vriendin een clinic met haar paard in hetzelfde weekend, dus zijn we met hun auto een middag naar onze eigen paarden gereden. In maart ga ik weer oppassen en grote kans dat we dan ook middagje hier thuis komen helpen mesten en voeren. Is klein uurtje rijden dus goed te doen.

Paarden hier doe ik samen met de buurvrouw, en pensiongasten willen ook wel helpen dus dan is een weekendje/dagje weg goed te regelen. Alleen kan ik niet zo lang zonder mijn paardjes dus meer dan dat is het ook niet :o

Ik heb de paarden 's nachts in de bak, die is wel nat, maar niet diep en stuk waar oa mn veulen loopt heeft nog een droge hoek. Bak hier is enkel gekeerde grond, maar hij is zo goed, echt heel blij mee! Overdag staan ze met 9 op 3ha land met een lengte van ruim 300 meter. Voorste stuk bij ingang van de bak is wel modder tot de enkels, maar er omheen en naar achteren toe nog mooi droog, erg fijn! Alleen gras is nu wel echt op, wordt tijd dat het weer gaat groeien....

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 13:16

Zelfs op pension is dit weer echt niet leuk meer.. Ik sta nu nog ergens met een binnengang dus kan tenminste nog droog poetsen/zadelen, maar met enkel een buitenbak valt het ook niet zo mee. De oudste krijgt gewoon winterrust (en is daar niet kwaad om, hij speelt nog elke dag in de paddock maar rijden kan ik mezelf niet toe aanzetten als je bijna omver waait) maar met de jonge zijn we net begonnen aan de longe en die heeft nog wel wat regelmatige herhaling nodig, dus gisteren ook in de gietende regen staan longeren.
Verder begin ik een beetje te vrezen dat de grondwerker met dit weer niet zal kunnen starten dus laat ons hopen dat het niet de hele winter zo nat blijft!

Balen als de oppas zo blijkt tegen te vallen, je zal maar zo thuiskomen.. Weg uitgerust gevoel! Gelukkig ook genoeg gevallen waarbij het wel goed gaat :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 13:26

Ik duim snel voor droger weer!!! Deal! :D

Hier ook wel binnen genoeg plek. Poetsplaats aan drie kanten dicht en 6-tal boxen. Heb een paard onder de deken dus kan in ieder geval nog wel poetsen, maar moet zeggen weinig zin in, laat ze gewoon lekker lopen. Zondag wel nog even een paarden-middagje gehad, oa voor het eerst op mn projectje gezeten en ge-oefend moet voeten in emmers zetten, is handig voor sokken wassen :D

Afbeelding

Afbeelding

Ben erg blij met hoe mijn veulen het doet in dit weer, 24/7 buiten zonder schuilstal... Wel onbeperkt eten, maar ze leek wat in te vallen, dus ik baalde behoorlijk. Krachtvoer wil ze erg slecht eten dus krijgt ze niet (hier likt ze de bak van een ander paard uit, toen ik er nog wat brokjes in gooide liep ze na 2 happen weg)

Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:00

Ik heb een loods met boxen en aan de buitenkant buitenstallen. Gewoon poetsen lukt dus wel, nu ook na het rijden paard afgespoten en staat nu onder de lampen. Maar zo'n buitenbak wens ik nu echt een dak boven, muren hoeft niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:27

Met dit regenweer valt er bij mij ook niet veel aan te vangen. Met dit weer het bos in doe ik niet. Met die rukwinden heb ik geen zin in een tak op mijn hoofd..
In de piste valt te longeren en als het echt moet ook wel wat stap en draf (met moeite).
Ben ik even blij met mijn afdak zodat ik op zijn minste nog droog kan voeren en mesten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:28

Ik ben ook echt blij met het afdak voor de stallen. het meeste werk kan ik dus ook onder dak doen. De schuur die er voor staat houdt het meeste aan wind ook tegen.

Hier ook een gewone gekeerde bak. En die is nu echt perfect! De rest van het jaar heb je er alleen een leuke paddock aan maar als het zo nat is en je nergens anders terecht kunt is deze geweldig.

Ik zou alleen nog ooit een wasplaats willen. Heb nu alleen een tuinslang en kan die eigenlijk alleen op de oprit gebruiken ivm afwatering. In de zomer geen probleem. Nu zou een paard wassen iets lastiger zijn.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:38

Sure_lee schreef:
Ik wil gewoon dat die rotwind oprot!!! En de regen mag ook foetsie!

van mij ook! Bha, of je waait uit je panty of je spoelt weg.........

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:39

DubbelDun schreef:
Overigens bestaat er een bureau wat mensen bij elkaar brengt, die worden ook geselecteerd op kennis van paarden etc.
Die houden dan vakantie in je huis en verzorgen de beesten.

Dat durf ik dus ook niet. Niet zo zeer dat ze in mijn huis verblijven, maar ik vind het eng om de zorg echt uit handen te geven aan mensen die ik niet ken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:45

Ik zat net nog te bedenken dat mijn dressuurpaard zonder problemen de SGW in kan, want hij galoppeert zonder problemen de waterbak in _O-

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 14:54

Urielle, heb je gereden met dit snertweer? Ik zit een beetje te wachten tot het droog wordt. Maar dan moet ik ook door een klein "riviertje" om bij de bak te komen. Voor de bak zelf is het wel fijn want die kan wel een goed slokje gebruiken omdat het zand nog wat los ligt (is net nieuw)